Amatu godi brīvā dabā
Leģendārais Silajāņu
podnieks Andrejs Paulāns pie savas darbnīcas Šembeļos
1968.gada vasarā un viņa darinātās krūzes |
Klāt lielie tautas mākslas svētki –
5. un 6. jūnijā Etnogrāfiskajā brīvdabas muzejā notiek
tradicionālais daiļamatniecības gadatirgus. Jau 33.reizi savu
mākslu
un amata prasmi rādīs rokdarbnieces un audējas, rotkaļi,
dzintarnieki, pinēji, kokapstrādes meistari, kalēji un, protams,
podnieki. Tieši keramiķi bija pirmie, ar kuriem pirms pusgadsimta
muzejā ienāca amatniecība un amatnieku darbu izstādes.
Kāds bija sākums
Brīvdabas muzejs, kas šogad svin
80 gadu jubileju, jau no pašiem pirmsākumiem savu darbību balsta
uz stingriem zinātniskiem pamatiem. 1951. gada rudenī tā
darbinieki sāka pētījumu “Podniecība Latvijā 18.–20.gadsimtā”.
Viela tam bija bagātīga. Vidzemes keramiķis Jēkabs Dranda jau
1906.gadā ieguva sudraba medaļu starptautiskā izstādē Milānā,
savukārt 1937.gada vispasaules izstādē Parīzē vislielāko ievērību
guva Latgales podnieku darbi – Silajāņu meistarus Andreju Paulānu
un Polikarpu Vilcānu apbalvoja ar zelta, Antonu un Polikarpu
Riučus – ar sudraba medaļu. Latvijas Pieminekļu valdes darbinieki
jau 1926.gadā sāka interesēties par Latgales podniecību un
1943.gadā izvērsa plašu materiālu vākšanu par Silajāņu podnieku
dzimtām. Tika iegūtas ziņas arī par Tukuma, Rucavas, Iršu un
vairākiem citiem podniecības centriem.
Tuvāk iepazīstoties ar bagātajām Latgales podniecības tradīcijām,
1952.gada pavasarī tika nolemts pārvest uz muzeju kādu Silajāņu
keramiķa sētu, kurā būtu dzīvojamā māja, ceplis, podniecībai
nepieciešamie darbarīki un arī gatavie darinājumi.
Sākās arī mani braucieni uz Latgali. Gadu gaitā kopā ar citiem
pētniekiem centāmies apzināt visus vēl strādājošos meistarus.
Andrejs Paulāns iepazīstināja ar paša un apkārtnes podnieku
darbu, zināja stāstīt par krievu un latviešu keramiķiem, kas
strādājuši Krāces, Pušas un Rušona apkārtnē. Minēja arī savdabi
Ādamu Kāpostiņu no Andrupenes Lāčiem. Polikarps Vilcāns savukārt
zināja daudzas Babru, Dūbu, Jurīšu un Leinakolna podnieku sētas,
kurās varētu atrasties muzejam derīgas ēkas un lietas.
Kā klājās podniekiem
Latgales podniekiem un viņu darbības pētniekiem tolaik klājās grūti. Bija sākusies “vienlaidu kolektivizācija”, bet ar darbu kolektīvajās saimniecībās ģimeni nevarēja uzturēt. Latgalē atbalstu varēja dot vairākās paaudzēs izkoptā podniecība, bet tās individuālais raksturs nekādi nesaderējās ar padomju saimniekošanas sistēmu. Vairums vietējo varasvīru stingri vērsās pret podniekiem, kas gribēja turpināt ierasto amatu. Viņus aplika ar paaugstinātiem nodokļiem un modri raudzījās, lai darba laikā viņi nesēdētu pie podnieka virpas. Vēl tagad atceros Antonišķu kolhoza priekšsēdētāju, kas nekādi nebija pārliecināms, ka keramiķu gatavotie trauki un vāzes cilvēkiem ir vajadzīgi un ar savu darbu viņi sagādā prieku visiem. Priekšnieks stūrgalvīgi palika pie sava – viņi ir pašlabuma meklētāji, darba disciplīnas grāvēji.
Kā darbojās muzejnieki
Kolektīvā saimniekošana nodzina
tautas amatniecību pagrīdē. Nevarēdami samierināties ar
pazemojošo stāvokli un meklēdami drošākus iztikas avotus,
jaunākās un vidējās paaudzes podnieki pameta dzimtos ciemus un
atrada jaunu mājvietu. Talantīgais Silajāņu keramiķis Staņislavs
Kalve jau 1945.gadā bija devies uz Rīgu un kļuvis par keramikas
darbnīcas vadītāju kombinātā “Māksla”. Viņa vecākais brālis Jānis
Kaļva aizgāja uz Krustpili, kur arī vadīja keramikas darbnīcu. Uz
Daugavpili pārcēlās rosīgais vidējās paaudzes podnieks Staņislavs
Vilcāns. Silajāņos palika lielākoties vecākās paaudzes
meistari.
Sarunās ar Latgales podniekiem, kas baidījās pat pētniekiem
stāstīt par savu nodarbošanos, pārliecinājāmies, ka vajadzīgs
sabiedrības atbalsts un palīdzība, lai šī tautas lietišķās
mākslas nozare varētu attīstīties. Ko mēs varējām darīt? Nolēmām
izveidot Brīvdabas muzejā izstādi, kas plašai sabiedrībai dotu
priekšstatu par podnieku darbu, sākot ar mālu mīcīšanu, virpošanu
un glazēšanu un beidzot ar cepļa kurināšanu un podu izņemšanu.
Polikarps Vilcāns izgatavoja podnieku cepļa maketu, sagatavoja
māla traukus dažādā gatavības pakāpēs – tikko izvirpotus un
apžāvētus, izrotātus ar baltmāla rakstu, apputinātus ar vāpi,
pareizi un nepareizi apdedzinātus. Viņš muzejam nodeva arī savu
darbarīku komplektu. Andrejs Paulāns deva pirms 20 un 30 gadiem
gatavotus svečturus, vāzes un rotaļu figūriņas, ko bija atradis
savas mājas bēniņos, klētī un darbnīcā. Savus darbus deva arī
Polikarps Čerņavskis, Antons Ušpelis (vecākais), Onufrijs
Kondrovs un vairāki citi meistari.
1954.gadā muzejā tika atklāta izstāde “Silajāņu podnieku
darbarīki un darinājumi”, kas pulcināja apmeklētājus trīs gadus.
Tai sekoja izstādes dažādos Latvijas novados un arī citās zemēs.
Popularitātes ziņā šo pēckara gadu pirmo lielo izstādi noteikti
var uzskatīt par daiļamatniecības gadatirgu priekšteci.
Saulvedis Cimermanis,
Latvijas ZA akadēmiķis