Zinātne, Baznīca, Cilvēks
Prof. Jānis Stradiņš
2.
Latvijas Zinātņu akadēmijas ēka, kas tika iesvētīta 1993.gadā Foto: Boriss Koļesņikovs, A.F.I. |
Nobeigums.
Sākums “LV” 2.06.2004.
Četrsimt gados kopš Galileja ir
evolucionējusi arī Baznīca. Tāpat kā zinātne, tā ir pieredzējusi
daļēju sabiedrības uzticības krīzi un pēc tam atkal pievēršanos
ticības sludinātajām vērtībām. Ir bijuši postošie ticības kari,
ir bijuši posmi, arī Latvijas vēsturē, kad Baznīcu, reliģiju
vispār centās izdeldēt, atsvešināt, nozaimot. Pēc Franču
revolūcijas Eiropā spēcīgi sazēlis sekulārisms, 20.gs.
totalitārās iekārtas ir centušās veidot savus elku dievus, pacelt
valsti un tās vadoņus dievu kārtā, pacelt laikmetīgo pāri
mūžīgajam, pāri Dievam. Taču, neraugoties uz visu, Baznīca pastāv
un pastāvēs. Pasaules lielās reliģijas ir uzskatāmas par ceļiem,
pa kuriem ejot cilvēks cer sasniegt savam mūžam piepildījumu,
apmierinājumu un dziļāku jēgu. Reliģiskais pārdzīvojums,
apskaidrība, kontemplācija, mistiska pieredze, apziņas apgaisme,
ticība Augstākajam dod cilvēkam īpašu pieredzi, paver cita veida
skatu uz esenciālām pasaules problēmām un risinājumiem nekā to
skatu, ko spēj sniegt zinātne, zināšanas, praktiskas izmaņas.
Īpaši svarīgi tas ir mūža kritiskajos momentos, kad mūs piemeklē
slimība, nelaime, katastrofa, tuvinieku ciešanas, dvēseles krīze.
Taču cilvēka pievēršanās Dievam nav tikai individuāls akts, tā
pamatā ir arī kolektīvais, tradicionālais mantojums, kuru cilvēks
gūst kristīgās draudzes, kopienas ietvaros, veidojot ne tikai
savas personības attiecības ar Dievu, bet arī izkopjot tradīcijās
saglabātas, sistematizētas, tālākām paaudzēm nododamas atziņas.
Reliģija, Baznīca ir konservatīva, taču stabilitāte un zināms
veselīgs konservatīvisms sabiedrībai ir vajadzīgs.
Domāju, ka kristīgās teoloģijas un arī Baznīcas attīstību pēc
renesanses laikmeta ir ietekmējusi zinātnes attīstība un mūsdienu
zinātniekiem gandarījumu ir sniegusi pāvesta Jāņa Pāvila II
izteiktā nožēla par toreizējās Baznīcas pāridarījumu Galilejam
(tāpat kā Latvijas vēstures gadījumā simbolisks bijis tas, ka
atzīti krustnešu pāridarījumi vietējām ciltīm mūsu reģiona
kristianizācijas gaitā 13. gadsimtā). Atziņa, ka Dievs devis
sākumu pasaulei, bet pēc tam pasaule attīstās pēc saviem
likumiem, kuri jāizdibina cilvēkam pašam, ir daudzu filozofisku
sistēmu pamatā.
Mūsdienu kosmogonisko teoriju, Visuma izplešanās teoriju pamatā
ir hipotēzes par “pirmo grūdienu”, kas savā ziņā būtu līdzīgs
radīšanas aktam. Konkrētās zinātniskās teorijās ir rodami teisma
vai teleoloģijas elementi, kaut arī arvien lielāku lomu zinātnē
gūst ne tikai likumsakarības, bet arī nejaušības,
un mūsdienu zinātne lielā mērā ir statistisku likumsakarību
iezīmēta zinātne.
Nebūt jau nav tā, ka arī šodien Baznīca un zinātne būtu atkal
vienotas kā viduslaikos. Tās joprojām ir separātas jomas ar
dažādiem principiem un dažādu skatījumu uz pasauli. Reliģija,
ticība ir katra indivīda, arī zinātnieka personiskas pārliecības,
individuāla pārdzīvojuma lieta, bet ne zinātnes elements. Nesen
Maskavas televīzijā uzstājās jaunais (2003) Krievijas Nobela
prēmijas laureāts akadēmiķis Vitālijs Ginsburgs, tuvs Andreja
Saharova līdzgaitnieks, ievērojams fiziķis teorētiķis. Viņa
pamattēze bija tā, ka ateists nav bezdievis, bezprincipu cilvēks,
kas atbalsta Dostojevska diskutēto domu, ka, ja Dieva nav, viss
esot atļauts. Arī sekulārā sabiedrībā jābūt saviem baušļiem,
morāles kritērijiem. Ginsburgs apgalvoja, ka Krievijas ZA locekļu
vairums esot neticīgi. Veicot aptauju elitārās inteliģences
pārstāvju starpā, esot atklājies, ka viņu skaitā ateistu esot
60%, agnostiķu – 10%, Dievam ticīgo – 20%, bet 10% neesot
noteiktas nostājas. Bībeli varam uzskatīt kā brīnišķīgu vēstures
dokumentu, taču skolās būtu jāmāca zinātnes, nevis tumsonība.
Protams, šis uzskats ir vienpusīgs, turklāt to nevar attiecināt
uz Latviju, kaut gan, jāatzīstas, 1993. gadā, kad biju
ierosinājis iesvētīt Latvijas Zinātņu akadēmijas augstceltni un
Akadēmijas karogu, vairāki (tomēr nebūt ne vairums!) akadēmiķi tā
kā iebilda. Taču pēc iesvētīšanas, ko ļoti taktiski un toleranti
darīja vecais teologs prof. Roberts Akmentiņš, mūsu ZA goda
loceklis, kāds no īpaši dedzīgiem oponentiem, man sacīja: “Nu,
eto bylo sovsem priļično.” Bet šādi uzskati zinātnieku vidē
jau ir novecojuši. Vairums zinātnieku šodien atzīst reliģiju,
Baznīcu kā vērtību, kaut gan viņu vidū praktizējošu ticīgo nav
daudz.
Galvenais reliģijas, Baznīcas rūpju subjekts šodien nav pasau-le,
tās izdibināšana un izskaidrošana (to atstāj zinātnes kompetencē
un ziņā), bet gan cilvēks. Taču izzināt cilvēku, pārveidot to
mēģina arī zinātne.
Lielos vilcienos Baznīca un zinātne šodien ir sabiedrotās –
cilvēkam, tautai, cilvēcei būtisku problēmu risinājumos,
pozitīvos risinājumos tām būtu jāuztur savstarpējs dialogs.
Nemitīgi. Konstruktīvi. Saskares punktus meklējot. Laicīgo un
mūžīgo vienojot.
Ja runājam par konkrētākām saskares problēmām, tad tā ir
sabiedrības audzināšana tolerances, iecietības, kultūras garā,
palēnām pārveidojot mūsu Latvijas sabiedrību. Gadu desmitiem tā
bija atradusies ateistiska, komunistiska, pirms tam nacistiska
totalitāra režīma varā un gribēti vai negribēti pieņēmusi daudzas
šī režīma audzināšanas iezīmes – pārāk rupju materiālismu,
pragmatismu, vienkāršotu pasau-les uztveri, neiecietību pret citu
viedokli, kas nesakrīt ar tavējo. Galvenais jau nav režīms, bet
cilvēki. Ja cilvēki paliek tie paši, tad dzīvē maz kas mainās,
vai vismaz mainās lēni. Kas prata pielāgoties iepriekšējā režīmā,
to prot arī nākamajā. Laiku, režīmu nomaiņa rada un radīs jaunas
iespējas savtībai, mantrausībai, atriebībai. Daudzi nesenie veco
vērtību daudzinātāji mūsdienu Latvijas apstākļos guvuši jaunas
iespējas mantas raušanai, dažāda veida demagoģijai. Augstas
amatpersonas piedalās baznīcu ceremonijās, un tas ir apsveicami,
bet cilvēki domā – cik daudz tur ir liekulības, cik daudz patiesa
reliģiska pārdzīvojuma?
Sabiedrības mantiskā noslāņošanās, etniskā noslāņošanās, reģionu
noslāņošanās Latvijā pieaug. Manuprāt, ļoti audzinoša bija
pāvesta Jāņa Pāvila II lekcija Latvijas Universitātē 1993.gadā,
kurā viņš pievērsās šīm sociālajām un ētiskajām problēmām un
atklāti runāja par tām, laikā, kad mūsu varas elite vienpusīgi un
liekulīgi daudzināja mežonīgā tirgus likuma priekšrocības.
Pāvests kritizēja “cita veida materiālismu” pēc komunisma
sabrukuma. Un, kad toreiz mēs, latviešu zinātnieki, iesniedzām
Svētajam tēvam vēstuli “Latvieši – pasaulei”, kuru sacerēju kopā
ar toreizējo Dabas muzeja direktoru Vili Krūmiņu, pāvests,
liekas, brīdināja mūs no mums nodarīto pagātnes pārestību
pārliecīgas izcelšanas un it īpaši no atriebšanas. “Mēs zinām, ka
jūs esat apspiesti un mocīti, bet mocītie piedod saviem
mocītājiem,” sacīja pāvests savā Mežaparka runā.
Tas viss mudina mūs kopīgi izvērtēt Latvijas vēsturi, parādot
tajā dažādu reliģiju, kultūru, tautu mijiedarbību, jo Latvija ir
bijusi multikonfesionāla, multikulturāla, multietniska. Sava
veida ekumēnisms mums nepieciešams ne tikai Baznīcas dzīvē,
konfesiju saskarē, bet arī mūsdienu sašķeltās Latvijas
sabiedrības saliedēšanā vispār. Protams, katram un īpaši latviešu
tautai saglabājot savu individualitāti, savu izcīnīto neatkarību,
savu valodu. Šo vienotību var veicināt gan Baznīca ar saviem
līdzekļiem, gan arī zinātne ar objektīvu, izsvērtu sabiedrisko un
vēsturisko procesu izvērtēšanu.
Savos pētījumos par zinātņu vēsturi Rīgā esmu centies parādīt ne
tikai to nozīmīgo, ko mūsu izglītībai devusi luteriskā
reformācija un labie “zviedru laiki” 16.–17.gs., bet arī to, ko
toreiz kultūrā paveikusi katoliskā kontrreformācija. Esmu
mēģinājis celt gaismā pirmo mēģinājumu dibināt Rīgā universitāti
jau 1583. gadā ar pāvesta Gregora XIII un pāvesta legāta Antonio
Posevīno ierosmi, daudzās Rīgas humānistu aktivitātes, arī
jezuītu darbību Latgales zemnieku izglītošanā. Līdzās Bībeles
tulkotājam Glikam, līdzās luterāņu mācītājiem Mancelim, Fīrekeram
un Stenderiem mums jāpiemin arī Latgales apgaismotāji no katoļu
klēriķiem – Elgers, Rots, vēlāk Rancāns, Trasuns, Pēteris
Smelters, folkloras vācējs Latgalē. Līdzās latviešu nācijas un
valodas evolūcijai mums jāceļ arī ar Latgales kultūrvēsturi
saistītās norises. Ar cieņu vēlos atzīmēt bīskapa Jāņa Cakula
daudzu gadu studijās balstīto devumu Latvijas reliģijas vēstures
izpētē, par ko Latvijas Zinātņu akadēmija nenogurstošajam
darītājam piešķīrusi vēstures Dr. h. c. zinātnisko
grādu.
Ar gandarījumu pieminēšu dialogu, kas jau kopš 1990. gada
veidojies Latvijas filozofu un teologu starpā un kurā kā viens no
iniciatoriem uzstājies toreizējais Zinātņu akadēmijas Filozofijas
institūts, tā enerģiskā direktrise profesore Maija Kūle. Šis
dialogs ir turpinājies Eiropas Zinātņu un mākslu akadēmijas
ietvaros, kura kopā ar Latvijas Zinātņu akadēmiju 1995. gadā Rīgā
organizējusi zinātnisku konferenci “Kristietības un sekulārisma
dialogs”. (Gribēja par ateismu, bet Latvijā neatradās vairs
neviena zinātnieka, kas to publiski aizstāvētu!)
Taču galvenā joma, kurā zinātnei būtu jāsadarbojas ar Baznīcu, ir
ētikas problēma, sabiedrības, jaunatnes audzināšana. Vai mēs kopā
būvējam katedrāli vai pseidokatedrāli? Domāju, ka mums
kopā kritiski jāizvērtē morālais juceklis, vardarbības pārliecīga
demonstrēšana masu saziņas līdzekļos un – plašāk ņemot –
jāizvērtē postmodernisms, kas ultimatīvi iespiežas Eiropas un
Latvijas tautu apziņā (vai tiek tām uzspiests). Viena no
spilgtākajām Rietumeiropas pārliecībām, ko veidojusi zinātne un,
manuprāt, vismaz daļēji atbalstījusi arī Baznīca, ir bijusi ideja
par cilvēka pilnveidošanu, še, uz zemes, dzīves laikā, ne vien
tikai pēc nāves pestīšanā, par materiālo un morālo progresu.
Taču, pēc tām šausmām, ko Eiropa pieredzējusi 20. gadsimtā – masu
terors, deportācijas, rasisms, totalitārisms, holokausts,
iznīcinoši kari un starptautiskais terorisms –, patiešām var
likties, ka vēsture neiet vairs progresa virzienā, ka Eiropā
pieaug nevis prāts, bet neprāts. Kā protests ir izveidojusies
postmodernisma strāva, kas vēršas pret tradicionālajām Eiropas
pārliecībām pēc apgaismības laikmeta: pret cilvēka īpašā stāvokļa
atzīšanu, pret uzticību saprātam, pret skaistumu dzīvē, darbos,
dabā. Sludina, ka neesot patiesības un vienotības, neesot
vēstures, nav mērķa, nav skaistuma. Cilvēku dzīvē tiek akcentēta
nenoteiktība, fragmentācija, tiek zaudētas autoritātes, normas,
kanoni, daiļums, un to vietā nāk absurds, šķietamība, dzīves
ilūzija, simulēšana. Uz televīzijas ekrāna mirgo Maikls Džeksons
un tamlīdzīgi pūļa elki, vērojamas perversijas, iluzori tēli.
Dzīve zaudē jēgu, zūd robeža starp patiesību un meliem. “Dievs ir
miris!” – kā kādreiz rakstīja Nīče. Daudzos sacerējumos, arī
latviešu valodā akadēmiķes Maijas Kūles grāmatā “Filosofija”
(1996), labi analizēts šis domāšanas veids, kas iespiežas pie
mums līdz ar Eiropu un globalizāciju un kas varbūt ienāks mūsu
apziņā vēl vairāk. Šī protesta strāva, diemžēl, pati ir vēl
vairāk graujoša nekā skaidrojoša un mērķi dodoša. Piekrītu
pāvestam, ka pasauli daļēji pārņem mentalitāte, kas atsvešina no
jebkuras metafizisko un morālo vērtību sistēmas.
Gan reliģija, gan klasiskā filozofija savulaik prata atšķirt
skaisto no neglītā, patieso no nepatiesā, labo un ļauno, – tie
tomēr bija pretstati. Postmodernajā pasaulē tas itin kā vairs nav
spēkā. Mūsdienu mode daiļajam piejauc neglīto un surogātu nodēvē
par mākslas šedevru. Politikā jūk kopā labie un kreisie virzieni.
Bet televīzijā, laikrakstos jau nu nepavisam nevar atšķirt
patiesību no meliem, – tik ļoti tie savijušies. Valstis itin kā
plaukst, bet valdībā, izrādās, ir noziedznieki. Kas šodien vairs
spēj pateikt, kas ir labs, kas – ļauns? Nenoliedzu postmodernisma
strāvas mākslā, literatūrā, kino, man tās pašam pat patīk, liekas
interesantas. Taču tās diez vai liekamas sabiedrības vērtību
pamatā. Latvija pagaidām nav postmoderna, tāda visumā nav arī
Eiropa.
Šos paradoksus itin kā balsta uz zinātni, piemēram, uz
relativitātes teoriju, uz Bora principiem: nevar vienlaikus
fiksēt elementārdaļiņas stāvokli un tās ātrumu. Pa daļai tā tas
arī ir, taču šis princips darbojas kvantu, atomu pasaulē, – bet
to nevajadzētu attiecināt uz sabiedrību kā tās normu. Ir sajūta,
ka ar mums manipulē, un ne jau nu dievišķie spēki. Negribu visu
vainu novelt uz postmodernismu, pamatā ir dziļākas sociālas un
pasaules uzskata parādības, taču šis relatīvisms veicina
jaunatnes nenoturību, narkotiku atkarību, datoratkarību,
internetatkarību, mērķu trūkumu, rada arī noziedzību.
Atcerēsimies, ka morāles krīze, vērtību krīze, jēgas krīze, labā
un ļaunā sajukums, deģenerācija sagrāva kādreiz vareno Romas
impēriju. No vēstures mēs zinām, ka toreiz izdzīvoja – pagrīdē,
zemdegās – kristīgā ticība, uz kuras pamatiem vēlāk uzcēla varenu
un pietiekami harmonisku kultūras ēku Eiropā.
Es neaicinu atpakaļ uz viduslaikiem un atzīstos, ka nezinu, vai
Eiropas, Latvijas vienīgais glābiņš arī šobrīd var būt kristīgā
ticība, ticība mūžīgām vērtībām un Augstākajam, lai izvestu mūs
no vērtību krīzes. Cilvēki ir skeptiski, cilvēki ir neaizsargāti,
cilvēki ir trūcīgi un arī grēcīgi. Latvijā joprojām ir spēcīgas
sekulāras, patriarhālas tradīcijas, latviskās dzīvesziņas
meklējumi folklorā, etnogrāfijā, vēsturē, arī
“pagāniskajā” senvēsturē un “pagāniskajās”
vērtībās. Un tomēr Baznīca, kristīgās vērtības, kristīgā ētika un
arī definēta Baznīca, definētas konfesijas (nevis bieži vien
postmoderniskais sektantisms!) varbūt ir tas stabilākais. Lai
kādai konfesijai mēs piederētu, lai varbūt būtu neagresīva
sekulārisma atzinēji, tomēr ir jāatzīst ne tikai reliģiskās
ticības, bet arī kristīgās Baznīcas izcilā loma sabiedrībā un
jādod šī ievirze tālāk nākamajām paaudzēm Latvijā, arī ģimenē un
skolās, lai nebūtu bezjēgas tukšuma dvēselēs dzīves kritiskajos
brīžos un sabiedriskajā gaisotnē vispār.
Ne tikai Baznīcas, bet arī zinātnes galvenais rūpju objekts galu
galā ir Cilvēks.