Finanšu integrācija Ziemeļvalstu un Baltijas jūras valstu reģionā
Oskars Spurdziņš, Latvijas Republikas finanšu ministrs
Eiropas finanšu arēna, tai skaitā Ziemeļvalstis un Baltijas valstis, pēdējā dekādē ir pieredzējusi būtiskas pārmaiņas kapitāla tirgus apjoma, ārvalstu tiešo investīciju un portfeļinvestīciju plūsmas virzienu, kā arī jauno finanšu instrumentu aizvien aktīvākas izmantošanas ziņā. Finanšu nozares transformācijas pamatā ir vairāki ekonomiskie un politiskie faktori, kas ietekmējuši arī mūsu valstu dziļāku integrāciju paplašinātās Eiropas tirgū.
Uzruna 9.Ziemeļvalstu un Baltijas valstu finanšu ministru konferencē Rīgā 2004.gada 28.maijā
Oskars Spurdziņš Foto: Aigars Jansons, A.F.I. |
Jārada starptautiskiem darījumiem labvēlīga vide
Būtisks priekšnosacījums finanšu
tirgus efektivitātes paaugstināšanai ir finanšu integrācija, ko
var raksturot kā starptautiskajiem darījumiem labvēlīgas vides
radīšanu. Ziemeļvalstu un Baltijas valstu gadījumā ciešās
ekonomiskās saites un ģeogrāfiskais tuvums ir uzskatāmi par
papildu stimuliem konkurētspējīga tirgus veidošanai.
Ieguvumi, ko dod reģionālā finanšu integrācija, ir acīm redzami.
Baltijas tirgus atvērtība ir veicinājusi konkurenci finanšu tirgū
un devusi reālu labumu ekonomikai. Te īpaši jāatzīmē, ka Latvijā
faktiski visas finanšu institūcijas ir privatizētas. Tāpat viens
no integrācijas pozitīvās ietekmes apliecinājumiem ir tendence
samazināties kredītlikmēm. Piemēram, Latvijā aizdevumiem nebanku
sektora uzņēmumiem ārvalstu valūtā 2004.gada aprīlī vidējās
svērtās kredītlikmes samazinājās līdz 6%. Arī kredīti
privātpersonām vēl nekad nav bijuši tik pieejami kā tagad.
Ārvalstu kapitāla aizvien aktīvāka ieplūšana pēdējos gados
ievērojami veicinājusi iekšzemes kopprodukta (IKP) pieaugumu
Viduseiropas un Austrumeiropas valstīs. Būtiska nozīme te ir arī
Eiropas Savienības (ES) paplašināšanai. Jāatzīst, ka jauno
dalībvalstu īstenotās reformas un integrācija Eiropas Savienībā
ir būtiski veicinājušas to tautsaimniecības attīstību. Savukārt
Latvija ir kļuvusi par vienu no ekonomiski visstraujāk augošajām
valstīm reģionā – vidējais IKP pieaugums no 1996.gada līdz
2003.gadam bija 6% gadā, bet 2003.gadā Latvijas IKP pieaugums
salīdzināmās cenās sasniedza 7,5%. Līdzīgas attīstības tendences
vērojamas arī mūsu tuvākajās kaimiņvalstīs.
Baltijas valstīs privātais patēriņš bijis nozīmīgs IKP pieauguma
veicinātājs, un arī turpmākajos gados tas varētu būt galvenais
ekonomikas attīstības virzītājspēks. Privātā patēriņa pieaugumu
sekmēs stabils nodarbinātības līmenis, pakāpenisks algu kāpums un
no tā izrietošā kreditēšanas attīstība, mājsaimniecībām turpinot
aktīvu aizņemšanos. Lai saglabātu augstus izaugsmes tempus arī
nākotnē, ārkārtīgi svarīgi ir nodrošināt uzņēmējdarbībai
labvēlīgu vidi, īstenot stabilu nodokļu politiku un turpināt
sākto uzņēmumu ienākuma nodokļa likmes pakāpenisku
samazināšanu.
Finanšu sektora
konsolidācija
Nozīmīga integrācijas sastāvdaļa
ir finanšu sektora konsolidācija. Apvienojoties darījumu
veikšanai tiklab nacionālajā, kā arī starptautiskajā mērogā,
veidojas ļoti spēcīgi tirgus dalībnieki. Finanšu institūciju
pārpirkšanas un apvienošanas darījumu intensitāti Ziemeļvalstīs
un Baltijas valstīs var raksturot kā ļoti augstu.
Baltijas valstīs pastiprināti jūtama ārvalstu kapitāla klātbūtne.
Piemēram, Igaunijā Ziemeļvalstu izcelsmes finanšu institūcijas
veido aptuveni 90% banku kapitāla daļu turētāju. Latvijā šis
rādītājs ir nedaudz virs 38%, jo aktīvi tiek piesaistīts kapitāls
arī no citiem reģioniem. Turklāt integrācijas pazīmes vērojamas
arī fondu tirgos. Skandināvu OMHEX grupai ir izdevies veiksmīgi
pārņemt Igaunijas un Latvijas biržas un centrālos depozitārijus,
kā arī Lietuvas biržu, tādējādi aptverot vairāk nekā 80%
Ziemeļvalstu un Baltijas valstu akciju tirgus.
Ieguvēji ir visi
Ieguvēji no finanšu integrācijas
ir gan attīstītās Eiropas valstis, gan arī Viduseiropas un
Austrumeiropas valstis. Banku aktīvu apjoms Viduseiropas un
Austrumeiropas valstīs, izteikts procentos no IKP, ir 80%
salīdzinājumā ar 260% no IKP 15 vecajās ES dalībvalstīs.
2003.gada beigās šis rādītājs Latvijā bija 97%, kas ir tuvu
līdzīgam rādītājam Somijā (118%). Šie dati liecina par turpmāku
izaugsmes potenciālu. Vienlaikus jāatzīmē, ka 2004.gadā Latvijas
bankas ir pelnošākas nekā Eiropas bankas – Eiropas bankās
kapitāla atdeves rādītājs ir 8,64%, kamēr Latvijas bankām tas ir
gandrīz divas reizes lielāks – 16,7%. Tas saistīts tiklab ar
banku darbības efektivitāti, kā arī ar Latvijas ekonomikas
pozitīvo attīstību kopumā.
Banku sektora darbības efektivitāte un tā nozīme tautsaimniecības
attīstībā pēdējos gados ir ievērojami pieaugusi. Procentu likmju
turpmāko konverģenci sekmēs jauno ES dalībvalstu centieni
nodrošināt fiskālās politikas atbilstību Māstrihtas kritērijiem
un apņemšanās kļūt par pilntiesīgām Ekonomiskās un monetārās
savienības loceklēm. Šā mērķa sasniegšana, kas prasa stingru
fiskālās disciplīnas ievērošanu, ir makroekonomiskās stabilitātes
garants.
Cīņā pret riskiem
jāapvienojas
Kritiski vērtējot finanšu
integrācijas procesu, jāteic, ka, neraugoties uz šķietami
plašākām iespējām risku sadalē un to vadībā, valstu iekšējo
finanšu tirgu jutīgums pret globāliem sistēmiska rakstura riskiem
ir audzis. Nacionālo finanšu tirgu stabilitāte mūsdienās ir
kļuvusi atkarīga no globāla mēroga satricinājumiem.
Lai ierobežotu šos riskus, nepieciešama cieša starpvalstu
sadarbība. Jo īpaši sadarbība starp Baltijas valstīm un
Ziemeļvalstīm, ievērojot mūsu valstu finanšu sistēmu ciešo
mijiedarbību. Nepieciešams arī sakārtot jaunu likumdošanas aktu
pieņemšanas procesu Eiropas Savienībā un nodrošināt vienveidīgu
un saskaņotu šo aktu iedzīvināšanu visās dalībvalstīs. Ne mazāk
svarīgi ir nodrošināt finanšu tirgus integrācijas līmenim
atbilstošu sadarbību starp finanšu tirgus uzraudzības
institūcijām. Šī sadarbība ir ļoti nozīmīga gan ikdienas
uzraudzības jautājumu risināšanā, gan krīzes situācijās, kad
jāiesaista arī attiecīgo valstu centrālās bankas un finanšu
ministrijas.
Daudzpusēja uzraudzības institūciju sadarbība nekādā ziņā
nemazina divpusēju kontaktu nozīmi pārrobežu finanšu pakalpojumu
sniedzēju uzraudzībā. Tā kā visu trīs Baltijas valstu finanšu
tirgū ir ievērojama Ziemeļvalstu kapitāla līdzdalība, mēs esam
tieši ieinteresēti Zie-meļvalstu veiktās konsolidētās uzraudzības
kvalitātē. Arī pārrobežu finanšu pakalpojumu sniedzēji ir
ieinteresēti uzraudzības institūciju saskaņotā rīcībā un
prasībās. Pretējā gadījumā pieaug regulējošo prasību ievērošanas
izmaksas (compliance cost), kas savukārt būtiski pazemina
finanšu sektora darbības efektivitāti un konkurētspēju globālajā
finanšu tirgū. Tas neatbilst ES ekonomiskajām interesēm un ir
pretrunā ar Lisabonas stratēģijā izvirzītajiem
mērķiem.
Ciešākai tirgus integrācijai ir
svarīgs arī praktiskais darbs Eiropas Savienībā, īstenojot
Lisabonas stratēģiju un Eiropas Komisijas “Finanšu pakalpojumu
rīcības plānā” (FPRP) paredzētos pasākumus. Latvija, līdzīgi
pārējām jaunajām ES dalībvalstīm, ir pabeigusi finanšu un
kapitāla tirgu regulējošo normatīvo aktu harmonizēšanu ar
esošajām ES direktīvām, taču FPRP ietvaros pieņemto direktīvu
normu iestrādāšana Latvijas likumdošanā turpinās.
Pastāvot strauji augošajam pieprasījumam pēc kapitāla,
efektīvajai starpvalstu sadarbībai ir vitāli svarīga nozīme, jo
tā nodrošina sabalansētu sektora attīstību intensīvas finanšu
integrācijas apstākļos.