Valsts sekretāru 2004.gada 10.jūnija sanāksmē
Izglītības un zinātnes
ministrija
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā noteikumu projektu
“Izglītības satura un eksaminācijas centra
nolikums”.
Izglītības satura un eksaminācijas centrs ir
Izglītības un zinātnes ministrijas pakļautībā esoša tiešās
pārvaldes iestāde.
Centra funkcijas: organizēt pamatizglītības un vispārējās vidējās
izglītības (turpmāk – vispārējās izglītības) satura izstrādi;
izstrādāt vispārējā izglītībā vienotu izglītības kvalitātes
(mācību sasniegumu) vērtēšanas sistēmu un noteikt valsts
pārbaudījumu saturu, laiku un norises kārtību; organizēt,
koordinēt un metodiski atbalstīt vispārējās izglītības pedagogu
tālākizglītības sistēmas darbību un attīstību; organizēt valsts
valodas prasmes pārbaudi, kas ir nepieciešama profesionālo un
amata pienākumu veikšanai; sniegt vispārējās izglītības
pedagogiem atbalstu vispārējās izglītības satura, valsts
pārbaudījumu, pedagogu tālākizglītības sistēmas un citos ar
centra darbību saistītajos jautājumos; organizēt mācību grāmatu
izvērtēšanu un apstiprināšanu, apstiprināt ieteicamās mācību
literatūras sarakstus, organizēt valsts iepirkumu mācību līdzekļu
izdošanai un iegādei; izzināt talantīgos izglītojamos,
organizējot un atbalstot valsts mācību priekšmetu olimpiādes un
veicinot izglītojamo līdzdalību starptautiskajās olimpiādēs;
sniegt atbalstu Skolotāju tālākizglītības atbalsta fonda darbības
organizēšanā, analizēt un vērtēt tam iesniegtās programmas.
Lai nodrošinātu funkciju izpildi, centrs veic šādus uzdevumus:
organizē vispārējās izglītības satura aprobāciju un korekciju;
atbilstoši valsts izglītības standartu prasībām izstrādā un
apstiprina pamatizglītības un vispārējās vidējās izglītības
mācību priekšmetu standartus, mācību priekšmetu programmu
paraugus; izstrādā atbilstoši valsts pamatizglītības un
vispārējās izglītības standartam un attiecīgo mācību priekšmetu
standartam valsts pārbaudījumu programmas un uzdevumus; organizē
valsts pārbaudījumu norisi, vērtēšanu un rezultātu paziņošanu;
pēta un analizē izglītības satura veidošanas, izglītības
kvalitātes (mācību sasniegumu) vērtēšanas un vispārējās
izglītības pedagogu tālākizglītības pieredzi; konsultē un informē
izglītības pārvalžu pārstāvjus, pedagogu profesionālās apvienības
un asociācijas, izglītības iestāžu administrācijas, mācību
priekšmetu pedagogu metodisko apvienību vadītājus par vispārējās
izglītības satura, vispārējās izglītības kvalitātes, vispārējās
izglītības pedagogu tālākizglītības jautājumiem; koordinē
izglītības iestāžu un organizāciju līdzdalību starptautiskajās
aktivitātēs un projektos, kas ir saistīti ar vispārējās
izglītības satura, vispārējās izglītības kvalitātes (mācību
sasniegumu) vērtēšanas un vispārējās izglītības pedagogu
tālākizglītības jautājumiem; organizē un koordinē lietišķo
pētījumu programmas, kas ir saistītas ar vispārējās izglītības
satura, vispārējās izglītības kvalitātes (mācību sasniegumu)
vērtēšanas un vispārējās izglītības pedagogu tālākizglītības
problēmu risinājumiem; veido valsts valodas prasmes pārbaudes
darbus un izstrādā valsts valodas prasmju pārbaudes metodoloģiju;
veic valsts valodas prasmes pārbaudes komisiju darbības tiešo
pārraudzību un kontroli; nodrošina valsts valodas prasmes
apliecību sagatavošanu, uzskaiti un izsniegšanu; apkopo un
analizē informāciju par situāciju pedagogu tālākizglītībā,
izstrādā priekšlikumus tā uzlabošanai; izstrādā pedagogu
tālākizglītības projektus, izglītības darbinieku
profesionalitātes pilnveides programmas un metodiku; organizē
pedagogu tālākizglītības kursu īstenošanu; uztur un pilnveido
nepieciešamās mācību literatūras, vispārējo izglītību
reglamentējošās dokumentācijas un datu informatīvās bāzes;
nodrošina aktuālākās informācijas pieejamību par vispārējās
izglītības satura, vispārējās izglītības kvalitātes (mācību
sasniegumu) vērtēšanas un vispārējās izglītības pedagogu
tālākizglītības jautājumiem Izglītības informācijas birojā.
Centru vada vadītājs, kurš ir valsts civildienesta ierēdnis, kuru
ieceļ amatā un atbrīvo no amata izglītības un zinātnes ministrs.
Centra vadītājs veic Valsts pārvaldes iekārtas likumā noteiktās
tiešās valsts pārvaldes iestādes vadītāja funkcijas un citas
normatīvajos aktos noteiktās funkcijas.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu ministrijā,
Valsts kancelejā;
– pieteica izskatīšanai
Ministru kabinetā likumprojektu “Grozījumi likumā “Par valsts un
pašvaldību zemes īpašuma tiesībām un to nostiprināšanu
zemesgrāmatās””.
Likums “Par valsts un pašvaldību zemes
īpašuma tiesībām un to nostiprināšanu zemesgrāmatā” nosaka, ka
valstij piederošā un piekrītošā meža zeme tiek ierakstīta
zemesgrāmatā uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā un
izglītības iestāžu aizņemtā valstij piederošā un piekrītošā zeme
– uz valsts vārda Finanšu ministrijas personā, ja Ministru
kabinets nenosaka citādi.
Tas nozīmē, ka citu ministriju padotībā esošajām izglītības
iestādēm pastāvīgā lietošanā nodotā valstij piederošā un
piekrītošā zeme ar Ministru kabineta rīkojumu var tikt ierakstīta
zemesgrāmatā uz valsts vārda attiecīgās ministrijas personā, bet
meža zeme, atbilstoši likumam, ierakstāma zemesgrāmatā uz valsts
vārda Zemkopības ministrijas personā. Daudzos gadījumos zemes
praktiski nav atdalāmas un šādi noteikumi būtiski apgrūtina
izglītības iestāžu padotības maiņu, zemju ierakstīšanu
zemesgrāmatā, kā arī nekustamā īpašuma apsaimniekošanu.
Grozījumi likumā dod iespēju ierakstīt zemesgrāmatā uz valsts
vārda attiecīgās ministrijas personā visu valstij piederošo un
piekrītošo zemi, tajā skaitā – meža zemi, kas nodota pastāvīgā
lietošanā attiecīgās ministrijas padotībā esošajām valsts
koledžām, profesionālās vidējās un arodizglītības iestādēm.
Projekts nodots saskaņošanai Tieslietu, Ārlietu, Bērnu un ģimenes
lietās, Ekonomikas, Iekšlietu, Labklājības, Reģionālās attīstības
un pašvaldību lietu, Satiksmes, Veselības, Vides, Zemkopības
ministrijā, Valsts kancelejā;
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā noteikumu projektu
“Grozījumi Ministru kabineta 2000.gada 3.oktobra noteikumos
Nr.347 “Noteikumi par prasībām pedagogiem nepieciešamajai
izglītībai un profesionālajai kvalifikācijai””.
Valstī
tiek pilnveidota pedagoģiskās izglītības un atbilstošas
profesionālās kvalifikācijas ieguves sistēma, lai vispārējās
izglītības, profesionālās izglītības un interešu izglītības
programmas īstenojošie pedagogi iegūtu izglītību, kas atbilst
Izglītības likumā noteiktajām prasībām.
Tiek saglabāta pamata prasība par augstāko pedagoģisko izglītību
visiem vispārējās izglītības pakāpē strādājošajiem pedagogiem,
tai skaitā pirmsskolas izglītībā strādājošiem, izņemot tos,
kuriem, kā noteikts Izglītības likumā, 2004.gada 1.septembrī līdz
pensionēšanās gadam atlikuši pieci un mazāk gadu.
Taču, ņemot vērā pirmsskolas izglītības iestāžu vajadzību pēc
pedagogiem, kuru izglītība un kvalifikācija atbilstu normatīvajos
aktos noteiktajām prasībām, noteikumu projekts paredz izdarīt
grozījumus, kas attiecas uz skolotājiem ar augstāko pedagoģisko
izglītību un skolotāja kvalifikāciju un kuru darba stāžs ir
lielāks par sešiem gadiem, īstenojot izglītības programmas
pirmsskolā, aizstājot prasību par augstāko profesionālo
kvalifikāciju ar tālākizglītību atbilstošās kursu programmās IZM
noteiktajā kārtībā.
Lielākais skaits pedagogu ar Izglītības likuma prasībām
neatbilstošu izglītību strādā pirmsskolas izglītības, speciālās
izglītības iestādēs un par mājturības/mājsaimniecības (zēniem)
skolotājiem vispārējās pamatizglītības un vidējās izglītības
pakāpēs. Izglītības un zinātnes ministrija ir izanalizējusi
veiktos ierakstus pedagogu izglītību un kvalifikāciju
apliecinošajos dokumentos, izvērtējusi pēc būtības to atbilstību
normatīvajos aktos noteiktajām prasībām. Grozījumi paredz, ka
prasības par atbilstošu skolotāja kvalifikāciju mācāmajam
priekšmetam tiek pielīdzinātas tiem pedagogiem, kuri, augstākās
izglītības studiju programmās iegūstot augstāko profesionālo
izglītību atbilstoši mācāmajam priekšmetam, nav ieguvuši
kvalifikāciju “skolotājs (pasniedzējs)”, kaut gan studiju
programmās ir apguvuši pedagoģijas un psiholoģijas kursu.
Pamatojoties uz Sporta likumu, sporta izglītības programmas
īstenojošo pedagogu kvalifikācijas prasību noteikšanai ir
izstrādāti citi normatīvie akti.
Noteikumu projekts paredz prasības sporta interešu pedagogiem
noteikt tādas pašas kā interešu izglītības pārējiem pedagogiem.
Izglītības un zinātnes ministrija izstrādā prasības profesionālās
tālākizglītības programmu saturam interešu izglītības pedagogiem,
samazinot programmu apjomu un veidojot tās atšķirīgas no
profesionālās izglītības un profesionālās ievirzes programmas
īstenojošiem pedagogiem paredzētajām.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Iekšlietu,
Kultūras ministrijā, Latvijas Pašvaldību savienībā, Nacionālajā
trīspusējās sadarbības padomē.
Reģionālās attīstības
un pašvaldību lietu ministrija
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā noteikumu projektu
“Kārtība, kādā piešķir valsts mērķdotāciju plānošanas
reģionu,
rajonu un vietējo pašvaldību
teritorijas plānojumu izstrādei”.
Teritorijas plānošanas
likums paredz, ka Ministru kabinets nosaka kārtību, kādā
piešķiramas valsts mērķdotācijas plānošanas reģionu, rajonu un
vietējo pašvaldību teritorijas plānojumu izstrādei.
Atbilstoši Teritorijas plānošanas likumam teritorijas plānošanas
veicināšanai valsts budžetā kārtējam gadam tiek paredzēta
mērķdotācija plānošanas reģionu padomēm, rajonu, vietējo
pašvaldību – pagastu padomēm, pilsētu un novadu domēm.
Noteikumu projekts nosaka vispārējos nosacījumus mērķdotācijas
saņemšanai: pretendentus un pieteikuma iesniedzējus; piešķiramās
un avansā izmaksājamās mērķdotācijas apjomu; gadījumus, kad
pieteikumus izskata un mērķdotāciju piešķir prioritāri.
Noteikumu projekts sistematizēti parāda mērķdotāciju piešķiršanas
kārtību, pieteikumu izskatīšanas un attiecīga lēmuma pieņemšanas
kārtību, atskaites dokumentu iesniegšanas veidu un kārtību.
Noteikumu projekta pielikumā pievienotas mērķdotācijas
pieteikuma, starpatskaites un atskaites veidlapas.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Ārlietu,
Ekonomikas, Satiksmes, Veselības, Vides, Zemkopības ministrijā,
Īpašu uzdevumu ministra sabiedrības integrācijas lietās
sekretariātā, Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojā,
Latvijas Pašvaldību savienībā, Nacionālajā trīspusējās sadarbības
padomē, Valsts kancelejā.
Satiksmes ministrija
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā noteikumu projektu
“Noteikumi par kuģu un ostas iekārtu aizsardzības funkciju
sadalījumu”.
2004.gada 31.martā tika pieņemta Eiropas
Parlamenta un Padomes regula 725/2004 “Par kuģa un ostas iekārtas
aizsardzības stiprināšanu”, kuras prasības dalībvalstīm ir
jāievieš līdz 2004.gada 1.jūlijam. Regulas mērķis ir ieviest
Eiropas Kopienas prasības kuģu, kas iesaistīti starptautiskajā un
vietējā satiksmē, un ostas iekārtu aizsardzības stiprināšanai
pret starptautiskiem prettiesiskiem aktiem. Regulas pamats ir
noteikts Starptautiskās Jūrniecības organizācijas Diplomātiskajā
konferencē 2002.gada 12.decembrī, ar grozījumiem Starptautiskajā
Konvencijā par dzīvības aizsardzību jūrā ieviešot Starptautisko
kuģu un ostas iekārtu aizsardzības kodeksu.
Noteikumu projekta mērķis ir noteikt kuģu un ostas iekārtu
aizsardzības funkciju sadalījumu starp valsts institūcijām –
Aizsardzības ministriju, Iekšlietu ministriju un Satiksmes
ministriju, kā arī minēto valsts institūciju attiecīgo
struktūrvienību sadarbību kuģu un ostas iekārtu aizsardzības
stiprināšanā.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Aizsardzības,
Iekšlietu, Vides ministrijā, Nacionālajā trīspusējās sadarbības
padomē, saskaņojumi jāsniedz līdz 16.jūlijam.
Valsts kancelejas Komunikācijas departaments