Vakar bija sešdesmit, šodien jau astoņdesmit
No Saulcerītes Vieses dienasgrāmatas
10.04.74.
Uz Sprundām pie Jāņa Sudrabkalna. Rīts ir dzestrs un krāsains, bet ziemeļaustrumu pusē, šaipus no jūras aug un nāk pretī saspiesti mākoņi. Jūra tos nepatur, un viņi visu laiku slīd nost no krasta un šosejas.
Maza meža upe ir izmetusi likteņa
lokus ar trim lieliem un neskaitāmiem maziem līkumiem. Visās
malās dzied cīruļi. Iemaujas briedis.
Visvairāk ir kārklu ar plaukstošiem, ziedošiem pūpoliem. Citam
tie mazi kā kniepadatu galviņas, citam plati un spīdīgi kā pupu
graudi. Balti, dzelteni, zaļi. Tāpat kā kārklu un vītolu zari –
pārsteidzoši savās niansēs – sākot no viegli dzeltenas mizas līdz
ugunssarkanai agrās saules staros. Visa pasaule ir pūpolu pilna.
Zeme iziet pretī pavasarim ar pūpoliem. Pie katras zvejniekciema
mājas zied pūpols un jūras krasts ir pūpolu pilns, un meža
liekņas un upju krasti un lāmas tīrummalās atspoguļo lokanus,
baltām vālītēm pilnus zarus.
Sudrabkalns rosās pa pagalmu ar nenoskūtu bārdu un salāpītiem
dūraiņiem rokās.
– Vai, kam tad jūs nezvanījāt, ka būsiet? Nu man jāsapošas un
jādzen bārda...
Ap māju aug balti bērzi, un lielākā pītā grozā paslēpta zila sulu
pudele. No mājas liepu aleja ved uz Svētupi. Saimniece stāsta, ka
kādreiz mājas esot bijušas tur, Svētupes pašā krastā. Tās ir
vecas mājas, iepirktas pirms vairāk nekā simts gadiem, un māju
jaunais saimnieks mērnieku ruļļos parakstījies ar trim
krustiem.
1940.gadā māja nacionalizēta, saimnieki labu laiku dzīvojuši
citur, pēc tam atkal atpirkuši atpakaļ no sovhoza.
Saimnieci labi pazinis Jaunsudrabiņš, un viņa gleznots portrets
un kāds dārza skats ir viesistabā pie sienas.
Sākam atkal sarunu par Raini un Aspaziju. 1912.gadā Sudrabkalns
aizrakstījis Rainim garu vēstuli – tā ir muzejā – sakarā ar kādu
antoloģijas projektu.
– Toreiz jau es biju gluži jauns un tādam jau more po
koļenam. Domāju, ka visu var. Izlasīju Plūdoņa dzejas
antoloģiju – tulkojumu no vācu valodas, tūlīt rakstīju recenziju.
Bet vācu valodu es vēl šodien kārtīgi nemāku. Tagad ir pavisam
savādāk. Vakar uzrakstīju “Karogam” trīs dzejoļus un pats jūtu –
neiznāk, kā vajaga. Ja varētu kādu mēnesi paturēt pie sevis, tad
varbūt vēl izgudrotu, ko es pats saviem spēkiem varu izdarīt
labāk. Tagad tikai tā sliktā apziņa, ka nav, kā vajaga. Bet
jubilejai jādod. Bail no tās jubilejas, kā tur viss būs.
Nevajadzēja nekā. Un cik tas dīvaini – vakar bija sešdesmit,
šodien jau astoņdesmit. Tieši pēdējie divdesmit gadi skrējuši
visātrāk.
Sola uzrakstīt Raiņa gadagrāmatai atmiņas vai vispār kādu rakstu
par Raini.
– Tas būs tāds skaists goda parādījums. Un kas attiecas uz
Aspaziju, tad es esmu pievienojies jūsu uzskatiem.
Jaunības gados bijis samērā labi pazīstams ar Jāni Akurateru.
Kopā braukuši līdzi Reitera korim – ārzemju turnejā pa
Skandināvijas valstīm. Kad koris atgriezies mājās, abi vēl
uzkavējušies Parīzē. Komiskajā operā klausījušies “Tristanu un
Izoldi”. Akuraters gan drīz piecēlies un aizgājis – viņu Vāgners
garlaikojis.
– Un tomēr Akuraters nerakstīja tā, kā Plūdonis mūža beigās.
Plūdonis pat darīja tā: sasauca savas meitas, katrai no rīta
uzdeva uzrakstīt dzejoli, vakarā izlaboja uzrakstīto, pierakstīja
savu vārdu un saņēma par katru rindu vienu latu.
Saimniece mūs istabā silda ar kafiju, un Sudrabkalns ielej
glāzītēs konjaku. Par saimnieci un par Raini.
– Saimniecei es esmu daudz pāri darījis, tikai vēlāk es to esmu
sapratis un centies labot. Bet kāpēc nevarētu jau laikus izdarīt
kaut kādu profilaksi pret kļūdām, lai nemaz nekļūdītos?
Ejam ārā fotografēties. Ap māju pie strazdu būriem un veca, veca
pūpolvītola. Pie ozoliņiem, ko iestādījis Arvīds Skalbe un kuriem
apkārt aplikta sētiņa, lai nenomin. Tad braucam uz Svētupi meklēt
lībiešu upura alas. Pa ceļam atkal – pārplūdušas urgas, bērzu
atspulgi ūdenī, pamestas mājas ar aizvazātiem logiem un durvīm.
Sudrabkalns atceras Melngaili, kas reiz, šķendēdamies par
Endzelīna un Mīlenbaha vārdnīcu tramvajā, panācis to, ka
dzejnieks nākošā pieturā meties no vagona laukā. Tad Zaļkalnu,
kas bijis liels futbola mīļotājs. Viņš gan teicis, ka sacīkstēs
viņu interesē pozas – kādas tur atraisītas, brīvas, negaidītas
ķermeņu kustības.
Kad esam pie Svētupes krāsainajām akmens sienām, Sudrabkalns
piepeši ierunājas par Klodiju.
– Jā, tā bija mana vienīgā, visbrīnišķīgākā mīlestība, kas
palikusi uz visu mūžu. Vēl tikai vienu reizi es esmu tā uz to
pusi iemīlējies, bet ne tik stipri. Un kā māksliniekam ir
nepieciešama mīlestība! Nebūtu tik visiem iebildumi pret to manu
mīlestības objektu, kas nāk no pilsoniskām aprindām.
– Bet kas tad ir Klodija?
– Biruta Skujeniece. Eglem es kādreiz atdevu tās vēstules. Ja
iznāk, izlasiet. Tad jūs redzēsiet, ko es tur visu neesmu
sarakstījis. Es taču varēju caurām naktīm stāvēt zem viņas
logiem. Bet, kad kādreiz dienā viesībās vajadzēja būt kopā ar
viņas vīru, es pat nezināju ko iesākt, cik drausmīgi un nereāli
tas bija.
– Bet vai tomēr nebija labi?
– Jā, labi gan. Bezgala labi, to es varu sacīt un sacīšu. Tas
bija visai dzīvei.
Svētalas mēs tomēr nevaram atrast. Varbūt applūdušas. Jāgriežas
uz māju pusi, bet Juris tikai fotografē un fotografē.
– Tas nu gan ir fotogrāfs! Gluži traks. Viņš ir iededzies ar
vienu lietu un viņam nav un nav gana.
Sudrabkalns Sprundās atbraucot strādāt kādreiz arī ziemu. Viņa
augšistabiņa silta un klusa. Pie sienas tur kāda vācu
humoristiska gleznotāja darba reprodukcija vienkāršā koka rāmītī:
vecs vīrs sēd pie rakstāmgalda ar zosu spalvu rokā un micīti
galvā.
– Tas esmu es. Spalva arī. Un jumta istabiņa gluži tāda pati.
Turpmāk – vēl
Lappusi sagatavojusi
Aina Rozeniece, “LV”
aina.rozeniece@vestnesis.lv