Telekomunikāciju tirgus: starp pagātni un nākotni
Bez telefona un interneta nav iedomājama nedz aktīva cilvēka ikdiena, nedz visas valsts nākotne. Diemžēl Latvijas telekomunikāciju darbību aizvien vēl spēcīgi ietekmē nesenās pagātnes mantojums. Kā šo ietekmi pārvarēt, un kā attīstīt mūsdienīgu telekomunikāciju sistēmu? Par to ar “Latvijas Vēstnesi” domās dalījās Latvijas Telekomunikāciju asociācijas izpilddirektors, inženierzinātņu doktors Jānis Lelis.
1993. un 1994. gadā Latvijā bija 26,3 telefoni uz 100 iedzīvotājiem. Mēs apsteidzām ne vien kaimiņus – Lietuvu un Igauniju, bet arī Poliju, Rumāniju, Ungāriju un citas postsociālisma valstis. Turpretim tagad fiksēto sakaru abonentu skaita ziņā no vairākuma šo valstu atpaliekam Foto: Aigars Jansons, A.F.I. |
Pašreizējā situācija
Lai varētu izvērtēt pašreizējo
situāciju fiksēto sakaru tīklā, ir jāatskatās pagātnē. J. Lelis
atgādina: “1994. gadā ar “Tilts Communications” noslēgtais
līgums paredzēja gan investīciju apjomu, gan noteiktas darbības
telekomunikāciju attīstībai. “Lattelekom SIA” pārsvarā izpildīja
tos līguma nosacījumus, kuru izpilde uzņēmumam bija komerciāli
izdevīga. Savukārt no daudzu citu nosacījumu izpildes “Lattelekom
SIA” un “Tilts Communications” vienkārši izvairījās. Taču
Latvijas valdībai 1997. gadā bija iespēja situāciju labot.
Saskaņā ar jumta līgumu, kas bija noslēgts ar “Tilts
Communications”, tobrīd varēja pārskatīt līguma nosacījumus.
Bija jāpārbauda, kas ir izpildīts un kādā apjomā, un kas nav
paveikts. Tad varētu vērsties tiesā ar prasību pret līgumslēdzēju
pusi, kura nav izpildījusi savas saistības. Un 1997. gadā tiesas
spriedums šādā lietā pilnīgi noteikti būtu Latvijai labvēlīgs.
Taču iespēja netika izmantota. 1998. gadā radās nepieciešamība
pēc Latvijas iestāšanās Pasaules tirdzniecības organizācijā
(PTO). Viens no iestāšanās nosacījumiem bija telekomunikāciju
tirgus liberalizācija, tātad ar līgumu uz divdesmit gadiem
noteikts monopols nebija pieļaujams. Par termiņu monopola
atcelšanai tika noteikts 2003. gads. “Tilts
Communications” tiesā vērsās ar prasību, pieprasot
kompensāciju par līgumsaistību nepildīšanu. Un visi neatrisinātie
jautājumi, piemēram, attiecībā uz ierīkojamo ciparu līniju skaitu
un taksofoniem, palika otrajā plānā – svarīgāka bija kļuvusi
monopola likvidācija, tirgus liberalizācija un tiesvedība. Jāņem
vērā, ka līdz šim strīdam Latvijas nostāja attiecībā uz
neizpildītajiem līguma punktiem bija ļoti piesardzīga: sak’,
nedrīkstam aizskart mūsu lielākos investorus, citādi arī citi
sāks uz mums šķībi raudzīties. Un līdz 1998. gadam “Tilts
Communications” investīcijas tiešām bija vislielākās.”
J. Lelis norāda, ka stingrai Latvijas nostājai 1997. un 1998.
gadā būtu bijuši pozitīvi rezultāti: “Pirmkārt, būtu bijis
iespējams panākt visu līguma nosacījumu izpildi. Un, otrkārt,
būtu skaidrs, ka esam gatavi un spējīgi konsekventi aizstāvēt
savas tiesības un intereses. Tas būtu bijis precedents, ko varētu
ņemt vērā. Tagad esam zaudējuši visas starptautiskās prāvas, bet
iespējams, ka apņēmīgāka rīcība toreiz dažu labu vēlāk būtu
vispār atturējusi no tiesāšanās ar mūsu valsti.”
Protams, šie procesi ir ietekmējuši telekomunikāciju attīstību
Latvijā. “1993. un 1994. gadā Latvijā bija 26,3 telefoni uz 100
iedzīvotājiem. Mēs apsteidzām ne vien kaimiņus – Lietuvu un
Igauniju, bet arī Poliju, Rumāniju, Ungāriju un citas
postsociālisma valstis. Turpretim tagad fiksēto sakaru abonentu
skaita ziņā no vairākuma šo valstu atpaliekam. Līdz 1999. – 2000.
gadam “Lattelekom SIA” klientu skaits auga, bet pēc tam sāka
samazināties. Iemesli tam ir dažādi, bet galvenais – abonenti
pāriet uz mobilajiem sakariem. Kaimiņvalstīs tik masveidīga
atteikšanās no fiksētajiem sakariem nebija novērojama,” saka J.
Lelis, taču atzīst, ka mobilo sakaru attīstība ir neizbēgams
process. “Mobilie sakari jebkur pasaulē parasti sāk strauji
attīstīties pēc tam, kad uz 100 iedzīvotājiem ir 7 – 8 mobilie
telefoni. Telefons vairs nav prestiža lieta, bet nepieciešamība.
Kad 1997. gadā Latvijas mobilo sakaru tirgū ienāca otrais
operators, abonentu bija mazāk nekā fiksēto telefonsakaru
abonentu, 2001. gadā abi mobilo sakaru operatori kopā bija
līdzīgos spēkos ar “Lattelekom SIA”, bet šobrīd katra atsevišķā
mobilā tīkla klientu skaits jau pārsniedz “Lattelekom SIA”
klientu skaitu.”
Nepieļaut supermonopolu
Kā zināms, Einara Repšes vadītā
valdība īsi pirms savu pilnvaru nolikšanas paspēja noslēgt
mierizlīgumu ar “Telia Sonera”. Kā norāda J. Lelis, mierizlīgumam
ir pozitīvi aspekti, taču tas vēl nav brīnumlīdzeklis
telekomunikāciju tirgus sakārtošanai: “Tiesā panākumus neviens
garantēt nevarēja. Process nozīmētu milzu izdevumus. Pat Latvijai
labvēlīga sprieduma gadījumā varētu cerēt tikai uz daļu no
pieprasītās summas. Arī “Lattelekom SIA” vērtība šajā laikā ir
kritusies, bet tas valstij šā uzņēmuma privatizācijā nozīmētu
zaudējumus, kas varētu būt lielāki par iespējamo tiesas
piespriesto kompensāciju. Kā 26. maijā preses klubā “Karjera”
sacīja Ministru prezidents Indulis Emsis, tagad valdība cenšas
iedziļināties visos mierizlīguma nosacījumos, lai noskaidrotu
lietas būtību. Kas notiks, ja privatizācijas gaitā “Telia
Sonera” pieteiks savas pirmpirkuma tiesības? Tas nozīmē, ka
koncerns pārņems gan “Lattelekom”, gan gluži automātiski arī
“Latvijas mobilo telefonu” (LMT). Izveidosies supermonopols –
vienās rokās būs gan lielākais fiksēto sakaru operators, gan
visvairāk pelnošais mobilo sakaru operators. Konkurences padomei
noteikti jāraugās, vai netiek pārkāpts likums. “Telia
Sonera” jau pieder 49 procenti akciju, tātad vajadzīgi vēl
tikai daži procenti, lai tiktu pie kontrolpaketes.
Telekomunikāciju nozarei Latvijā nākotne būs tad, ja fiksētos un
mobilos sakarus pārvaldīs dažādi saimnieki.
Visas atbildes nav jāgaida no mierizlīguma dokumenta. Ministru
kabinetam, Satiksmes ministrijai, sabiedriskajām organizācijām
jāno-saka vadlīnijas nozares attīstībai. Tad arī būs redzams, ko
varam pieprasīt jebkuram ārvalstu investoram. Ir skaidrs, ka
gribam redzēt attīstību, bet neesam vēl noskaidrojuši, kādai tai
jābūt.”
Nepieciešamas
izmaiņas likumdošanā
Vaicāts par Elektronisko sakaru
likuma lomu telekomunikāciju tirgus sakārtošanā, J. Lelis saka:
“Šis 15. aprīlī Satversmes 81. panta kārtībā pieņemtais
normatīvais akts vēl gaida Saeimas balsojumu, bet jau ir spēkā.
Tajā ietvertas visas obligātās Eiropas Savienības prasības, taču
pirms likuma pieņemšanas Saeimā tajā vēl jāizdara daži grozījumi.
Piemēram, par frekvenču diapazona izmantošanu būs jāmaksā.
Vajadzīgas arī normas, kas nepieļautu dominējoša stāvokļa
izmantošanu konkurentu diskriminācijai un Sabiedrisko pakalpojumu
regulatoram ļautu noteikt pakalpojumu tarifu griestus atsevišķiem
pakalpojumiem, piemēram, starpsavienojumiem.”
Runājot par likumu, nākas runāt arī par telekomunikāciju tarifu
un starpsavienojumu problēmām, galarezultātā atkal atgriežoties
pie jautājuma par monopolu. J. Lelis paskaidro: “Parasti visus
maksājumus salīdzina ar iekšzemes kopprodukta daļu uz vienu
iedzīvotāju, un šajā ziņā mēs esam Eiropas “līderi”. Taču mēs
esam priekšgalā, arī salīdzinot absolūtos skaitļus. Augstāki
zvanu tarifi fiksētajā tīklā ir, šķiet, tikai Maltā. Tas nozīmē
arī augstas interneta pieslēgumu cenas – šajā ziņā mums priekšā
ir tikai Slovēnija. Eiropas iedzīvotāji pa telefonu runā vidēji
trīs čet- ras reizes vairāk nekā mēs. Tātad mūsu
telekomunikācijas nepilda savu pamatuzdevumu – nodrošināt
uzņēmējiem, iestādēm, iedzīvotājiem sazināšanās iespējas!
Pensionāri un invalīdi pavada ceļā stundas, lai saņemtu
nepieciešamo informāciju no pašvaldības iestādēm.
Informāciju varētu saņemt pa
telefonu, taču cilvēki brauc, lai ieekonomētu maksu par sarunas
minūtēm. Vai tas nav paradoksāli?
Taču, ja minūtes cena starpsavienojumam starp jauno operatoru un
“Lattelekom SIA” tīklu ir augstāka nekā cena par minūti
“Lattelekom SIA” tīklā, šie operatori nevar no klienta prasīt
mazāk. Uz šo apstākli vairākkārt norādīja “Tele 2”, par to ir
runāts arī Briselē. Kamēr Latvijas mazajiem fiksēto tīklu
operatoriem nebūs vismaz septiņi vai astoņi procenti no kopējā
klientu skaita, situācija nemainīsies. “Lattelekom SIA” rokās
faktiski ir visi pazemes tuneļi, kuros citi varētu ievilkt savus
kabeļus. Jebkurš operators varētu izbūvēt savus tuneļus un dažos
gados atpelnīt būvniecības izdevumus. Taču zem viena trotuāra
divus tuneļus nedrīkst būvēt! Citu valstu likumdošanā ir
iekļautas normas, ar kurām noteikts, ka operators, kura rokās
atrodas torņi vai tuneļi, nedrīkst citiem liegt to izmantošanu
nedz formāli, nedz ar augstu tarifu palīdzību. Šādas normas
Latvijā jāievieš, pirms darbību sācis trešais mobilo sakaru
operators.”
ES līdzekļu
piesaistes
iespējas – neskaidras
Taču trešais operators sevi jau
pieteicis. J. Lelis stāsta: “Telekomunikāciju operators TRIATEL
izmantos jaunās mobilās tehnoloģijas CDMA, par kuru ieviešanu
Eiropā tika lemts pavisam nesen. Vēl plašākas iespējas sniedz
UMTS tehnoloģijas, kuru izmantošanai licences saņēmis LMT un
“Tele 2”. Jauno tehnoloģiju ieviešana ļaus piedāvāt plašu
pakalpojumu klāstu un samazināt tarifus. Un ja tirgū ir trīs vai
četri operatori, visas cenas automātiski kļūst zemākas. Taču par
mobilajiem sakariem arī šobrīd nevaram sacīt, ka Latvijā būtu
visaugstākie tarifi – nē, esam vidusmēra līmenī. Un, ja TRIATEL
neradīsies nekādi šķēršļi, tad viņi jau šogad varētu paziņot par
pirmajiem klientu pieslēgumiem – sākumā tepat Rīgā un apkārtnē,
bet vēlāk, ņemot vērā zemās izmaksas, arī visā Latvijā.”
Visumā optimistisks ir arī J. Leļa skatījums uz
interneta attīstību Latvijā: “Valstī ir apmēram 50 interneta
lietotāju uz 100 iedzīvotājiem – šāds rādītājs liecina par
intensīvu attīstību, kaut arī augsto tarifu dēļ atpaliekam no
kaimiņiem. 2008.gadā uz 100 cilvēkiem jau varētu būt apmēram 75
lietotāji. Daudzi lietotāji izmanto vienu un to pašu pieslēgumu,
piemēram, skolā vai darbā, taču katram ir sava elektroniskā pasta
adrese, ar viņiem ir iespējama komunikācija interneta vidē.
Internets skolās un pašvaldībās – tās ir gan pie Ministru
kabineta izveidotā Informācijas biroja, gan mūsu prioritātes.
Mūsu kopējais mērķis ir panākt, lai iedzīvotāji ar pašvaldībām
varētu sazināties ar interneta palīdzību, lai ikviens varētu
internetā iegūt nepieciešamo informāciju. Atrisināt problēmas un
ieviest jaunās tehnoloģijas mūs neizbēgami piespiedīs jaunās
paaudzes, kuras nāk mūsu vietā.”
Šo tēmu aplūkojot, neizbēgams ir jautājums par ES fondu līdzekļu
piesaisti nozares attīstībai. J. Lelis atzīst: “Diemžēl
nav nedz noskaidrotas prasības, nedz sakārtoti dokumenti, nav
izstrādātas vadlīnijas, nav iesniedzamo dokumentu saraksta. No
esošajiem dokumentiem izriet, ka naudu varam prasīt dažādiem
mērķiem, bet ne telekomunikāciju infrastruktūru attīstībai.
Naudu, kuru apgūst valsts, drīkst izmantot telekomunikācijām, bet
privātuzņēmumiem šādu iespēju liedz dokumentos iekļautās normas.
Ir atsevišķas uzņēmējdarbības sfēras, uz kurām attiecas zināmi
ierobežojumi fondu naudas saņemšanā. Galvenais – netiek
atbalstīts pakalpojumu sektors, taču tieši tas dod lielāko
ieguldījumu iekšzemes kopprodukta veidošanā. Problēmu var
atrisināt valsts līmenī skaidri formulētas nostādnes un
izstrādāti dokumenti. Par to runājām jau pērn, bet diemžēl neko
neesam sagaidījuši. Iespēja saņemt 2004. gadam domātos līdzekļus
jau ir nokavēta. Nevajadzētu palaist garām arī nākamā gada naudu.
Un tā ir problēma, kas jārisina Latvijai pašai, uzlabojot
starpministriju koordināciju, kā arī izmantojot Latvijas
Investīciju un attīstības aģentūras un privātā sektora
iespējas.”
Juris Bārtulis, “LV”