Cik neatkarīga, koleģiāla un efektīva ir Valsts kontrole
Raits Černajs, Latvijas Republikas valsts kontrolieris, intervijā “Latvijas Vēstnesim”
Foto: Arnis Blumbergs, “LV” |
– Satversme nosaka, ka Valsts
kontrole ir neatkarīga koleģiāla iestāde. Tas nostiprināts arī
jaunajā, kopš 2002. gada 12. jūnija spēkā esošajā Valsts
kontroles likumā (“LV” 29.05.2002.). Kā izjūtat šo neatkarību un
kādā mērā izmantojat Satversmē un likumā paredzētās
tiesības?
– Šogad aprīlī Vīnē notika ANO un INTOSAI
rīkotais 17.starpreģionālais seminārs par valdības finanšu
kontroli. 30 pasaules valstu augstāko kontrolējošo institūciju
vadītāji sanāksmē galvenokārt apsprieda kontrolējošo institūciju
neatkarības jautājumus, darbības virzienus un problēmas. Pirmajam
lasījumam tika sagatavots augstāko kontrolējošo institūciju
neatkarības hartas projekts.
Katrai valstij ir sava kultūra, tradīcijas un izpratne par Valsts
kontroles darbu. Ir valstis, kur Valsts kontrole ir kādas
ministrijas pakļautībā, citur neatkarība ir formāla, iluzora.
Piemēram, Kazahstānas kolēģi bija pārsteigti, ka pašu Valsts
kontroles iekšējo darbību pārbauda zvērināti revidenti, kas ir
privātstruktūra. Līdzīgi ir ASV, Apvienotajā Karalistē, no kuras
mēs šo pieredzi pārņēmām. Zvērināts revidents, ko konkursa
kārtībā izraugās Saeima, mūs ir pārbaudījis jau divus gadus, un
mēs nejūtam neprofesionālu rīcību. Gluži otrādi. Un arī Valsts
kontroles darbībai jābūt sabiedrībā atpazīstamai. Un kas gan cits
ja ne patstāvīga neatkarīga struktūra to vērtē. Tas ir viens no
jautājumiem, kā nostiprināt administratīvo, juridisko,
konstitucionālo un finansiālo neatkarību.
– Par finansiālo neatkarību gan VK vēl nevar runāt, jo Valsts kontroles likums spēra tikai mazu solīti uz priekšu šai virzienā.
– Jā, tam var piekrist, taču arī tas ir progress salīdzinājumā ar agrākajiem gadiem, kad mūsu iestādes budžeta noteikšanā galveno vārdu teica Finanšu ministrija, kura mūsu priekšlikumus bieži vien neņēma vērā.
Gada pārskati – pašvaldību attīstības spogulis
– Pagājušā gada augustā Valsts kontrole atzīmēja sava pirmā likuma pieņemšanas 85. gadadienu un desmito gadadienu, kopš iestāde atjaunota neatkarīgajā Latvijā. Pērn decembrī arī jums pašam bija nozīmīga atcere – desmit gadu, kopš vadāt Valsts kontroli. Ko īpaši svarīgu Valsts kontrole paveikusi pēdējos gados?
– Vispirms jāmin revīzijas un gada
finanšu pārskatu atestācija, ko Valsts kontrole sāka pirms gadiem
trim. Ja salīdzina situāciju pašvaldībās pirms trim gadiem un
pašlaik, tā ir krietni mainījusies – tagad jau budžetā var
rēķināt simtiem miljonu pieaugošo pašvaldību aktīvu kopumā.
Protams, tas nav tikai VK nopelns, taču daļa no tā ir arī mūsu
darbības rezultāts. Kopumā Pašvaldību revīzijas departamenta
kolēģija pārbaudījusi 562 pašvaldību gada pārskatus un par 451
sniegusi pozitīvu atzinumu, 4 pašvaldībām sniegts negatīvs
atzinums, bet divas pašvaldības saņēmušas Valsts kontroles
atteikumu sniegt atzinumu. Pārējos atzinumos par gada pārskatu
ietverta piezīme.
Pirms trim gadiem aptuveni pusei pašvaldību saistībā ar gada
pārskatu atzinumā VK izteica piezīmi, tagad tas izteikts mazāk
nekā piektajai daļai. Trijos gados aktīvu skaits pašvaldībās ir
gandrīz dubultojies, un tas ir svarīgi, lai apzinātos savu
vērtību. Pašvaldības operē ar simtiem miljonu latu, tāpēc jābūt
pilnīgai skaidrībai gan par ienākumiem, gan tēriņiem. Skaidrība
šajās lietās liecina par valsts finansiālā reitinga pieaugumu,
kas savukārt nozīmē Pasaules bankas zemākus procentus, lielākas
kredīta iespējas un citus ieguvumus.
– Kādas sankcijas tiek piemērotas to institūciju amatpersonām, kuras pieļāvušas kļūdas, nevērīgi izturējušās pret saviem pienākumiem, kā rezultātā gada pārskatos ir juceklis un neskaidrības finanšu lietās?
– Te nonākam pie tā, ka triju gadu laikā valstī nav panākta konsekvence attiecībā uz šādu amatpersonu rīcību. Es, piemēram, nezinu, kas būs ar to pagastu vadītājiem, kuri pieļāvuši nekārtības. Valsts kontrole savus atzinumus iesniedz Valsts kasei, tā pieņem zināšanai, un viss. Netiek ierobežotas ne kredīta ņemšanas iespējas, ne piemērotas finanšu sankcijas vai iemaksas finanšu izlīdzināšanas fondā. Atgriežoties pie sākumā minētās sanāksmes Vīnē, kurā notika arī pieredzes apmaiņa, Brazīlijā, piemēram, šādos gadījumos sankcijas ir visai nežēlīgas. Ja iestāde saņem negatīvu VK vērtējumu, vainīgajai personai tiek liegta iespēja pat līdz desmit gadiem ieņemt amatus publiskajās struktūrās, tas ir, valsts un pašvaldību iestādēs. Centrālā vēlēšanu komisija savukārt, gatavojoties vēlēšanām, pieprasa no VK šos sarakstus, un gadījumā, ja kāda no vainīgajām amatpersonām vēlas kļūt par kandidātu vēlēšanās, to no sarakstiem izsvītro. Negribu teikt, ka mums būtu jāpārņem Brazīlijas pieredze, taču dažus elementus varētu ņemt vērā. Nereti mūsu valstī amatpersonas tiek atbrīvotas, balstoties uz neskaidriem motīviem, un pēc tam ilgstošā tiesas procesā, kas valstij izmaksā visai dārgi, tās tiek atjaunotas darbā. Tajā pašā laikā, kad būtu iespējams sakārtot šīs lietas, jo ir konkrēts nodarījums, atbilstošas reakcijas nav.
Veselības aizsardzībai
–
ilgtermiņa programmu
– Vai Valsts kontroles pozitīvs atzinums par iestādes gada pārskatu ir garants, ka tur viss ir labākajā kārtībā? Uz papīra jau visu var gludi un pareizi uzrakstīt...
– VK likumā teikts, ka mūsu
darbības mērķis ir noskaidrot, vai revidējamo rīcība ar mūsu
pārbaudēm pakļautajiem līdzekļiem un mantu ir tiesiska, pareiza,
ekonomiska un efektīva. Tas ir starptautiskajiem standartiem
atbilstošs audits. Mums ir savs revīziju gada plāns, un finanšu
pārskati ir tikai viena mūsu darbības daļa. Piemēram, pērn sākām
un šogad turpinām pārbaudes veselības aizsardzības nozarē. Šogad
Saeimas Publisko izdevumu un revīzijas komisijā izskatīts VK
ziņojums par Eiropas Savienības struktūrfondu ietvaros finansēto
pasākumu ieviešanā iesaistīto institūciju kapacitāti, kā arī,
piedaloties Darba un sociālo lietu komisijai un Veselības
aizsardzības apakškomisijai, izskatīts VK ziņojums “Par
onkoloģisko pakalpojumu pieejamību iedzīvotājiem un to
nodrošinājumu”.
Pašlaik Valsts kontrolē top ziņojums par mākslinieku darbnīcu
privatizāciju, kur atklātas vairākas nelikumības. Jāsaka, ka par
komisijas iedibināšanu Saeimā VK ziņojumu izskatīšanai
iestājāmies jau vairākus gadus, taču tikai 7. Saeima savu
pilnvaru noslēgumā Kārtības rulli papildināja ar Publisko
izdevumu un revīzijas komisiju, bet 8. Saeimā sākās tās reāls
darbs, kas savukārt efektīvāku valsts līmenī padarījis VK
veikumu, un par to mūs apskauž daudzu citu valstu kolēģi.
– Vai nav bijuši gadījumi, ka valdība, politiķi uzdotu VK veikt kādu pārbaudi konkrētā institūcijā?
– Neuzdod gan, jo valdība mums neko nevar uzdot. Var izteikt lūgumus – argumentētus, protams. Lēmumu par lūguma izpildi, kas saistīts ar revīzijas veikšanu, pieņem VK padome. Es pats piedalos Ministru kabineta sēdēs ar padomdevēja tiesībām, lielākā vai mazākā mērā ir šī sadarbība ar valdību. Protams, mēs neesam gluži pasargāti no valdības kaprīzēm, ja tā var izteikties. Pirmām kārtām tas ir mūsu finanšu jautājums. Viens piemērs. Premjera Andra Bērziņa valdība akceptēja VK telpu nomu iestādes darbības nodrošināšanai, jo māja K.Valdemāra ielā 26 jau ilgāku laiku ir sliktā stāvoklī. Taču Einara Repšes valdība šo lēmumu atcēla, un mēs sākām ēkas rekonstrukciju. Mūsuprāt, viens vai otrs variants pieņemams, taču vajadzētu būt konsekvencei: tērējām valsts līdzekļus konkursa rīkošanai, bet
nākamā valdība pieņem politisku lēmumu, ka, lūk, noma esot par dārgu. Esam pētījuši šos jautājumus, un, jāteic, Valsts kontrole nav tā, kas gribēja kaut ko ekskluzīvu.
Kad atbildam ne
tikai
savu vēlētāju priekšā
– Kā saistībā ar Latvijas iestāšanos Eiropas Savienībā un NATO paplašinājušies VK uzdevumi piešķirto līdzekļu un dažādu fondu kontrolē? Droši vien arī VK budžets šim gadam ir lielāks?
– Aptuveni divi miljoni latu, kas ir apmēram par 200 000 tūkstošiem lielāks, jo tika piešķirti līdzekļi projektēšanas darbiem ēkas rekonstrukcijai. Mēs piedalāmies arī dažos starptautiskajos projektos, piemēram, ar Apvienoto Karalisti un vēl citiem. Skaidrs, ka, kļūstot par ES dalībvalsti un iestājoties NATO, Valsts kontrole par attiecīgo līdzekļu izmantošanu atbild ne tikai savas valsts, bet arī Eiropas valstu vēlētāju priekšā. Pavasarī notikušajās revīzijās nācās secināt, ka mūsu valsts nav pilnībā gatava izmantot ES līdzekļus, jo nebija izstrādāti attiecīgie dokumenti. Tāpēc jaunajai valdībai nācās strādāt pastiprinātā režīmā. Mūs nodarbina ne tikai tas, kā tiks izlietoti strukturālie vai citi fondi un līdzekļi, bet arī – kā saņemsim, jo daudz kas bija iekavēts. Piemēram, Ungārija jau no šā gada 1. janvāra var izmantot ES līdzekļus, bet Latvija joprojām strādā pie metodiskās bāzes, lai tos saņemtu.
– Valsts kontrole savās revīzijās bieži vien atklāj lielas nelikumības, bet, kā zināms, tai nav pilnvaru rosināt krimināllietu, tai nav šo policejisko funkciju. Kā rīkojaties, ja atklājas šādas lietas?
– Aptuveni katra desmitā revīzijas lieta tiek adresēta Ģenerālprokuratūrai, policijai, KNAB, pēc tam tās sazarojas. Tiesvedība joprojām notiek par pirms desmit gadiem atklātajām nelikumībām “Lata International” lietā, kurā apsūdzētas septiņas amatpersonas. Tas ir bēdīgi, bet tāds ir fakts, ka nu jau ilgus gadus tiesa nevar pabeigt šo krimināllietu. Jo ekonomiskie noziegumi ir viegli izdarāmi, bet grūti pierādāmi. Tāpēc es allaž aizstāvu preventīvos, profilaktiskos pasākumus, kas nepieļautu noziedzīgu rīcību. Protams, ir patīkami populistiski paziņot, ka, lūk, kāds bijušais ministrs, galvenais grāmatvedis vai valsts sekretārs tiek saukts pie kriminālatbildības un viņu tiesā. Sabiedrībai, arī masu medijiem tas šķiet interesanti, atraktīvi, taču pieņemt regulējošu likumu, izdarīt citas izmaiņas normatīvajos dokumentos, veikt pasākumus, kas nepieļautu nelikumības, – tas ir šis neredzamais darbs, kas nerod plašu rezonansi. Nereti tiek uzskatīts – lūk, nav skaļu lietu, tātad prokuratūra, KNAB, Valsts kontrole vai cita iestāde neko nedara. Un tad man prātā iešaujas ķecerīga doma– varbūt represīvajās institūcijās nav vēlēšanās šo sistēmu sakārtot, jo tad pazudīs iespējas iniciēt tādu vai citu lietu, lai nomierinātu sabiedrību.
Meklējot
neatrisināto
problēmu risinājumu
– Un kā jūs vērtētu sadarbību ar prokuratūru, policiju, KNAB un citām tiesībaizsardzības institūcijām?
– Sadarbība ir izveidojusies laba:
regulāri apmaināmies ar informāciju, vismaz divreiz gadā notiek
plašāka tikšanās, lai pārrunātu turpmākos sadarbības mērķus.
Nupat (vai beidzot!) Noziedzības novēršanas un apkarošanas padomē
atkārtoti tika izskatīts jautājums par revīziju veikšanu pēc
procesa virzītāja iniciatīvas.
Valstī joprojām pastāv problēma, ka policija, veicot izziņu kādā
lietā, kas saistīta ar valsts mantas izšķērdēšanu, nav gatava to
izmeklēt, jo trūkst attiecīgi sagatavotu speciālistu. Es
atbalstītu tādas struktūras izveidošanu, kas spētu šos
saimnieciskos pārkāpumus izmeklēt. Valsts kontrole te varētu
palīdzēt sagatavot revīzijas standartus, apmācīt šādus
lietpratējus, kas profesionāli strādātu šajā jomā.
– Taču vai šie pienākumi nav jāveic arī Ekonomikas policijai? Mūsu valstī visādu struktūru un komisiju jau tā pietiek.
– Ekonomikas policija, līdzko atrod kādā operatīvā izstrādē vai krimināllietas materiālos šo sakramentālo frāzi – “valsts īpašums”, “valsts manta”, tūlīt sūta materiālus VK pārbaudīt. Iemesls ir vienkāršs – Ekonomikas policijā trūkst attiecīgu speciālistu. Manuprāt, galīgi nepiedodama ir situācija, ka šajā iestādē lielai darbinieku daļai nav augstākās izglītības, trūkst specializācijas ekonomisko noziegumu izmeklēšanā. Turklāt gribu piebilst, ka ne vienmēr arī tiesnešiem ir izpratne par to, kādus uzdevumus veic Valsts kontrole, kādas ir tās darbības metodes. Es ierosinātu Tieslietu ministrijai arī padomāt par tiesnešu izglītošanu šajā virzienā. VK šai ziņā varētu palīdzēt ar saviem speciālistiem lektoriem.
– Pēdējais jautājums: kā vērtējat KNAB vadītāja atlases kārtību, kura konkursa komisijā jūs piedalījāties, šķiet, jau piekto reizi? (Mūsu saruna notika 19. maijā – R. B.). Kāpēc jūs balsojāt par Alekseja Loskutova kandidatūru šim amatam?
– Mans viedoklis – atklāts konkurss nav tas labākais veids, kā šo problēmu atrisināt. Protams, ir diskutēts par KNAB funkcijām un pienākumiem, arī likumā tas noteikts, taču konkursanti šo jautājumu risinājumu katrs redz citādi. Uzskatu, ka šai struktūrai tomēr jākoncentrējas uz novēršanas funkciju vai vismaz tai jābūt līdzsvarā ar apkarošanas funkciju. Tāpēc KNAB darbinieka Alekseja Loskutova redzējums, izklāstītā programma man šķita piemērotāka. Nevar taču visu laiku veikt pārbaudes, pamatojoties uz iesūtītajām sūdzībām, jāanalizē situācija, jāapkopo informācija, lai efektīvi cīnītos pret tā dēvēto valsts nozagšanu, korupciju – politisko, birokrātisko, ekonomisko utt. Tieši te vajadzīga dziļa analīze, zināšanas.
Rita Belousova, “ LV”