2004. gada 2. jūnija stenogramma
Sēdi vada Latvijas Republikas
8.Saeimas priekšsēdētājas biedrs Andris Ārgalis.
Sēdes vadītājs.
Labdien, godātie kolēģi! Sākam kārtējo Saeimas 2.jūnija
sēdi.
Turpinām izskatīt likumprojektu “Uzturlīdzekļu garantiju fonda
likums”. Otrais lasījums.
Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisijas vārdā – Ina
Druviete.
I.Druviete (JL).
Cienījamie deputāti! Atgādinu, ka šī likuma izskatīšanas gaitā
mēs apstājāmies pie paša pirmā priekšlikuma. Par šo
jautājumu
debatēs runāja divi deputāti.
Komisijas priekšlikums – šo 1.priekšlikumu neatbalstīt.
(Starpsauciens: “Balsot!”)
Sēdes vadītājs.
Lūdzu zvanu! Lūdzu balsošanas režīmu! Balsojam par
1.priekšlikumu! Lūdzu rezultātu! Par – 39, pret – 34,
atturas – 2. Priekšlikums pieņemts.
Nākošais, lūdzu!
I.Druviete.
2.priekšlikums. Komisijas lēmums – atbalstīt.
Sēdes vadītājs.
Deputātiem nav iebildumu.
I.Druviete.
3.priekšlikums.
Komisijas lēmums – atbalstīt.
Sēdes vadītājs.
Deputātiem nav iebildumu.
I.Druviete.
4.priekšlikums. Komisijas lēmums – neatbalstīt.
(Starpsauciens: “Balsot!”)
Sēdes vadītājs.
Lūdzu zvanu! Lūdzu balsošanas režīmu! Balsojam par deputāta
Golubova priekšlikumu! Lūdzu rezultātu! Par – 18,
pret – 39, atturas – 2. Priekšlikums ir noraidīts.
I.Druviete.
5.priekšlikums – Juridiskā biroja priekšlikums.
Atbalstīt.
Sēdes vadītājs.
Deputātiem nav iebildumu.
I.Druviete.
6.priekšlikums. Atbalstīt.
Sēdes vadītājs.
Deputātiem nav iebildumu.
I.Druviete.
7.priekšlikums. Atbalstīt.
Sēdes vadītājs.
Deputātiem nav iebildumu.
I.Druviete.
8.priekšlikums – atbalstīt.
Sēdes vadītājs.
Deputātiem nav iebildumu
I.Druviete.
9.priekšlikums. Nav atbalstīts. (Starpsauciens:
“Balsot!”)
Sēdes vadītājs.
Lūdzu zvanu! Lūdzu balsošanas režīmu! Balsojam par deputāta
Golubova priekšlikumu! Lūdzu rezultātu! Par – 41,
pret – 41... atkārtojam balsojumu.
Lūdzu zvanu! Lūdzu balsošanas
režīmu! Balsojam par deputāta Golubova priekšlikumu! Lūdzu
rezultātu! Par – 41, pret – 41, atturas – 4.
Priekšlikums nav atbalstīts.
I.Druviete.
10.priekšlikums. Atbalstīt.
Sēdes vadītājs.
Deputātiem nav iebildumu.
I.Druviete.
11.priekšlikums. Neatbalstīt.
Sēdes vadītājs.
Deputātiem nav iebildumu? (Starpsauciens: “Balsot!”) Lūdzu
zvanu! Lūdzu balsošanas režīmu! Balsojam par deputāta Golubova
priekšlikumu. Lūdzu rezultātu! Par – 40, pret – 39,
atturas – 4. Priekšlikums nav atbalstīts.
I.Druviete.
12.priekšlikums. Atbalstīts.
Sēdes vadītājs.
Atklājam debates. Debatēs pieteicies deputāts Martijans Bekasovs.
Debates slēdzam.
Lūdzu zvanu! Lūdzu balsošanas režīmu! Balsojam par
12.priekšlikumu! Lūdzu rezultātu! Par – 82, pret – 1,
neviens atturas. Priekšlikums atbalstīts.
I.Druviete.
13.priekšlikums. Neatbalstīt.
Sēdes vadītājs.
Atklājam debates. Debatēs pieteicies deputāts Cilevičs.
B.Cilevičs (TSP).
Cienījamie kolēģi! Mans priekšlikums skar situāciju, ka fonds
pārtrauc uzturlīdzekļu izmaksu tai ģimenei, kurai tie ir
nepieciešami, gadījumā, ja tika iesniegtas nepatiesas ziņas. Es
ierosinu tomēr precizēt, ka tas attiecas tikai uz gadījumiem, kad
šīs ziņas tika sniegtas apzināti. Komisijā, kad mēs debatējām šo
jautājumu, tur bija tādi iebildumi, ka šī definīcija ir ietverta
Krimināllikumā, bet manā skatījumā Krimināllikuma definīcija
neattiecas tieši uz šo konkrēto gadījumu, jo šeit neiet runa par
kriminālatbildību. Iedomāsimies šādu situāciju, ka vientuļās
mātes, kam ir vajadzīgi šie uzturlīdzekļi, ne vienmēr ir ļoti
labi izglītotas, var tik pieļautas tehniskas kļūdas, un formāli
šajā gadījumā šo uzturlīdzekļu izmaksa varētu tikt pārtraukta,
kaut gan turklāt tur var bezstrīdus kārtībā piedzīt un tā
tālāk.
Manā skatījumā šā likuma galvenais uzdevums ir tomēr aizstāvēt to
bērnu intereses un to ģimeņu intereses, kam pienākas
uzturlīdzekļi.
Un tāpēc mums kā likumdevējiem būtu jādomā par to, lai visas
garantijas būtu pēc iespējas drošas un nepārprotamas. Tāpēc es
jūs tomēr aicinu atbalstīt manu 13.priekšlikumu!
Paldies.
Sēdes vadītājs.
Paldies. Debates slēdzam.
Lūdzu zvanu! Lūdzu balsošanas režīmu! Balsojam par deputāta
Cileviča priekšlikumu! Lūdzu rezultātu! Par – 20,
pret – 66, atturas – 2. Priekšlikums nav
atbalstīts.
I.Druviete.
14.priekšlikums. Atbalstīts.
Sēdes vadītājs.
Deputātiem nav iebildumu. (Starpsaucieni: “Balsot!”)
Deputāti prasa balsojumu. Lūdzu zvanu! Lūdzu balsošanas režīmu!
Balsojam
par 14.priekšlikumu. Lūdzu
rezultātu! Par – 28, pret – 9, atturas – 38.
Priekšlikums nav atbalstīts.
I.Druviete.
15.priekšlikums. Nav atbalstīts. (Starpsauciens:
“Balsot!”)
Sēdes vadītājs.
Lūdzu zvanu! Lūdzu balsošanas režīmu! Balsojam par deputāta
Golubova priekšlikumu. Lūdzu rezultātu! Par – 20,
pret – 37, atturas – 27. Priekšlikums nav
atbalstīts.
I.Druviete.
16.priekšlikums. Atbalstīts. (Starpsauciens:
“Balsot!”)
Sēdes vadītājs.
Deputāti prasa balsojumu. Lūdzu zvanu! Lūdzu balsošanas režīmu!
Balsojam par 16.priekšlikumu. Lūdzu rezultātu! Par – 57,
pret – nav, atturas – 26. Priekšlikums ir
atbalstīts.
I.Druviete.
17.priekšlikums. Atbalstīts.
Sēdes vadītājs.
Deputātiem nav iebildumu.
I.Druviete.
18.priekšlikums. Atbalstīts.
Sēdes vadītājs.
Deputātiem nav iebildumu.
I.Druviete.
19.priekšlikums. Atbalstīts.
Sēdes vadītājs.
Deputātiem nav iebildumu.
I.Druviete.
20.priekšlikums. Atbalstīts.
Sēdes vadītājs.
Deputātiem nav iebildumu.
I.Druviete.
21.priekšlikums. Atbalstīts.
Sēdes vadītājs.
Deputātiem nav iebildumu.
I.Druviete.
22.priekšlikums. Atbalstīts.
Sēdes vadītājs.
Deputātiem nav iebildumu.
I.Druviete.
23.priekšlikums. Nav atbalstīts.
Sēdes vadītājs.
Deputāti lūdz balsojumu. Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Balsojam
par deputāta Golubova priekšlikumu. Lūdzu rezultātu! Par –
46, pret – 39, atturas – 1. Priekšlikums ir
atbalstīts.
I.Druviete.
24.priekšlikums. Nav atbalstīts. (Starpsauciens:
“Balsot!”)
Sēdes vadītājs.
Lūdzu zvanu! Lūdzu balsošanas režīmu! Balsosim par
24.priekšlikumu! Lūdzu rezultātu! Par – 74, pret – 7,
atturas – 1. Priekšlikums ir atbalstīts.
I.Druviete.
25.priekšlikums. Nav atbalstīts. (Starpsauciens:
“Balsot!”)
Sēdes vadītājs.
Lūdzu zvanu! Lūdzu balsošanas režīmu! Balsosim par deputāta
Golubova priekšlikumu! Lūdzu rezultātu! Par – 40,
pret – 41, atturas – 6. Priekšlikums nav
atbalstīts.
I.Druviete.
26.priekšlikums. Atbalstīts, redakcionāli mainot.
Sēdes vadītājs.
Deputātiem nav iebildumu.
I.Druviete.
27.priekšlikums. Nav atbalstīts. (Starpsauciens:
“Balsot!”)
Sēdes vadītājs.
Lūdzu zvanu! Lūdzu balsošanas režīmu! Balsosim par Golubova
priekšlikumu! Lūdzu rezultātu! Par – 42, pret – 41,
atturas – 2. Priekšlikums nav atbalstīts.
I.Druviete.
28.priekšlikums. Atbalstīts.
Sēdes vadītājs.
Deputātiem iebildumu nav.
I.Druviete.
29.priekšlikums. Atbalstīts.
Sēdes vadītājs.
Deputātiem iebildumu nav.
I.Druviete.
30.priekšlikums. Atbalstīts, daļēji iekļauts
32.priekšlikumā.
Sēdes vadītājs.
Deputātiem nav iebildumu pret 30. un 31. priekšlikumu.
I.Druviete.
32.priekšlikums. Atbalstīts.
Sēdes vadītājs.
Deputātiem nav iebildumu.
I.Druviete.
33.priekšlikums. Atbalstīts.
Sēdes vadītājs.
Deputātiem iebildumu nav.
I.Druviete.
34.priekšlikums. Atbalstīts.
Sēdes vadītājs.
Deputātiem iebildumu nav.
I.Druviete.
35.priekšlikums. Atbalstīts, iekļaujot 38.priekšlikumā.
Sēdes vadītājs.
Deputātiem iebildumu nav.
I.Druviete.
36.priekšlikums. Atbalstīts, redakcionāli mainot.
Sēdes vadītājs.
Deputātiem iebildumu nav.
I.Druviete.
37.priekšlikums. Daļēji atbalstīts, iekļaujot
38.priekšlikumā.
Sēdes vadītājs.
Pret 37. un 38.priekšlikumu deputātiem iebildumu nav.
I.Druviete.
39.priekšlikums. Daļēji atbalstīts, iekļaujot
40.priekšlikumā.
Sēdes vadītājs.
Deputātiem nav iebildumu pret 39. un 40.priekšlikumu.
I.Druviete.
41.priekšlikums. Daļēji atbalstīts.
Sēdes vadītājs.
Deputātiem iebildumu nav.
I.Druviete.
42.priekšlikums. Nav atbalstīts. (Starpsauciens:
“Balsot!”)
Sēdes vadītājs. Lūdzu zvanu! Lūdzu balsošanas režīmu!
Balsosim par 42.priekšlikumu! Lūdzu rezultātu! Par – 84,
pret – 2, atturas – 1. Priekšlikums ir
atbalstīts.
I.Druviete.
43.priekšlikums. Ir
atbalstīts.
Sēdes vadītājs.
Priekšlikums ir atbalstīts, deputātiem iebildumu nav.
I.Druviete.
44.priekšlikums. Ir atbalstīts.
Sēdes vadītājs.
Deputātiem iebildumu nav.
I.Druviete.
Līdz ar to esam izskatījuši visus priekšlikumus. Lūdzam atbalstīt
likumprojektu otrajā lasījumā!
Sēdes vadītājs.
Prezidijs ir saņēmis deputātu Stalidzānes, Feldmanes, Maksimova
un citu iesniegumu ar lūgumu pārbalsot dokumenta Nr.2674
1.priekšlikumu sakarā ar to, ka zālē neatradās vairāki
deputāti. Un līdzīgs arī priekšlikums par
4.priekšlikumu.
Par 1.priekšlikumu. Vai ir iebildumi? (Starpsaucieni.)
Lūdzu zvanu! Lūdzu balsošanas režīmu! Balsosim par priekšlikumu,
ka ir jāpārbalso minētais dokuments! Lūdzu rezultātu! Par –
44, pret – 41, atturas – 2. Tātad jāpārbalso.
Lūdzu zvanu! Balsosim par
1.priekšlikumu! Lūdzu balsošanas režīmu! Balsosim par
1.priekšlikumu! Lūdzu rezultātu! Par – 42, pret – 43,
atturas – 1. Priekšlikums nav atbalstīts.
Tagad balsosim par likumprojekta “Uzturlīdzekļu garantiju fonda
likums” pieņemšanu otrajā lasījumā! Lūdzu zvanu!
Lūdzu balsošanas režīmu! Balsosim par likumprojekta pieņemšanu
otrajā lasījumā! Lūdzu rezultātu! Par – 60, pret – 5,
atturas – 26. Likumprojekts otrajā lasījumā ir
pieņemts.
Kāds būtu priekšlikums par priekšlikumu iesniegšanas
termiņiem?
I.Druviete.
Priekšlikumu iesniegšanas termiņš trešajam lasījumam –
2004.gada 7.jūnijs.
Sēdes vadītājs.
Citu priekšlikumu nav, tātad priekšlikumu iesniegšanas
termiņš – 7.jūnijs.
Pirms sākam izskatīt darba kārtības pirmo sadaļu, Prezidijs ir
saņēmis rindas deputātu: Dombrovska, Kariņa, Reira, Šadurska,
Zaķa iesniegumu: “Sakarā ar Saeimas Kārtības ruļļa
79.pantu iesniedzam likumprojektu “Grozījumi likumā “Par
valsts budžetu 2004.gadam””. Lūdzam Prezidiju saīsināt
termiņu, kurā deputātiem ir iespējams iepazīties ar
likumprojektu, un iekļaut to 2004.gada 3.jūnija Saeimas sēdes
darba kārtībā.” Jābalso...
Atklājam debates. Debatēs ir pieteicies deputāts Dombrovskis. Nav
debates, bet viens var runāt “par”, viens “pret”. Dombrovskis
runās “par”.
V. Dombrovskis (JL).
Godātie kolēģi! Šis ir jau otro reizi atkārtoti “Jaunā laika”
iesniegts likumprojekts “Grozījumi likumā “Par valsts budžetu
2004.gadam””. Kāpēc šie grozījumi ir nepieciešami? Saeima janvāra
beigās un februāra sākumā pieņēma divus lēmumus.
Pirmais no tiem – pielīdzināt pedagogu darba samaksu...
minimālo darba samaksu pedagogiem divām minimālajām algām.
Un otrs – indeksēt pensijas divreiz gadā, ja inflācija
pārsniedz 3%. Tātad, lai šos likumus varētu izpildīt, mums ir
nepieciešami budžeta grozījumi, kuros ir jāparedz attiecīgās
summas budžetā. Tātad tie ir 12 miljoni latu budžetā pedagogu
darba samaksas paaugstināšanai. Un tie 17 miljoni latu pensiju
otrreizējai indeksācijai, kas ļautu pensijas palielināt par
vidēji 4,5 latiem. Tātad šādu priekšlikumu mēs bijām iesnieguši
jau iepriekš, diemžēl valdošais vairākums ar Tautas saskaņas
partiju, kur acīmredzot sociālie jautājumi arī neinteresē vai
interesē tikai, lai radītu spriedzi sabiedrībā, bet pēc būtības
šie jautājumi neinteresē, diemžēl valdošais vairākums šo mūsu
priekšlikumu ir noraidījis.
Tomēr šie budžeta grozījumi ir nepieciešami, jo pedagogiem,
dodoties vasaras atvaļinājumā, būtu jābūt skaidrībai – vai
tad būs algu pielikums vai nebūs algu pielikums. Un tāpat
pensionāriem būtu jābūt skaidrībai – būs pensiju indeksācija
oktobrī vai nebūs?
Runājot par ieņēmumu daļu. Protams, ir jautājums, tātad mums
palielinās izdevumu daļa par 29 miljoniem latu. Par attiecīgo
summu mums būtu jāpalielina arī ieņēmumu daļa, ko mēs arī esam
prognozējuši, palielinot vairāku nodokļu ieņēmumu prognozes.
Jautājums – vai tas ir? Jā, tas ir, jo šā gada pirmajos
četros mēnešos VID administrējamo ieņēmumu plāns ir pārsniegts
par 52 miljoniem latu. Par to mums ir jāpasakās gan Ketnera
kungam, gan Tola kungam, kuri diemžēl tautpartijietim Spurdziņam
nav bijuši pa prātam, tā vietā tagad tiek celti iekšā atpakaļ
vecie kadri.
Bet tātad ieņēmumu plāns četros mēnešos ir pārsniegts par 52
miljoniem, un mums tātad ir priekšlikums palielināt ieņēmumu daļu
tikai par 29 miljoniem. Tātad šis ir pilnībā realizējams
priekšlikums, kas viestu skaidrību un drošību gan pedagogiem, gan
pensionāriem, ka attiecīgi notiks algu palielinājums un ka notiks
pensiju indeksācija.
Aicinu balsot par sagatavoto likumprojektu! Paldies.
Sēdes vadītājs.
Pret termiņa saīsināšanu runās deputāts Bērziņš.
G.Bērziņš (TP).
Es domāju, ka visam ir robežas.
Bet man šķiet, ka “Jaunā laika” liekulībai robežu nav. Tikko,
iepriekšējā balsojumā, balsojot par Uzturlīdzekļu garantiju fonda
likumu, kur īstenībā ar 1.jūliju bērniem, kam tēvi nespēs...
nemaksā alimentus, būtu jāmaksā nauda, otrais lasījums, un tikai
dēļ vienas juridiskās nianses, vai tā ir aģentūra vai fonds,
“Jaunais laiks” atļaujas balsot “pret”. Pret tūkstošiem bērnu,
kuri ir bez uzturlīdzekļiem.
Tāpat jūs nobalsojāt pret pedagogu algām. Jūs teicāt, protams,
jums likums, tieslietu ministrs, kas bija galvenais par
tieslietām, teica, mēs šad tad te tā likumu bišķiņ apiesim. Šai
koalīcijai nav tas raksturīgi.
Skolotāju algu pielikums būs. Pensiju pielikums ir ar 1.maiju.
Variet uzprasīt jebkuram. Šodien radio diskusijā Dombrovska kungs
piekrita, ka ar septembri jau problēmas nebūs. Jautājums esot,
kas būšot decembrī. Nu beidziet taisīt demagoģiju! Jums ir
atlicis dažas dienas līdz vēlēšanām. Būs skolotāju algu
pielikums! Būs pensijām indeksācija! Būs zemniekiem subsīdijas,
kuras nav iedotas, un akcīzes nodoklis! Un budžeta grozījumi būs
augusta, septembra mēnesī.
Es aicinātu “Jauno laiku”, teiksim, saistībā ar savu demagoģiju
un liekulību tomēr ievērot kaut kādus rāmjus.
Sēdes vadītājs.
Debates slēdzu. Lūdzu zvanu! Balsojam par saīsināt termiņu minētā
likumprojekta izskatīšanai. Lūdzu zvanu! Lūdzu balsošanas režīmu!
Balsojam par termiņa saīsināšanu! Lūdzu rezultātu! Par – 36,
pret – 50, neviens neatturas. Termiņš nav saīsināts.
Saeimas Prezidijs ir saņēmis
Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas
komisijas iesniegumu: “Lūdzu izdarīt izmaiņas Saeimas
2.–3.jūnija sēdes darba kārtībā un izslēgt no tās 26. un
27.punktu – likumprojektu “Grozījumi likumā “Par zemes
reformas pabeigšanu pilsētā”” un likumprojektu “Grozījumi likumā
“Par privatizācijas sertifikātiem””. Vai Seiles kundze
runās?
Ieslēgt, lūdzu mikrofonu deputātei Seilei!
A.Seile (TB/LNNK).
Par 27.darba kārtības punktu likumprojektu “Grozījumi likumā “Par
privatizācijas sertifikātiem”” komisija nav atbalstījusi, nav
lēmusi par to, ka to izņemt no šodienas dienas kārtības.
Sēdes vadītājs.
Vai deputāte Seile pieprasa balsojumu par 27.punktu? Ieslēgt
mikrofonu deputātei Seilei!
A.Seile.
Es uzskatu, ka tas nav jāņem no darba kārtības laukā, jo
komisijas vārdā nevarēja iesniegt šādu ierosinājumu. Mēs par to
nebijām balsojuši.
Sēdes vadītājs.
Tā kā Prezidijā ir saņemts dokuments ar komisijas priekšsēdētāja
parakstu, tad, ja ir iebildumi, es lūdzu zvanu! Balsošanas
režīmu! Balsojam par likumprojekta “Grozījumi likumā “Par
privatizācijas sertifikātiem”” šodien neiekļaušanu dienas
kārtībā! Lūdzu rezultātu! Par – 56, pret – 28,
atturas – 2. Likumprojekts šodienas dienas kārtībā nav
iekļauts.
Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisija
ir lūgusi izdarīt izmaiņas Saeimas 2.–3.jūnija sēdes darba
kārtībā un izslēgt no tās 22.punktu – likumprojektu
“Grozījumi Alkoholisko dzērienu aprites likumā”.
Vai deputātiem ir iebildumi? Deputātiem iebildumu nav. Tātad šis
likumprojekts ir izslēgts.
Saeimas Prezidijs ierosina Ministru kabineta iesniegto
likumprojektu “Grozījumi Valsts informācijas sistēmu
likumā” nodot Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās
politikas komisijai un noteikt, ka tā ir atbildīgā komisija. Vai
deputātiem ir iebildumi? Deputātiem iebildumu nav. Minētais
likumprojekts nodots komisijai.
Saeimas Prezidijs ierosina deputātu Jaunupa, Latkovska, Kariņa,
Šadurska un Dombrovska iesniegto likumprojektu “Grozījums
Krimināllikumā” nodot Aizsardzības un iekšlietu komisijai un
Juridiskajai komisijai un noteikt, ka Aizsardzības un iekšlietu
komisija ir atbildīgā komisija.
Runāt “par” ir pieteicies deputāts Kampars. Lūdzu!
A.Kampars (JL).
Godātie kolēģi! Džordžs Orvels savā laikā ir teicis: “Visi zvēri
ir vienlīdzīgi, bet daži zvēri ir vienlīdzīgāki par
citiem.”
Pārfrazējot šo Orvela klasisko teikumu, mēs varam ar Latvijas
likumu normām teikt tā, ka visi Latvijas iedzīvotāji ir
vienlīdzīgi, bet Saeimas deputāti ir vienlīdzīgāki par citiem
Latvijas iedzīvotājiem. Tātad, godātie kolēģi, kādā situācijā
esam mēs šobrīd?
Jebkurš Saeimas deputāts jauši vai nejauši, gribot vai negribot
var pārkāpt kādas likuma normas, tādā veidā izsaucot pret sevi
likuma vēršanos kā administratīvu sodu, un Saeimas deputāts tajā
brīdī šo sodu nesaņems, viņš saņem to tikai vēlāk, kad to ir
akceptējusi Saeima. Tātad tā pati vieta, kur mēs šeit esam.
Vēl sīkāk. Ja kāds Saeimas deputāts gribot negribot nelikumīgi ir
pieslēdzies elektrības piegādei savai mājai, atnāk elektrības
inspektors: likumīgi nevar neko izdarīt, uzraksta protokolu, un
bieži vien tā tas arī paliek, bet nevis aiziet līdz Saeimai, un
deputāts netiek sodīts. Vienkāršs iedzīvotājs, protams, tajā pašā
brīdī tiek sodīts ar naudas sodu. Saeimas deputāts pārbrauc pār
sarkano gaismu krustojumā, un atkal ceļu policists nevar
vienkārši uzlikt sodu un sodīt šo Saeimas deputātu, bet ar garām
pārrunām bieži vien nevirza šo jautājumu tālāk, jo tas ir
sarežģīti.
Runājot par kriminālatbildību, ir tieši tas pats. Ja kāds Saeimas
deputāts jauši vai nejauši, bet veic kādu pārkāpumu, kurš tiek
klasificēts kā kriminālsodāms, bez Saeimas atbalsta viņu nevar
sodīt kā kriminālnoziedznieku, un, ja gadījumā šis sods tiešām ir
neliels, tad četru gadu laikā iestājas noilgums un deputāts
likuma priekšā neatbild vispār.
Tātad, mūsuprāt, nevar būt tā, ka daži cilvēki, Saeimas deputāti,
ir vienlīdzīgāki likuma priekšā. Mūsuprāt, visiem ir jābūt
pilnīgi vienādiem gan likuma, gan iedzīvotāju, gan Dieva
priekšā.
Atcerieties, ka par šo lietu jau ilgus gadus ir plaša diskusija
gan sabiedrībā, gan juristu, gan politologu vidē, un principā
pilnīgi visi cilvēki, kas ir runājuši par šo tēmu, kas ir
izteikušies, ir atbalstījuši Saeimas deputātu tiesības... ne
tiesības, bet iespēju, ka Saeimas deputāts, tāpat kā visi pārējie
cilvēki, ir sodāmi vienādi.
Un tieši tāpēc es aicinu padomāt, par ko mēs šobrīd balsojam.
“Jaunais laiks” ir izstrādājis priekšlikumu, ka Saeimas locekļus
var sodīt administratīvi bez Saeimas piekrišanas, tātad uzreiz
tajā vietā, kad ir izdarīts šis pārkāpums.
Otrā lieta. Par šo pārkāpumu ir jāpaziņo Saeimai, kur no tribīnes
tiks tālāk visai tautai caur presi paziņots par Saeimas deputāta
pārkāpumu.
Trešā lieta. Krimināllikuma pārkāpuma gadījumā noilguma
notecēšanas laiks apstādināts uz šo te Saeimas deputāta pienākumu
pildīšanas laiku, un, ja šis laiks beigsies, Saeimas deputāts
stāsies tiesas priekšā par to, ko viņš būs izdarījis.
Godātie kolēģi! Manuprāt, tie ir ļoti būtiski jautājumi, par ko
mēs šodien lemsim.
Mēs lemjam par to, vai mēs no mums, Saeimas deputātiem, noņemam
šo orveliskā absurda ēnu, un lai par to, ka visi Latvijas
iedzīvotāji ir vienlīdzīgi likuma priekšā, nevis kāds no mums ir
vienlīdzīgāks.
Aicinu balsot “par” likumprojektiem “Grozījums Krimināllikumā”,
“Grozījumi Saeimas Kārtības rullī” un “Grozījums Latvijas
Republikas Satversmē”!
Paldies.
Sēdes vadītājs.
Cienījamais deputāt, jūs šoreiz nerunājāt tieši konkrēti par šo
likumprojektu, bet runājāt par nākamo.
“Pret” pieteicies runāt deputāts
Pietkevičs.
M.Pietkevičs (TP).
Cienījamie kolēģi! Redz, kā notiek, kad neprofesionāļi nāk runāt
par tik smalkām un sarežģītām, šajā gadījumā –
Krimināllikuma – tēmām!
Ja kolēģis Kampars vēlējās padebatēt šeit pāris minūšu laikā par
visiem šīsdienas darba kārtības punktiem, tad tas viņam ir daļēji
izdevies. Bet šoreiz vajadzēja runāt par likumprojekta “Grozījums
Krimināllikumā” nodošanu vai nenodošanu komisijām. Un šeit mēs
lasām par... vienkārši šeit ir paredzēts izgrozīt 56.pantā,
papildināt ar piekto daļu tādā redakcijā, kā ir piedāvāts. Un,
redzot jau no
Kampara kunga debatēm, kur
haotiski tika jauktas kopā dažādas lietas par vienlīdzību un
nevienlīdzību, par administratīviem sodiem, pārkāpumiem, par
noilgumu, kurš iestājas vai neiestājas, tad, es domāju, šī debate
ir bijusi ļoti neveiksmīga un mazauglīga. Un, runājot par šādiem
grozījumiem Krimināllikumā, tad būtībā arī tie šādi nav
nepieciešami, tādēļ ka par tiem būtībā, visiem nodarījumiem, kuri
attiecas uz Krimināllikumu un kurus, ļoti iespējams, varētu vai
nevarētu izdarīt deputāti, šai atbildībai noilguma termiņš ir
krietni vien ilgāks, un jebkurā gadījumā pēc tam, kad deputāts
būs zaudējis savu imunitāti pēc šiem diviem, trijiem vai četriem
gadiem, viņu būs iespējams saukt pie kriminālatbildības.
Tādēļ es lūgtu kolēģus neatbalstīt šo likumprojektu.
(Starpsauciens: “Pareizi!”)
Sēdes vadītājs.
Lūdzu zvanu! Lūdzu balsošanas režīmu! Balsosim par likumprojekta
“Grozījums Krimināllikumā” nodošanu komisijām! Lūdzu rezultātu!
Par – 28, pret – 57, atturas – 3. Likumprojekts
komisijām nav nodots.
Saeimas Prezidijs ierosina deputātu Jaunupa, Latkovska, Kariņa,
Šadurska un Dombrovska iesniegto likumprojektu “Grozījumi
Saeimas Kārtības rullī” nodot Aizsardzības un iekšlietu
komisijai un Juridiskajai komisijai un noteikt, ka Juridiskā
komisija ir atbildīgā komisija.
Vai kāds runās “par”? Nav. “Pret”? Nav.
Lūdzu zvanu! Lūdzu balsošanas režīmu! Balsosim par likumprojekta
“Grozījumi Saeimas Kārtības rullī” nodošanu komisijām! Lūdzu
rezultātu! Par – 29, pret – 60, atturas – 2.
Likumprojekts komisijām nav nodots.
Saeimas Prezidijs ierosina deputātu Jaunupa, Latkovska, Kariņa,
Šadurska un Dombrovska iesniegto likumprojektu “Grozījums
Latvijas Republikas Satversmē” nodot visām Saeimas komisijām
un noteikt, ka Juridiskā komisija ir atbildīgā komisija. Lūdzu
zvanu! Lūdzu balsošanas režīmu! Balsosim par likumprojekta
“Grozījums Latvijas Republikas Satversmē” nodošanu komisijām!
Lūdzu rezultātu! Par – 29, pret – 60, neviens
neatturas. Likumprojekts komisijām nav nodots.
Saeimas Prezidijs ierosina Ministru kabineta iesniegto
likumprojektu “Latvijas Republikā ievēlēto Eiropas Parlamenta
deputātu darbības finansēšanas kārtības likums” nodot Ārlietu
komisijai, Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijai un Juridiskajai
komisijai un noteikt, ka Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija ir
atbildīgā komisija. Ludzu zvanu! Lūdzu balsošanas režīmu!
Balsosim par likumprojekta nodošanu komisijām! Lūdzu rezultātu!
Par – 90, pret – nav, atturas – 1. Likumprojekts
ir nodots komisijām.
Saeimas Prezidijs ierosina Ministru kabineta iesniegto
likumprojektu “Grozījumi Latvijas Sodu izpildes kodeksā”
nodot Aizsardzības un iekšlietu komisijai un noteikt, ka tā ir
atbildīgā komisija. Lūdzu zvanu! Lūdzu balsošanas režīmu!
Balsosim par likumprojekta nodošanu komisijai! Lūdzu rezultātu!
Par – 88, pret – 1, neviens neatturas. Likumprojekts ir
nodots.
Saeimas Prezidijs ierosina
deputātu Bartaševiča, Urbanoviča, Cileviča, Agešina un Orlova
iesniegto likumprojektu “Grozījumi Autopārvadājumu likumā”
nodot Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas
komisijai un noteikt, ka tā ir atbildīgā komisija.
Lūdzu zvanu! Lūdzu balsošanas režīmu! Lūdzu balsosim par deputātu
priekšlikumu! Lūdzu rezultātu! Par – 42, pret – 29,
atturas – 20. Minētais likumprojekts nav nodots
komisijai.
Saeimas Prezidijs ierosina Saeimas Valsts pārvaldes un
pašvaldības komisijas iesniegto likumprojektu “Grozījumi
likumā “Par pašvaldībām”” nodot Valsts pārvaldes un
pašvaldības komisijai un noteikt, ka tā ir atbildīgā komisija.
Lūdzu zvanu! Lūdzu balsošanas režīmu! Lūdzu balsot par
likumprojekta “Grozījumi likumā “Par pašvaldībām”” nodošanu
komisijai! Lūdzu rezultātu! Par – 88, pret un atturas –
nav. Likumprojekts nodots komisijai.
Saeimas Prezidijs ierosina Ministru kabineta iesniegto
likumprojektu “Grozījums Nacionālo bruņoto spēku likumā”
nodot Aizsardzības un iekšlietu komisijai un noteikt, ka tā ir
atbildīgā komisija! Lūdzu zvanu! Lūdzu balsošanas režīmu!
Balsosim par likumprojekta nodošanu komisijai! Lūdzu rezultātu!
Par – 90, pret un atturas – nav. Likumprojekts nodots
komisijai.
Saeimas Prezidijs ierosina deputātu Rugātes, Brieža, Zundas,
Šņepstes, Goldes un citu deputātu iesniegto likumprojektu “Par
ierobežojumiem personām ar dubulto pilsonību ieņemt augstākos
valsts amatus” nodot Ārlietu komisijai, Cilvēktiesību un
sabiedrisko lietu komisijai, Juridiskajai komisijai un Valsts
pārvaldes un pašvaldības komisijai. Un noteikt, ka Juridiskā
komisija ir atbildīgā komisija.
“Par” pieteicies runāt deputāts Aleksandrs Kiršteins.
A.Kiršteins (TP).
Godājamie deputāti! Es jūs aicinu atbalstīt šo likumprojektu! Es
gribētu atgādināt, ka pirms Otrā pasaules kara neatkarīgajā
Latvijā nebija atļauts būt vienlaicīgi vairāku valstu
pilsoņiem.
Ņemot vērā lielo ieguldījumu, kādu cilvēki, kas dzīvojuši
ārzemēs, ir veikuši, lai atjaunotu Latvijas neatkarību, savā
laikā Latvijas Pilsonības likumā tika izdarīti grozījumi, kas
atļauj paturēt šo dubultpilsonību tiem cilvēkiem, kas dažādu
objektīvu apstākļu spiesti, ir bijuši spiesti okupācijas laikā
aizbraukt no Latvijas, ir ieguvuši citu valstu pilsonību un viņi
šo pilsonību var paturēt. Šādu pilsoņu skaits pēc aptuveniem
aprēķiniem varētu kaut kur uz šo brīdi sasniegt 30 000. Tautas
partija, ņemot vērā sevišķi trimdas latviešu lielo ieguldījumu
Latvijas neatkarības atjaunošanā, arī iestājas par to, ka šī
dubultpilsonība visiem šiem cilvēkiem tiek saglabāta.
Šis likumprojekts, ko mēs esam iesnieguši, attiecas uz ļoti
nelielu skaitu – 20 līdz 30 augstāko amatpersonu, un tā
pieņemšanas gadījumā, cerot, ka jūs viņu atbalstīsiet, tas mums
palīdzēs novērst dažus interešu konfliktus.
Pašreiz Latvijas Satversmē ir ierakstīts, ka Valsts prezidents
var būt tikai Latvijas pilsonis. Valsts prezidentam ir jādod
zvērests, ka viņš ir uzticīgs Latvijas valstij. Un rodas neliela
ētiskas dabas problēma – kāpēc, ja tas ir jādara Valsts
prezidentam (un pareizi šeit teica “Jaunais laiks”, ka nevar būt
dubultmorāle), kāpēc, piemēram, vēstnieks vai Ministru prezidents
var būt divu un pat teorētiski – triju valstu pilsonis.
Kāpēc Saeimas deputāti, kāpēc Ministru prezidents, kāpēc Latvijas
Bankas prezidents? Kāpēc kanceleju vadītāji, kas strādā ar valsts
noslēpumiem un slepenajiem dokumentiem, varētu būs vairāku valstu
pilsoņi?
Runājot par zvēresta un ētikas problēmām, es gribētu sevišķi
uzsvērt tos amatus, kuros Saeima apstiprina cilvēkus un kuri
tiešām zvēr uzticību Latvijas valstij. Tātad ne tikai Valsts
prezidents, kuram tas ir noteikts Satversmē, bet arī SAB
vadītājs, KNAB vadītājs, ģenerālprokurors, Augstākās tiesas
priekšsēdētājs. Tātad visiem šiem cilvēkiem ir jādod šis
uzticības zvērests Latvijas valstij.
Kā tad ir kaimiņvalstīs? Mēs izpētījām ļoti sīki dažādu
kaimiņvalstu pieredzi, un es gribētu šeit visiem pateikt, ka gan
Vācijā, gan Dānijā, gan Zviedrijā, gan Norvēģijā, gan Somijā, gan
Igaunijā un Lietuvā dubultpilsonība kā princips ir aizliegta. Jā,
ir bijuši daži nelieli izņēmumi, piemēram, Zviedrijā. Arī tiem
cilvēkiem, kas okupācijas rezultātā bija spiesti aizbēgt no
Latvijas. Bija atļauta šī pilsonība, bet tur visur ir arī stingri
ierobežojumi ieņemt augstākos valsts amatus.
Tagad nedaudz par interešu konfliktu. Godājamie deputāti,
padomājiet, ko aizstāvēs tieslietu ministrs, es runāju ne par
tagadējo tieslietu ministru, bet teorētiski iespējams, ka mums ir
tieslietu ministrs, kuram ir Zviedrijas pase, un Latvijas pase un
rodas konflikts starp “Telia” un Latvijas valsti. Tad kuras
intereses šis pilsonis aizstāvēs?
Godājamie deputāti! Es jums jautāju – ko aizstāvēs, teiksim,
Latvijas valsts vēstnieks, kuram ir Kipras pase kabatā un kuru
mēs aizsūtīsim kaut kur uz Ņujorku, lai viņš panāk Kipras kuģa
arestu, kurš ir, iespējams, turams pašreiz aizdomās par to, ka
uzbraucis un sadragājis Latvijas zvejas kuģi. Vai šis pilsonis
tādā gadījumā būs ieinteresēts aizstāvēt Latvijas intereses, vai
viņš būs ieinteresēts aizstāvēt šī kuģa saimnieka intereses vai
vēl kaut ko?
Un pēdējais piemērs. Kuru viedokli aizstāvēs vides ministrs
Baltkrievijas pilsonis strīdā starp Baltkrieviju un Latviju par
jaunu četru hidroelektrostaciju celtniecību uz Daugavas?
Līdz ar to es pieļauju, ka šeit daži nāks un runās, un stāstīs
nepatiesību, ka 30 tūkstoši dubultpilsoņu ir apdraudēti. Vēlreiz
es gribu, godājamie deputāti, jums teikt, tas tā nav. Un man
diemžēl jāsaka, ka “Jaunais laiks” ir izplatījis nepareizu
informāciju par to, ka būšot politiska izrēķināšanās ar SAB
vadītāju. Es gribētu šeit izteikt pateicību SAB vadītājam
Kažociņa kungam, kurš jau ir paziņojis, ka viņš būs tikai
Latvijas pilsonis. Viņš ģimenes apstākļu dēļ uzreiz nevarēja
atteikties, bet viņš to izdarīs, un sen jau ir pateicis, ka viņš
būs Latvijas pilsonis.
Es gribētu šeit nomierināt Kariņa kungu. Jūs, Kariņa kungs, esat
ievēlēts, un līdz ar to jūs labi zināt, ka vismaz divus vai
divarpus gadus, tas būs tikai jūsu sirdsapziņas jautājums, jo
vēlētam deputātam mēs nevaram šajā Saeimas sastāvā kaut kādā
veidā atņemt viņa
spējas vai viņa iespējas šeit
strādāt Saeimā, pat ja viņš ir vairāku valstu pilsonis.
Jūsu balsojums, godājamie “Jaunā laika” kolēģi, parādīs, vai
tiešām jums ir gods kalpot Latvijai, vai jūsu lozungs arī turpmāk
būs gods kalpot vienlaicīgi Latvijai, Baltkrievijai un Kiprai. Es
ceru, ka jūs būsiet uzticīgi savam pirmajam lozungam!
Un pēdējais. Es aicinātu šo likumu nodot ne tikai Juridiskajai
komisijai, bet arī Pilsonības likuma izpildes komisijai. Tieši
tāpēc, ka ir gan jābūt šim pārejas periodam, gan jāiestrādā
dažādi nosacījumi. Paldies.
Sēdes vadītājs.
“Pret” pieteicies deputāts Repše.
E.Repše (JL).
Godātie klātesošie! Ir tāds princips – nelabo, ja nav
salūzis. Tad es gribētu jautāt – kur šajā brīdī Tautas
partijas deputāti redz problēmu? Kur mums ir kāds Kipras
pilsonis, kas pretendētu par vēstnieku? Kur mums ir kāds
Zviedrijas pilsonis, kurš pretendētu par tieslietu ministru? Kur
mums šobrīd ir kāds Baltkrievijas pilsonis, kas pretendētu kļūt
par vides ministru? Vai jums šobrīd darīt nav ko? Vai jums
svarīgākas problēmas nav risināmas? Vai jums ir šobrīd kaut viens
piemērs minams, kur kāds dubultpilsonis ir sagādājis Latvijas
Republikai jebkādas problēmas? Pašreiz vienīgie cilvēki, kam ir
dubultpilsonība, ir Latvijas Republikas pilsoņi trimdā un to
pēcnācēji. Tātad vienīgie cilvēki šobrīd, kas ir ar
dubultpilsonību, ir saistīti ar pirmo republiku, ar pirmskara
Latvijas Republiku, un to pēcnācēji. Šis likums ir vērsts pret
viņiem, šis likums nav vērsts ne pret kādu Latvijas valsts
drošības apdraudējuma vai lojalitātes problēmu risināšanu, šis
likums ir vērsts pret pirmās republikas pilsoņiem un viņu
pēcnācējiem, kuri trimdā ir saglabājuši latvietību visus šos
daudzos gadu desmitus un šobrīd ir gatavi atgriezties un
stiprināt mūsu kapacitāti dažādos, tai skaitā svarīgos, valsts
amatos.
Redziet, šos cilvēkus padarīt par otršķirīgiem pilsoņiem
neatbilst nekādām Satversmes, likumības vai citām normām. Izolēt
tos, kas ir bijuši dabiski saistīti ar pirmo republiku, –
tas nav veids, kādā risināt jebkādus Latvijas valsts lojalitātes
jautājumus augstākajā ierēdniecībā.
Ir jautājums. Ja mums nav problēmu un ja mums nav apdraudējumu,
kas tad īstenībā ir tas patiesais zemteksts, ko Tautas partija
šobrīd mēģina sasniegt, ierosinot šo absurdo likumprojektu? Un es
jums pateikšu.
Pastāv stipras aizdomas, ka Tautas partija un arī visa šobrīd
valdošā koalīcija plāno kārtējo, es teiktu, nelietību, proti,
uzbrukumu visām augstākajām amatpersonām, valsts amatpersonām,
kuras ieņem vai varētu ieņemt kādus no šiem posteņiem un kuriem
ir dubultpilsonība, nolūkā šīs personas vai nu motivēti...
nemotivēti un nepamatoti izslēgt, jeb arī nepieļaut, ka tās
jebkad varētu šādus amatus ieņemt.
Lieki teikt, ka tas tiešām nav nekādā saskaņā ne ar Satversmi, ne
ar vispārpieņemtajiem tiesiskajiem principiem. Tomēr ņemot vērā
to, kādu tiesisko un ētisko nihilismu patlaban demonstrē valdošā
koalīcija, pastāv nopietnas bažas, ka šis “likums” (pēdiņās) var
ar brutālu spēku tik tiešām tikt iebalsots. Tas nekavējoties
noliek zem sitiena ne tikai jau jūsu pieminēto SAB vadītāju
Kažociņu, bet, piemēram, arī Kariņu, citus Saeimas deputātus, un
arī tos, kas varbūt nākotnē gribētu par tādiem kļūt. Pat ja
atsevišķu personu, piemēram, Kažociņa, rīcības rezultātā jums
neizdosies šis pret viņu plānotais uzbrukums, tas ir pateicoties
viņam un nevis jums.
Pie kam, redziet, bieži vien pastāv nopietni iemesli, kas neļauj
minētajām amatpersonām uzreiz atteikties no citas valsts
pilsonības, it īpaši, ja tas nav bijis iepriekš plānots.
Ļoti iespējams, ka ar to arī
rēķinās šie dokumenta iesniedzēji. Un pat ja jūsu nolūks ir tikai
nepieļaut, piemēram, Krišjāņa Kariņa iespējas jebkad kļūt par
ministru vai par Ministru prezidentu, arī tad šis likumprojekts
tādu šauri politisku mērķu īstenošanai nav vienkārši adekvāts un
pieļaujams. Savukārt, ja jums izdotos tas, kas, iespējams,
sākotnēji tika plānots, proti, SAB vadītāja nomaiņa, tad tas jau
varētu būt izdevīgs arī mums nedraudzīgu valstu specdienestiem,
kuriem šobrīd labi strādājošais SAB ir kā dadzis acī.
Ņemot vērā kreiso spēku ietekmi pašreizējā koalīcijā un Emša
valdībā tas varētu nozīmēt arī ļoti konkrēta politiska pasūtījuma
izpildīšanu. Groteski, ka to iesniedz Tautas partija, kas it kā
bija solījusies būt par garantu, lai kreiso spēku un
promaskaviskā dominante nekļūtu valdoša šajā koalīcijā.
Viss tas ir pietiekami šausminoši un patiešām absurdi, lai es
uzskatītu par nepieciešamu uz šo iniciatīvu vērst plašākas
sabiedrības uzmanību un, protams, aicinātu godāto Saeimu balsot
pret šo absurdo likumprojektu! (Aplausi.)
Sēdes vadītājs.
Lūdzu zvanu! Lūdzu balsošanas režīmu! Balsojam par likumprojekta
nodošanu komisijām! Lūdzu rezultātu! Par – 61, pret –
29, neviens neatturas.
Likumprojekts ir nodots komisijām.
Tālāk par atvaļinājuma piešķiršanu Nikolajam Kabanovam.
Deputāts Nikolajs Kabanovs lūdz piešķirt bezalgas atvaļinājumu
3.jūnijā. Lūdzu zvanu! Lūdzu balsošanas režīmu! Balsosim par
atvaļinājuma piešķiršanu deputātam Nikolajam Kabanovam! Lūdzu
rezultātu! Par – 81, pret – nav, atturas – 1.
Atvaļinājums piešķirts.
Nākamais – lēmuma projekts “Par Harija Buša
apstiprināšanu par Latvijas Bankas padomes locekli”.
Iesniedzējs – Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija. Lūdzu
zvanu! Atliekam balsojumu!
Lūdzu, Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijas vārdā –
deputāts Gundars Bērziņš.
G.Bērziņš (TP).
Cienījamie deputāti! Latvijas Bankas prezidents Rimševiča kungs
saskaņā ar likumu, jo tikai Latvijas Bankas prezidentam ir
tiesības ieteikt padomes locekļu kandidātus, ir ieteicis četrus
Latvijas Bankas padomes locekļus apstiprināšanai Saeimā. Budžeta
un finanšu (nodokļu) komisija ir skatījusi to un iesaka
apstiprināt Hariju Bušu par Latvijas Bankas padomes
locekli.
Sēdes vadītājs.
Lūdzu zvanu! Lūdzu balsošanas režīmu! Balsosim par lēmuma
projektu “Par Harija Buša apstiprināšanu par Latvijas Bankas
padomes locekli”! Lūdzu rezultātu! Par – 86, pret un
atturas – nav. Lēmums pieņemts.
Lūdzu, nākamais!
G.Bērziņš (TP).
Pēc ieteikuma komisija ir atbalstījusi un lūdz Saeimu balsot par
Leonīda Gricenko apstiprināšanu par Latvijas Bankas padomes
locekli.
Sēdes vadītājs.
Lūdzu zvanu! Lūdzu balsošanas režīmu! Balsosim par lēmuma
projektu “Par Leonīda Gricenko apstiprināšanu par Latvijas Bankas
padomes locekli”. Lūdzu rezultātu! Par – 84, pret –
nav, atturas – 1. Lēmums pieņemts.
Lūdzu nākošo!
G.Bērziņš (TP).
Lūdzu balsot par lēmuma projektu “Par Arvila Sautiņa
apstiprināšanu par Latvijas Bankas padomes locekli”.
Sēdes vadītājs.
Lūdzu zvanu! Lūdzu balsošanas režīmu! Balsosim par lēmuma
projektu! Lūdzu rezultātu! Par – 78, pret – nav,
atturas – 1. Lēmums pieņemts.
G.Bērziņš (TP).
Lūdzu balsot par lēmuma projektu “Par Aivara Skopiņa
apstiprināšanu par Latvijas Bankas padomes locekli”.
Sēdes vadītājs.
Lūdzu zvanu! Lūdzu balsošanas režīmu! Balsosim par Aivara Skopiņa
apstiprināšanu par Latvijas Bankas padomes locekli! Lūdzu
rezultātu! Par – 85, pret – nav, atturas – 1.
Lēmums pieņemts.
Pieprasījumu komisijas atzinums par Saeimas deputātu Māra
Grīnblata, Pētera Tabūna, Annas Seiles, Jāņa Straumes un citu
deputātu pieprasījumu Ministru prezidentam Indulim Emsim un
veselības ministram Rinaldam Muciņam “Par pēkšņu finansējuma
samazināšanu Latgales mazajām slimnīcām un to turpmāko
likteni”.
Komisijas vārdā – deputāts Brigmanis.
A.Brigmanis
(ZZS).
Godājamie kolēģi! Komisija izskatīja šo jautājumu un noraidīja šo
mūsu kolēģu pieprasījumu.
Sēdes vadītājs.
Debatēs pieteicies deputāts Tabūns.
P.Tabūns (TB/LNNK).
Cienījamie kolēģi! Šī problēma ir samilzusi pēdējos gados jo
īpaši. Par to ir daudz runāts, debatēts, bet nekur uz labo pusi
neesam nonākuši, tieši otrādi. Un šis pieprasījums ir ļoti
loģisks, reaģējot uz notiekošo pēdējos gados, kad veselības
aprūpe nevis uzlabojas, sistemātiski pasliktinās.
Pamatojoties uz notiekošo, pamatojoties uz naudas trūkumu, rodas
visdažādākās ačgārnības. Un es gribētu teikt, nejēdzības. Tā
saucamā optimizācija tagad skar lauku slimnīcas – kopumā 30
pa Latviju, Latgalē – 9.
Pirms vairākiem gadiem līdzīga situācija bija ar skolām, kad
Latgalē gribēja likvidēt skolas. Vienā Rēzeknes rajonā no 10
vidusskolām gribēja likvidēt 8, atstāt tikai 2. Un toreiz notika
liela cīņa, kurā es iesaistījos un mani kolēģi, un izdevās šo
stulbo optimizāciju apturēt. Citādi to nenosauksi! Tagad tas pats
atsākas ar slimnīcām Latgalē. Situāciju Latgalē jūs ļoti labi
zināt, bet, ja nezināt, tad ir jāiedziļinās.
Un 9 Latgales slimnīcas tagad ir paliktas faktiski zem āmura. Pēc
būtības pakļautas iznīcībai – vienalga, vai pārprofilējot tā
vai citādi, nosaukt var visādi, bet pēc būtības tā tas ir. Visa
Latgale protestē, rajonu padomju vadītāji, novadu vadītāji sūta
vēstules. Šeit jums ir arī pievienotas šīs vēstules, bet mēs ejam
kā buldozeri pāri. Nē! Lūk, prese raksta: “Līvānieši gatavi
protesta akcijām.” Bet nē, mēs darīsim laimīgus latgaliešus, kuri
ir vispār nodzīti nabadzībā, bezdarbā, laimīgus no augšas –
no ministrijas. Viņiem, redziet, sniegsim kvalitatīvāku
medicīnisko palīdzību, noņemot finansējumu, pārprofilējot
slimnīcas. Un neviens īsti pat nesaprot vai, ja saprot, tad dara
tīšuprāt, ka tā vecā tantiņa, tas vecais onkulis neaizbrauks,
nemaz nerunājot par Rīgu, bet neaizbrauks līdz rajona centram.
Neaizies, jo viņam labi, ja maciņā atrodas 20 santīmi –
tagad jau drusciņa vairāk, maizes klaipam. Bet šo slimnīcu viņš
apmeklē.
Mēs pērnā gada nogalē bijām Viļānos, tur bija visi toreizējās
pozīcijas un opozīcijas deputāti. Un visi kā viens saprata, ka
pieļaut Latgales slimnīcu iznīcināšanu faktiski nav
pieļaujams.
Komisijā šodien pozīcijas deputāti teica tā: “Nu ko tad jūs tagad
“Tēvzemei un Brīvībai”/LNNK deputāti iesniedzat pieprasījumu, kad
kādreiz jūsu ministri, kas vadīja Labklājības ministriju, aizsāka
šo šīs sistēmas radīšanu.” Jā, tā bija! Aizsāka šīs sistēmas
radīšanu, bet ne ar tādu nolūku. Nolūks bija uzlabot medicīnisko
apkalpošanu laukos. Un it īpaši Latgalē. Bet neviens jau
nedomāja. Vai toreiz domāja ministrija, ka tāds būs noslēgums, ka
šīm slimnīcām ņems nost finansējumu, ka tās slēgs ciet, veselas
nodaļas. Vairākas slimnīcas Ilūkstē, Dagdā, Maltā faktiski jau ir
iznīcinātas, tās pārvērš par dienas kaut kādiem aprūpes centriem.
Kura tantiņa, es atvainojos, desmit kilometrus soļos no rīta pie
daktera, lai vakarā dotos kājām mājās ziemā, uz šo dienas centru!
Bet viņa atrod palīdzību šajās slimnīcās. Un ir absolūti aplami,
absolūti aplami tas, ko pašlaik piekopj ministrija! Šā
pieprasījuma uzrakstīšanas rezultātā viņi gan sola, arī šodien
teica, ka finansējums it kā kopumā Latgalei šīm slimnīcām
netikšot samazināts.
Bet tanī pašā laikā skaidri un
gaiši ir norādīts ministra atbildē, veselības ministra atbildē,
ka daudzas medicīniskās palīdzības jomas tiek slēgtas, tiek
iznīcinātas šajās mazajās slimnīcās.
Kolēģi, es lūdzu jūs visus, gan pozīciju, gan opozīciju. Visus!
Šis nav politisks jautājums. Šis ir cilvēku dzīves, izdzīvošanas,
medicīnas palīdzības saņemšanas jautājums. Un tādā veidā risināt
šo problēmu būtu absolūti aplami. Absolūti aplami! Tādēļ es lūdzu
jūs saprast, iedziļināties, palasīt vēlreiz to, ko raksta šo
rajonu slimnīcu vadītāji, par ko runā radio, raida televīzija,
prese raksta, un atstāt iespēju šīm 9 Latgales nelielajām
slimnīcām turpināt strādāt un palīdzēt viņām strādāt. Palīdzēt!
Nevis tās ierobežot un iznīcināt. Palīdzēt! Un tas ir absolūti
mūsu pienākums. Valsts no tā nepaliks nabaga. Nepaliks nabaga!
Jūs zināt situāciju patiešām Latgalē. Bezdarbs – 30%
robežās. Bērni, kur Latgalē kādreiz bija visas gandrīz daudzbērnu
ģimenes, bērni tur nedzimst, cilvēki izmirst. Cilvēkiem nav
darba. Tas ir tik depresīvs reģions! Nu tad vienreiz par visām
reizēm pieliksim punktu un pateiksim, ka nē, Latgales slimnīcas,
šīs deviņas Latgales slimnīcas neaiztiksim. Bet otrādi –
palīdzēsim gan ar tehniku, tehnoloģiju medicīnisko, gan ar labiem
ārstiem. Atbalstīsim, lai tās varētu turpināt strādāt!
Paldies.
Sēdes vadītājs.
Nākamais – deputāts Ulme.
A.Ulme (ZZS).
Godātais sēdes vadītāj! Cienījamie deputāti! Patiešām es nebeidzu
un nebeidzu brīnīties. Vai tad tiešām šajās vēl nepilnajās 100
dienās Ministru prezidents Indulis Emsis vai Rinalds Muciņš ir
noņēmis kaut kā naudu Latgales vai mazajām slimnīcām? Vai ir kāds
valdības rīkojums? Vai ir kaut kādas izmaiņas budžetā, kuru
rezultātā tas tiek ņemts nost? Un tāpēc man patiešām izraisa
izbrīnu, kāpēc, par šo jautājumu politizēšanu.
Pirmkārt jau Zaļo un Zemnieku savienības frakcijā bija gan
Ministru prezidents, gan bija arī veselības ministrs, gan arī
bija ziņojumi gan presē, gan intervijas, gan visdažādākā veidā
sniegta informācija, ka neviens nekur, nekad ir nedomā apdraudēt
vai noņemt finansējumu, pie tam pēkšņi šīm mazajām slimnīcām.
Situācija ar mazajām slimnīcām ir tāda, radusies daudzu, tiešām,
kā jau Tabūna kungs teica, iepriekšējo gadu un iepriekšējo
valdību darbības jeb nedarbības rezultātā. (No zāles deputāts
P.Tabūns: “Tieši tā!”) Un tas ir skaidrs, ka tā situācija nav
apmierinoša. Un arī Sociālo un darba lietu komisija seko līdzi
šai situācijai, kas notiek konkrēti šajās mazajās slimnīcās. Un
vienkārši izbrīna, kāpēc pēkšņi šāda veida pieprasījums ir
uzstādīts.
Gluži otrādi. Tika pievērsta uzmanība šīm slimnīcām tieši tāpēc,
lai šo ļoti slikto situāciju, kāda tur ir, lai jaunā valdība un
jaunie ministri mēģinātu uzlabot, un viņi tikai piedāvā ļoti
konkrētus arī variantus, kādā veidā viņi šo slimnīcu situāciju
uzlabotu ar šīm slimnīcām.
Un tāpēc man ir brīnums, ka tā vietā, lai atbalstītu šīs
iniciatīvas, tiek, kā saka, darīts pilnīgi pretēji.
Un es tiešām varbūt nobeidzot gribu atgādināt par to ar mīksto
sirdi, kas, dzirdot par grūtdienīšu raudām, kabatā bāza roku un
izvilka savu nēzdodziņu. Jo faktiski nevis kādu risinājumu, neko,
bet vienkārši labi zinot, kāda ir situācija, vienkārši te, man
liekas, taisa tādus populārus kaut kādus pieprasījumus.
Aicinu deputātus tiešām noraidīt šo lietu, jo nu patiešām jaunā
valdība dara un ļoti konkrēti arī ir teikusi, un ļoti konkrēta
arī ir šī rīcība, lai šo situāciju ar slimnīcām uzlabotu.
Sēdes vadītājs.
Nākamais debatēs runās deputāts Orlovs.
V.Orlovs (TSP).
Cienījamais priekšsēdētāj, godātie deputāti! Nu laikam pienāca
tas laiks parunāt par dubultmorāli.
Jā, varbūt atceramies, 1999.gadā kurš vadīja Labklājības
ministriju? Tieši “Tēvzemes un Brīvības”/LNNK pārstāvis un tie,
kuri jau sen politiku atceras laikam, ka pēc daktera Apiņa...
Makarovs, Požarnovs, Jaksons, Jurdžs, tie ir cilvēki, kuri vadīja
šo nozari, un tagad runāt par to, ka problēma... Jā, problēma
pastāv. Bet jāpiedāvā risinājumus, nevis prasīt no Veselības
ministrijas uzreiz kaut ko. Mēs šodien Pieprasījumu komisijā
izskatījām un saņēmām atbildi no Veselības ministrijas, ka
finansējums nav samazināts. Un es aicināju kolēģus no “Jaunā
laika” un no apvienības “Tēvzemei un Brīvībai”/LNNK – tātad
konstruktīvi piedāvāt konkrētus risinājumus, nevis tā kā šodien,
kā piedāvāja cienījamais Kampara kungs, kurš, cik es atceros,
pats pusgadu atpakaļ Tukumā izraisīja ceļu satiksmes... un šeit
no tribīnes aicināja skaidrot, ka viņš nav vainīgs, ka tur bija
nepareizi uzstādīti... Un tagad teikt, ka vajag pielīdzināt
deputātus parastam cilvēkam, pēc tam, ko viņš pats izdarīja,
nu... ziniet, tas man liekas, ka tā ir dubultmorāle.
Bet par mazajām slimnīcām... problēma ir ļoti nopietna. Ar to ir
jāstrādā, un es ceru, ka valdošā koalīcija pieņems mūsu
priekšlikumus, viņi kā vienmēr ir konstruktīvi, un ir jādomā ne
tikai par to, kā piesaistīt līdzekļus, bet vajag domāt arī par
jaunām mašīnām, par ceļiem, kurus vajag atjaunot, lai jebkuru
pacientu varētu 15–20 minūšu laikā aizvest no dzīvesvietas uz
slimnīcu.
Paldies.
Sēdes vadītājs.
Deputāts Tabūns. Otro reizi.
P.Tabūns
(TB/LNNK).
Cienījamie kolēģi! Tur jau tā bēda, ka skar šīs slimnīcas
vistiešāk. Es nolasīšu no Ludzas rajona padomes atsūtītās
vēstules fragmentu.
“Saskaņā ar Obligātās valsts apdrošināšanas aģentūras noslēgto
līgumu stacionārās palīdzības finansējumam 2004.gadā paredzēts
pasūtījuma apjoms 94 552 lati, kas ļautu funkcionēt 52
gultām.”
Tātad šā gada 10.maijā no šīs organizācijas, no šīs aģentūras
saņemta vēstule ar līguma grozījumiem. 10.maijā, piedāvājot to
parakstīt ar atpakaļejošu datumu no 1.maija. Saprotiet! Tas
paredz samazināt pasūtījuma apjomu no 2004.gada 1.maija par 27
850 latiem, kas ļautu funkcionēt tikai 23 gultām 52 vietā. “Ar
šādu darba apjomu” (šeit rakstīts vēstulē) “iestāde nespēj
ekonomiski funkcionēt”, faktiski tās nozīme... tas nozīmē
slimnīcas iznīcināšanu.
Es nolasīju šo vēstuli. Tie ir
fakti, ko piedāvā VOVAA tā saucamā. Bet varējāt rīkoties pavisam
savādāk: veikt vienu izmēģinājumu. Ja jūs gribat darīt laimīgus
šos lauku cilvēkus Latgalē, paņemiet vienu slimnīcu, pierādiet...
pierādiet, ka viņiem ar šo pārprofilēšanu medicīnas pakalpojumi
būs daudz, daudz labāki, kvalitatīvāki, ļoti viegli sasniedzami,
nodrošināti ar transportu un tā tālāk, un tā joprojām. Un tikai
tad, un tikai tad aiztieciet pārējās 8 un pārējās 29 slimnīcas
visā Latvijā. Vai tā nevajadzētu rīkoties? Bet steidzīgi! Tur jau
tā lieta, ka iepriekšējie ministri nesteidzās, nodrošināja šo
slimnīcu darbību. Bet šis ministrs, kurš ir tikai pavisam, tā
sakot, apsildījis degunu pat nav kārtīgi, jau tūlīt klāt:
“Sveiki! Finansējums nost, un punkts!” Tā nedrīkst
rīkoties!
Paldies par uzmanību!
Sēdes vadītājs.
Deputāte Ingrīda Circene.
I.Circene (JL).
Cienījamais Prezidij un cienījamie kolēģi! Man prieks, ka jūs
apklusāt un ieklausīsieties tajā, ko es teikšu. Runa nav par
finansējumu kādai slimnīcai. Runa nav par tām vēstulēm, kuras
raksta šīs slimnīcas. Runa ir par pilnīgi ko citu: runa ir par
valdības atbildību par to, ko viņa dara, un atbildību pret
Latvijas iedzīvotājiem.
Pirms pieciem gadiem šādas struktūras sakārtošana sākās visās
Baltijas valstīs. Izņemot kuru? Protams, Latviju. Kādēļ? Tādēļ,
ka pieņemt nepopulārus lēmumus vienmēr ir ļoti grūti. Un tas
cilvēks, kurš pieķeras jebkura jautājuma sakārtošanai, vienmēr
tiek sists, viņam tiek izteikti dažāda veida nosodījumi, un tas
ir ļoti normāli. Un tādēļ ir valdībai jābūt vienotai pozīcijai,
kura šodien nav nekāda – vispār ne pozitīva, ne negatīva,
bet pašreizējā valdība vienkārši imitē darbību. Un kādēļ es varu
tā teikt? Viss tas darbs, kas tika uzsākts Einara Repšes valdības
laikā, beidzot lika domāt par to, ka valdībai interesē jebkurš
Latvijas iedzīvotājs, tai skaitā arī, vai tā ir Zemgale, vai tā
ir Latgale, vai tā ir Vidzeme. Pirmo reizi tika izstrādāti
Ministru kabineta noteikumi, kuri pateica, kādi ir kritēriji,
kādā veidā Latvijā šī palīdzība jebkuram Latvijas iedzīvotājam ir
jāsaņem – kvalitatīva un savlaicīga. Kādā veidā ir jāsakārto
primārā veselības aprūpe, lai mēs nerunātu pa 15 vai 20 minūtēm
par to, ka brauks tagad ātrā palīdzība tur, kur nestrādās ģimenes
ārsts savu ikdienas darbu. Arī iepriekšējās valdības laikā radās
iespēja esošā finansējuma apstākļos novirzīt gan lielākām, gan
mazākām slimnīcām pēc godīguma un atklātības principa vienlīdzīgi
visā Latvijā gandrīz 4 miljonus latu. Un šī bija pirmā reize
brīvās Latvijas laikā, kad arī šīs mazās un lokālās slimnīcas
saņēma projektu investīcijas naudu un pilnīgi visu naudu par to,
kas tika pārstrādāts, sniedzot neatliekamo palīdzību.
Ko mēs redzam šodien? Netiek finansēts pat tas, kas tiek
padarīts, nemaz nerunājot par kaut kādām investīcijām vai par
projektiem. Mēs saņemam visu laiku tikai protesta vēstules par
to, ka nenotiek sarunas ar pašvaldībām, par to, ka ministrija nav
veikusi to, kas tai bija jāveic, lai turpinātu uzsākto darbu, ir
pilnīgi pamesta novārtā pakalpojumu pirkšanas programma, ar kuru
sāka strādāt mūsu valdība, un nevienam vairs neinteresē, vai
Ludzā vai Līvānos, vai jebkurā citā Latvijas vietā šā pakalpojumu
pirkšanas programma tiks izdarīta vai netiks veikta.
Tādā gadījumā vakar arī, kad es runāju ar pašvaldību vadību, arī
tika uzsvērts jautājums par to, ka, tikai kopīgi sakārtojot
struktūru, var tikt sakārtota arī palīdzība šajā sfērā, kas ir
viena no vissmagākajām un grūtākajām Latvijā, un tā ir veselības
aizsardzība. Mēs nerunājam par pieprasījumu, tāpēc ka ir kāda
slimnīca uzrakstījusi vēstuli, bet mēs runājam par pieprasījumu
tādēļ, ka šī imitācija, kas ir veselības aprūpē, ir jāvērš par
reālu, konkrētu darbu, kas turpina iepriekšējās valdības
iesākto.
Iespējams, ka trūkst profesionalitātes, iespējams, ka trūkst
zināšanu. Tas, ko es esmu arī iepriekšējās reizēs runājusi, ka
tikai ar profesionālu un godīgu komandu, strādājot godīgi un
atklāti pēc vienlīdzības principiem, var nodrošināt šāda veida
palīdzību jebkuram iedzīvotājam Latvijā, tai skaitā arī
Latgalē.
Paldies. (Aplausi.)
Sēdes vadītājs.
Deputāts Māris Kučinskis.
M.Kučinskis (TP).
Godātie kolēģi un Prezidij! Es sākumā domāju, ka varbūt, ka
pieprasījums ir par būtību un ka kādam patiešām interesē
slimnīcas laukos un ka kādam interesē veselības aprūpe, bet
klausoties redzu, ka jautājums ir absolūti politisks.
“Jaunais laiks”, kam bija tie grandiozie solījumi, ka veselības
aprūpe būs vienā gadā, kuru solījumi 15 mēnešos – nu nekas
nesanāca. Un pēc tam nāk otri parakstītāji – “tēvzemieši”,
kuri pasaka, ka viņu ministri nekur nesteidzas. Un viņi patiešām
tā nesteidzās, ka Latvijā absolūti stabili un pilnīgi ir
finansējumā uz vienu cilvēku mazāk ne tikai Eiropā, man liekas,
pat visā, ieskaitot Austrumeiropā. Šī nesteigšanās no 90.gadu
sākuma ir novedusi tur, kur tā šobrīd ir novedusi. Tāda ir
realitāte veselībā.
Un man uzreiz rodas arī otrs jautājums: kam ir slimnīcas? Vai
slimnīcas vajag cilvēkiem? Vai slimnīcas ir tikai slimnīcām un
slimnīcas ir, lai taisītu spēcīgi no tā kaut kādu politiku.
Šobrīd pēc vakardienas tikšanās un runājot ar jauno ministru, nu,
Dieva dēļ, netaisiet politiku! Vēl divus mēnešus ziedosim laiku,
trīs. Un mēs būsim arī tie, kas kopā ar citiem kritizēs ministru,
ja tas būs vajadzīgs. Kritizēs par lietu, bet šobrīd ir laiks,
lai varētu visu pateikt, kā būs, kur būs.
Kas attiecas uz veselības šo te reālo stāvokli – šiem 3%
pret Eiropā varbūt 7%, Čehijā – 8%. Beidzot ir kaut kas
sākts kustināt, bet nu...
Vēlreiz lūgums tomēr “tēvzemiešiem” veselības aprūpes tēmu vairāk
nekad neņemt mutē!
Sēdes vadītājs.
Debates slēdzu. Lūdzu zvanu! Lūdzu balsošanas režīmu! Balsosim
par Pieprasījumu komisijas... pieprasījumu Ministru prezidentam
Indulim Emsim un veselības ministram Rinaldam Muciņam! Lūdzu
rezultātu! Par – 48, pret – 43. Pieprasījums pieņemts.
(Aplausi.)
Nākamais – likumprojekts “Grozījumi likumā “Par miruša
cilvēka ķermeņa aizsardzību un cilvēka audu un orgānu izmantošanu
medicīnā””.
Izglītības, kultūras un zinātnes komisijas vārdā – deputāts
Strazdiņš.
J.Strazdiņš (ZZS).
Godātie Prezidija locekļi! Cienītās kolēģes un godātie kolēģi!
Izglītības, kultūras un zinātnes komisija izskatīja trešajā
lasījumā likumprojektu “Grozījumi likumā “Par miruša cilvēka
ķermeņa aizsardzību un cilvēka audu un orgānu izmantošanu
medicīnā””.
Komisijā tika saņemti 15 priekšlikumi.
1.priekšlikums. Komisijā tika atbalstīts. Lūdzu atbalstīt!
Sēdes vadītājs.
Deputātiem nav iebildumu.
J.Strazdiņš. 2.priekšlikums. Komisijā tika atbalstīts un
izteikts 3.priekšlikumā – atbildīgās komisijas. Lūdzu balsot
par 3. – atbildīgās komisijas priekšlikumu!
Sēdes vadītājs.
Deputātiem nav iebildumu.
J.Strazdiņš.
4.priekšlikums. Komisijā
atbalstīts.
Sēdes vadītājs.
Deputātiem nav iebildumu.
J.Strazdiņš.
5. – atbildīgās komisijas priekšlikums. Atbalstīts.
Sēdes vadītājs.
Deputātiem nav iebildumu.
J.Strazdiņš.
6. – atbildīgās komisijas
priekšlikums. Atbalstīts.
Sēdes vadītājs.
Deputātiem nav iebildumu.
J.Strazdiņš.
7. – komisijas... priekšlikums. Daļēji atbalstīts un
izteikts komisijas 8.priekšlikumā. Lūdzu balsot par
8.priekšlikumu.
Sēdes vadītājs.
Pret 7. un 8.priekšlikumu deputātiem nav iebildumu.
J.Strazdiņš.
9.priekšlikums – izteikts atbildīgās komisijas
10.priekšlikumā. Lūdzu balsot par 10.priekšlikumu.
Sēdes vadītājs.
Pret 9. un 10.priekšlikumu deputātiem nav iebildumu.
J.Strazdiņš.
11. – atbildīgās komisijas priekšlikums. Atbalstīts.
Sēdes vadītājs.
Deputātiem nav iebildumu.
J.Strazdiņš.
12. – atbildīgās komisijas priekšlikums. Atbalstīts.
Sēdes vadītājs.
Deputātiem nav iebildumu.
J.Strazdiņš.
13. – atbildīgās komisijas priekšlikums.
Atbalstīts.
Sēdes vadītājs.
Deputātiem nav iebildumu.
J.Strazdiņš.
14. – atbildīgās komisijas priekšlikums. Atbalstīts.
Sēdes vadītājs.
Deputātiem nav iebildumu.
J.Strazdiņš.
15. – atbildīgās komisijas priekšlikums. Atbalstīts.
Sēdes vadītājs.
Deputātiem nav iebildumu.
J.Strazdiņš.
Lūdzu balsot par grozījumiem kopumā!
Sēdes vadītājs.
Lūdzu zvanu! Lūdzu balsošanas režīmu! Balsojam par likumprojekta
pieņemšanu trešajā, galīgajā, lasījumā! Lūdzu rezultātu!
Par – 81, pret un atturas – nav. Likumprojekts
pieņemts.
Nākamais – lēmuma projekts “Par piekrišanu Saeimas
deputāta Andra Tolmačova saukšanai pie administratīvās
atbildības”.
Atklājam debates. Debatēs pieteicies deputāts Tolmačovs.
Es atvainojos, vispirms pirms debatēm Mandātu un iesniegumu
komisijas vārdā ziņo – Maksimovs.
P.Maksimovs (LPP).
Mandātu un iesniegumu komisija izskatīja Iekšlietu ministrijas
iesniegumu un protokolu par Saeimas deputāta Andra Tolmačova
izdarīto administratīvo pārkāpumu. Komisija nolēma piekrist Andra
Tolmačova saukšanai pie administratīvās atbildības un lūdz
izskatīt komisijas iesniegto lēmuma projektu.
Sēdes vadītājs.
Atklājam debates. Debatēs pieteicies deputāts Tolmačovs.
Lūdzu!
A.Tolmačovs (PCTVL).
Cienījamie kolēģi deputāti! Man gribētos pievērst jūsu uzmanību
tam, kādā valstī mēs dzīvojam. Eiropas valstī ar demokrātiskām
tradīcijām vai arī valstī, kas slīkst totalitārisma bezdibenī, ka
tiek ierobežotas cilvēka pamatbrīvības, proti, tiesības uz vārda
brīvību, izpausmes brīvību un sapulču brīvību. Visas šīs tiesības
katram Latvijas iedzīvotājam garantē Satversme. Bet realitātē tās
tiek kājām mīdītas. Kā piemērs tam kalpo šīsdienas plenārsēdes
darba kārtība. Saskaņā ar Eiropas Cilvēktiesību un pamatbrīvību
aizsardzības konvencijas 11.pantu katram cilvēkam ir tiesības uz
miermīlīgu sapulču brīvību. Līdzīgi šīs konvencijas 11.pantam ir
starptautiskā pakta par pilsoņu un politiskajām tiesībām 21.pants
nosaka, ka nav nekādu ierobežojumu, lai baudītu tiesības uz
sapulču brīvību. Starp citu, visus šos dokumentus Latvija
ratificējusi. Jebkuras demokrātiskas valsts likumdošanā ir
noteikta publisku pasākumu rīkošanas kārtība. Stingri pēc
rakstiska paziņojuma, un vietējo pašvaldību institūcijām jebkurā
gadījumā ir jāpieņem paziņojums. Diemžēl Latvijā ir novērojama
pilnīgi pretēja situācija, kad ierēdņi patvaļīgi izlemj, dot vai
nedot atļauju manifestācijas rīkošanai. Rezultātā mēs saņemam
saskaņojuma atteikumu, kuram ir tīri politiski motīvi.
Demokrātija eksistē tad, kad mazākums pakļaujas vairākumam, teica
mūsu Valsts prezidentes kundze. Nē, kungi, demokrātija pastāv
tad, kad vairākums ņem vērā mazākuma viedokli, kad opozīcijai ir
tādas pašas tiesības un brīvības kā pozīcijai.
Cienījamie deputāti! Man gribētos cerēt, ka jūsu konservatīvajā
apziņā ir palicis kaut kāds piliens liberālisma un jūs
neatbalstīsiet savu kolēģu izdošanu sodīšanai tikai tamdēļ, ka
viņi realizē savas konstitucionālās tiesības.
Paldies.
Sēdes vadītājs.
Deputāts Juris Sokolovskis.
J.Sokolovskis (PCTVL).
Godātie kolēģi! Gribētos piesaistīt jūsu uzmanību dokumentiem,
kuri ir pievienoti deputāta Andra Tolmačova un deputāta Vladimira
Buzajeva personālajām lietām. Konkrēti, pēc policijas viedokļa
graujošajām skrejlapām, kam it kā vajadzētu pierādīt augstāk
minēto kungu vainu par visu pastrādāto, kā arī viņu vainu par to,
ko viņi ir tikai iecerējuši darīt, negrasās darīt vispār un nekad
nekādos apstākļos nedarīs.
Pēc nelielām konsultācijām mēs esam gatavi atzīt, ka tikai daļa
no policijas atsūtītajiem dokumentiem pieder krievu skolu
aizsardzības štābam. Konkrēti, skrejlapas priekšpuse un
skrejlapas otrā puse, kuras jūs varat redzēt dokumentu virspusē.
Kas ir sacerējis teksta lejas daļu, Dievs vien to zina.
Bet pagaidām pakavēsimies pie autentiskā dokumenta. Tā priekšpusē
ir raksts akciju saraksts, kurās cilvēki tiek aicināti
piedalīties. Ir
norādīts arī šo akciju
raksturs.
Pirmkārt, un par to nav grūti pārliecināties, runa iet par skolu
streiku. Tātad nevis par piedalīšanos kādā mītiņā vai gājienā,
bet vienkārši par skolas neapmeklēšanu.
Tam seko neapstrīdams secinājums. Ielu akcijas, kuras tā
pārbiedēja valdību un kuru organizēšanā apsūdz mūsu deputātus,
pēc savas dabas ir tikai palīgakcijas. Bet pats galvenais
risinājās... precīzāk, nerisinājās, aiz skolu sienām.
Proti, skolas šajās divās dienās patiesi bija tukšas, un par to,
neskatoties uz pārbaidīto direktoru lojālajiem ziņojumiem,
valdība labi zina. No tā arī izriet centieni nosaukt mūsu
deputātus... saukt mūsu deputātus pie atbildības ne tikai par
reāli nodarīto, bet arī par to skolu streiku vājo atbalsi, kuru
tomēr Rīgas ielās varēja vērot visa pasaule.
Deputāti Tolmačovs un Buzajevs tiek saukti pie atbildības par
akcijas pirmo dienu. Skrejlapā “Dienas uzdevumi” formulēti
šādi.
Pulksten 11.00 skolu pārstāvji nodos valdībai aicinājumu, ka
reforma ir nepieņemama.
Akcijas dalībnieku pulcēšanās pie
skolām. Kolonnas satiekas pie Raiņa pieminekļa Esplanādē.
Atklātajā vēstulē, kuru parakstīja PCTVL deputāti Pliners un
Buzajevs, Ministru prezidents tika informēts par šo akciju. Pati
par sevi vēstuļu nodošana nekādi netiek reglamentēta likumā par
sapulcēm, kura pārkāpšanu inkriminē Tolmačova un Buzajeva
kungiem.
Lai novērotu parakstu nodošanu, bija pulcējušies apmēram 10 000
cilvēku. Jā, viņi uzvedās ne pārāk miermīlīgi, un daļa vainas par
notikušo, varbūt pat lielākā, gulstas uz Ministru prezidenta
pleciem, jo tieši Emša kungs demonstratīvi atteicās pieņemt to
personu pārstāvjus, kuri bija parakstījuši šīs vēstules.
Es gribētu pakavēties pie skrejlapas preambulas. Tajā iet runa
par nodomu un vēlēšanos iesaistīties sarunās. It īpaši, ja ņem...
ņemts vērā, ka ir ar ko un par ko sarunāties. Ap 10 000 cilvēku
ar saviem personīgajiem parakstiem apstiprināja Vislatvijas
krievu skolu aizstāvju kongresa tūkstoš delegātu pilnvaras.
Kongresā tika ievēlēta sarunu grupa un apstiprināts tās mandāts.
Šajā mandātā iet runa vienīgi par izglītības problēmām. Tas bija
publicēts interneta portālā politika.lv, kā arī laikrakstā
“Latvijas Vēstnesis” pēc tam, kad kolēģis Buzajevs pilnībā
reproducēja to vienā no savām runām.
Un pēdējais vilciens visā augstāk minētajā. Kolēģi, jūs taču paši
7.aprīlī skolu streika priekšvakarā noraidījāt frakcijas PCTVL
piedāvātos grozījumus Izglītības likumā. Grozījumus, kuru pamatā
bija vienīgi Valsts prezidentes prasības un to pilsētu domes
priekšsēdētāju ierosinājumi, kurās ir liels krievvalodīgo
iedzīvotāju īpatsvars.
Vai jūs nevēlētos uzņemties daļu atbildības par to, kas notika
15.aprīlī pie Ministru kabineta ēkas?
Viss augstāk minētais var kalpot par pilnīgi pietiekamu pamatu,
lai noraidītu piedāvāto lēmuma projektu, kuram ir nevis
administratīvs, bet vienīgi politisks raksturs.
Sēdes vadītājs.
Godātie kolēģi! Debates par minēto lēmuma projektu turpināsim rīt
pulksten 9.00.
Lūdzu visus deputātus reģistrēties ar reģistrācijas kartēm! Lūdzu
zvanu! Lūdzu reģistrācijas režīmu!
Lūdzu Saeimas sekretāra biedru nolasīt izdruku!
A.Bartaševičs (8.Saeimas sekretāra biedrs).
Godājamie deputāti! Nav reģistrējušies: Dzintars Ābiķis, Andris
Bērziņš, Boriss Cilevičs, Juris Dalbiņš, Oļegs Deņisovs, Sergejs
Fjodorovs, Silva Golde, Aleksandrs Golubovs, Jānis Jurkāns,
Pēteris Kalniņš, Oskars Kastēns, Ģirts Valdis Kristovskis, Ainars
Latkovskis, Linda Mūrniece, Andrejs Radzevičs, Anta Rugāte,
Mareks Segliņš, Igors Solovjovs, Jānis Strazdiņš, Dainis Turlais,
Ingrīda Ūdre, Roberts Zīle un Ērika Zommere. Paldies!
Sēdes vadītājs.
Vārds paziņojumam Saeimas sekretāram Šmita kungam.
Lūdzu!
J.Šmits (Saeimas sekretārs).
Cienījamie kolēģi! Parlamentārās izmeklēšanas komisijas sēde
pulksten 17.00 426.telpā Paldies!
Sēdes vadītājs.
2.jūnija sēde tiek slēgta. Darbu turpināsim 3.jūnijā pulksten
9.00 no rīta. Paldies!