Mīlestība skumjā optimismā
Juris Dimiters Foto: Alma Edžiņa |
Juris Dimiters, Skulmju mākslinieku dinastijas pārstāvis, savulaik ieguvis tradicionālu un pamatīgu mākslas izglītību – sākot ar Jaņa Rozentāla mākslas vidusskolu, beidzot ar Latvijas Mākslas akadēmiju, kur absolvējis Glezniecības un scenogrāfijas nodaļu. Tiktāl akadēmiskās tradīcijas. Strādājis specialitātē, veidojis scenogrāfiju 20 izrādēm. Taču slavu pasaulē un atzīšanu Latvijā ieguvis ar plakātu – mākslas veidu, kas īpaši uzplauka divdesmitā gadsimta septiņdesmitajos un astoņdesmitajos gados.
Savdabīga ir viņa izstāžu
ģeogrāfija – Rīgā, Cēsīs, Jūrmalā, Berlīnē, Aleksandrijā (ASV),
Pitsburgā (ASV), Milānā, Romā, Stokholmā, Čikāgā, šogad atkal
Rīgā, Vēstures un kuģniecības muzejā un Latvijas Zinātņu
akadēmijā (LZA). Ar apbrīnojamu regularitāti autors saņēmis
starp-tautiskas atzinības prestižos plakātu mākslai veltītos
konkursos Somijā un ASV. Darbi atrodas Vācijā, Modernās mākslas
muzejā Ķelnē, ASV, Kremona fondā, Ņūorleānas mākslas muzejā, un
Rīgā, Latvijas Mākslas muzejā.
LZA prezidenta Jura Ekmaņa vadībā Jura Dimitera izstādes “No
savienības uz savienību” atklāšana 8. jūnijā Latvijas Zinātņu
akadēmijā izvērtās par asprātīgu dialogu starp autoru un
skatītājiem. Akadēmiķis Jānis Stradiņš, izstādes nosaukumu “No
savienības uz savienību” komentējot (burti mainās no sarkana uz
zilu), uzsvēra, ka mākslinieks liek domāt, apzināties situāciju,
konstatēt, ko mēs neesam ieguvuši šajā pārmaiņu laikā. Un tas
tiek darīts trāpīgi, labā mākslinieciskā līmenī, ar veselīgu
skepticismu.
Baiba Rivža, Latvijas Lauksaimniecības un meža zinātņu akadēmijas
prezidente, sveicot Džemmu Skulmi un autoru, vedināja mākslinieku
uz lielāku optimismu. Juris Dimiters sacīja, ka viņa vislielākā
izstāde pašlaik aplūkojama Rīgas vēstures un kuģniecības muzejā,
taču šī, Latvijas Zinātņu akadēmijā, ir vis-augstākā, jo saistīta
ar zinātnisko pētniecību. Tāpat kā žurnāls “Privātā Dzīve”, kuru
viņš nodēvējis par zinātniski pētniecisku izdevumu par parazītu
dzīvi, jo, lūk, mākslinieks jau arī tāds parazīts vien ir, viņš
ražo mākslu.
Andrejs Siliņš, LZA viceprezidents, uzteica darbus, jo tiem
neapšaubāmi ir zinātniska vērtība, tos var studēt, tie norāda uz
mūsu un politiķu kļūdām. Tikai – kā lai līdzsvaro
optimismu/pesimismu? LZA goda loceklis Jānis Streičs: “Vakar
sabiedrības uzmanības centrā bija Konstantīna Čakstes
Jānis Streičs izstādes atklāšanā Foto: Alma Edžiņa |
piemineklis (domāta pieminekļa
maketa uzstādīšana), un, lūk, to lādiņu, kuru autors grib ielikt
mūžības materiālā, Juris Dimiters ieliek plakātā.”
LZA korespondētājloceklis Ojārs Spārītis atzina, ka Juris
Dimiters ir paradoksu meistars, skumjais optimists, kura dzēlīgās
metaforas nāk no dziļi krūtīs slēptās Latvijas mīlestības. Viņa
plakātu koncentrētā valoda apvieno labu literāro saturu, dziļu
intelektu perfektā izpildījumā. Šie plakāti būtu lieliska
Latvijas eksporta prece – tie pasaulē ļautu izprast Latviju,
secināja mākslas zinātnieks. Par ceļamā pieminekļa maketu
runājot, Ojārs Spārītis aicināja iedomāties, ka piemineklis nebūs
tikai Konstantīnam Čakstem, tas būs piemineklis pretestības
kustībai, kura Latvijā bija citāda nekā Eiropā, tā bija kā
staigāšana pa trauslu ledu, līdzsvara saglabāšanas
princips.
Juris Dimiters atzinās, ka viņam ir gribējies, lai pieminekļi
būtu uz ritenīšiem... Bet, darbu vispārinošo raksturu rezumējot,
Jānis Streičs piebilda, ka varbūt tikai divos attēlotais
stiprākas emocijas izraisītu vien latviešu skatītājos: “VEF” –
pazīstamā Zeva figūra ar zibeni iekomponēta kapa piemineklī un E.
Virzas “Straumēni”, pārējie gan liktu aizdomāties ikvienam
cilvēkam plašā pasaulē. Visi – “Who is who?”, “Labāka
dzīve, labāki mēsli”, “Perestroika”, “Lauksaimniecības
optimizācija”, “Kadru rotācija” “Life”, “Prognozējamais
tirgus”.
Mūžīgais opozicionārs Juris Dimiters – mākslinieks, kurš liek
padomāt. Zinātnieku vidē patīk atsauces uz tradicionālām vērtībām
– ab imo pectore. No dvēseles dziļumiem, no visas
sirds.
Ilga Tālberga