Par konkurenci un uzņēmējdarbības veicināšanu
11.jūnijā notika darba grupas
pēdējā sēde par patēriņa cenu izmaiņām, un jau tuvākajā laikā
tiks sagatavots informatīvs ziņojums, ko iesniegs Ministru
kabinetā.
Tikšanās dalībnieki diskutēja par inflāciju un secināja, ka cenu
izmaiņu ietekme uz inflāciju ir tieša. Tāpat uzsvērts, ka
inflācijas cēloņiem ir komplekss raksturs. Kā viens no inflācijas
pieauguma cēloņiem tika minēta kreditēšanas un līzinga ietekme.
Eksperti secināja: „Šā gada otrajā pusē prognozējams zināms
kreditēšanas tempu samazinājums, kas tādējādi varētu mazināt arī
inflācijas apjomus”.
Analizējot cenu izmaiņu rādītājus, Centrālās statistikas
pārvaldes pārstāve informēja, ka maijā patēriņa cenu indekss,
salīdzinot ar aprīli, pieaudzis par 1,3%. Taču, piemēram, Lietuvā
un Igaunijā maijā cenas augušas vēl vairāk – attiecīgi par 1,5%
un 2,1%.
Tika uzsvērts, ka naftas cenu kāpums, kā arī akcīzes nodokļa
palielinājums sakarā ar iekļaušanos Eiropas Savienības (ES)
nodokļu normatīvo aktu sistēmā noteica ievērojamu cenu kāpumu.
Eksperti atzina: “Nākotnē nav objektīvu iemeslu degvielas cenu
kāpumam.”
Kā viens no inflāciju mazinošiem faktoriem tika minēta uzņēmumu
konkurētspējas stiprināšana, vienlaikus īpašu uzmanību pievēršot
mazā un vidējā biznesa attīstībai. “Lielāka konkurence veicina
preču un pakalpojumu piedāvājuma palielināšanos, līdz ar to tiek
mazināta inflācija,” atzina tikšanās dalībnieki. Viņi bija
vienisprātis, ka Latvijā jāstiprina konkurences un
uzņēmējdarbības veicināšanas mehānismi. Darba grupas locekļi
pauda viedokli, ka Konkurences padomei lielāks uzsvars būtu
jāliek uz pašreizējās tirgus situācijas analīzi, nevis uz jau
notikušu faktu izpēti un to likvidēšanu.
Mazo un vidējo uzņēmumu stiprināšanai izstrādāta un Ministru
kabinetā apstiprināta Latvijas Mazo un vidējo uzņēmumu (MVU)
attīstības programma 2004.–2006.gadam, tādējādi veicinot uzņēmēju
eksportspēju un palielinot eksporta sortimentu un apjomus.
Programmas mērķis ir veidot uzņēmējdarbībai labvēlīgu vidi,
mazinot administratīvos šķēršļus, stimulējot uzņēmēju iniciatīvu,
mazinot vispārējo risku, veicinot finanšu pieejamību,
pilnveidojot uzņēmējdarbības atbalsta pakalpojumu sistēmu un
efektivitāti, vienlaikus veicinot Latvijas uzņēmumu
konkurētspēju. Realizējot programmu, EM plāno gada laikā dibināto
MVU skaitu palielināt par 5–7%, kā arī uz pusi samazināt pirmo
divu pastāvēšanas gadu laikā reģistrēto MVU darbības
pārtraukšanas gadījumu īpatsvaru.
Kā viena no MVU attīstības iespējām tika minēts arī ES
struktūrfondu atbalsts šim sektoram. Tikšanās dalībnieki uzsvēra:
“ES struktūrfondu apguve palielinās ekonomiskās izaugsmes
potenciālu, bet būtiski neietekmēs inflāciju Latvijā.”
“Lai mazinātu inflāciju, darba devēji, sadarbojoties ar
arodbiedrībām un valsti, aktīvi iesaistās aplokšņu algu
apkarošanā,” pastāstīja Latvijas Darba devēju konfederācijas
pārstāvis Jevgeņijs Kalējs.
Vienlaikus uzsvērta nepieciešamība laikus un regulāri informēt
sabiedrību par eiro ieviešanas gaitu Latvijā, un Latvijas Banka
strādā pie tā. „Pārejot uz eiro, iedzīvotāji nezaudēs nedz savus
ieguldījumus, nedz uzkrājumus, kas veikti latos,” uzsvēra darba
grupas dalībnieki.
Viņi bija vienisprātis: “Valstī jāturpina līdzšinējā sociālā
politika, lai pret cenu izmaiņām un inflāciju tiktu nodrošinātas
sociāli mazākaizsargātās iedzīvotāju grupas.” Darba grupas
vadītāja Ilze Stobova norādīja, ka Latvijā saskaņā ar
normatīvajiem aktiem pensijas tiek indeksētas divas reizes gadā
un tas ir veids, kā atbalstīt pensionārus.
Eksperti pauda atbalstu Ministru kabineta nodomam jau līdz ar šā
gada budžeta grozījumiem apstiprināt koncepciju par neapliekamā
minimuma paaugstināšanu.
Darba grupa tika izveidota ar Ministru prezidenta Induļa Emša
rīkojumu, un tās uzdevums bija sagatavot informatīvu ziņojumu par
patēriņa cenu pieaugumu un izmaiņām, kas saistītas ar Latvijas
iestāšanos ES, kā arī par pasākumiem, kas veicami cenu kāpuma
ierobežošanai. Darba grupas vadītāja bija Ministru prezidenta
padomniece I.Stobova, tajā piedalījās eksperti no Latvijas
Bankas, Latvijas Brīvo arodbiedrību savienības, Latvijas
Komercbanku asociācijas, Ekonomikas ministrijas, Latvijas
Investīciju un attīstības aģentūras, Sabiedrisko pakalpojumu
regulēšanas komisijas, Latvijas Darba devēju konfederācijas,
Finanšu ministrijas, Finanšu un kapitāla tirgus komisijas, kā arī
no Centrālās statistikas pārvaldes.
Valsts kancelejas Komunikācijas departaments