Video, māksla un deja
Galerija “Noass” ir īpaša un atšķirīga ne tikai ar to, ka ir peldoša (atrodas uz AB dambja), bet arī tai ziņā, ka pagaidām Rīgā tā ir vienīgā telpa un platforma eksperimentāliem mūsdienu mākslas projektiem – instalāciju, foto un videodarbu izstādēm. “Noass” regulāri seko videomākslas situācijai un popularizē šo mākslas veidu, tāpēc ir privileģēts saukties arī par vienīgo videogaleriju. Ar “Noasa” darbību iepazīstina videoprojekta kuratore Agnese Lūse.
Skats no Kanādas dejas īsfilmas “Laiku pa laikam”. Tā stāsta par sievietes emocionālo dzīvi pēckara dažādajās desmitgadēs Foto no galerijas “Noass” materiāliem |
Šajā gadā sākts pasaules
videomākslas projekts. (Pa- saulē videomāksla sākās līdz ar video
izgudrošanu – 60.gados, bet pie mums 80.gadu beigās – 90.gadu
sākumā.) Līdz šim neviens nav mērķtiecīgi pievērsis uzmanību
pasau-les videomākslas aktuālajām tendencēm, pat augstākās ar
mākslu saistītās mācību iestādes ne, jo trūkst informācijas un
videomateriālu. Tāpēc izglītojoša loma ir tam, ka reizi mēnesī
notiek videoseanss kinoteātrī “K.Suns”. Pirmais pusgads bijis
veltīts videodejai.
Videodeja ir horeogrāfija, kas radīta speciāli ekrāna versijai,
izmantojot kino specifiku (montāžu, digitālos efektus un
apstrādi, animāciju u.tml.), tādēļ tajā ir iespējams viss, kas
nav iespējams dzīvā izrādē – dejā uz skatuves. Uz ekrāna deja var
norisināties jebkur – zem ūdens vai gaisā, turklāt mēs redzam to
daudz tuvākā plānā – garām nepaslīd atsevišķas kustību nianses,
grimases sejā. Bieži vien dejotāji ir ne tikai cilvēki, bet arī
kādi objekti, formas, krāsas, kas rada sajūtu, ka notiek kustība,
un tā ir kā deja.
Televīzijas kultūras programmas “Kūlenis” veidotājs Jānis Rēdlihs
uzskata, ka videodejas žanrs kalpo kā spilgts iniciators daudzām
norisēm citos mākslas veidos. Kā piemēru viņš min moderno baletu,
kurā ar laiku parādās tendences, kas jau ir bijušas videodejā.
Viņaprāt, ne velti videodejas programmas, kas ir ļoti
daudzveidīgas gan pašas dejas, gan arī kinematogrāfa ziņā, kuplā
skaitā apmeklē mākslinieki. Tās bagātina domāšanu un
fantāziju.
Jau tuvākajā laikā iecerēts parādīt, ka videofilma nav vienīgā
videomākslas forma. Tāda ir arī, piemēram, videoinstalācija –
vairāku monitoru uzstādījums, kuros tiek rādīts kāds sižets, kas
atkārtojas. Tā kā videofestivālos tiek iekļauti arī interneta un
digitālie darbi, mākslinieciski veidotas datorspēles, zūd robeža,
ka videomāksla ir tikai tas, kas filmēts ar videokameru. Līdz ar
to mainās arī šā mākslas veida estētika, attēls iegūst citas
īpašības.
Par to visu un vēl daudz ko citu pārliecināties klātbūtnē,
tādējādi paplašinot pasaules uztveres robežas, varēs galerijas
“Noass” rīkotajos pasākumos:
1.jūlijs – 1.septembris. Vasaras ekspozīcija “Iluminācijas
04” un izstāde “Sapņu sala”, kura solās simboliski būt paradīze
zemes virsū, kas eksistē izolēti no apkārtējās pasaules kā
apburta vieta, kur realizējas visas indivīda ilūzijas, notiek
mistiski atgadījumi, tajā pašā laikā radot sava veida vēsturisku
drupu efektu. Tā iespaidā skatam pavērsies sala, kas pilna dažādu
objektu, tomēr ir pamesta. Tas viss tiks panākts ar vietējo un
starptautiski slavenu mākslinieku darbiem.
27. – 29.augusts. 4.starp-tautiskais videomākslas festivāls
“Ūdensgabali”, kura programmā paredzēta Somijas nacionālā
videofestivāla VIEW04 izlase, starptautiskā video un mediju
mākslas festivāla VIPER/Basel (Šveice) programma ar ievadlekciju,
3D animācijas programma, kā arī Latvijas videomākslas
konkursskate.
Oktobris. Ziemeļvalstu un Krievijas videomākslas skate
“Electric Visions” ar ievadlekcijām.
Novembris. Austrijas videomākslas un videodejas programma ar
ievadlekcijām.
Ieva Jaunupe