Visuma noslēpumi zinātnē un mākslā
Zenta Logina ap 1930. gadu |
“Melnais caurums”. Sienas sega |
Pavisam drīz – 8.jūnijā – būs
viena no tā retajām reizēm, kad Zemes iemītnieki varēs apjaust
savu vietu Visumā: mūsu kaimiņplanēta Venēra savā ceļā ap Sauli
būs redzama uz Saules diska fona. Mēs šo parādību varēsim novērot
no 8.19 līdz 14.23 pēc Latvijas laika. Novērojumiem vislabāk
izmantot lielu binokli (okulāru vajag vērst pret kādu baltu
virsmu un skatīties uz to). Nedrīkst skatīties tieši Saulē! No tā
mūs brīdina Galileja bēdīgā pieredze: bez tumša filtra pētot
plankumus uz Saules, viņš sabojāja redzi.
Venēras pāriešanas Saulei, ko sauc arī par tranzītu, no Zemes
redzamas pa pāriem – ar astoņu gadu atstarpi, bet starp šiem
pāriem ir 122 gadu ilgs intervāls. Kopš izgudrots teleskops,
zinātnieki šādus tranzītu pārus ir novērojuši tikai trīs reizes.
Nupat būs ceturtā.
Venēra uz Saules diska būs redzama kā niecīgs melns ripulītis, tā
diametrs būs tikai 1/32 no Sau-les redzamā diametra. Zinātnieki
izmanto šos gadījumus Saules sistēmas izmēru precizēšanai un
Venēras atmosfēras pētījumiem. Un nekad jau nevar zināt, vai
jauni novērojumi ar labākiem instrumentiem nesniegs kādu jaunu,
negaidītu informāciju.
Venēras tranzītu novērojumi vēsturē minēti ne vien tīri
zinātniski pasākumi, bet arī sabiedrības rosinātas ekspedīcijas
uz tālām zemēm, kur bijuši gaidāmi labi novērošanas apstākļi.
1769.gadā sava puspasaules apceļojuma laikā šo parādību novēroja
kapteinis Kuks Taiti salā Klusajā okeānā, 1874.gadā Venēras
novērojumus veica angļu lorda Lindseja speciāli šim nolūkam
būvētā observatorijā Maurīcijā. Bijušas arī vairākas citas
interesantas ekspedīcijas.
Venēras tranzīts ir viena no tām parādībām, kas rada apjausmu par
cilvēka piederību zvaigžņu pasau-lei. Kosmiskie atklājumi izvirza
arvien jaunus uzdevumus cilvēka garam. Tie rosina mākslinieku
fantāziju. Žēl, ka Venēras pāriešanu Saulei ne reizi savas dzīves
laikā neizdevās piedzīvot Zentai Loginai (1908.23.VIII –
1983.21.XII). Kosmiskiem tēliem māksliniece pievērsās sava mūža
otrajā pusē. Viņas darbi bija maz pazīstami: tie nesaistījās ar
tālaika izteikti reālistisko virzienu, turklāt māksliniece
dzīvoja darba pārņemtu, savrupu dzīvi, kopā ar māsu Elīzu Atāri,
kura Zentas kosmiskos metus ieauda sienas segās.
Zentas Loginas darbi par kosmiskām tēmām tika plašāk iepazīti, kā
jau tas bieži mēdz būt, pēc viņas aiziešanas mūžībā. Tikai tad
tika sarīkota Zentas Loginas pirmā personālā izstāde
Pēterbaznīcā. Dievnama velves piepildīja Kosmoss. Pārsteigtajai
sabiedrībai atklājās gleznas, reljefi, skulpturāli veidojumi un
sienas segu meti par Visuma tēmām. Bija izstādītas arī krāšņās
sienas segas, ko audusi Elīza Atāre.
Darbu tematika ir trejāda: kosmisko objektu veidoli mākslinieces
skatījumā, filozofiski tēli un dziļas sāpes par mūsu planētas
nākotni.
Mākslinieces uzmanību ir saistījušas galaktikas – tālās krāšņās
zvaigžņu salas. Sajūsma par kosmosa daudzveidību radusi izpausmi
īpatnējā tehnikā veidotos reljefos tēlos. Te māksliniece
Māksliniece radījusi arī apkārtnes piesārņojuma tēlus un savu vīziju par liesmojošo Zemi. Mets sienas segai “Brīdinājums” palicis uz mākslinieces molberta nepabeigts Attēli no Zentas Loginas fonda |
apliecina savu informētību par
astronomisko objektu veidiem. Viņa allaž rūpīgi lasīja Zinātņu
akadēmijas populārzinātnisko izdevumu “Zvaigžņotā Debess”, kā arī
nepalaida garām nevienu iespēju personīgi iztaujāt kādu
astronomu.
Izstādes atsauksmju grāmatā atrodam arī ievērojamā fiziķa
profesora Edgara Siliņa rakstītās rindas: “Mani kā
dabaszinātnieku – fiziķi – īpaši uzrunā mākslinieces filozofiski
vispārinātais, vizualizētais pasaules skatījums (..). Tāpēc ir
apbrīnojama mākslinieces, es uzdrošinot teikt, ģeniālā intuīcija,
ar kuras ieročiem viņa spējusi tik dziļi ielūkoties kosmoloģisko
problēmu dziļākajā būtībā, padarot to vizuāli pieejamu
skatītājam. (..) Zentas Loginas darbi ir jāsaglabā gan mūsu, gan
nākamajām paaudzēm, tie veido to tīklu un saistaudus, kas var un
spēj sasaistīt eksaktās un humanitārās zinātnes, mākslu un
zinātni, atrodot un parādot to filozofisko pamatskeletu, kas mūs
visus vieno no pagātnes tagadnē un nākotnē.”
Zenta Logina savā dzīvē ne reizi vien pieredzējusi arī reālās
cilvēces neprāta izpausmes. Dzīvodama visu mūžu Rīgā, viņa ir
skatījusi te notikušās varu maiņas un tās pavadošās šausmas, kas
brāzušās pāri Latvijai: 1940.gads, deportācijas, 1941.gads,
fronte pāri Rīgai, genocīds, 1944.gads – bēgļu straumes,
1945.gads – atkal smags vāks pāri mūsu zemei.
Zentas Loginas gleznās dzīvo arī jaunākās kosmiskās atziņas, un
tām ir izcila vieta pasaules mākslā. Tikai žēl, ka tā ir aiz
lielas piekaramās atslēgas – burtiski, jo visi mākslinieces darbi
atrodas nesen veikli privatizēta dzīvokļa divās istabās. Un
dzīvokļa īpašnieks ir pielicis lielu piekaramo atslēgu... Bet ja
Latvijas kultūras vadība izprastu nepieciešamību izveidot šais
telpās Zentas Loginas darbu muzeju, tad būtu realizētas pirmām
kārtām jau Latvijas tautas tiesības uz dižas mākslas
iepazīšanu.
Natālija Cimahoviča