Frakciju viedokļi
Pēc 2004.gada
27.maija sēdes
Latvijas radio tiešajā raidījumā
A.Pabriks
(Tautas partijas frakcija):
Šodien mūsu parlaments pieņēma
mūsu valstij tiešām būtiskus un svarīgus lēmumus, un bija
interesanti, ka visos šajos lēmumos gan Tautas partija, gan
koalīcija kopumā vienoti balsoja, bet opozīcijā esošajam
“Jaunajam laikam” tā arī neizdevās izmantot nevienu argumentu,
lai pamatotu savus iebildumus.
Kā pirmais veiksmīgais balsojums jāmin profesora Alekseja
Loskutova ievēlēšana par Korupcijas novēršanas un apkarošanas
biroja vadītāju. Mēs domājam, ka no visiem iespējamajiem
kandidātiem šis cilvēks ir visvairāk pelnījis uzticību. Šeit arī
jāpiebilst, ka balsojums par labu Loskutovam nebija balsojums
pret iepriekšējo iecelto, bet parlamenta neapstiprināto KNAB
vadītāju Jutu Strīķes kundzi, jo tas nebija balsojums pret
Strīķi. Tas bija balsojums pret metodi, kādā veidā viņa tika
iecelta šajā amatā bez parlamenta ziņas, divas reizes parlamentam
noraidot to, ko iepriekšējais premjers bija piedāvājis.
Otrs interesantais gadījums mūsu parlamentā bija tas, ka “Jaunā
laika” opozīcija pēkšņi bija uzaicinājusi īpašu uzdevumu ministru
sabiedrības integrācijas lietās Nilu Muižnieku un gribēja tam
izteikt neuzticību. Lai arī Tautas partija nekad nav uzskatījusi
Muižnieka kungu par savu favorītu un nav arī pārāk dedzīga
atbalstītāja, tomēr tas fakts vien, ka Muižnieks vairs nestrādā
Einara Repšes pakļautībā, bet darbojas citā valdībā, nevarētu
kalpot par iemeslu, lai šo ministru atstādinātu. Līdz ar to arī
“Jaunajam laikam” pietrūka argumentētu iemeslu pamatot, kāpēc
Muižnieka kungam būtu jāatkāpjas, un parlaments balsoja par to,
lai Muižnieka kungs paliek savā amatā.
Vēl tika pieņemts būtisks lēmums attiecināt arī ierobežojumus
bijušajiem čekas darbiniekiem ieņemt vadošus amatus. Un tāpat
interesants izraisījās balsojums par vairākām starptautiskajām
konvencijām saistībā ar bērnu tiesību aizsardzību. Un šeit
kārtējo reizi opozīcijas partija “Jaunais laiks” parādīja savu
attieksmi, jo pieņēma frakcionālu, nevis valstisku lēmumu –
nepiedalījās balsojumā par to, lai apstiprinātu šīs
starptautiskās konvencijas. Ja balsojuma rezultāts būtu negatīvs,
tad gan mūsu bērniem, gan mūsu valstij nāktos starptautiski
ciest, un jāpiebilst, ka šis ir viens no tiem daudzinātajiem
gadījumiem, kad tā saucamās kreisās opozīcijas – Tautas
saskaņas – balsis pievienojās šo konvenciju ratifikācijai.
Līdz ar to mēs varam tiešām teikt: ja kādreiz kādam ir aizdomas,
ka kreisie atbalsta šo valdību, tad šis ir tas gadījums. Tas ir
jautājums par bērniem, kuru “Jaunais laiks” nespēja izlemt
valstiski. Līdz ar to valdība ir stabila.
A.Brigmanis
(Zaļo un Zemnieku savienības frakcija):
Es runāšu par supervīzijām un
dzīves realitāti. Ļoti interesanta bija pēdējā šodienas sēdes
noslēguma daļa, kad “Jaunais laiks” iesniedza priekšlikumu
likumprojektam “Grozījumi Sociālo pakalpojumu un sociālās
palīdzības likumā”, ko vienā vārdā var saukt – supervīzija.
Es domāju, ka gan skolotāji, gan pensionāri, gan lauksaimnieki
gaida reālu darbu no mums, gaida reālu atdevi, nevis kaut kādas
tur vīzijas vai supervīzijas. Tāpēc es gribu pateikt būtiskāko,
ko šodien no tribīnes varēja dzirdēt deputātu runās.
Koalīcijas partneri, tostarp Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu)
komisijas priekšsēdētājs Gundars Bērziņš, arī mēs, – Zaļo un
Zemnieku savienība, stingri un nepārprotami apliecinājām, ka no
šī gada 1.septembra skolotājiem algas būs lielākas, arī pensiju
indeksācija notiks paredzētajā kārtībā, kā tas iestrādāts budžeta
grozījumos, kuri stāsies spēkā vasaras nogalē un būs paredzēti
minētajiem jautājumiem, kā arī līdzekļi pašvaldībām un vairākām
citām lietām.
Šodien ļoti dziļas diskusijas izraisījās par KNAB vadītāju. Arī
šeit runājam par KNAB vadītāju, nevis supervīziju, runājam par
tādu KNAB vadītāju, kas stāda augstāk savu darbu, nevis sevis
paša un sava imidža veidošanu, reālo atdevi konkrētā darbā.
Mēs esam pārliecināti, ka Loskutova kungs nebūs šis
harismātiskais tēls, tas Čapajevs, kas uz balta zirga jās visiem
pa priekšu, bet būs cilvēks, kura reālais darbs atspoguļosies
konkrētās krimināllietās, konkrētu pārkāpumu atklāšanā. Un pats
būtiskākais – konkrētos soļos likumdošanas jomā, kas pašā
saknē novērš korupciju. Ļoti būtiski, ka šis KNAB vadītājs reāli
bauda un šodien guva Saeimas vairākuma atbalstu. Šajā institūcijā
vadītājs ir ievēlēts ar Saeimas deputātu balsīm, nevis voluntāri
iecelts ar kāda augstākstāvoša priekšnieka labo gribu.
Zaļo un Zemnieku savienība šodien pieņēma diezgan būtisku soli,
kas varbūt neskar šodienas sēdes darba kārtību, un šī ziņa
adresēta mūsu lauku ļaudīm, mūsu lauku cilvēkiem, jo daudzviet
izskan bažas par tām prasībām, ko mūsu ierēdņi varbūt nepamatoti
stāda augstāk nekā Eiropas Savienības prasības. Ļoti liels
satraukums ir par veterinārajiem medikamentiem. Šodien nosūtītajā
frakcijas vēstulē mēs rosinām zemkopības ministru Mārtiņu Rozi
izvērtēt Veterinārā un pārtikas departamenta direktora Viktora
Grapmaņa atbilstību savam amatam, jo mūsu acīs viņš savu uzticību
ir zaudējis. Zemkopības ministrijai ir nekavējoši šajā jomā
jāievieš kārtība, lai mūsu lauku iedzīvotāji, it īpaši mājlopu
turētāji, neciestu zaudējumus. Tātad praktiskais darbs ir pirmajā
vietā, tikai pēc tam visādas vīzijas un supervīzijas.
M.Grīnblats
(apvienības “Tēvzemei un Brīvībai”/LNNK frakcija):
Šodien, protams, viens no
galvenajiem notikumiem bija interesantā diskusija un balsošana
par KNAB jauno vadītāju Alekseju Loskutovu, kuru izvirzīja
valdība. Kā jau varēja paredzēt, ar valdības partiju un opozīcijā
esošo kreiso partiju atbalstu viņš arī tika atbalstīts amatā.
Jāsaka, ka mēs balsojām “pret” un palikām pie iepriekšējā
viedokļa, ko izteicām jau pagājušā gadā, atbalstot Jutu Strīķi
šīs iestādes vadītājas amatā. Viņa ir strādājusi pietiekami
enerģiski. Ja arī ir bijuši kādi negludumi kā iestādes vadītājai,
pieredze nāk ar laiku un noteikti uzkrājas.
Jautājums, protams, valdībai: kādēļ tika rīkots konkurss?
Acīmredzot tikai tādēļ, ka, ja gadījumā konkursa komisija
izvirzītu Loskutovu, tad valdības viedoklis ar konkursa komisijas
viedokli sakristu un viss būtu kārtībā. Tā kā konkursa komisija
Loskutovu neizvirzīja, tad nācās komisiju ignorēt. Protams, bija
pazaudētas vairākas nedēļas, jo likums ļāva premjeram Indulim
Emsim izvirzīt kādu kandidatūru arī bez konkursa komisijas
palīdzības. Strīķe tiešām nesavāca absolūto vairākumu komisijā,
bet tikai relatīvo. Tai pat laikā Loskutovam neapšaubāmi bija
mazāk punktu. Sēdē, kas notika Juridiskajā komisijā tikai stundu
pirms balsošanas, es uzdevu vienu konkrētu jautājumu jaunajam
amata pretendentam, proti, vai viņš ir gatavs sastrādāties kopā
ar diviem citiem konkursa dalībniekiem – Vilku un Strīķi –,
ja kļūs par šīs iestādes vadītāju. Loskutova kungs atbildēja, ka
viņš to nevar nedz apstiprināt, nedz arī noliegt. Tātad zināmas
izmaiņas šajā iestādē varētu būt. Žēl, ja iestāde kļūtu vairāk
teorētiska, nodarbotos vairāk ar tādu vajadzīgu lietu kā
korupcijas apkarošanas propagandu, bet piemirstu pašu
galveno – korupcijas apkarošanu.
Jautājumā par īpašu uzdevumu ministru sabiedrības integrācijas
lietās Nilu Muižnieku, lai viņam izteiktu neuzticību, balsu
nepietika, bet mūsu frakcija jau Einara Repšes valdības
veidošanas laikā neslēpa, ka ir iebildumi pret šī cilvēka
atrašanos valdībā. Mums toreiz bija pagara saruna ar premjeru
Repši, un tikai Einara Repšes autoritātes un argumentu ietekmēti
mēs arī piekritām, ka Muižnieks nāk koalīcijā kā viens no
ministriem. Mums tiešām bija šaubas par atsevišķu Latvijas
valstij būtisku jēdzienu izpratni, kas attiecas uz valsts
nacionālo politiku un kur mums ievērojami atšķirīgi
viedokļi.
Visbeidzot Valsts prezidente Vaira Vīķe-Freiberga atdeva atpakaļ
Saeimai otrreizējai caurlūkošanai likumu “Par bijušās Valsts
drošības komitejas dokumentu saglabāšanu, izmantošanu un personu
sadarbības fakta ar VDK konstatēšanu”, kur ir divi būtiski
punkti. Proti, par 10 gadu pagarinājuma iespēju tiesai un
prokuratūrai lemt par sadarbības faktu ar Valsts drošības
komiteju. Juridiskā komisija ļoti operatīvi iesniedza alternatīvu
grozījumu, kas pilnībā sakrita arī ar mūsu frakcijas viedokli,
tātad vēl uz 10 gadiem pagarināt iespēju vērtēt šīs lietas, kas
vajadzīgas valsts iestādēm, lai spriestu par to, vai cilvēks ir
vai nav sadarbojies. Un otrs sarežģītāks jautājums
par
Valsts drošības komitejas materiālu publicēšanu, kur mūsu frakcija piedāvāja nelielu alternatīvu likumprojektu, kuru komisijām nenodeva, jo izšķirošās bija Tautas partijas balsis. Es domāju, ka viņu pozīcija kopumā ir līdzīga mums, ka šādi dokumenti ir publicējami, bet diemžēl Tautas partijas deputāts Jānis Lagzdiņa kungs uzstājās ar mazliet demagoģisku uzrunu, it kā mūsu iesniegtais likumprojekts nav pietiekami skaidrs. Katrā gadījumā mūsu mērķis nebija liegt kādam individuāli iepazīties ar VDK materiāliem, bet nodibināt kārtību, kādā ar tiem iepazīstas sabiedrība kopumā, kura visa neies uz Totalitārisma seku dokumentēšanas centru.
V.Buzajevs
(politisko organizāciju apvienības
“Par cilvēka tiesībām vienotā Latvijā” frakcija):
Šodienas Saeimas sēdē paši
interesantākie bija personālie jautājumi – sabiedrības
integrācijas ministra atstādināšana no amata, bērnu un ģimenes
lietu ministra iecelšana amatā un vēl viena mācītāju partijas
pārstāvja biznesmeņa ievēlēšana par delegācijas vadītāju.
PCTVL ir gatava atbalstīt visas šīs liekulīgās un svētulīgās
valdības demisiju. Īpaši nejēdzīga ir Bērnu un ģimenes lietu
ministrijas izveidošana, respektīvi, mūsu nodokļu tērēšana nevis
ģimeņu ar bērniem atbalstam, bet gan ierēdņu, kuri sadala šos
līdzekļus, uzturēšanai. Un PCTVL frakcija vienoti balsoja
“pret”.
Kas attiecas uz Muižnieka kungu, tad mēs balsošanā par viņa
atstādināšanu no amata vienkārši nepiedalījāmies. No vienas
puses, mēs redzam, ka viņa vadīto institūciju pareizāk būtu saukt
par sabiedrības dezintegrācijas un asimilācijas sekretariātu.
Īpaši skaidri tas bija redzams masu protestos sakarā ar
pretvalstisko izglītības reformu, kad integrācijas ministrs deva
krievu skolnieku taisnīgajai cīņai tādu negatīvu novērtējumu, kas
vairāk atbilstu iekšlietu ministra vai VDK retorikai. No otras
puses, gandrīz visas nacionālās kultūras biedrības pagaidām
atbalsta ministru, jo nav izpratušas viņa patieso būtību.
Beidzot atbildīgam amatam – KNAB priekšnieka postenim –
tika izvirzīts slāvu izcelsmes cilvēks Loskutova kungs. Viņa
izglītība un darba pieredze ir tādā līmenī, ka viņš uzvarēja
atklātajā konkursā, neskatoties uz aizdomīgo vārdu un uzvārdu.
Aizklātā balsojumā Saeimā viņš saņēma arī atbalstu no
PCTVL.
Diemžēl atkal tika noraidīts likumprojekts, kas paredz beidzot
risināt denacionalizēto māju īrnieku problēmas. To atbalstīja arī
PCTVL.
Un bez debatēm pirmajā lasījumā tika pieņemti ļoti svarīgi
grozījumi Satversmē, pret kuriem balsoja PCTVL frakcija.
Grozījumos tiek runāts par vēlētāju loku pašvaldību vēlēšanās. Un
atkal, neskatoties uz dažām Eiropas rekomendācijām, ir dota
priekšrocība ārzemniekiem, Eiropas Savienības pilsonim, kas
pastāvīgi uzturas Latvijā, nevis Latvijas pastāvīgajiem
iedzīvotājiem. Latvija paliek vienīgā Eiropas Savienībā, kurā
iedzīvotāju ceturtdaļai nav tiesības piedalīties pat pašvaldības
vēlēšanās. Pēdējā rasisma ligzda Eiropā.
O.Kastēns
(Latvijas Pirmās partijas frakcija):
Kā jau iepriekšējie runātāji
minēja, šodien tiešām Saeimā bija personāliju diena, kur zibēja
uzvārdi un ap tiem virmoja dažādas kaislības.
Es gribētu izteikt prieku par to, ka Saeima neatbalstīja
demisijas pieprasījumu īpašu uzdevumu ministram sabiedrības
integrācijas lietās Nilam Muižniekam. Šeit es saredzu milzīgu
“Jaunā laika” partijas vadītāja Einara Repšes cinismu. Tad, kad
Latvijai draudēja dažādas starptautiskas problēmas saistībā ar
mūsu nepilsoņu jautājumu, kad vajadzēja aizstāvēt Latvijas
viedokli, tad Nils Muižnieks vienmēr bija starp tiem, kurš brauca
uz starptautiskajām institūcijām, stāstīja ārzemju ekspertiem,
valstu un valdību vadītājiem reālo situāciju Latvijā. Un tad, kad
Repšes kungs nonācis opozīcijā, Nils Muižnieks izrādās
dezintegrācijas ministrs. Man ir pat zināma pārliecība, ka tas
darbs, ko darījis Nils Muižnieks, un ceļš, ko viņš ir gājis, ir
pareizs. Jo, to ko šodien mēs dzirdējām, bija lamas gan no
labējiem spēkiem, gan no kreisajiem spēkiem. Tikko Buzajeva kungs
Muižnieka sekretariātu nosauca par asimilācijas sekretariātu. Un
arī visādas niknas lamas mēs dzirdējām no “tēvzemiešiem”. Tas
liecina – ja cilvēks nemīl radikāļus, tad iet šādu
sabiedrības samierināšanas ceļu. Un lai nu kas, bet
“tēvzemiešiem” vajadzētu tomēr zināt, ka sekretariāts nodarbojas
arī ar lībiešu programmu, kurai ir veltīti pietiekami daudz
līdzekļu, kā arī viena no tā darbības prioritātēm ir latvieši,
kas dzīvo ārzemēs. Es atgādināšu, ka Nils Muižnieks bija pirmais
no visiem ministriem, kurš apciemoja mūsu latviešus
Sibīrijā.
Vēl no šodienas sēdes jautājumiem gribētu atzīmēt arī Baštika
kungu, kura vadītais sekretariāts tagad ir kļuvis par pilntiesīgu
ministriju. Ja pirmais pusgads sekretariātam bija tādu kā
organizatorisku jautājumu risināšana, tad tagad varam redzēt arī
pirmos darba augļus. Saeima strādā pie alimentu fonda
izstrādāšanas, kas ir tieši Baštika kunga iniciatīva, lai
vientuļās māmiņas saņemtu atbalstu no valsts, ja viņu bijušie
vīri izvairās un bērnu tēvi nemaksā alimentus. Šobrīd Bērnu un
ģimenes lietu ministrija sākusi aktīvu darbība Latvijas reģionos;
notiek plašas diskusijas par audžu ģimenēm, kas tiek atspoguļotas
arī reģionālos izdevumos.
Šodienas sēdē tika izskatīts jautājums par jauno KNAB vadītāja
kandidātu. Šajā jautājumā mēs atbalstām valdības pieņemto
viedokli. Protams, neviens kandidāts nav ideāls, bet diskusija
parādīja to, ka jaunais KNAB vadītājs visticamāk varēs vadīt šo
organizāciju godprātīgi un pietiekami profesionāli.
A.Latkovskis
(frakcija “Jaunais laiks”):
Šodien sēdē bija viens svarīgs
jautājums, kas atstās diezgan lielu iespaidu ne tikai uz Latvijas
politiku, bet arī uz tautsaimniecību, iespējams, arī uz
sabiedrību, – KNAB vadītāja kandidāta balsojums. Šis
balsojums parādīja to, cik milzīga plaisa īstenībā izveidojusies
starp tautu un politiķiem, kas pašlaik atrodas pie varas. Ne
tikai eksperti, arī konkursa komisijas locekļi, kuri izvērtēja
KNAB amata kandidātus, – Augstākās tiesas priekšsēdētājs
Guļāna kungs, ģenerālprokurors Maizīša kungs, vairāki
pretkorupcijas eksperti uzsvēra, ka Loskutova kungs pārstāv
korupcijas novēršanas virzienu.
Kas ir novēršana? Novēršana un apkarošana. Novēršana, tā ir
koncepciju sagatavošana. Tā ir likumdošanas analīze, tā ir
metodikas rakstīšana. Kas ir apkarošana? Tas ir operatīvais,
izziņas darbs, tā ir reāla izmeklēšana, tā ir korumpētu
amatpersonu aizturēšana. Liekam šīs abas lietas svaru kausos.
Kāpēc Latvijai, un kas tas ir par iemeslu, ka valdošajiem
politiķiem tagad ir jāmaina prioritātes? Vai esam izdarījuši
visu, lai apkarotu korupciju Latvijā? Atcerēsimies kaut vai
pēdējo dienu paziņojumu, kad lielais Skandināvijas celtniecības
uzņēmums “Skanska” kādā prestižā biznesmeņu saietā paziņoja, ka
iemesls, kāpēc viņi bija spiesti aiziet no Latvijas, bija tieši
korupcija. Mēs tagad sakām – nē, ar korupciju nav jācīnās,
to ir jāmēģina novērst, ir jāizglīto sabiedrība. Tad es jautāju:
vai sabiedrība pietiekami neapzinās korupcijas postu? Ļoti labi
apzinās. Tieši tāpēc šis korupcijas uztveres indekss Latvijā ir
ļoti liels, viens no lielākajiem pasaulē. Uz jautājumu: vai jūs
uzskatāt, ka korupcija ir milzīga problēma Latvijā? Cilvēki
atbild – jā, jo viņi ar to ir saskārušies. Un te arī ir
jautājums par šīs valdības prioritātēm, un tāpēc arī attiecīgais
kandidāts Loskutova kungs ieguva viņu simpātijas un tika
akceptēts šajā amatā.
Gribu uzsvērt vēl vienu lietu, kas šodien notika. Saeima
akceptēja “Jaunā laika” sagatavotos grozījumus likumā “Par
iedzīvotāju ienākuma nodokli”. Tā ir neapliekamā minimuma
pacelšana. Tā ir reāla kompensācija pret premjera Induļa Emša
cenām, kuras sāka augt līdz ar Emša valdības izveidošanos.
Minimālais neapliekamais minimums, ko mēs piedāvājām paaugstināt,
nozīmē reāli katru mēnesi klāt algās trīs, četrus latus, kas gadā
sastādītu summu, kas spētu varbūt kompensēt pirmo nepieciešamības
preču cenu celšanos.
Otrs mūsu likumprojekts “Grozījumi likumā “Par valsts budžetu
2004.gadam””, kurā mēs paredzējām palielināt skolotāju algas un
pensionāru pensijas, diemžēl netika akceptēts.
V.Agešins
(Tautas saskaņas partijas frakcija):
Man ir kauns, patiešām kauns par to, kā savā starpā plēšas “Jaunais laiks” un Tautas partija un nemaz nedomā par vienkāršajiem cilvēkiem, kurus visvairāk satrauc cenu kāpums. Viņiem vairāk interesē tādi jautājumi kā Loskutova un Strīķes lieta, Muižnieka jautājums un tā tālāk. Un tajā pašā laikā partijas nevēlas atbalstīt un izskatīt pēc būtības, manuprāt, diezgan prātīgus Tautas saskaņas partijas
frakcijas priekšlikumus sociālajā
jomā.
Runājot par Tautas saskaņas partijas nostāju likumā par “čekas
maisiem”, gribētos pateikt sekojošo. Likumā par “čekas maisiem”
ir teikts, ka katram ir tiesības griezties tiesā un atspēkot savu
sadarbības faktu ar VDK. Tas ir pretrunā ne tikai ar Latvijas
Republikas Satversmi, bet arī ar jebkuras civilizētas
likumdošanas pamatprincipu – nevainības prezumpciju. Vaina
ir jāpierāda apsūdzētājiem. Un mūsu gadījumā fakts, ka cilvēks ir
aģents, konstatēts “a priori” līdz tiesai un bez tiesas. Tautas
partija, “Jaunais laiks”, “tēvzemieši” neatbalstīja Valsts
prezidentes Vairas Vīķes-Freibergas viedokli, Satversmes tiesas
spriedumā pausto viedokli, un patvaļa šajā jautājumā turpinās.
Dokumentiem, uz kuru pamata konstatēts šis fakts, nav juridiska
spēka. Juridiski nav pierādīta to ticamība. Vispār droši nav
zināms, kas, kad un kādos apstākļos tos aizpildīja. Juridiski nav
noteikts arī šo VDK dokumentu statuss pat VDK struktūras
iekšienē. Nav skaidrs to darbības termiņš un personu, kuras
aizpildīja šos dokumentus, rīcības tiesiskums. Bet pats
svarīgākais, ka ne kartiņās, ne žurnālos nav tā saucamo aģentu
personīgo parakstu. Tādējādi, pamatojoties uz dokumentiem, kuru
statuss un saturs ir apšaubāmi, likums izvirza apsūdzību par
personas piederību VDK struktūrām. Uz šīs vēl nepierādītās
apsūdzības pamata tiek ierobežotas cilvēka pamattiesības –
iespēja balotēties vēlēšanās, strādāt civildienestos. Tā ir
cilvēku tiesību ierobežošana bez tiesas. Lūk, ar ko īstenībā
tepat Saeimā nodarbojas! Latvijas Pirmā partija, “Jaunais laiks”,
Tautas partija, “tēvzemieši” plēšas savā starpā un nedomā par
vienkāršo cilvēku, par Latvijas iedzīvotāju.
S.Fjodorovs
(Latvijas Sociālistiskās partijas frakcija):
Šodien Saeimas sēdes darba kārtība
bija ļoti interesanta un saspringta. Par to stāstīja kolēģi,
katrs no savas puses un no sava viedokļa. Es arī, bet no savas
pozīcijas.
Pirmkārt, gribu atzīmēt, ka Latvijas Sociālistiskās partijas
frakcija iesniedza divus likumprojektus. Pirmais ir par
privatizācijas sertifikātiem. Denacionalizēto māju īrniekiem
pašlaik draud, ka sākot no 2005.gada 1.janvāra īres maksa būs
neierobežota un parādu izskaušanas dēļ kā sekas būs izlikšana no
dzīvokļa. Projekts paredz, ka, lai novērstu iepriekš pielaistās
kļūdas, tiesību pārkāpšanu un milzīgo netaisnību pret
dzīvojošajiem denacionalizētajos namos, īrniekiem nolemts
izmaksāt kompensācijai piešķirto privatizācijas sertifikātu
vērtību latos pēc nominālvērtības, ja viņu ikmēneša ienākumi
nepārsniedz 20 latus uz vienu cilvēku un ja īres līgums ir
noslēgts līdz 1992. gada 1.janvārim.
Otrais likumprojekts. Tas ir par Eiropas pārstrādāto sociālo
hartu un paskaidrojošo pielikumu. Iestājoties Eiropas Savienībā,
straujāk saskarsimies ar dažādām problēmām. Viena no tām ir cenu
kāpšana, kuras rezultātā samazināsies mūsu mazāk nodrošinātās
tautas daļas sociālā aizsardzība. Mēs uzskatām, ka mūsu
iedzīvotājiem nav nodrošinātas civilās un politiskās tiesības.
Gan Latvijai, gan Eiropas Savienībai nepieciešams aizsargāt savu
iedzīvotāju sociālās tiesības, tādā veidā paaugstinot iedzīvotāju
dzīves līmeni un sociālo labklājību, proti, lai Latvijas tautas
dzīves līmenis neatšķirtos no iedzīvotāju līmeņa citās Eiropas
valstīs.
Un lai varētu to izdarīt, Saeimai ir nepieciešams ratificēt
pārstrādāto Eiropas Sociālo hartu. Balsošanas rezultāts ir
bēdīgs. Par abiem likumprojektiem balsoja tikai Latvijas
Sociālistiskās partijas, Tautas saskaņas partijas un PCTVL
deputāti – kopā 19 cilvēki. Tagad padomājiet, kurš no
Saeimas deputātiem rūpējas par sociālajām problēmām?
Par neuzticības izteikšanu īpašu uzdevumu ministram sabiedrības
integrācijas lietās Nilam Muižniekam. Mēs balsojām “pret” tikai
tāpēc, ka mūs neapmierināja viens no galvenajiem iemesliem
neuzticības izteikšanai. It kā Muižnieka kungs neko neesot
darījis, lai novērstu mazākumtautību skolnieku protestu pret
skolu reformu. Manuprāt, tas bija pienākums tieši tiem, kuri
uzsāka šo reformu, un bijušajam izglītības un zinātnes ministram
Šadurska kungam pirmām kārtām.
Trešais, turpinot runāt par iesniegtajiem likumprojektiem.
Paradokss? Latvijas Sociālistiskās partijas deputāti balsoja
“par” kopā ar “Jauno laiku”! Tas notika tikai tāpēc, ka mēs paši
regulāri iesniedzam priekšlikumus par neapliekamā minimuma,
pensiju, sociālo izmaksu un skolotāju algu palielināšanu, bet
valdošā koalīcija noraidīja mūsu priekšlikumus. Šodien bija
patīkami dzirdēt, ka Valdis Dombrovskis un Kārlis Šadurskis
runāja pilnīgi pretēji nekā ziemā. Tad viņi bija “pret”,
šodien – “par”. Nesaprotu, kā var tik strauji mainīt savu
viedokli!
Saeimas preses dienests