Izaicinājums attīstības labā
Eiropas Savienības (ES) piektā visievērojamākā paplašināšana plašsaziņas līdzekļos izraisīja vēl neredzētu bumu. Mikrofonus, spalvaskātus (datorus) tvēra politiķi, ekonomisti, politologi, juristi, sociologi, futurologi, vēsturnieki. Vieni paplašināšanos dedzīgi apjūsmoja, citi aktīvi kritizēja. Tika apsvērts viss: ES pagātne, tagadne, nākotne. Paplašināšanās jebkuras pozitīvās un negatīvās iezīmes, gaidāmie panākumi un traucējošās pretrunas. Viens aspekts tomēr palika it kā ēnā. To pārāk bieži necilāja, rūpīgi neanalizēja. Runa ir par Amerikas Savienoto Valstu un Eiropas Savienības sāncensību pasaules tirgū.
Mazliet vēstures
Otrā pasaules kara dēļ Eiropā pamatīgi noasiņoja ne tikai šā kara zaudētāji, bet arī uzvarētāji. ASV ekonomika toties brangi pieņēmās spēkā. Varenais un bagātais aizokeāna onkulis ar Māršala plānu palīdzēja Rietum-eiropas valstīm ātri sadziedēt kara cirstās brūces un stāties uz attīstības platā lielceļa. Zie-meļatlantijas pakts četrdesmito gadu nogalē piekala šīs valstis ASV militārajai jomai. 1956.gadā sešas Rietumeiropas valstis (VFR, Francija, Itālija, Beļģija, Nīderlande un Luksemburga) lēma izveidot Eiropas Kopienu. Tas bija pirmais nopietnais izaicinājums ASV sāncensībai pasaules tirgū. Integratīvās apvienības pamatideja – kopējais tirgus ar brīvu preču, cilvēku un kapitāla kustību, daudziem kopējiem saimnieciskās “spēles noteikumiem” – soli pa solim tuvinātu Eiropu tai ekonomiskajai kārtībai, kas vieno ASV štatus. ES mēģinājumu īstenot kopēju ārējo politiku, veidot savu militāro spēku un it sevišķi nacionālo valūtu reālā nomaiņa ar eiro nostiprināja šo attīstības ievirzi.
Eiropas Savienība nav Eiropas savienotās valstis
Lasītājam jāievēro viena
principiāla atziņa: ES ne tagadnē, ne nākotnē nav un nebūs
Eiropas savienotās valstis pēc Amerikas Savienoto Valstu parauga.
ES veido un veidos suverēnās nacionālās valstis ar savu
satversmi, likumdošanu, diplomātiskajiem dienestiem, armiju,
specifisku administratīvo un ekonomisko sistēmu. Neatkarīgo
valstu un to valdību vadītājiem – karaļiem, prezidentiem,
ministru kabinetu galvām – ir citas funkcijas nekā ASV štatu
gubernatoriem. ES dalībvalstu parlamentu pilnvaras ir
nesalīdzināmi plašākas nekā ASV štatu likumdošanas sapulcē;
pirmie lemj par ārpolitiskiem un militāriem jautājumiem, kas otro
kompetencē nekādi neietilpst. ES dalībvalstis visas ir
starptautiski atzītas ANO locekles. ASV štatus pie ANO mītnes
gaida uzraksts – “līdzdalība nav paredzēta”.
ES dalībvalstis brīvprātīgi deleģējušas daļu savu tiesību Eiropas
Savienības vadības institūcijām. Tas nekādā gadījumā nenozīmē
atteikšanos no suverenitātes, nacionālo īpatnību, brīvības
zaudēšanu. ASV štatu visciešākā ekonomiskā sadarbība, integrācija
ir šīs lielvalsts ekonomiskās varenības pamats un vienlaikus
paraugs Eiropas integrācijai, saglabājot ES dalībvalstu
neatkarību. Par pēdējo liecina arī katras valsts veto tiesības
svarīgāko Eiropas Savienības jautājumu izlemšanā. Būtiski ir tas,
ka katra ES locekle ir valsts ar visām no šā statusa izrietošām
tiesībām, pienākumiem, darbības virzieniem, politisko atbildību.
ASV štats jeb pavalsts ir tikai lielas valsts administratīvā
vienība. Tāda ir Amerikas Savienoto Valstu īpatnība.
ASV un ES sāncensība
Sāncensība jeb konkurence ir visai
nozīmīgs attīstības spēks, kas mudina un piespiež neapstāties,
meklēt un atrast jaunus progresīvākus risinājumus. Bez asas
konkurences vēl neviens sportists nav guvis teicamu rezultātu.
Gluži tas pats vērojams pasaules ekonomikā.
ASV un ES aktīvi sacenšas gan savos plašajos tirgos, gan trešo
valstu telpā. Un šī sāncensība nes savus pozitīvus augļus.
Minēsim dažas jomas, kur šī konkurence ir sevišķi asa: automobiļu
ražošana, lidmašīnu un kosmosa aparātu būve, elektrotehnika,
datori un to programmnodrošinājums, sakaru līdzekļi, t.sk.
mobilie telefoni, farmaceitisko preparātu izgatavošana. Firmas
cenšas cita citu pārtrumpot.
Rezultāts ir vispārējs progress. Šinī sacensībā ES koncerni gūst
labus panākumus, piesaista sev vairāk pircēju. Tā Somijas “Nokia”
no mazas darbnīcas ir kļuvusi par pasaules mēroga gigantu, pirmo
vijoli mobilo telefonu tirgū. Nesenajā aerokosmisko aparātu
izstādē Berlīnē ES firmas rādīja, ka tās spēj kā līdzīgas
konkurēt ar ASV firmām. Eiropas aerobusu ražotāju koncerns jau
apsteidzis “Boeing” pasūtījumu skaita ziņā. Pasaules
lielākās pasažieru lidmašīnas būve sākta ES valstu kopējiem
spēkiem, nevis ASV.
Mūsdienās plašs sāncensības lauks starp ASV un ES ir Ķīna.
Konkurē investori, sāncensība notiek par tirgus segmentiem, par
miljoniem pircēju, kas noraida novecojušo produkciju, vēlas
iegādāties tikai to, ko sniedz visjaunākā tehnoloģija, zinātnes
un tehnikas progress.
Šinī sāncensībā ne vienmēr viss norit absolūti gludi. Ir
atsevišķi mēģinājumi no vienas un otras puses sev rast labvēlīgus
noieta nosacījumus, iegrožot konkurenci, ar administratīviem
pasākumiem pasargāt savu tirgu no sāncenšiem. Šie laiku pa laikam
uzliesmojošie konflikti tiek samērā ātri pārvarēti, saglabājot
konkurences svētīgo iedarbību.
Daži salīdzinoši rādītāji
Kopš 20.gadsimta sešdesmitajiem
gadiem ASV un ES ekonomiskais potenciāls nemitīgi audzis.
“Eurostat” sniedz šādus datus: 1960.gadā iedzīvotāju skaits ASV
179 miljoni, ES – 189 miljoni; 2004.gadā ASV iedzīvotāju
skaits pieauga līdz 286 miljoniem jeb par 60%; ES iedzīvotāju
skaits sasniedza 455 miljonus, pieaugums – 2,4 reizes. Šajā pašā
laikā ASV iekšzemes kopprodukts palielinājās 4,3 reizes, ES – 5,8
reizes. Pēdējais Eiropas Savienības paplašinājums vairoja tās
iedzīvotāju skaitu par 78 miljoniem jeb par 21%, IKP – par 311
miljoniem eiro jeb par 4%. Pašlaik ES IKP ir par 616 miljardiem
eiro jeb par 8% lielāks nekā ASV IKP.
Bet tas vēl nav viss. Ja IKP rādītāju attiecināsim uz vienu
iedzīvotāju, aina mainīsies. 1960.gadā ASV pēc šā rādītāja
pārsniedza Eiropas Savienību 1,27 reizes (10 100 eiro pret 8100
eiro), 2004.gadā – 1,48 reizes (26 700 eiro pret 18 100
eiro).
Interesants ir ASV un ES ekonomiskā potenciāla salīdzinājums, ja
IKP attiecina pret vienu nodarbināto. Pēc šā rādītāja absolūtā
izteiksmē ASV pārākums pieauga (1960.gadā – 7,9 tūkstoši eiro,
2004.gadā – 9,7 tūkstoši eiro), toties relatīvā izteiksmē saruka
(no 1,35 līdz 1,24 reizēm). Šie pretrunīgie dati liecina, ka 25
gados darba atdeve ASV pieaugusi 2 reizes, ES – 2,2 reizes;
vienlaikus ES tika iekļautas jaunas valstis ar zemāku darba
efektivitāti nekā Eiropas Savienības veterāniem.
ES īpatsvars aug
Nozīmīgākais ASV un ES sāncensībā
ir tirgu iekarošana. 1960.gadā ASV īpatsvars pasaules
tirdzniecībā bija 24,8%, ES – 16,9%. 2004.gadā situācija būtiski
mainījusies. ASV īpatsvars saruka līdz 14,7%, bet ES pieauga līdz
20,5%. Eiropas Savienības panākumi ekonomiskajā sāncensībā ar ASV
ir nenoliedzami. Desmit jaunas dalībvalstis ES sastāvā ir
kārtējais izaicinājums aizokeāna varenajam milzim. Audzis ES
kopējais potenciāls, tieši kontrolējamā tirgus telpa ar
priekšrocībām preču un kapitālu kustībā. Paredzamā nākotnē ES
īpatsvars pasaules tirdzniecībā turpinās augt. Jāievēro, ka
Eiropas Savienības sāncenši ir arī Japāna, perspektīvā – Ķīna,
Dienvid-austrumāzijas kādreizējie tīģeri.
ES turpmākos sasniegumus pasaules tirgus apgūšanā (atkarošanā)
iegrožo tās relatīvi zemie IKP izaugsmes tempi. Pēc jaunākām
prognozēm, šis temps šogad Eiropas Savienībai līdzināšoties tikai
1,7%, toties ASV – 4,7%, 2005.gadā – attiecīgi 2,4% un 3,7%.
Lielāku rosību ES kopējā pieaugumā var nodrošināt jauno
dalībvalstu, arī Latvijas, straujāka attīstība. Plašākā un
vispusīgākā integrācija ir sāncensību veicinošs spēks. Sekas ir
visu tautu interesēs.
Georgs Lībermanis,
LU Dr.h.c., Latvijas valsts emeritētais zinātnieks