Cenu kāpuma tendence
Pēc 1. maija Latvijā dārgāki kļuvuši arī svešzemju augļi Foto:Aigars Jansons, A.F.I. |
Vai Latvijas iestāšanās Eiropas Savienībā (ES) sekmē cenu celšanos? Vieni uz šo jautājumu atbild apstiprinoši, citi – noraidoši. Mēģināsim noskaidrot, kāda ir realitāte un perspektīva.
Patēriņa cenas aug
Ikviens pircējs un patērētājs Latvijā sāpīgi izjūt, ka cenas virknei patēriņa preču pēdējā laikā cēlušās. Šo subjektīvo uztveri pilnā mērā apstiprina objektīvie valsts statistikas dati. Runa ir par noteiktu patēriņa preču cenu kāpuma tendenci, kas jau vērojama pēdējos gados un manāmi pastiprinājusies šā gada pir-majos mēnešos. Ieskatīsimies patēriņa cenu indeksa (PCI) dinamikā, kas liecina, kā cenas mainījušās salīdzinājumā ar iepriekšējā gada attiecīgo periodu.
1.tabula
Patēriņa cenu izmaiņas, %
Gads |
PCI |
1999 |
2,4 |
2000 |
2,6 |
2001 |
2,5 |
2002 |
1,9 |
2003 |
2,9 |
1.tabula apstiprina cenu kāpuma tendenci. Visreljefāk tā iezīmējas mēnešu skatījumā
2.tabula
Patēriņa cenu izmaiņas dažādos mēnešos
2003 |
|
Mēnesis |
PCI |
Janvāris |
1,4 |
Februāris |
2,1 |
Marts |
2,2 |
Aprīlis |
2,5 |
Maijs |
2,5 |
Jūnijs |
3,7 |
Jūlijs |
3,8 |
Augusts |
3,5 |
Septembris |
3,1 |
Oktobris |
3,3 |
Novembris |
3,6 |
Decembris |
3,6 |
2004 |
|
Mēnesis |
PCI |
Janvāris |
3,9 |
Februāris |
4,3 |
Marts |
4,8 |
Pēdējo 10 mēnešu PCI izaugsme jau ir trauksmes signāls. Kas nosaka šo maziepriecinošo tendenci?
Cenu kāpuma cēloņi
Cenu veidošanās ir visai sarežģīts process. Jāatšķir brīvās tirgus cenas un administratīvi regulējamās cenas. Pirmās veidojas atkarībā no konkrēto preču pieprasījuma un piedāvājuma samēra. Ja palielinās pieprasījums, ko nelīdzsvaro lielāks piedāvājums, cenas aug. Ja toties palielinās piedāvājums pie iegrožotā pieprasījuma, cenas pazeminās. Ir liels faktoru klāsts, kas iespaido pieprasījuma un piedāvājuma apjomu. Būtiski ir tas, ka piedāvājuma cena ir atkarīga no preces ražošanas izmaksām.
Administratīvi regulējamās cenas
galvenokārt aptver komunālos, transporta un sakaru pakalpojumus.
To līmenis nav atkarīgs no pieprasījuma un piedāvājuma samēra. Šo
cenu (tarifu) regulēšanas mērķis – nepieļaut iedzīvotāju
pirktspējas mazināšanos. Te gan jāievēro attiecīgo pakalpojumu
sniegšanas izmaksas.
Vispārējais cenu kāpums jeb inflācija pēc izcelšanās tiešajiem
cēloņiem iedalāma pieprasījuma inflācijā un ražošanas izmaksu
inflācijā. Iedzīvotāju pieprasījums pēc patēriņa precēm, t.sk.
pakalpojumiem, atkarīgs no darba algas un pensiju līmeņa un
kopapjoma. Latvijā strādājošo mēneša vidējā neto darba samaksa
iepriek-šējos gados augusi ievērojami: 2001.gadā – 106,1%,
2002.gadā – 108,0%, 2003.gadā – 110,9%. Līdzīgs ir šīs darba
apmaksas pieaugums 2004.gadā. Palielinājies vidējais vecuma
pensiju līmenis: 2001.gadā – 100,6%, 2002.gadā – 106,8%,
2003.gadā – 103,5%. 2004.gada 1.ceturksnī – 105,4%. Par
pieprasījuma izvēršanos liecina arī mazumtirdzniecības apjoma
straujā izaugsme: 2001.gadā vēl mēreni – 3,1%, toties 2002.gadā
jau 11,4%, 2003.gadā – 13,7%. Aizvadītā gada pēdējā ceturksnī,
salīdzinot ar 2000.gada analogu laika sprīdi, mazumtirdzniecības
apgrozījums palielinājies 1,5 reizes. 2004.gada pirmajos mēnešos
apgrozījums turpināja augt ar tempu 13,5%.
Secinājums nepārprotams: pieprasījuma ievērojama izaugsme nekādi
nav saistīta ar Latvijas gaidāmo iestāšanos Eiropas Savienībā.
Audzis arī piedāvājums. Par to uzskatāmi liecina minētais
mazumtirdzniecības apgrozījuma pieaugums, kas būtiski apsteidz
patēriņa cenu kāpumu. Brīvākā preču ieplūde no ES valstīm
principā var mazināt pieprasījuma inflāciju.
Noskaidrosim, kas risinās
ražošanas izmaksu jomā. Faktori, kas regulē ražošanas izmaksu
līmeni, iedalāmi iekšējos un ārējos. Iekšējās izmaksas saistītas
vispirmām kārtām ar bruto darba samaksas līmeni. Ievērosim, ka
bruto darba samaksas pieauguma temps ir nedaudz augstāks par neto
darba algas attiecīgo tempu (2001.gadā – 0,4%, 2002. un 2003.gadā
– 0,5%). Mūsu rīcībā nav informācijas, kādā mērā bruto darba
algas palielinājums saistīts ar ražošanas un pakalpojuma apjoma
palielinājumu un kādā mērā kāpina preces vienības ražošanas
izmaksas. Latvijas iekšzemes kopprodukta izaugsmes temps
(2001.gadā – 7,9%, 2002.gadā – 6,1%, 2003.gadā – 7,5%) un krietni
mazāks nodarbināto skaita pieaugums (2001.gadā – 2,2%, 2002.gadā
– 3,0%, 2003.gadā – 1,9%) liek domāt, ka augstākā darba samaksa
visupirms sai-stīta ar augstāku darba ražīgumu un mazākā mērā ar
preces vienības ražošanas izmaksu kāpinājumu. Pēdējais līmenis,
saprotams, ir audzis.
Cits iekšējais faktors, kas iespaido ražošanas izmaksas, ir
nodokļu un kredītu procentu likmes. Uzņēmumu ienākuma nodokļa
likme pēdējos gados samazināta no 25% 2001.gadā līdz 22%
2002.gadā, 19% 2003.gadā, 15% 2004.gadā. Eiropas Savienība savām
dalībvalstīm noteikusi stingras prasības attiecībā uz pievienotās
vērtības nodokli. Pildot šo direktīvu, Latvija jau 2003.gadā
noteica līdzšinējo šā nodokļa likmi 18% kā standartlikmi, bet 5%
likmi sāka piemērot preses izdevumiem, komunālajiem
pakalpojumiem, medikamentiem, zīdaiņu barībai, viesu
izmitināšanai. Vidēji svērtās procentu gada likmes par kredītiem
pēdējo gadu gaitā ir mazinājušās: īstermiņa kredītiem no 10,8%
2001.gadā līdz 5,4% 2003.gadā; ilgtermiņa kredītiem – no 10,4%
2001.gadā līdz 7,5% 2003.gadā.
Ārējais faktors, kas iespaido ražošanas izmaksas, ir galvenokārt
importēto resursu cenas. Šiem resursiem Latvijā ir liels
īpatsvars visu resursu izlietojumā. Statistiķi lēsuši, ka importa
vienības cena 2001.gadā au- gusi samērā nedaudz – par 1,7%,
toties nākamajos divos gados imports sadārdzinājies brangi:
2002.gadā – par 5,8%, 2003.gadā – par 6,9%. Šis importa cenu
pieaugums nosaka arī cenas no ārvalstīm ievestajām patēriņa
precēm, kuras Latvijā plaši pērk. Savu ieguldījumu importa cenu
kāpumā devis eirokursa pieaugums pret ASV dolāru un ar to sai-
stītais fakts, ka par katru eiro jāmaksā vairāk latu
(santīmu).
Ievērosim, ka pērn importa vienības cenas pieaugums 2,4 reizes
pārsniedza inflācijas tempu, t.i., PCI pieaugumu.
Pašmāju izcelsmes preču cenu pamatā mazumtirdzniecībā ir ražotāju
cenas rūpniecībā. Tās sakarā ar ražošanas izmaksu kāpumu cēlušās
2001.gadā par 1,7%, 2002.gadā par 1,0%, 2003.gadā – par
3,2%.
Atsevišķa problēma ir administratīvi regulējamo cenu dinamika.
2004.gada 1.ceturksnī, salīdzinot ar iepriekšējā gada attiecīgo
periodu, paaugstināta īres maksa (7,6%), tarifi elektroenerģijai
(15,4%), gāzei (8,8%), siltumenerģijai (6,3%), ambulatoru
pacientu aprūpei (5,6%), ūdens piegādei un citiem ar mājokli
saistītiem pakalpojumiem (9,5%).
Šo nepatīkamo pieaugumu tāpat lielā mērā nosaka attiecīgo
ražošanas izmaksu izmaiņa.
Kā redzams, inflācija Latvijā ir galvenokārt ražošanas izmaksu
inflācija. To tieši saistīt ar iestāšanos Eiropas Savienībā
nekādi nevar.
Vai Latvijā kā ES dalībvalstī turpināsies inflācija?
Lasītājs diemžēl jāsarūgtina: Starptautiskā valūtas fonda speciālisti prognozē, ka patēriņa cenu pieaugums 2004.gadā Latvijā līdzināšoties 3,0%, aptuveni tādā pašā līmenī kā pērn. Igaunijā un Lietuvā inflācija būšot zemāka – 2,0 un 2,5%. Latvijas Banka vērtējusi, ka inflācija Latvijā šogad pieaugs; nākamajos gados tā, domājams, mazināsies.
Inflācijas tempu noteikti
iespaidos cenu svārstības naftas pasaules tirgū. Jau 2004.gada
maijā šī cena par 1 barelu sasniedza rekordaugstu līmeni – 41 ASV
dolāru. Ja OPEC valstis nepalielinās naftas ieguvi (tātad
piedāvājumu), naftas cena uzstādīs jaunus “augstlēkšanas”
rekordus.
Importa preču cenu līmenis būs atkarīgs no situācijas pasaules
valūtas tirgū. Ja attaisnosies prognoze par eiro kursa
paaugstināšanos attiecībā pret ASV dolāru, no eirozemēm importēto
resursu un patēriņa preču cenas turpinās celties. Ja turpretī
eiro kurs pazemināsies, importa preču cenas slīdēs lejup un
inflācija mazināsies.
Kā mainīsies administratīvi regulējamo cenu līmenis?
Aplūkosim tikai vienu šā jautājuma aspektu. Daudzu Latvijas
iedzīvotāju dzīves līmenis ir atkarīgs no dzīvokļa īres likmēm.
Īpatnība ir tā, ka vieni varējuši ieņemamos dzīvokļus par
sertifikātiem privatizēt, citiem jāīrē dzīvoklis no namīpašnieka.
Likteņa pabērniem dzīvokļa īres maksa ir vērā ņemams ģimenes
budžeta izdevumu postenis. Katrai ģimenei ir savs specifisks
patēriņa preču (produkcijas un pakalpojumu) grozs un līdz ar to
savs inflācijas līmenis. Bez īpašiem aprēķiniem ir skaidrs: jo
mazāks ģimenes ienākums uz vienu tās locekli, jo lielāks ir šīs
ģimenes inflācijas slogs un mazāka pirkšanas spēja.
Iedzīvotājiem, kam jāmaksā dzīvokļu īre, ir salīdzinoši zemāks
patēriņa līmenis nekā tiem, kas dzīvo privatizētā dzīvoklī. Līdz
šim namsaimnieku “apetīte” dzīvokļu īres noteikšanā ir tiesiski
iegrožota.
Jaunums ir tas, ka ierosināts liberalizēt dzīvokļu īri. Tas
pavērs namīpašniekam iespēju pēc sava ieskata noteikt dzīvokļu
īres likmi. Ir pirmie signāli, ka daži namīpašnieki grasās
divkāršot īres maksu. Kādu robu tas cirtīs konkrēto ģimeņu
budžetā, ir vairāk nekā skaidrs.
Brīvi noteikt dzīvokļu īres likmi bez jebkādiem griestiem ir
nepārprotams labums, ja īres dzīvokļu piedāvājums pārsniedz to
pieprasījumu. Latvijā šādu nosacījumu nav. Sociālo dzīvokļu, kas
būtu pieejami maznodrošinātiem, katastrofāli trūkst. Dzīvokļu
īres sadārdzinājums būs inflācijas straujš pieaugums un dzīves
līmeņa pazeminājums noteiktai iedzīvotāju grupai. “Pārspīlējums,”
teiks kāds vidējo rādītāju cienītājs, ieskatījies kārtējā
statistikas krājumā, “dzīvokļu īres īpatsvars kopējā patēriņa
grozā ir tikai 0,9%.” Inflācijas upuris būs nevis “vidējais”
cilvēks, bet konkrēta ģimene, persona. Kur atradīsim Latvijā
ģimeni, kurai dzīvokļu īres īpatsvars patēriņa grozā nesasniedz
1%. Lielpelnītāji ir savu apartamentu īpašnieki, un īres maksa
tos neskar. Var it vienkārši lēst, ka dzīvokļu īre 50 latu mēnesī
ir 0,9% no mēneša patēriņa groza 5,5 tūkstoši latu apmērā. Ko
darīt strādniekam, kalpotājam, kam Latvijā vidējā mēneša neto
darba samaksa ir 162 lati, pensionāram ar vidējo vecuma pensiju
68 lati, kam “brīvības” gaisotnē strauji pieaugs īres maksa? Tas
ir jautājums bez atbildes. Abstrakti svētīgā dzīvokļu īres
“brīvlaišana” jāatliek līdz labākiem laikiem.
Lasīts viedoklis, ka ES nosacījumu īstenošana nodokļu,
kvalitātes, ekoloģiskās aizsardzības jomā palielinās preču
vienības ražošanas apmaksas un līdz ar to patēriņa cenas. Tas
tikai daļēji spēj noteikt prognozējamo inflāciju.
Kādi secinājumi izriet no šīs analīzes?
Pirmkārt, cenu kāpuma tendenci Latvijā galvenokārt nosaka
faktori, kas nav saistīti ar valsts iestāšanos Eiropas Savienībā.
Otrkārt, inflācijas iegrožošanai jābūt orientētai ne tikai uz
Latvijas vidējiem rādītājiem, bet konkrēti selektīvai, ņemot vērā
to, kā cenu pieaugums iespaido sociālo grupu patēriņa spēju.
Georgs Lībermanis,
LU Dr.h.c., Latvijas valsts emeritētais zinātnieks