Vēstulē Saeimas priekšsēdētājai, ierosinot izskatīt un pieņemt likumprojektu “Tiesībsarga likums”
“Savas darbības Valsts prezidenta
amatā laikā tiekoties ar cilvēkiem dažādos Latvijas pagastos un
pilsētās, bieži esmu dzirdējusi uzskatu, ka vara ir atrauta no
tautas. Iedziļinoties dažādos valstī risināmajos jautājumos un
lasot tūkstošiem iedzīvotāju vēstuļu, man jāsecina, ka jautājums
par valsts iedzīvotāju tiesību aizsardzību prasa īpašu
uzmanību.
Mēs varam justies lepni par to, ka Valsts cilvēktiesību birojs
Latvijā tika nodibināts kā viens no pirmajiem Centrālajā un
Austrumeiropā. Mums joprojām ir iespējas būt tiem, kas rāda labu
piemēru, kā mazināt plaisu starp varu un tautu. Veidojot Valsts
cilvēktiesību biroju, tam tika uzdots rūpēties par cilvēka
pamattiesību aizsardzību, bet jāsecina, ka ārpus valsts uzmanības
vēl palikuši vairāki citi iedzīvotāju tiesību aizsardzības
jautājumi. Daudzās jomās, šķiet, trūkst atbildīgo institūciju
darbības koordinācijas, citās atkal nepieciešamas konkrētas
izmaiņas likumos, politiskā griba un darbības apjomam atbilstošs
finansējums. Tādēļ, manuprāt, ir pienācis laiks jau apzinātu
iespēju izmantošanai.
Kopš 1996.gada 31.decembrī tika pieņemts likums “Par Valsts
cilvēktiesību biroju”, Latvijā vairākkārt ir pilnveidota
likumdošana cilvēktiesību jomā, Satversme ir papildināta ar jaunu
un ļoti svarīgu 8.nodaļu “Cilvēka pamattiesības”, Latvija ir
ratificējusi virkni starptautisku cilvēktiesību aktu, ir pieņemts
Valsts pārvaldes iekārtas likums, Administratīvā procesa likums
un citi.
Ar lielu gandarījumu varu atzīt, ka arvien lielāka uzmanība gan
sabiedrībā, gan valsts institūciju darbībā tiek veltīta bērnu
tiesību aizsardzības jautājumiem, kā arī jautājumiem, kas
saistīti ar vienlīdzīgas attieksmes principa nodrošināšanu un
jebkāda veida diskriminācijas novēršanu.
Tādēļ ir pienācis laiks atkal atgriezties pie jautājuma par
Valsts cilvēktiesību biroja uzdevumiem, funkcijām un tiesībām.
Uzskatu, ka biroja mandāts, tāpat kā tā darbības finansiālais
nodrošinājums, šobrīd pilnā mērā vairs neatbilst valsts
attīstības pakāpei un vajadzībām. Biroja darbība ir jāpaplašina,
uz tā pamata izveidojot institūciju, kuras nosaukums atbilstu tās
mandāta apjomam. Ar šo Tiesībsarga likumprojektu es piedāvāju
veidu, kā īstenot šo mērķi.
Tā kā šobrīd Latvijā nevienai neatkarīgai valsts institūcijai nav
dotas īpašas pilnvaras ātri, efektīvi un bez papildu izmaksām no
iesniedzēju puses izskatīt iedzīvotāju sūdzības par valsts
pārvaldi, par to iedzīvotāju tiesību aizskārumiem, kas noteiktas
ne tikai Satversmē, bet arī citos normatīvajos aktos attiecībā uz
valsts pārvaldes un pašvaldību darbību, es ierosinu Saeimai
izskatīt un pieņemt likumprojektu par Tiesībsarga biroju, vēršot
uzmanību uz nepieciešamību turpināt mūsu valsts attīstību,
pilnveidošanos un demokrātisko tradīciju nostiprināšanos.
Latvijai ir nepieciešama Tiesībsarga biroja likumprojektā
noteikto funkciju un pienākumu nodrošināšana valsts iedzīvotājiem
un tāda institūcija, kas darbotos kā starpnieks starp varu un
tautu, kā konfliktu risinātājs un mierizlīgumu veicinātājs.
Latvijā ir pieņemti virkne likumu, kuru mērķis ir aizsargāt
cilvēku tiesības, tomēr dzīvē tie ne vienmēr praksē rada cerētos
rezultātus un tos bieži ignorē tieši amatpersonas, kuras pārstāv
valsti. Šī iemesla dēļ plaisa starp tautu un varu, neuzticība
valsts varas institūcijām un tiesiskais nihilisms var turpināties
un pat pieaugt.
Esmu pārliecināta, ka Tiesībsarga institūcija ne tikai veiks
starpnieka funkciju starp valsti un tās iedzīvotājiem, bet arī
ievērojami atslogos mūsu tiesu sistēmas darbu, radot iespēju
atrisināt strīdīgu situāciju daudz vienkāršāk un ātrāk.
Jāatzīst, ka valstī ir ievērojama cilvēku daļa, kuriem savu
interešu aizstāvība un taisnības noskaidrošana tiesā ir pieejama
ierobežoti, ņemot vērā šī procesa izmaksas un laiku, ko tas
aizņem. Tāpat jāņem vērā, ka tiesāšanās kā veids panākt savu
tiesību aizskārumu novēršanu biežāk tiek izmantots gadījumos, kad
konkrētā persona ir pietiekami uzņēmīga un juridiski izglītota,
lai vērstos tiesā ar pieteikumu. Savukārt tiesībsargam būs
tiesības ierosināt pārbaudes lietas pēc personīgās
iniciatīvas.
Tiesībsargs ar plašu mandātu un likumā noteiktām neatkarības un
imunitātes garantijām būtu efektīvs instruments arī pašas Saeimas
rokās, jo, būdams parlamentāri apstiprināts, tas kļūtu par
parlamentārās kontroles mehānismu, lai panāktu to likumu izpildi,
kurus Saeima pieņem. Taču vienlaikus vēlos uzsvērt, ka
tiesībsarga amats nekādā ziņā nedrīkst kļūt politizēts.
Ombuda institūcijas šobrīd darbojas jau vairāk nekā 110 pasaules
valstīs (Zviedrijā – kopš 1809.gada, Somijā – kopš 1918.gada), un
tas ir labākais pierādījums to nepieciešamībai un lietderībai.
Nevaru piekrist viedoklim, ka mūsu valsts apstākļos tā būtu dārga
un lieka greznība. Manuprāt, tā ir tālredzīga ilgtermiņa
investīcija, lai nodrošinātu likuma spēku, tiesiskumu, labas
pārvaldības principu ievērošanu un nepārslogotu tiesu sistēmas
darbību.
Pamatojoties uz iepriekš norādīto un Latvijas Republikas
Satversmes 47.pantu, nosūtu Saeimai izskatīšanai un pieņemšanai
likumprojektu “Tiesībsarga likums”.
Izstrādājot šo likumprojektu, Valsts prezidenta piesaistītie
eksperti ir ņēmuši vērā gan citu valstu pieredzi ombuda
institūciju darbībā, gan četru gadu laikā gūtās labākās atziņas,
ierosinājumus un priekšlikumus, gan arī starptautisko
organizāciju, īpaši EDSO un ANO Attīstības programmas,
rekomendācijas Latvijas situācijas risināšanai cilvēktiesību
jomā, kā arī labas pārvaldības principu ievērošanai valsts
pārvaldes darbā.”
Valsts prezidenta preses dienests