Ministru kabineta 2004.gada 1.jūnija sēdē
Pieņemts rīkojums “Par Ministru
kabineta Atzinības raksta piešķiršanu”.
Pieņemts
Ministru kabineta Apbalvošanas padomes priekšlikums un piešķirts
Ministru kabineta Atzinības raksts valsts emeritētajai
zinātniecei, habilitētajai lauksaimniecības zinātņu doktorei,
Latvijas Lauksaimniecības universitātes zinātnes centra “Sigra”
zinātniskajai konsultantei Ilmai Ramanei par nozīmīgu ieguldījumu
Latvijas lauksaimniecības un lauksaimniecības zinātnes
attīstībā.
Ministru kabineta Atzinības rakstu Ilmai Ramanei pasniegs
zemkopības ministrs Mārtiņš Roze.
Pieņemts rīkojums “Par Latvijas Kristīgās akadēmijas rektora
apstiprināšanu”.
Saskaņā ar Augstskolu likumu
filoloģijas doktore Skaidrīte Gūtmane apstiprināta par Latvijas
Kristīgās akadēmijas rektori.
Pieņemts rīkojums “Par Informācijas sistēmu augstskolas
rektora apstiprināšanu”.
Saskaņā ar Augstskolu likumu
ekonomikas doktore profesore Marga Živitere apstiprināta par
Informācijas sistēmu augstskolas rektori.
Pieņemti noteikumi “Kuģu kontroles, pārbaudes un aizturēšanas
kārtība Latvijas ūdeņos”.
Noteikumi nosaka kārtību, kādā
Nacionālo bruņoto spēku Jūras spēku Krasta apsardze kontrolē,
pārbauda un aiztur kuģus, izņemot ārvalstu karakuģus un valsts
dienestu kuģus, Latvijas Republikas jurisdikcijā esošajos ūdeņos
(ārpus ostas akvatorijas), kā arī kārtību, kādā Jūras vides
pārvalde pieprasa aizturēt kuģus Latvijas ūdeņos.
Krasta apsardze kontrolē kuģus, veicot šādus pasākumus:
izmantojot ultraīsviļņu radiosakaru līdzekļus, veic kuģa aptauju
par ienākšanas iemesliem un mērķiem Latvijas ūdeņos, kad kuģis
šķērsojis Latvijas Republikas valsts robežu; izmantojot tehniskos
līdzekļus, veic kuģa pārvietošanās uzraudzību; veic kuģa darbības
vizuālo uzraudzību.
Krasta apsardze pārbauda kuģus, ja: ir pamatotas aizdomas, ka
kuģis pieļāvis Latvijas ūdeņu izmantošanu regulējošo Latvijas
normatīvo aktu un/vai Latvijai saistošo starptautisko tiesību
normu pārkāpumus; kuģis sniedz Krasta apsardzei nepilnīgas vai
maldinošas atbildes.
Kuģa pārbaude ietver: kuģa navigācijas, tehniskās un sakaru
dokumentācijas pārbaudi; apkalpes saraksta dokumentu pārbaudi. Ja
ir pamatotas aizdomas, ka iesniegtajos dokumentos norādītā
informācija ir nepilnīga vai būtiski atšķiras no faktiskā
stāvokļa, pārbauda visu uz kuģa esošo personu dokumentus; kravas
dokumentu pārbaudi, ja nepieciešams, pārbaudot kravas dokumentu
atbilstību faktiskajai kravai; zvejas dokumentu pārbaudi; visu
kuģa telpu pārbaudi; kuģa tehniskā stāvokļa atbilstības
reglamentējošo dokumentu prasībām pārbaudi.
Par kuģa pārbaudi Krasta apsardzes amatpersona vai citas
kompetentas valsts institūcijas amatpersona, kas pieņēmusi lēmumu
par kuģa pārbaudi, kuģa kapteiņa klātbūtnē sastāda kuģa pārbaudes
protokolu. Protokolu sastāda divos eksemplāros latviešu un/vai
angļu valodā. Vienu protokola eksemplāru nodod kuģa kapteinim. Ja
kuģa pārbaudē ir konstatēti pārkāpumi, kas neparedz kuģa
aizturēšanu, šo pārkāpumu fiksē kuģa pārbaudes protokolā un
protokolu nodod valsts institūcijai, kuras kompetencē ir
pārkāpuma turpmākā izskatīšana un lēmuma pieņemšana.
Krasta apsardzei ir tiesības aizturēt kuģi, ja: kuģa pārbaudē ir
konstatēti pārkāpumi, par kuriem paredzēta kuģa aizturēšana; tiek
veiktas šādas darbības: spēka lietošanas draudi vai spēka
lietošana pret Latvijas Republikas suverenitāti, teritoriālo
vienotību vai politisko neatkarību, vai citādi tiek pārkāptas
starptautisko tiesību normas; manevri vai mācības ar jebkura
veida ieročiem; darbība, kas saistīta ar Latvijas Republikas
drošībai vai aizsardzībai kaitējošas informācijas vākšanu.
Propagandas akts, kas vērsts pret Latvijas Republikas aizsardzību
vai drošību; lidaparāta un/vai militārās ierīces palaišana,
nosēšanās vai uzņemšana uz kuģa klāja; tādu preču vai citu
vērtību, kā arī komerciālā apgrozībā aizliegtu preču iekraušana
vai izkraušana, personas uzņemšana vai izsēdināšana, kas ir
pretrunā ar Latvijas normatīvajiem aktiem muitas, finanšu,
imigrācijas vai sanitārās kontroles jomā; jūras vides
piesārņošana; zvejniecība, neievērojot Latvijas normatīvajos
aktos noteiktos aizliegumus un starpvalstu nolīgumus; pētījumu
vai ģeogrāfiskās izpētes veikšana bez atbilstošas atļaujas;
darbība, kas vērsta uz Latvijas sakaru sistēmas un citu ierīču
vai iekārtu funkcionēšanas traucēšanu; kuģošanas režīmu
reglamentējošo normatīvo aktu prasību neievērošana; Latvijas
ūdeņos esošo zemūdens kabeļu vai cauruļvadu bojāšana.
Noteikts, ka krasta apsardze ir tiesīga pieprasīt, lai kuģis
maina kursu, ja tas ved uz kuģošanai bīstamu vai aizliegtu
rajonu, kā arī pieprasīt, lai kuģis atrastos Latvijas ūdeņos ar
valsts piederību apliecinošu karogu.
Ja kuģis tiek aizturēts, to nogādā Latvijas ostā, kurā Krasta
apsardze nodod aizturēto kuģi un tā apkalpi valsts institūcijai,
kuras kompetencē ir pārkāpuma turpmākā izskatīšana un lēmuma
pieņemšana.
Par kuģa aizturēšanu Krasta apsardzes amatpersona vai citas
kompetentas valsts institūcijas amatpersona, kura pieņēmusi
lēmumu par kuģa aizturēšanu, kuģa kapteiņa klātbūtnē sastāda kuģa
aizturēšanas protokolu. Aizturētā kuģa kapteinis nodod Krasta
apsardzei kuģa un kravas (vai zvejas) dokumentus, kurus pievieno
protokolam, un par to tiek izdarīta attiecīga atzīme protokolā.
Protokolu sastāda divos eksemplāros latviešu un/vai angļu valodā.
Vienu protokola eksemplāru nodod kuģa kapteinim.
Jūras vides pārvalde var pieprasīt, lai Krasta apsardze aiztur
kuģi, ja: kuģis ir iesaistīts vides piesārņošanas negadījumā;
kuģim vai tā īpašniekam ir uzlikts administratīvais sods par
vides aizsardzību regulējošo normatīvo aktu prasību neievērošanu
un šis sods nav samaksāts; ir pamatotas aizdomas par jūras vides
piesārņošanu; kuģis pārkāpj jūras dzīvo resursu ieguves un
zvejniecības noteikumus.
Veicot kuģa pārbaudi un aizturēšanu, Krasta apsardzes apskates
grupas personālam ir tiesības pielietot fizisko spēku, speciālos
līdzekļus un dienesta šaujamieročus Militārā dienesta likumā
noteiktajā kārtībā.
Kuģa ieročus (uz Krasta apsardzes kuģiem stacionāri izvietotos
ložmetējus un lielgabalus) drīkst pielietot tikai galējās
nepieciešamības situācijā, lai: atvairītu bruņotu uzbrukumu
Latvijas Republikas kuģiem vai citiem peldlīdzekļiem, kā arī
ārvalstu kuģiem vai citiem peldlīdzekļiem, kuri atrodas Latvijas
ūdeņos; izbeigtu varmācīgu darbību pret Latvijas Republikas
piekrasti, zemūdens un virsūdens objektiem; aizturētu pārkāpējus,
kuri nelikumīgi atrodas Latvijas ūdeņos un izrāda bruņotu
pretošanos likumīgajām prasībām apstāties, pārtraukt kravas
iekraušanu vai izkraušanu, cilvēku uzņemšanu vai izsēdināšanu, ja
nav citas iespējas pārtraukt nelikumīgo darbību; novērstu
apzinātus mēģinājumus ar kuģa bīstamiem manevriem apdraudēt
kuģošanas drošību un izraisīt kuģu sadursmi. Pirms kuģa ieroču
pielietošanas aizturamā kuģa kapteini vai apkalpi, izmantojot
starptautiskos kodu signālus, brīdina par nodomu pielietot kuģa
ieročus. Kuģa ieročus nepielieto, ja no šāvieniem var ciest citi
kuģi vai personas vai ja tiek aizskarta kaimiņvalstu teritorija.
Par kuģa ieroču pielietošanu ir atbildīgs Krasta apsardzes kuģa
komandieris.
Par spēku zaudējušiem atzīts Ministru padomes 1992.gada
22.decembra lēmums Nr.547 “Par kārtību, kādā tiek aizturēti kuģi
Latvijas Republikas teritoriālajos ūdeņos, Baltijas jūras
Latvijas ekonomiskajā zonā un ostās”.
Pieņemti noteikumi “Grozījums Ministru kabineta 1999.gada
31.augusta noteikumos Nr.304 “Noteikumi par operatīvajiem
transportlīdzekļiem””.
Grozījums paredz noteikt, ka
Iekšlietu ministrijas padotībā esošajās iestādēs par C, D un E
kategorijai atbilstošā operatīvā transportlīdzekļa vadītāju
drīkst būt persona, kurai ir atbilstošas kategorijas
transportlīdzekļa vadītāja apliecība un vismaz vienu gadu ilgs
attiecīgajai kategorijai atbilstošā transportlīdzekļa vadītāja
stāžs.
Pieņemti noteikumi “Noteikumi
par izpildu darbību veikšanai nepieciešamo izdevumu apmēru un
maksāšanas kārtību”.
Civilprocesa likums paredz noteiktu
piedzinēju loku, kuri ir atbrīvoti no sprieduma izpildes izdevumu
samaksas tiesu izpildītājam. Gadījumos, kad piedzinējs ir
atbrīvots no sprieduma izpildes izdevumu samaksas, izpildu
darbību veikšanai nepieciešamie izdevumi tiek segti no valsts
budžeta līdzekļiem. Likumā noteikts, ka izpildu darbību veikšanai
nepieciešamo izdevumu apmēru un to maksāšanas kārtību nosaka
Ministru kabinets.
Izpildu darbību veikšanai
nepieciešamie izdevumi ir: ar pavēstes un citu dokumentu
piegādāšanu un izsniegšanu saistītie izdevumi, izdevumi sakarā ar
bankas un citu iestāžu pakalpojumiem, ceļa izdevumi nokļūšanai
sprieduma izpildes vietā, samaksa par mantas izsoles sludinājuma,
uzaicinājuma un citu izpildes gaitā nepieciešamo sludinājumu
publicēšanu un citi piespiedu izpildes darbību veikšanai
nepieciešamie izdevumi.
Noteikt izdevumu apmēru vai sniegt precīzus kritērijus attiecībā
uz izdevumu apmēra noteikšanu nav iespējams, jo izpildu darbību
veikšanai nepieciešamie izdevumi tiek maksāti par attiecīgās
iestādes sniegtajiem pakalpojumiem pēc konkrētā iestādē noteiktā
izcenojuma. Tieslietu ministrijai uzdots sagatavot un līdz
2004.gada 1.jūlijam iesniegt noteiktā kārtībā Ministru kabinetā
likumprojektu par grozījumiem Civilprocesa likuma 567.panta
ceturtajā daļā, precizējot Ministru kabineta pilnvarojumu.
Akceptēts likumprojekts “Civilstāvokļa aktu likums”,
likumprojekts “Grozījumi Civillikumā” un likumprojekts “Grozījumi
likumā “Par atjaunotā Latvijas Republikas 1937.gada Civillikuma
ģimenes tiesību daļas spēkā stāšanās laiku un
kārtību””.
Spēkā esošais likums “Par civilstāvokļa
aktiem” neatbilst grozījumiem Civillikuma ģimenes tiesību daļā,
kur paredzēta jauna bērna izcelšanās noteikšanas kārtība
(izslēgti termini “laulības” un “ārlaulības” bērni). Likums
neatbilst Personu apliecinošu dokumentu likuma, Iedzīvotāju
reģistra likuma noteikumiem attiecīgi par ierakstu izdarīšanu
pasēs, ziņu iekļaušanu Iedzīvotāju reģistrā un to aktualizēšanu,
kā arī Administratīvā procesa likuma normām, kas, piemēram,
ievieš terminu “iesniegums” termina “pieteikums” vietā. Sakarā ar
to, ka likumā izdarāmi grozījumi vairāk nekā pusē pantu,
Civilstāvokļa aktu likumu lietderīgi izdot jaunā redakcijā.
Akceptēts likumprojekts “Grozījumi Civillikumā”, kas paredz
paplašināt fizisko personu tiesības – paredz laulības noslēgšanas
vietas brīvu izvēli. Civillikuma 161. pants likumā nav
nepieciešams, jo bērna uzvārda noteikšanas kārtība ir
reglamentēta likuma 151. pantā, ieskaitot gadījumus, kad bērna
vecāki maina uzvārdu. Likumprojektā paredzēta atteikšanās no
novecojušu valodas izteiksmes formu lietošanas likuma tekstā un
juridisko terminu lietošanas precizēšana.
Grozījumi likumā “Par atjaunotā Latvijas Republikas 1937. gada
Civillikuma ģimenes tiesību daļas spēkā stāšanās laiku un
kārtību” nepieciešami, lai tos saskaņotu ar grozījumiem
Civillikuma ģimenes tiesību daļā, kas ir spēkā ar 2003.gada
1.janvāri. Likuma 6.pants neparedz izziņu vai izrakstu no
laulības šķiršanas reģistra kā laulības šķiršanu apliecinošu
dokumentu. Atbilstoši grozījumiem Civillikumā, kas izslēdza
terminus “laulībā dzimis” un “ārlaulībā dzimis”, attiecīgi
grozījumi izdarāmi arī likumā “Par atjaunotā Latvijas Republikas
1937. gada Civillikuma ģimenes tiesību daļas spēkā stāšanās laiku
un kārtību”.
Akceptēts likumprojekts “Grozījumi Ieslodzījuma vietu
pārvaldes likumā”.
Uz Tieslietu ministrijas
struktūrvienības – Ieslodzījuma vietu pārvaldes ģenerālinspektora
biroja – bāzes ir izveidots Sodu politikas departaments. Sodu
politikas departaments ir atbildīgs par vienotas sodu politikas
izstrādi un ieviešanu, kā arī veic Tieslietu ministrijas
padotības iestāžu – Ieslodzījuma vietu pārvaldes un Valsts
probācijas dienesta – pārraudzību. Ņemot vērā minēto un to, ka
pārraudzība ir paredzēta likuma 2.pantā, tiek izslēgts likuma
5.pants.
Grozījumi paredz noteikt, ka Ieslodzījuma vietu pārvaldes
darbinieku darba samaksu, atbilstoši ieņemamajam amatam, nosacīs
Ministru kabineta noteikumi, vienlaikus nosakot amatam
atbilstošās kategorijas.
Likumprojektā paredzēts, ka ieslodzījuma vietā tiks apsekotas
apcietinātās un notiesātās personas, lai konstatētu, vai tās ir
lietojušas alkoholu vai narkotiskas vielas. Likumprojektā
izslēgti vārdi “nosūtīt apcietinātās un notiesātās personas
apsekošanai vai ekspertīzes izdarīšanai uz ārstniecības iestādēm,
ja nepieciešams atzinums, lai objektīvi izskatītu lietu par
likumpārkāpuma izdarīšanu”. Apsekošanai vai ekspertīzes
izdarīšanai apcietinātās un notiesātās personas netiks nosūtītas
uz ārstniecības iestādēm, bet gan ņemti paraugi un nosūtīti
izmeklēšanai Veselības ministrijas noteiktajā kārtībā.
Akceptēts likumprojekts
“Personu speciālās aizsardzības likums”.
Likuma mērķis
ir nodrošināt to personu dzīvības, veselības un tiesisko interešu
aizsardzību, kuras liecina kriminālprocesā vai piedalās smaga vai
sevišķi smaga nozieguma atklāšanā, izmeklēšanā vai
iztiesāšanā.
Personu speciālā aizsardzība ir kriminālprocesuālo, operatīvo un
citu aizsardzības pasākumu kopums, kas nodrošina aizsargājamo
personu dzīvības, veselības un citu likumisko interešu
aizsardzību.
Likums precīzi nosaka to personu loku, kurām ir tiesības uz
speciālo aizsardzību (gan kriminālprocesā liecinošām personām,
gan arī personām, kuras neliecina krimināllietā, bet kuras
piedalās smaga vai sevišķi smaga nozieguma atklāšanā, izmeklēšanā
vai iztiesāšanā, un personām, kuras sakarā ar šo personu darbībām
ir apdraudētas).
Tiek reglamentēts iemesls speciālās aizsardzības noteikšanai, kā
arī noteikts, ka pamats speciālās aizsardzības noteikšanai ir
personas, viņas likumiskā pārstāvja vai pārstāvja rakstisks
iesniegums. Precīzi tiek arī noteikts, kādam subjektam ir
jāiesniedz iesniegums. Likums nosaka to subjektu loku, kas veic
speciālo aizsardzību.
Likums noregulē situāciju, kad personas aizsardzība jāuzsāk līdz
lēmuma par speciālo aizsardzību pieņemšanai, lai nekavējoties
novērstu vai nepieļautu personas reālu apdraudējumu, proti,
likums nosaka, kas šādā gadījumā pieņem lēmumu par aizsardzības
pasākumu uzsākšanu, kā arī nosaka termiņu, līdz kuram jāpieņem
lēmums atzīt vai neatzīt personu par speciāli aizsargājamu.
Likums nosaka, kas pieņem lēmumu par personas atzīšanu par
speciāli aizsargājamu, kā arī lēmumu par aizsardzības izbeigšanu.
Likums paredz iespēju aizsardzības iestādei vienoties ar
aizsargājamo personu par speciālās aizsardzības
nodrošināšanu.
Likums precīzi reglamentē kārtību, kādā kriminālprocesā liecinošo
personu vai personu, kura piedalās smaga vai sevišķi smaga
nozieguma atklāšanā, izmeklēšanā vai iztiesāšanā, atzīst par
speciāli aizsargājamu, nosaka personas iesnieguma izvērtēšanas un
lēmuma pieņemšanas termiņus, kā arī subjektus, kas pieņem lēmumu
atzīt vai neatzīt personu par speciāli aizsargājamu.
Likums nosaka speciāli aizsargājamās personas tiesības un
pienākumus. Tiek noteiktas subjektu, kas veic speciālo
aizsardzību, tiesības un pienākumi.
Likums nosaka speciālās aizsardzības pasākumus, kurus atkarībā no
apdraudējuma rakstura var piemērot personai, bez tam likums
paredz aizsardzības iestādei tiesības piemērot arī citus (likumā
nenosauktus) aizsardzības pasākumus atkarībā no apdraudējuma
pakāpes, ar to saistītiem apstākļiem un aizsargājamās
personības.
Likums nosaka speciālās aizsardzības pasākumus, kurus var
piemērot ieslodzījuma vietās esošajām personām, papildus
vispārīgajiem aizsardzības pasākumiem.
Likums reglamentē gadījumus, kad aizsargājamās personas
aizsardzība ir izbeidzama.
Lai persona varētu pildīt savas jau esošās vai nākamās
civiltiesiskās saistības neatkarīgi no aizsardzības pasākumu
piemērošanas, likums paredz iespēju personai izmantot
aizsardzības iestādes palīdzību savu civiltiesisko jautājumu
risināšanai tiesā vai citā iestādē ar pārstāvja palīdzību.
Likums paredz iespēju aizsardzības iestādei sadarboties ar valsts
vai pašvaldības iestādēm un citu valstu aizsardzības iestādēm,
lai pilnvērtīgi spētu nodrošināt personas speciālo
aizsardzību.
Tiek noregulēts jautājums arī par speciālās aizsardzības pasākumu
finansējumu un materiāli tehnisko nodrošinājumu.
Akceptēts likumprojekts “Grozījums Operatīvās darbības likumā”
un likumprojekts “Grozījumi Krimināllikumā”.
Operatīvās
darbības likuma 191.pants regulē jautājumus par
personu speciālās aizsardzības nodrošināšanu. Operatīvās darbības
subjekts, saņemot ģenerālprokurora lēmumu par personas speciālās
procesuālās aizsardzības nodrošināšanu, veic operatīvos un citus
pasākumus, lai nodrošinātu aizsargājamo personu pret dzīvības,
veselības, mantas vai citu viņu likumīgo interešu apdraudējumiem.
Tiek regulēts jautājums arī par personas aizsardzības
nodrošināšanu neatliekamos gadījumos, lai nepieļautu personas
reālu apdraudējumu, vēl pirms pieņemts attiecīgs lēmums.
Likums paredz arī speciālo aizsardzību personām, kuras nesniedz
liecības, bet citādā veidā piedalās organizētas grupas izdarīta
smaga nozieguma atklāšanā, izmeklēšanā vai iztiesāšanā. Pēc šīs
personas rakstveida lūguma operatīvās darbības subjekta vadītājs
ar ģenerālprokurora akceptu var pieņemt lēmumu par speciālās
aizsardzības veikšanu, un likums praktiski paredz tos pašus
operatīvos pasākumus kā speciālās procesuālās aizsardzības
gadījumā.
Likumprojekts paredz izslēgt 191.pantu, jo tajā
iekļautais regulējums dublē likumprojektā “Personu speciālās
aizsardzības likums” iekļauto tiesisko noregulējumu personas
speciālās aizsardzības nodrošināšanai. Likumprojekts izstrādāts,
lai saskaņotu tiesību normas, un tas skatāms vienotā paketē ar
likumprojektu “Personu speciālās aizsardzības likums” un
likumprojektu “Grozījumi Krimināllikumā”.
Pašlaik tiesiski nav atrisināts jautājums par speciāli
aizsargājamo personu atbildību par informācijas izpaušanu, kas
saistīta ar aizsardzības pasākumu veikšanu. Krimināllikumā
atbildība paredzēta tikai amatpersonām, kas izpauž noteiktu
informāciju par speciālo aizsardzību. Taču speciāli aizsargājamā
persona operatīvo pasākumu laikā uzzina informāciju, kas apdraud
arī personas, kuras veic speciālo aizsardzību. Līdz ar to
nepieciešams paredzēt kriminālatbildību par informācijas, kas
saistīta ar speciālo aizsardzību, izpaušanu, ko izdarījusi
aizsargājamā persona, kura ir brīdināta par šīs informācijas
neizpaušanu, ja tā rezultātā ir iestājusies cilvēka nāve vai
citas smagas sekas.
Likumprojektā paredzēts izdarīt grozījumu Krimināllikuma
305.pantā, lai saskaņotu terminoloģiju ar likumprojektu “Personu
speciālās aizsardzības likums”. Likumprojekts paredz papildināt
Krimināllikumu ar 305’.pantu, nosakot atbildību speciāli
aizsargājamai personai par informācijas, kas saistīta ar speciālo
aizsardzību, izpaušanu, ja persona ir bijusi brīdināta par ziņu
neizpaušanu un ja šo darbību rezultātā ir iestājusies cilvēka
nāve vai citas smagas sekas.
Pieņemti noteikumi “Kārtība, kādā nosakāmi un atlīdzināmi
zaudējumi, kas saistīti ar meliorācijas sistēmu bojāšanu,
iznīcināšanu vai to izmantošanas tiesību
ierobežošanu”.
Noteikumi nosaka kārtību, kādā nosakāmi
un atlīdzināmi zaudējumi, kas saistīti ar meliorācijas sistēmu
bojāšanu, iznīcināšanu vai to izmantošanas tiesību
ierobežošanu.
Persona, kura ar prettiesisku darbību vai bezdarbību izdarījusi
vai pieļāvusi meliorācijas sistēmas bojāšanu (arī patvaļīgi
ievadot saimnieciskajā darbībā pārveidotus un neattīrītus
ūdeņus), iznīcināšanu vai tās izmantošanas tiesību ierobežošanu,
zaudējumus atlīdzina pilnā apmērā.
Zaudējumus nosaka, pamatojoties uz darbu apjoma un izmaksu
aprēķiniem, kas nepieciešami, lai atjaunotu bojāto vai iznīcināto
meliorācijas sistēmu iepriekšējā stāvoklī vai novērstu
meliorācijas sistēmas izmantošanas tiesību ierobežošanu.
Lauku atbalsta dienests zaudējumus nosaka, pamatojoties uz vienu
no šādiem dokumentiem: iesniegumu par meliorācijas sistēmas
bojāšanas, iznīcināšanas vai tās izmantošanas tiesību
ierobežošanas dēļ radīto zaudējumu noteikšanu, iesniegumu
iesniedz persona, kura nodrošina attiecīgās meliorācijas sistēmas
ekspluatāciju un uzturēšanu, vai tās pilnvarotā persona; aktu par
meliorācijas sistēmas bojāšanu, iznīcināšanu vai tās izmantošanas
tiesību ierobežošanu. Aktu sastāda Lauku atbalsta dienesta
reģionālās lauksaimniecības pārvaldes amatpersona.
Zaudējumu aprēķināšanai iesniedzējs var pieaicināt
hidromelioratīvajā būvniecībā licencētu juridisko personu vai
sertificētu fizisko personu. Pieaicināmo personu norāda
iesniegumā. Iesniedzējs iesniegumu iesniedz tajā reģionālajā
lauksaimniecības pārvaldē, kuras darbības teritorijā atrodas
attiecīgā meliorācijas sistēma.
Lai aprēķinātu zaudējumus un noteiktu to atlīdzināšanas termiņu,
reģionālā lauksaimniecības pārvalde izveido komisiju. Komisijas
sastāvā iekļauj: reģionālās lauksaimniecības pārvaldes pārstāvi;
hidromelioratīvajā būvniecībā licencētu juridisko personu vai
sertificētu fizisko personu, ja iesniedzējs iesniegumā tādu
norādījis; attiecīgās pašvaldības pārstāvi.
Lai aprēķinātu zaudējumus, komisija ir tiesīga pieaicināt
iesniedzēju, attiecīgu ekspertu, kā arī zaudējumu izraisītāju. Ja
zaudējumu izraisītājs neierodas, zaudējumus aprēķina bez viņa
līdzdalības.
Desmit darbdienu laikā pēc šajos
noteikumos minētā dokumenta saņemšanas komisija aprēķina
zaudējumus un attiecīgā reģionālā lauksaimniecības pārvalde
sastāda aktu par meliorācijas sistēmas bojāšanas, iznīcināšanas
vai tās izmantošanas tiesību ierobežošanas dēļ radītajiem
zaudējumiem. Aktā norāda aprēķinātos zaudējumus un nosaka
termiņu, kādā atjaunojama bojātā vai iznīcinātā meliorācijas
sistēma vai samaksājama attiecīgā zaudējumu summa. Akta kopiju
izsniedz vai nosūta pa pastu zaudējumu izraisītājam un
iesniedzējam.
Zaudējumu izraisītājs aktā noteiktajā termiņā atlīdzina
aprēķinātos zaudējumus, atjaunojot bojāto vai iznīcināto
meliorācijas sistēmu iepriekšējā stāvoklī vai ieskaitot
aprēķināto zaudējumu summu iesniedzēja norādītajā kontā.
Ja zaudējumu izraisītājs aktā noteiktajā termiņā neatlīdzina
aprēķinātos zaudējumus, iesniedzējs normatīvajos aktos noteiktajā
kārtībā iesniedz tiesā prasību par zaudējumu piedzīšanu.
Pieņemti noteikumi “Grozījums Ministru kabineta 2003.gada
23.decembra noteikumos Nr.766 “Mazizmēra kuģošanas līdzekļu
reģistrācijas noteikumi”“.
Noteikumi paredz izmainīt, ka
kuģošanas līdzekļus, kuri ir iegādāti vai ievesti Latvijā līdz šo
noteikumu spēkā stāšanās dienai, bet nav reģistrēti, CSDD
reģistrējami līdz 2004.gada 31.decembrim, nevis līdz 2004.gada
1.jūnijam, kā tas ir noteikts pašlaik. Praktiskā situācija
liecina, ka iedzīvotāji par kuģošanas līdzekļu reģistrāciju ir
sākuši interesēties, tikai sākoties kuģošanas sezonai, kā
rezultātā, ja netiks mainīti noteikumi, kuģošanas līdzekļu
reģistrāciju, izmantojot deklarēšanas iespēju, neizdarīs liels
skaits personu. Grozījuma būtība ir pagarināt par pusgadu
iespēju, deklarējot iepriekš nereģistrētu kuģošanas līdzekli, to
reģistrēt.
Pieņemts rīkojums “Grozījums Ministru kabineta 2004. gada
29.aprīļa rīkojumā Nr.287 “Par bezpeļņas organizācijas valsts
akciju sabiedrības “Privatizācijas aģentūra” padomi””, kā arī
rīkojums “Par A.Betheru” un rīkojums “Par A.Dātavu”.
Ar
Ministru kabineta rīkojumu izdarīts grozījums Ministru kabineta
2004. gada 29.aprīļa rīkojumā Nr.287 “Par bezpeļņas organizācijas
valsts akciju sabiedrības “Privatizācijas aģentūra” padomi” un
papildināt rīkojuma daļu “Padomes locekļi” ar vārdiem “A.Bethers
– partijas “Jaunais laiks” pārstāvis” un “A.Dātavs – Tautas
saskaņas partijas pārstāvis”.
Rīkojums izstrādāts, pamatojoties uz likumu “Par valsts un
pašvaldību īpašuma objektu privatizāciju”, kurā noteikts, ka
Privatizācijas aģentūras padomes sastāvā tiek iekļauti Saeimā
ievēlēto politisko organizāciju (partiju) vai to apvienību
ieteiktie pārstāvji, ņemot vērā Saeimā ievēlētās partijas
“Jaunais laiks” ieteikumu par pārstāvi Privatizācijas aģentūras
padomē izvirzīt Arildu Betheru un Tautas saskaņas partijas
ieteikumu par pārstāvi izvirzīt Aivaru Dātavu.
Līdz šim brīdim partijas, kas 8.Saeimā tika ievēlētas no
politiskās apvienības “Par cilvēka tiesībām vienotā Latvijā”
kopīgā saraksta (Tautas saskaņas partija, politiskā apvienība
“Par cilvēka tiesībām vienotā Latvijā”, Latvijas Sociālistiskā
partija), nav vienojušās par kopīga pārstāvja izvirzīšanu
Privatizācijas aģentūras padomē, tādējādi apstiprināšanai
Privatizācijas aģentūras padomē tiek virzīts Tautas saskaņas
partijas ieteiktais pārstāvis Aivars Dātavs, ņemot vērā to, ka
Tautas saskaņas partija šobrīd ir skaitliski lielākā no trim
politiskajām partijām (Tautas saskaņas partiju šobrīd pārstāv 9
deputāti, attiecīgi politisko apvienību “Par cilvēka tiesībām
vienotā Latvijā” – 6, Latvijas Sociālistisko partiju – 5).
Valsts kancelejas Komunikācijas departaments