Primārs ir lidojums, nevis pusdienas
“Latvijas Vēstnesis” jau ziņoja, ka Latvijas valdība aviotransportu pasludinājusi par prioritāru un īpaši attīstāmu satiksmes nozari. Ar jaunām biznesa iniciatīvām un jauniem pakalpojumiem nāk klajā valsts kontrolētā aviosabiedrība “airBaltic”. Tās vadība atspēko iebildumus pret dažām jauno piedāvājumu servisa īpatnībām.
Latvijas aviopārvadājumu tirgū
ienākot jaunām aviosabiedrībām, konkurence saasinās, un cīņā par
patērētāju jeb pasažieri aizvien nozīmīgākas kļūst piedāvājuma
cenas. Nav grūti pamanīt, ka visā pasaulē ievērojamus komerciālus
panākumus pēdējos gados gūst tieši tā dēvētās lētās
aviokompānijas. Taču elastīgu cenu politiku spēj piekopt arī
sabiedrības, kas pie minētās kategorijas nepieder, piemēram,
“airBaltic” – uzņēmums, kura kontrolpakete – 52, 6
procenti akciju – pieder Latvijas valstij. “airBaltic”
piedāvā noteiktu skaitu lēto biļešu katrā reisā, un šo biļešu
īpatsvars šogad ir būtiski palielināts. Pagājušā gada maijā
aviosabiedrība katrā reisā piedāvāja vidēji trīs procentus lēto
biļešu, bet šogad ik reisā par ievērojami zemāku maksu varēs
ceļot jau divdesmit procenti pasažieru. Uzņēmuma vadība norāda,
ka šī cenu politika lielā mērā ietekmējusi pasažieru skaita
pieaugumu lidostā “Rīga”. Protams, komerciāli izdevīgs lēto
biļešu piedāvājums bijis arī pašai akciju sabiedrībai
“airBaltic” – šā gada piecos mēnešos pārvadāts par 51
procentu vairāk pasažieru nekā attiecīgajā laika posmā pērn.
Turklāt jāatzīmē, ka lētās biļetes dod iespēju ceļot vienā
virzienā, neuzliekot nosacījumus atgriezties noteiktā datumā.
Atšķirībā no daudzām citu valstu aviosabiedrībām,
“airBaltic” šādu piedāvājumu ieviesa tikai šā gada
pavasarī.
Taču pasažieriem, kuri izvēlas iegādāties lētās biļetes, jāņem
vērā dažas servisa īpatnības, piemēram, ja lidojuma laikā mostas
izsalkums, maltīte jāiegādājas par atsevišķu maksu. Šis aspekts
arī kļuvis par iemeslu domstarpībām starp “airBaltic” vadību un
Latvijas valsts varas pārstāvjiem. “airBaltic” prezidents
Bertolts Fliks pastāstīja, ka nesen ticies gan ar Latvijas
ekonomikas ministru Juri Lujānu, gan Saeimas deputātiem. Kā
ironiski izteicās B. Fliks, runa bijusi “par sviestmaizēm”,
proti, valsts varas pārstāvji ēdināšanas trūkumu reisa laikā
uzskatījuši par pasažieru tiesību pārkāpumu un solījuši vērsties
Patērētāju tiesību aizsardzības centrā.
B. Fliks paskaidroja, ka ēdināšanai nav jābūt obligātai lidojuma
servisa sastāvdaļai, un norādīja, ka šādus lidojumus ar
ierobežotu servisu piedāvā arī lielas aviosabiedrības, piemēram,
“Iberia” un “Austrian Airlines”, kuras nebūt nav
uzskatāmas par tā dēvētajām low cost (zemo cenu)
kompānijām. “airBaltic” prezidents atgādināja, ka arī
gadījumos, kad visiem pasažieriem lidojuma laikā tiek pasniegta
maltīte, tā nav bezmaksas pakalpojums, bet tiek iekļauta biļetes
cenā. Tātad lēto biļeti nopirkušajam pasažierim ir izvēle – pirkt
vai nepirkt pusdienas, brokastis vai vakariņas. B. Fliks arī
pauda uzskatu, ka cilvēki aviobiļetes nepērk vis tāpēc, ka
vēlētos lidot, bet gan tāpēc, lai nokļūtu noteiktā vietā. Tātad
galvenais ir sasniegt galamērķi, nevis ēdināšana un citi
sekundāri aspekti. B. Fliks sacīja, ka aviotransports kļūst
aizvien demokrātiskāks un pieejamāks, jo tā uzdevums ir sekmīgi
konkurēt arī ar citiem transporta veidiem. Tāpēc konkurētspējīgām
jābūt arī cenām. Šogad “airBaltic” plāno pārvadāt apmēram
500 000 pasažieru, tātad 100 000 varēs iegādāties lētās biļetes.
Paredzēta arī jaunu maršrutu atklāšana – no 15. augusta tiks
sākti lidojumi uz Ķelni, bet no 16. augusta – uz Mančestru.
Juris Bārtulis, “LV”