Valodas mācīšanās kā priecīgs notikums
Latviešu valodas apguves valsts programmas (LVAVP) vadības vienība 27. un 28. maijā Reiterna namā rīko Atvērto durvju dienas. Tā ir saruna par pēdējā gada aktualitātēm un atskats uz šīs institūcijas darbību kopš 1996.gada, kad tā izveidota.
Aija Priedīte Foto: Elmārs Rudzītis, A.F.I. |
Vaicāta, kāda ir vadības vienības
darbīgā kolektīva attieksme pret skolu reformas pretinieku
žēlabām, ka nav ticis gādāts par latviešu valodas apguves
iespējām, vadības vienības direktore Dr.philol. Aija
Priedīte saka: “Gluži lietišķa. Valodu nevienam uz paplātes nevar
pasniegt. Jāmācās katram pašam. Mēs rīkojam kursus, vasaras
nometnes un dažādas nodarbības, izdodam mācību grāmatas un
bukletus, lai šo ceļu atvieglotu. Sākām ar to, ka sameklējām 40
priekšmetu skolotājus un 20 latviešu valodas kā otras valodas
skolotājus, kuri jau bija uzkrājuši zināmu pieredzi, atlasījām to
labāko no visa, pusgada laikā viņi apguva jaunāko metodiku, un ar
2000. gada otro pusi jau varējām piedāvāt kursus visiem, kas
vēlas. Kopš tā laika notiek trīs kursi gadā, katrā ciklā ir 20
grupas, katrā grupā 20 cilvēku. Latviešu valoda ir ļoti skaista,
un mēs darām visu, lai cilvēki to mācītos ar prieku.”
Jaunums latviešu valodas kā otras valodas apguvē 2003.gadā bija
intensīvo mācību kursi pieaugušajiem, kas sevišķi tika pieprasīti
Rīgā, Rēzeknē, Daugavpilī un Liepājā. Visvairāk laika kursu
sagatavošanā aizņem atbilstošu skolotāju atrašana, jo kursus ir
grūti savienot ar darbu skolā. Kursi tikuši organizēti
mazākumtautību skolu pedagogiem, Iekšlietu ministrijas,
pašvaldību un medicīnas iestāžu darbiniekiem, jaunkareivjiem un
cilvēkiem ar īpašām vajadzībām. Priecīgākais notikums ir tas, ka
jau gadu tiek praktizēta latviešu un krievu priekšmetu skolotāju
sastrādāšanās.
Aija Priedīte sevišķi augstu vērtē sadarbību ar skolēnu vecākiem:
“Mēs skaidrojam, ka ar latviešu valodas mācīšanu neviens nedomā
atsvešināt bērnus no ģimenes, ka tas tikai darīs viņus gudrākus.
Turklāt ir iespējas mācīties kopā – mēs rīkojam divu paaudžu
vasaras nometnes bērniem kopā ar vecākiem vai vecvecākiem. Ja
klausās tos aģitatorus, var likties, ka visi cittautieši ir
negatīvi noskaņoti pret izglītības reformu un latviešu valodu
vispār. Mēs savā praktiskajā darbībā esam pārliecinājušies, ka
liela daļa krievu skolotāju jau labi apguvuši savu priekšmetu
mācīšanu latviešu valodā un daudzas skolas meklējušas savas
metodes, savus mācīšanas modeļus. To piketu dēļ tiek nelietderīgi
izšķiests laiks, bet cilvēki jau nezaudē veselo saprātu.
Viskarstāko demonstrāciju dienās mēs izsludinājām skolu
sadarbības projektu konkursu, rosinot latviešu, krievu un
divplūsmu skolu jauniešus veidot kopīgas teātra izrādes. Un esam
saņēmuši 49 projektus. Tādu atsaucību nebijām gaidījuši. Finansēt
varēsim 10 projektus. 12.augustā VEF Kultūras pilī notiks skate.
Skolēnu uzvedumus vērtēs trīs profesionāli režisori, un
uzvarētājiem tiks piedāvāta turneja pa Latviju.”
Latviešu valodas apguves valsts programmas īstenošanu kopš paša
darbības sākuma finansiāli atbalsta ANO Attīstības programma,
Eiropas Savienība (PHARE programma) un vairākas
donorvalstis. Līdzšinējo veikumu atzinīgi vērtē ANO Attīstības
programmas pastāvīgā pārstāve Latvijā Gabriele Kēlere, uzsverot,
ka šī programma demokratizē klases telpu un zināmā mērā veido
demokrātiskas, ieinteresētas un izglītotas sabiedrības
modeli.
Aina Rozeniece, “LV’’