Ar dievbijīgu un atvērtu skatu
Broņislava Martuževa savā 80.dzimumdienā Foto: Zigurds Vidiņš |
Kaut Virza ir īstens zemgalietis,
Jēkabs Janševskis – kurzemnieks, bet par Blaumaņa izcelsmes vietu
grūti iedomāties bez Vidzemes vidienes kādu citu, pret viņu
darbiem vienlīdz siltu tuvību var izjust lasītāji no visām
Latvijas malām. Ar Latgales rakstniekiem pagātnē bijis citādi:
viņu vairums palicis pazīstams un mīļš tikai viņu pašu puses
ļaudīm, un arī tie visaugstākās raudzes latgaliešu rakstnieki,
kas “pieder” visai latviešu tautai – tādi kā Klīdzējs vai
Rupainis – pirmām kārtām identificējami kā latgaliskas
mentalitātes paudēji vai kā Latgales pagātnes apcerētāji.
Jaunākajā laikā plaisu starp Latgali un pārējiem Latvijas
apgabaliem gan turpina uzturēt Latgales ekonomiskā atpalicība un
attālums no Rīgas, bet starp-apgabalu migrācijas dēļ atšķirības
cilvēku dvēselēs un pasaules uztverē liekas mazinājušās. Nav
vairs pagājušā gadsimta trīsdesmitajiem gadiem raksturīgās
garīgās robežas starp katolisko Latgali un protestantiskajiem
pārējiem apgabaliem.
Laba ilustrācija nupat teiktajam ir Broņislavas Martuževas
astotais dzejoļu krājums “Kā putni dzied”, kas iznāca uz
dzejnieces 80 mūža gadiem. Augstas mākslinieciskas kvalitātes
dzejā līdzās katoliski intensīvai ticībai un dievbijībai parādās
Martuževas atvērtais skats uz laicīgo pasauli un tās
aktualitātēm, un mūžīgām vērtībām. Savu laicīgo dzejas namu viņa
ceļ uz dievišķiem pamatiem.
Ja Andrejs Eglītis, kuŗu Martuževa uzskata par “dzejnieku
dzejnieku pāri visiem”, aicināja tautu aust viņu karogā
sarkanbaltisarkanā, Martuževa tikpat ciešu saplūšanu vēlas ar
savu Dievu. Viņa lūdzas, lai tad, kad “tas mirklis pienāks”,
Dievs viņai ļautu kā gaišam diegam Viņa spolē ievērpties. Dieva
visvarenību un cilvēka niecību viņa izsaka ar viegli prātā
paturamu metaforu:
Nekas nav tavā
pārziņā,
Tu – gurķis Dieva dārziņā.
Astoņdesmit mūža gadu piepildījumam tuvojoties, dzejniece sūrojas:
Es palieku
salīkusi,
Ne atvasi nedzinusi,
Griežas vētra uz šo pusi,
Nāks ir mani cirst.
Krājums izskan ar atziņu, ka
... mūžiņš
veidojams – kā māls,
Un norisē ir visa sāls.
Māls, protams, ir Latgales daudzināto keramiķu darba materiāls, bet sāls – tikai pārnovados gūstams produkts. Lokālais māls jeb Martuževas dzejas dvēseliskais pamats ar sāli jeb no pārējās Latvijas vai pat ārzemēm gūtajiem dzejas impulsiem skaisti un saderīgi savienojas. Astoņi dzejoļu krājumi ir viņas dzītās atvases: mūža norise galu galā bijusi auglīga.
Eduards Silkalns
* No laikraksta “Austrālijas Latvietis” 2004.gada 9.jūnija numura. Saīsināti.