Ja Kuprava būtu pilsēta
Kupravieši neapmierināti ar augsto vietu pagastu sabiedrībā
Pilsētas tiesības vēsturiski ir
saistītas ar dažādām privilēģijām. Tādēļ katrs ciemats sevi
nedrīkst pasludināt par pilsētu. Pilsētas tiesības vienmēr
piešķir sava laika valsts augstākā vara. Tā, piemēram,
enciklopēdijā “Latvijas pilsētas” (1999., 22.lpp.) lasām, ka
Liepājai pilsētas tiesības 1625.gadā piešķīra Kurzemes hercogs,
bet 1626.gadā tās apstiprināja Polijas karalis. Latvijai iegūstot
neatkarību, 1918.gadā tajā bija 28 pilsētas. Dažas bija beigušas
pastāvēt. Daudzas pilsētas savas tiesības
ieguva Latvijas pirmās neatkarības gados (1920–1928), arī otrās
neatkarības sākumā (1991–1993). Citos laikos pilsētas tiesības
bijis grūti iegūt. Zīmīgi, ka reiz piešķirtās tiesības reti
atsauc, kaut gan attieksme pret piešķīrējvaru kļūst krasi
negatīva (piemēram, vācu okupācijas (1915–1918) un Krievijas
Pagaidu valdības laikā (1917)).
Zīmējums no enciklopēdijas “Latvijas pagasti” |
Kuprava ir pagasts
Pēc Balvu rajona padomes sniegtās informācijas, pagasta platība ir tikai 3,7 km2, un 2003.gada 1.janvārī tur dzīvoja 668 iedzīvotāji. Pēc tās pašas informācijas, Kupravas pilsētciemats tika izveidots sakarā ar Kupravas drenu cauruļu rūpnīcas celtniecību. Uz dzīvi Kupravā pārcēlās daudzi citu bijušo Padomju Savienības republiku iedzīvotāji. Taču iedot Kupravai pilsētas tiesības “aizmirsa”.
Un nu sekas. Kupravas pagastā uz 1
km2 dzīvo 180,5 iedzīvotāji. Šis rādītājs 2002.gadā
nodrošināja otro vietu visu 465 Latvijas pagastu grupā, tūliņ aiz
Ozolniekiem. Tā kā Ozolnieku pagasts tagad ir iekļauts Ozolnieku
novadā, kurā iedzīvotāju blīvums ir zem 100, Kupravai pašreiz
iznāk pirmā vieta.
Bet iedzīvotāju blīvums ir viens no pagastu attīstības
rādītājiem. Tas nodrošina Kupravas pagastam attīstības indeksu
0,769 un 28.vietu daudzo pagastu vidū.
Līdz ar to, vadoties pēc formāliem kritērijiem, Kupravai līdz
īpaši atbalstāmās teritorijas statusam tālu. Taču, kā rāda
1.tabulas dati (tabula sastādīta pēc nu jau lasītājiem labi
zināmā maketa), augsto vērtējumu Kuprava iegūst gandrīz tikai ar
iedzīvotāju blīvumu, to nedaudz pastiprina relatīvi maza
demogrāfiskā slodze. Taču galvenie attīstības pamatrādītāji –
bezdarba līmenis, iedzīvotāju ienākuma nodoklis – ir tālu zem
nulles. Iedzīvotāju ienākuma nodokļa summa arī nesasniedz pagastu
vidējo.
Balvu rajona padomes speciālisti norāda, ka drenu cauruļu rūpnīca
bija galvenā kupraviešu darba vieta. Līdz ar tās likvidēšanu
lielākā daļa pagasta iedzīvotāju zaudēja darbu. Bezdarba līmenis
sasniedz 21,3% (pēc mūsu oficiālās datu bāzes – 16,4). Pagastā ir
tikai divi aktīvi uzņēmumi, infrastruktūra neapmierinošā
stāvoklī, iedzīvotājiem ir problēmas ar pārkvalificēšanos un
iekļaušanos darba tirgū.
Visas pazīmes rāda, ka kupraviešiem būtu nepieciešams
atbalsts.
Izveidojam “virtuālu pilsētu”
Zinātnieki nevar iedot Kupravai pilsētas tiesības. Bet, ņemot vērā tās mazpilsētām raksturīgo iedzīvotāju blīvumu – 180,5 cilvēki uz km2, var nosacīti Kupravai aprēķināt attīstības indeksu ar pieņēmumu, ka tā ir pilsēta. Pamatojums: Salaspilī, kurai ir pilsētas tiesības, uz 1 km2 dzīvo tikai 165 iedzīvotāji, Pāvilostā – 200, Līgatnē – 201 utt.
Aprēķinot pilsētu attīstības
indeksu, iedzīvotāju blīvumu neņem vērā, jo, kā liecina pētījumi,
tas ir tieši atkarīgs no pilsētu lieluma (iedzīvotāju skaita
pilsētā), bet nav tieši saistīts ar sociāl-ekonomisko attīstību;
tikai netieši caur mazo, vidējo un lielo pilsētu dzīves
specifiku. Aprēķinot attīstības indeksu Kupravai nevis kā
pagastam, bet gan kā “virtuālai pilsētai”, vairs neiegūstam
pozitīvu skaitli, bet gandrīz ekstremāli negatīvu – 2,57 (skat.
2.tabulu). Tas nodrošina Kupravai 75. vietu 78 pilsētu vidū (77
reālas pilsētas, 1 – virtuāla) un pilnīgi drošu vietu atbalstāmo
teritoriju skaitā.
Taču Kuprava nav pilsēta, bet tā nav arī apmierināta ar augsto
vietu pagastu sabiedrībā.
Ko nespēj dators, jādara cilvēkiem
Balvu rajona padome šajā sakarā lūdz pārskatīt metodiku, pēc kuras tika un joprojām tiek aprēķināti pagastu attīstības indeksi. Protams, metodika nav ne iesalusi, ne akmenī iekalta. Jau vairākkārt esam lūguši pašvaldību darbiniekus izteikt priekšlikumus, kā to pilnveidot. Bet arī balvenieši ir aprobežojušies ar “vajag”, nepasakot, kā.
Šoreiz uzminēt nav grūti. Izmest
no pagastu attīstības pamatrādītāju skaita iedzīvotāju blīvumu.
Taču absolūtajam pagastu vairākumam šis faktors ir ļoti svarīgs.
Vidējais iedzīvotāju blīvums Latvijas pagastos ir tikai 12
cilvēki uz km2 un ap 300 pagastos no 465 vēl mazāks.
Pēc 2002.gada datiem, bija tikai 3 pagasti ar iedzīvotāju blīvumu
virs 100 un vēl 4 ar blīvumu 50–100 iedzīvotāji uz
km2.
Ja pagastā ir raksturīga viensētu sistēma, daudz vieglāk
nodrošināt izbraucamus ceļus, pieņemamā attālumā pastu, skolu,
medpunktu u.c., ja iedzīvotāju blīvums ir lielāks. Ja viensētas
šķir biezi meži, dziļu purvu ieloki, beztiltu upes, nodrošināt
sociāli ekonomisko attīstību ir daudz grūtāk.
Visas analīzes un vadības metodikas ir orientētas uz vairākumu.
Tādēļ arī šoreiz domājam, ka būtu kļūda Kupravas un vēl pāris
pagastu dēļ mainīt metodiku, kura ir ļoti piemērota vismaz 450
pagastiem.
Taču ir vecs sakāmvārds: katram likumam ir izņēmumi. Mazāk
pārliecinoši, ja tādus pieļauj juridiskiem likumiem, taču
sociālekonomiskā analīzē neraksturīgi objekti un situācijas būs
vienmēr. Maz, salīdzinot ar pamatmasu, bet būs. Un šādā situācijā
lēmumu nedrīkst pieņemt pēc formālas datorizdrukas, bet tikai pēc
tās izvērtēšanas.
Ko darīt ar Kupravu?
Ministru kabineta 2003.gada 11. novembra noteikumi Nr.637 “Īpaši atbalstāmās teritorijas statusa piešķiršanas un atcelšanas kārtība” (“LV” 2003.g. 14.novembrī) paredz, ka Plānošanas reģiona attīstības aģentūra ik pēc trim gadiem līdz 1.jūlijam izveido darba grupu īpaši atbalstāmo teritoriju noteikšanai attiecīgajā plānošanas reģionā. (7.p).
“Plānošanas reģiona attīstības
padome līdz attiecīgā gada 1.oktobrim izvērtē darba grupas
noteiktās īpaši atbalstāmas teritorijas un piešķir tām īpaši
atbalstāmās teritorijas statusu …”(9.p.).
Teritoriju attīstības indeksi, ko izstrādā Latvijas Statistikas
institūts, ir tikai vispārēja pēc vienotas metodikas veidota
informatīva bāze lēmumu sagatavošanai. Bet svītra pagastu
sarakstā nav pavēle Plānošanas reģiona attīstības padomei, ka
visi virs tās ir godājami, zem tās – atbalstāmi. Gan minētie
noteikumi, gan iepriekšlietotie, kuri jau ir atcelti, bet
saglabājas kā tradīcija, gan vēl projektu stadijā esošie
dokumenti, visi paredz, ka galīgo lēmumu pieņem komisija, padome,
cilvēki, dažkārt atkāpjoties no datora ieteiktā.
Kuprava būtu viens tāds gadījums, kur vispārējais attīstības
indekss pilnībā neatspoguļo konkrēto stāvokli uz vietas. Raksta
autori nav bijuši Kupravā, bet dati par pagastu liecina. Varētu
būt lietderīgi, ka reģiona attīstības padomes ietvaros būtu 3–5
cilvēku, vēlams – pieredzējušu pašvaldību darbinieku ekspertu
grupa. Gadījumos, kad datorizskaitļojumi rada šaubas, šī ekspertu
grupa varētu ierasties pagastā un sagatavot galīgā lēmuma
projektu.
Tomēr vienmēr jāpatur prātā, ka dators ir neaizstājams palīgs,
bet galīgais lēmums jāpieņem cilvēkiem, ekspertiem.
Ko darīt Rīgā?
Pašvaldību interese par savu teritoriju attīstību aug. Līdz ar to aug interese par attīstības indeksiem un to komponentiem, kas attīstību atspoguļo. Visbiežāk papildu informāciju pieprasa tie, kuru attīstība ir augsta, bet novērtējums bija gaidīts vēl augstāks, un tie, kuriem šķiet, ka ir par zemu vai gribētos būt vēl zemāk (atbalsta saņemšanai). Pagaidām Latvijas Statistikas institūta darbinieki, un tie ir šā raksta autori, konsultē un izsūta informāciju elektroniskā formā bez maksas… Kā agrāk teiktu – sabiedriskā kārtā. Taču, ja pieprasījumu skaits vēl augs, resursi būs izsmelti.
Domājam, ka Reģionālās attīstības
un pašvaldību lietu ministrijai vai tās pilnvarotai un
pārraudzītai institūcijai vajadzētu noslēgt ar Latvijas
Statistikas institūtu ilgstošu sadarbības līgumu, paredzot
attiecīgu finansējumu ne vien datu bāzes aktualizācijai un
apkalpošanai, bet arī metodiskiem pētījumiem.
Valsts un komerciestādes strādā steigā. Zinātnē valda apdomīgums
un pamatīgums. Vai nebūtu labi, ja pagastu un pilsētu attīstības
indeksi būtu ne tikai izrēķināti un pa e-pastu nosūtīti, bet arī
pamatīgi izanalizēti. Pašreiz tas ir izdarīts par Ventspili,
šoreiz par Kupravu, agrāk – par Jaunpili. Bet vajadzētu par visām
tām teritorijām, kur attīstības indekss iegūst lielas pozitīvas
vai negatīvas vērtības, tāpat par tām, kur attīstības indeksu
kopumā nosaka viens faktors, bet citi rāda pretēju tendenci. Tad
šīs teritorijas attīstībā ir vērojamas disproporcijas vai arī
konkrētā teritorija neiederas teritoriju kopā, kurā tā oficiāli
skaitīta (Kuprava – pagastu grupā).
Tabulogrammai par attīstības indeksiem vajadzētu tikt
papildinātai ar analītisku materiālu, atklājot to, ko nerāda
pamatskaitļi. Īpaši vajadzētu pamatot reģiona attīstības padomes
un tās darba grupas lēmumus, kādām teritorijām piešķirt īpaši
atbalstāmo teritoriju statusu, ja, pēc parastā attīstības indeksa
spriežot, tas nepienākas. Vēl vairāk – ja kādai teritorijai
īpašais atbalsts tiek atrauts, kaut gan pēc vispārējiem
rādītājiem tas pienāktos. Tikai tam ir vajadzīgs laiks un
zinātniskie resursi.
Oļģerts Krastiņš,
Valentīna Locāne,
Latvijas Statistikas institūts
E-pasts: lsi@latnet.lv
1.tabula
Kupravas attīstības indekss kā pagastam (pēc 2002.gada datiem)
Rādītāji |
Reālā vērtība |
Pagastos vidēji |
Novirze no visu pagastu vidējā |
Standartizētā |
Rādītāja statistiskais svars |
Attīstības indeksa komponenti un indekss |
Bezdarba līmenis 1.01.2003.g., % |
16,4 |
7,4 |
9,1 |
-1,836 |
0,25 |
-0,459 |
Iedzīvotāju ienākuma
nodoklis |
49,0 |
54,6 |
-5,6 |
-0,179 |
0,25 |
-0,045 |
Demogrāfiskās slodzes līmenis 1.01.2003.g. |
525,1 |
659,6 |
-134,5 |
1,509 |
0,15 |
0,226 |
Iedzīvotāju blīvums, cilv. uz 1 km2 |
180,5 |
12,0 |
168,5 |
15,929 |
0,1 |
1,593 |
Zemes vidējā kadastrālā vērtība, Ls |
173,0 |
139,9 |
33,1 |
0,431 |
0,1 |
0,043 |
Iedzīvotāju skaita
izmaiņas, |
-26,5 |
-1,8 |
-24,7 |
-3,934 |
0,15 |
-0,590 |
Kopā (attīstības indekss) |
x |
x |
x |
x |
1,0 |
0,769 |
*) Bezdarba līmenim un demogrāfiskai slodzei algebriskās zīmes mainītas uz pretējām.
2.tabula
Kupravas attīstības indekss, ja tā būtu pilsēta (pēc 2002.gada datiem)
Rādītāji |
Reālā vērtība |
Pilsētās vidēji |
Novirze no visu pilsētu vidējā |
Standartizētā vērtība*) |
Rādītāja statistiskais svars |
Attīstības indeksa komponenti un indekss |
Bezdarba līmenis 1.01.2003.g., % |
16,4 |
5,7 |
10,8 |
-3,668 |
0,3 |
-1,100 |
Iedzīvotāju ienākuma
nodoklis |
49,0 |
115,5 |
-66,5 |
-2,324 |
0,3 |
-0,697 |
Demogrāfiskās slodzes līmenis 1.01.2003.g. |
525,1 |
579,8 |
-54,7 |
1,330 |
0,2 |
0,266 |
Iedzīvotāju skaita
izmaiņas, |
-26,5 |
-7,0 |
-19,5 |
-5,189 |
0,2 |
-1,038 |
Kopā (attīstības indekss) |
x |
x |
x |
x |
1,0 |
-2,569 |
*) Bezdarba līmenim un demogrāfiskai slodzei algebriskās zīmes mainītas uz pretējām.