Deputātu pieprasījumi un uz tiem rakstiski iesniegtās atbildes
Par pēkšņa finansējuma samazināšanu
Latgales mazajām slimnīcām
un to turpmāko likteni
Deputātu pieprasījums (lēm. proj. un pieprasījumu reģ. Nr.439)
Ministru prezidentam Indulim
Emsim
Veselības ministram Rinaldam Muciņam
Latgalē ir ārkārtīgi augsts bezdarba līmenis un katastrofāla kļūst demogrāfiskā situācija. Veselības ministrijas centieni pārprofilēt, sašaurināt vai pat likvidēt Latgales mazās slimnīcas (kopskaitā 9) Latgali novedīs pie grūti labojamām sekām. Maija sākumā šīs slimnīcas saņēmušas no Veselības obligātās apdrošināšanas valsts aģentūras (VOAVA) vēstules, kurās paziņots par grozījumiem līgumā par stacionārās veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanu un apmaksu 2004.gadam, samazinot finansējumu gandrīz par trešdaļu. Rajonu padomes nepiekrīt šādām līguma izmaiņām, turklāt ar atpakaļejošu datumu. Minētās problēmas skar arī daudzas citas slimnīcas Latvijā.
Pieprasām sniegt paskaidrojumus, kāda būs rīcība, lai Kārsavas, Līvānu, Dagdas, Ilūkstes, Maltas, Varakļānu, Viļakas, Viļānu un Zilupes slimnīcas spētu uzlabot veselības pakalpojumu sniegšanu iedzīvotājiem.
8.Saeimas deputāti: M.Grīnblats,
P.Tabūns, A.Seile,
J.Straume, I.Circene, A.K.Kariņš, V.Dombrovskis,
Rīgā
2004.gada 20.maijā I.Druviete, V.Šiliņš, S.Bendrāte
Ministrs R.Muciņš
Uz piepr. Nr.439 – dok. Nr.2659C
Par pēkšņu
finansējuma
samazināšanu Latgales mazajām slimnīcām un to turpmāko
likteni
Veselības ministrija ir saņēmusi Saeimas 2004.gada 2.–3.jūnija
sēdē pieņemto Saeimas pieprasījumu “Par pēkšņu finansējuma
samazināšanu Latgales mazajām slimnīcām un to turpmāko likteni”
un saskaņā ar Saeimas Kārtības ruļļa 129.panta pirmo daļu sniedz
rakstveida atbildi uz minēto Saeimas pieprasījumu.
Laikā, kad veselības aprūpes nozarei trūkst nepieciešamo resursu,
ir svarīgi koncentrēt stacionārās veselības aprūpes resursus un
decentralizēt resursus ambulatorajā veselības aprūpē. Šāda pieeja
ļautu uzlabot iedzīvotāju veselības aprūpes pakalpojumu kvalitāti
laikā, kad veselības aprūpē trūkst augsti kvalificētu ārstu
speciālistu, ir nepietiekami finanšu līdzekļi un nepieciešams
attīstīt ārstniecībā izmantojamās medicīniskās
tehnoloģijas.
Mazajām slimnīcām, kuras nevar nodrošināt mūsdienīgu un
tehnoloģiski sarežģītu ārstēšanu, ir jācenšas atrast cita vieta
veselības aprūpes pakalpojumu sniedzēju vidū, piedāvājot
pakalpojumus, kas neprasa modernas un dārgas tehnoloģijas,
piemēram, paliatīvā aprūpe, geriatrija, hronisku slimnieku
aprūpe. Ņemot vērā sabiedrības novecošanās tendences, kas nes sev
līdzi ar to saistīto saslimšanu palielināšanos, ir nepieciešams
laikus plānot šos palīdzības veidus.
2004.gadā nevienai no Latgales mazajām slimnīcām kopējais
finansējums nav un netiks samazināts, bet gan Veselības
ministrija aktīvi cenšas palīdzēt šīm slimnīcām atrast vietu
veselības aprūpes pakalpojumu sniedzēju vidū piešķirto finanšu
līdzekļu ietvaros.
Atbilstoši Ministru kabineta 2003.gada 1.jūlija noteikumiem
Nr.350 “Ambulatorās un stacionārās veselības aprūpes pakalpojumu
sniedzēju struktūrplāna izstrādāšanas un ieviešanas kārtība”
bezpeļņas organizācija valsts akciju sabiedrība “Veselības
statistikas un medicīnas tehnoloģiju aģentūra” ir izstrādājusi
veselības aprūpes pakalpojumu pirkšanas programmu tām slimnīcām,
kurās nevar tikt nodrošināta mūsdienīga un tehnoloģiski sarežģīta
ārstēšana. Minētā programma lielākajai daļai šo slimnīcu paredz
samazināt stacionāro gultu skaitu, nesamazinot slimnīcu kopējo
finansējumu Latgales reģionā, bet gan slimnīcu darbību vērst uz
sociālās, paliatīvās, ambulatorās veselības aprūpes un
neatliekamās medicīniskās palīdzības pakalpojumu
sniegšanu.
Ņemot vērā minēto, Veselības
ministrija izsaka šādus priekšlikumus attiecībā uz Latgales mazo
slimnīcu turpmākās darbības perspektīvām:
1) Kārsavas slimnīcai 2003.gadā no veselības aprūpes budžeta tika
apmaksāta pilna pakalpojumu cena par tiem veselības aprūpes
pakalpojumiem, kas tika sniegti slimnīcas 48 gultās: 28 terapijas
profila gultās, 6 neiroloģijas profila gultās, 5 ginekoloģijas
profila gultās un 9 īslaicīgās sociālās aprūpes profila gultās.
Ņemot vērā to, ka slimnīcas ginekoloģijas nodaļa nav novērtēta
atbilstoši Ministru kabineta 2002.gada 19.septembra noteikumiem
Nr.77 “Noteikumi par obligātajām prasībām ārstniecības iestādēm
un to struktūrvienībām”, kā arī terapijas profila gultas netiek
pilnībā noslogotas (noslodze – 64,62%), savukārt
neiroloģijas profila pakalpojumus Kārsavas iedzīvotāji var saņemt
Rēzeknes slimnīcā, Veselības obligātās apdrošināšanas valsts
aģentūra 2004.gadā no veselības aprūpes budžeta plāno apmaksāt
Kārsavas slimnīcā pakalpojumu sniegšanu 20 terapijas profila
gultās, nesamazinot slimnīcas kopējo finansējumu salīdzinājumā ar
2003.gadu. Ieekonomētie līdzekļi, kas netiks izlietoti stacionāro
veselības aprūpes pakalpojumu apmaksai, tiks novirzīti
neatliekamās medicīniskās palīdzības punkta izveidei Kārsavā vai
dienas stacionāra attīstībai.
2) Līvānu slimnīcai 2003.gadā no veselības aprūpes budžeta tika
apmaksāta pilna pakalpojumu cena par tiem veselības aprūpes
pakalpojumiem, kas tika sniegti slimnīcas 56 gultās: 37 terapijas
profila gultās, 18 vispārējā profila gultās un 1 īslaicīgās
sociālās aprūpes profila gultā. Veselības obligātās
apdrošināšanas valsts aģentūra 2004.gadā no veselības aprūpes
budžeta plāno apmaksāt Līvānu slimnīcā pakalpojumu sniegšanu 30
terapijas profila gultās, 10 paliatīvās aprūpes gultās un 10
īslaicīgās sociālās aprūpes profila gultās, nesamazinot slimnīcas
kopējo finansējumu salīdzinājumā ar 2003.gadu. Ieekonomētie
līdzekļi, kas netiks izlietoti stacionāro veselības aprūpes
pakalpojumu apmaksai, tiks novirzīti sekundārās veselības aprūpes
centra attīstībai vai neatliekamās medicīniskās palīdzības punkta
izveidei.
3) Dagdas slimnīcai 2003.gadā no veselības aprūpes budžeta tika
apmaksāta pilna pakalpojumu cena par tiem veselības aprūpes
pakalpojumiem, kas tika sniegti slimnīcas 40 gultās: 10 vispārējā
profila gultās un 30 īslaicīgās sociālās aprūpes profila gultās.
Veselības obligātās apdrošināšanas valsts aģentūra 2004.gadā no
veselības aprūpes budžeta plāno apmaksāt Dagdas slimnīcā
pakalpojumu sniegšanu 10 terapijas profila gultās, bet
ieekonomētos līdzekļus, kas netiks izlietoti stacionāro veselības
aprūpes pakalpojumu apmaksai, novirzīt ambulatorās un
neatliekamās medicīniskās palīdzības attīstībai.
4) Ilūkstes veselības un sociālās aprūpes centrs ir noslēdzis
līgumu ar Veselības obligātās apdrošināšanas aģentūru tikai par
ambulatoro veselības aprūpes pakalpojumu apmaksu, līdz ar to
stacionārie veselības aprūpes pakalpojumi šeit vairs netiek
sniegti. Centra kopējais finansējums salīdzinājumā ar 2003.gadu
nav samazināts.
5) Maltas veselības un sociālās aprūpes centrā 2003.gadā no
veselības aprūpes budžeta tika apmaksāta pilna pakalpojumu cena
par tiem veselības aprūpes pakalpojumiem, kas tika sniegti 35
īslaicīgās sociālās aprūpes gultās. Veselības ministra, Rēzeknes
pilsētas domes priekšsēdētāja J.Začesta un Rēzeknes pilsētas un
rajona veselības aizsardzības nodaļas vadītāja J.Juknas tikšanās
laikā tika apspriesta iespēja, ka Maltas veselības un sociālās
aprūpes centrs arī turpmāk varētu sniegt ambulatoros veselības
aprūpes pakalpojumus, bet centra stacionārās nodaļas pacientus
varētu izvietot citās Rēzeknes rajona ārstniecības iestādēs ar
nosacījumu, ka daļa no centram paredzētajiem līdzekļiem tiktu
ieguldīta pārējo Latgales reģiona ārstniecības iestāžu
attīstībai.
6) Varakļānu slimnīcai 2003.gadā no veselības aprūpes budžeta
tika apmaksāta pilna pakalpojumu cena par tiem veselības aprūpes
pakalpojumiem, kas tika sniegti slimnīcas 33 gultās: 19 terapijas
profila gultās, 5 pediatrijas profila gultās, 5 pieaugušo
ķirurģijas profila gultās un 4 īslaicīgās sociālās aprūpes
profila gultās. Ņemot vērā to, ka slimnīcas ķirurģiskā nodaļa nav
novērtēta atbilstoši Ministru kabineta noteiktajām obligātajām
prasībām ārstniecības iestādēm un to struktūrvienībām, ķirurģisko
pakalpojumu apmaksa nav iekļauta 2004.gada līgumā ar Veselības
obligātās apdrošināšanas valsts aģentūru par veselības aprūpes
pakalpojumu apmaksu. Tāpat Varakļānu slimnīcai ir samazināts
īslaicīgo sociālās aprūpes gultu skaits, jo noslodze šo gultu
profilā bija tikai 18,05% (optimālā noslodze ir 85%).
Veselības obligātās apdrošināšanas valsts aģentūra 2004.gadā no
veselības aprūpes budžeta plāno apmaksāt Varakļānu slimnīcā
pakalpojumu sniegšanu 28 gultās: 18 terapijas profila gultās, 5
pediatrijas profila gultās un 5 īslaicīgās sociālās aprūpes
profila gultās, nesamazinot slimnīcas kopējo finansējumu
salīdzinājumā ar 2003.gadu līdzīgi kā iepriekšminētajām
slimnīcām. Ieekonomētie līdzekļi, kas netiks izlietoti stacionāro
veselības aprūpes pakalpojumu apmaksai, tiks novirzīti dienas
stacionāra vai neatliekamās medicīniskās palīdzības punktu
attīstībai.
7) Viļakas slimnīcai 2003.gadā no veselības aprūpes budžeta tika
apmaksāta pilna pakalpojumu cena par tiem veselības aprūpes
pakalpojumiem, kas tika sniegti slimnīcas 50 gultās: 35 terapijas
profila gultās un 15 pediatrijas profila gultās. Ņemot vērā to,
ka blakusesošajā lokālajā Balvu slimnīcā pediatrijas nodaļa nav
pilnībā noslogota, Viļakas slimnīcai plānots nepiešķirt
finansējumu veselības aprūpes pakalpojumu apmaksai pediatrijas
profila gultās, jo šo pakalpojumu sniegšanu var nodrošināt Balvu
slimnīcā. Viļakas slimnīcas kopējais finansējums salīdzinājumā ar
2003.gadu nav samazināts, bet ieekonomētie līdzekļi, kas netiks
izlietoti stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu apmaksai, tiks
novirzīti ambulatoro veselības aprūpes pakalpojumu
apmaksai.
8) Viļānu slimnīcai 2003.gadā no veselības aprūpes budžeta tika
apmaksāta pilna pakalpojumu cena par tiem veselības aprūpes
pakalpojumiem, kas tika sniegti slimnīcas 40 gultās. Slimnīcas
kopējais finansējums salīdzinājumā ar 2003.gadu nav samazināts,
bet ieekonomētie līdzekļi, kas netiks izlietoti stacionāro
veselības aprūpes pakalpojumu apmaksai, tiks novirzīti ambulatoro
veselības aprūpes pakalpojumu apmaksai un neatliekamās
medicīniskās palīdzības dienesta attīstībai.
9) Zilupes slimnīcā 2003.gadā no veselības aprūpes budžeta tika
apmaksāta pilna pakalpojumu cena par tiem pakalpojumiem, kas tika
sniegti slimnīcas 35 īslaicīgās sociālās aprūpes gultās. Zilupes
pašvaldības pārstāvji ir izteikuši priekšlikumu pārejas periodā
no 2004.gada 1.jūlija līdz 2004.gada 1.oktobrim finansēt no
veselības aprūpes budžeta īslaicīgās sociālās aprūpes gultas 70%
apmērā, bet no 1.oktobra – 50% apmērā. Ar 2005.gada
1.janvāri īslaicīgās sociālās aprūpes gultas pilnā apmērā tiktu
finansētas no pašvaldības līdzekļiem. Izvērtējot minēto
priekšlikumu. Veselības ministrija ir nolēmusi 2004.gadā
nesamazināt slimnīcas kopējo finansējumu salīdzinājumā ar
2003.gadu un piešķirtos līdzekļus ieguldīt primārās veselības
aprūpes centra attīstībai.
Šā gada 27.maijā Veselības ministrijas vadība tikās ar Latgales
mazo slimnīcu vadītājiem un pašvaldību pārstāvjiem un pārrunāja
šo slimnīcu turpmākās darbības virzienus un iespējamo vietu
veselības aprūpes sistēmā.
Veselības ministrs R.Muciņš
2004.gada 8.jūnijā