Nodokļu politika jāizmanto savu interešu aizstāvībai
Latvijas Banka (LB) prognozējusi, ka inflācija šogad būs par 0,5% augstāka, nekā iepriekš plānots, un sasniegs 4,5%. Pērn un šā gada sākumā straujāk nekā citkārt pieauga administratīvi regulējamās cenas. Tas gan notika sakarā ar grozījumiem likumdošanā – pievienotās vērtības nodokļa piemērošanu komunālajiem pakalpojumiem, dzīvojamo telpu īres griestu palielināšanu, kā arī civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likmju paaugstināšanu, taču nodokļu maksātājiem tādēļ vieglāk nekļūst.
Eiropas Parlamenta foto |
Pavisam nesen, vērtējot makroekonomisko situāciju mūsu valstī, LB prezidents Ilmārs Rimšēvičs atzina, ka vienīgais iedarbīgais instruments ekonomikas ietekmēšanai pašlaik ir valdības īstenotā fiskālā politika. Savukārt finanšu ministrs Oskars Spurdziņš konferencē “Latvijas ekonomikas attīstības virzieni 2004.gadā” uzsvēra, ka valdības darba kārtībā galveno prioritāšu sarakstā ir Latvijas iedzīvotāju labklājība un viņu ienākumu palielināšana.
Īpašu cenu pieaugumu
neparedz
Šā uzdevuma īstenošanu varētu
atvieglot tas, ka tālākā nākotnē īpašs cenu pieaugums netiek
prognozēts. Pēc ministra domām, elektroenerģijas un dabasgāzes
cenas Latvijā pat varētu saglabāties nedaudz zemākas par vidējām
cenām tā dēvētajās vecajās ES dalībvalstīs.
Turpretī pārtikas preces varētu sadārdzināties salīdzinoši
nedaudz, ņemot vērā to, ka vienotu ES cenu pārtikas produktiem
nav. Dažādās ES valstīs šīs cenas ir atšķirīgas. Piemēram,
salīdzinot viena un tā paša pārtikas preču groza izmaksas,
redzams, ka Dānijā tas ir visdārgākais, bet Spānijā –
vislētākais. O.Spurdziņš uzskata, pārtikas preču cenas
mazumtirdzniecībā varētu celties vidēji par 10–15%, tomēr cenu
kāpums nenotiks krasi, jo speciālisti neprognozē strauju
patērētāju pirktspējas pieaugumu un dzīves līmeņa
paaugstināšanos. Visu pārtikas produktu cenas nedaudz
paaugstināsies arī ar ES tieši nesaistītu faktoru ietekmē. Pie
šādiem faktoriem pieskaitāma energoresursu sadārdzināšanās,
inflācija un nodokļu palielināšana. Vienlaikus pārtikas cenu
pieaugumu bremzēs importa tarifu atcelšana.
Aprēķini rāda, ka patēriņa cenu līmenis Latvijā Eiropas attīstīto
valstu līmenim pietuvosies pēc 2007.gada. Savukārt lielās cenu
līmeņa atšķirības Eiropas veikalos liecina, ka ES iekšējais
tirgus vēl nedarbojas pietiekami efektīvi. Eiropas Komisijas
iekšējā tirgus speciālisti uzskata, ka pārtikas cenām Eiropas
Savienībā turpmāk vēl jāsamazinās.
Pēc “EC Eurostat” datiem, darbaspēka izmaksas Latvijā ir apmēram
desmit reižu zemākas nekā vidēji ES vecajās valstīs. Piemēram,
2000.gadā darbaspēka izmaksas Latvijā bija vidēji 2,42 eiro
stundā, bet ES valstīs – 22,7 eiro. Tiek uzskatīts, ka strādnieku
pārvietošanās varētu nodrošināt pakāpenisku algu līmeņa
izlīdzināšanos, jo vietējiem darba devējiem būs jāmaksā lielākas
algas, lai saglabātu konkurētspēju darba tirgū.
Palielinās
neapliekamo minimumu
Lai kompensētu cenu celšanos,
Finanšu ministrijas (FM) speciālisti izstrādājuši priekšlikumu
neapliekamā minimuma paaugstināšanai. Plānots sešu gadu laikā to
pakāpeniski palielināt līdz 70 latiem jeb pusei no minimālās
algas. Savukārt minimālās algas pieaugums atbilstoši Ministru
kabineta (MK) apstiprinātajai koncepcijai plānots līdz 140 latiem
mēnesī 2010.gadā.
Ar nodokļiem neapliekamā minimuma apmērs mūsu valstī nav
mainījies septiņus gadus – kopš 1997.gada tas ir 21 lats mēnesī.
Neapliekamais minimums Latvijā ir mazākais Baltijas valstīs un
daudzkārt atpaliek no neapliekamā minimuma attīstītākajās ES
valstīs.
O.Spurdziņš atzīst, ka, nepaaugstinot neapliekamo minimumu,
aizvien vairāk palielinās nodokļu slogs. Statistikas dati
liecina, ka no 1995.gada līdz 2002.gadam Latvijas iedzīvotāju
ienākuma nodokļa un valsts sociālās apdrošināšanas obligāto
iemaksu kopējais slogs vidējā darba samaksā palielinājies no
18,9% līdz 28,2%, un ministrs to uzskata par nepieļaujamu.
Lai celtu Latvijas mazturīgo iedzīvotāju labklājības līmeni,
ministrs sola gada otrajā pusē domāt par nopietnāku pensiju
indeksāciju, lai vismaz daļēji tiktu kompensēts cenu pieaugums
pēc mūsu valsts iestāšanās ES.
Kāda nodokļu
politika
izdevīga Latvijai?
Kā uzsver finanšu ministrs,
nodokļu politika var lielā mērā ietekmēt Latvijas attīstības
tempus, kā arī mūsu uzņēmēju un darba ņēmēju konkurētspēju
paplašinātās ES tirgū, tādēļ tā jāizmanto savu interešu
aizstāvēšanai.
Tā kā Eiropas Savienībā tiešo nodokļu
(iedzīvotāju ienākuma nodokļa un uzņēmumu ienākuma nodokļa)
reglamentēšana ir katras dalībvalsts kompetencē, Latvijā pēc
iestāšanās ES saglabājas iedzīvotāju ienākuma nodokļa likme 25%
un uzņēmumu ienākuma nodokļa likme 15% apmērā. Viena no ES
prasībām tiešo nodokļu likumu saskaņošanā ar ES normām ir
nodrošināt vienādu attieksmi pret personu ienākumiem, t.i.,
nepieļaut diskrimināciju pret nodokļu maksātājiem, un šai ziņā
reāli iespējams, ka atsevišķas ES valstis varētu uzstāt uz tiešo
nodokļu harmonizēšanu, kas varētu krietni vien kaitēt Latvijas
ekonomikas attīstības tempiem. Ministrs sola šim jautājumam
pievērst īpašu uzmanību un nepieļaut situāciju, ka Latvija pati
vairs nevarēs noteikt tiešo nodokļu likmes.
Arī nekustamā īpašuma nodokļa reglamentēšana Eiropas Savienībā ir
katras dalībvalsts kompetencē, tādēļ Latvijā pēc iestāšanās ES
paliek spēkā likums par nekustamā īpašuma nodokli, kas paredz šā
nodokļa likmi 1,5% apmērā piemērot zemei, ēkām un būvēm. Jebkuras
nodokļa izmaiņas ir tikai Latvijas kompetencē.
Sociālās apdrošināšanas sistēma ES valstīs ir atšķirīga – dažviet
tā balstās uz iemaksām, citviet sociālie pakalpojumi pārsvarā
tiek finansēti no vispārējiem nodokļiem. Tā kā ES nereglamentē
valsts sociālās apdrošināšanas iemaksas, tā ir tikai Latvijas
kompetence. Šobrīd tālāka iemaksu likmes samazināšana nav
paredzēta, tādēļ arī turpmāk valsts sociālās apdrošināšanas
iemaksu likme Latvijā saglabāsies 33,09% līmenī.
Inflācijas prognozes
nākotnei
Tā kā visa ar iestāšanos ES
saistītā netiešo nodokļu likmju paaugstināšana tika veikta līdz
1.maijam, gada otrajā pusē nodokļu izmaiņas inflāciju vairs
neietekmēs. Turklāt ar 1.maiju tika samazināta pazeminātā PVN
likme no 9% līdz 5%, un tas atsevišķās preču kategorijās pat
varētu pazemināt cenu.
Nākamgad saskaņā ar likumdošanu tiks palielināta akcīzes nodokļa
likme tabakas produktiem un piemērots PVN apkures pakalpojumiem
iedzīvotājiem. Šie pasākumi varētu paaugstināt inflāciju par
0,5%. Savukārt valūtas kursa izmaiņu dēļ 2005.gadā var rasties
nepieciešamība celt arī akcīzes nodokļa likmes naftas
produktiem.
Izvērtējot pašreizējo situāciju, O.Spurdziņš atzīst, ka pagaidām
nav nepieciešami īpaši inflācijas samazināšanas pasākumi, tādi kā
darba samaksas vai sociālo maksājumu pieauguma iesaldēšana. Viņš
prognozē, ka nākamgad fiskālās politikas ietekme uz inflāciju būs
aptuveni tāda pati kā šajā gadā, tomēr kopējais inflācijas
līmenis pamazām samazināsies. 2005.gadā ministrs paredz mazāku
administratīvi regulējamo cenu pieaugumu, turklāt lata piesaiste
eiro mazinās importa cenu svārstības.
Gita Kronberga, “LV”