Par Induļa Emša vadītās valdības pirmajās 100 dienās paveikto
Ministru prezidents Indulis Emsis Foto: Gatis Dieziņš, A.F.I. |
Šajā 100 dienās valdība
strādājusi, lai veicinātu un stiprinātu sabalansētu un
ilgtspējīgu attīstību Latvijā visās nozarēs. Sagaidot valdības
pirmās 100 dienas, ir vairākas lietas, kuras īpaši
akcentējamas.
Pirmā un aktuālākā ir Latvijas pilntiesīgas dalības nodrošināšana
Eiropas Savienībā (ES). Līdz maijam visas valsts pārvaldes
institūcijas veica apjomīgu darbu. Tika pieņemts vairāk nekā 30
likumprojektu un vairāk nekā 200 Ministru kabineta noteikumu.
Latvija izpildīja sarunās par iestāšanos doto solījumu – līdz ar
iestāšanos būt pilnībā gatavai ES tiesību aktu ieviešanai.
Latvijas paveikto pozitīvi novērtēja Eiropas Komisija, un pret
Latviju netika piemērotas sankcijas.
Valdība nodrošinājusi ES piedāvāto līdzekļu izmantošanas iespējas
– sagatavota sistēma un sākta projektu pieņemšana līdzekļu
saņemšanai no ES struktūrfondiem lauksaimniecības un
zivsaimniecības atbalstam, ceļiem. ES piedāvāto finansējumu
iespējams saņemt visām nozarēm, tai skaitā – uzņēmējdarbībai,
sociālajai un labklājības, vides, izglītības, kultūras, veselības
un citām jomām.
Īpaši nozīmīgi uzsvērt, ka pirmajās simt valdības darbības
dienās nodrošināta stabilitāte lauksaimniecībā – mūsu
lauksaimnieki joprojām saņem ES finansējumu un turpina sekmīgu
darbu. Uzreiz pēc iestāšanās ES saņemti lauksaimnieku pieteikumi
uz struktūrfondu līdzekļiem. Sekmīga ir lauksaimnieku
reģistrēšanās ES platībmaksājumiem. Joprojām visos reģionos tiek
īstenoti plaši informēšanas pasākumi par iespējām saņemt ES
līdzekļus lauksaimniekiem.
Sākot valdības darbu, nācies konstatēt, ka ik dienu
valstij tiek nodarīti lieli finansiāli zaudējumi sakarā ar
vairāku valsts mērogā nozīmīgu būvprojektu pārtraukšanu,
piemēram, policijas komplekss Rīgā, Gaujas ielā, Liepājas
policijas ēka, austrumu robeža. Iespēju robežās esam atsākuši
strādāt pie šiem projektiem.
Tāpat valdību pārsteidza priekšgājēju rīcība saistībā ar
Latvijas interešu pārstāvniecību starptautiskajā tiesvedībā.
Piemēram, mierizlīgums un memorands ar “TeliaSonera”. Mūsu
priekšgājēji pat nebija ieplānojuši līdzekļus advokātiem valsts
budžetā, līdz ar to valstij iekrājušies ievērojami soda
procenti.
Vienlaikus jāakcentē Valsts kancelejas nozīme kā valsts interešu
pārstāvim starptautiskajā tiesvedībā. Valsts kancelejas vadībā
maija vidū tika sekmīgi aizstāvētas valsts intereses un panākts
izlīgums starp Somijas kompāniju “Fortum Oil and Gas Oy/Shipping”
(NESTE) un Rīgas brīvostu.
Īpaši sāpīga joma, sākot darbu, bija muita. Šajā nozarē
tika saņemts viens no nepatīkamākajiem mantojumiem no
iepriekšējās valdības. Taču Valsts ieņēmumu dienesta Galvenā
muitas pārvalde izstrādāja Rīcības plānu muitas darba problēmu
novēršanai pēc 1.maija. Šis plāns jau veiksmīgi tiek realizēts.
Plāns paredz 61 aktuāla jautājuma risināšanu, sadarbības
pilnveidošanu ar uzņēmējiem, skaidrojumu sniegšanu VID
reģionālajām iestādēm par dažādiem normatīvo aktu piemērošanas
jautājumiem. Vairāk nekā puse jautājumu jau atrisināti, muitas
sistēmā pastāvošās nepilnības plānots novērst līdz septembra
beigām. 100 dienās sasniegtos rezultātus muitas darba sakārtošanā
atzinīgi vērtē uzņēmēji. Atjaunota Muitas konsultatīvā padome,
atsākts dialogs ar uzņēmējiem par VID un muitas darba
uzlabošanu.
Šajā laikā vērojami rekordlieli ieņēmumi valsts budžetā. Aprīlī
ieņēmumi pamatbudžetā – 122 miljoni latu, martā – 110 miljoni
latu. Maijā valsts pamatbudžeta ieņēmumi – 92,65 miljoni latu,
kas atbilst prognozēm par sagaidāmajiem ieņēmumiem pirmajos
mēnešos pēc Latvijas iestājas ES.
Sociālā budžeta ieņēmumi maijā bijuši lielāki nekā jebkurā citā
šā gada mēnesī – 57,3 miljoni latu. Sociālā budžeta kopējie
ieņēmumi piecos mēnešos ir 269,57 miljoni latu, izdevumi – 243,09
miljoni latu, finansiālais pārpalikums ir 26,48 miljoni
latu.
Piecu mēnešu kopējie pamatbudžeta ieņēmumi ir 508,41 miljons
latu, izdevumi – 525,36 miljoni latu, deficīts – 16,94 miljoni
latu.
Īpaši jāuzsver, ka šīs valdības laikā Saeima pieņēma
lēmumu un tagad pensijas tiek indeksētas divas reizes gadā –
aprīlī un oktobrī. Pirmā indeksācija bija jau šā gada 1.aprīlī,
kad pensijas tika palielinātas par 2,5 latiem, bet oktobrī
vidējais pensijas pieaugums varētu pārsniegt pat 5 latus.
Visi atceramies ažiotāžu ar cenu kāpumu, pirms Latvija grasījās
kļūt ES dalībvalsts. Lai analizētu situāciju un sniegtu
priekšlikumus nepamatotu cenu izmaiņu un inflācijas jomā, maija
vidū tika izveidota darba grupa, kas nule beigusi darbu –
izanalizēta pašreizējā situācija un izstrādāti priekšlikumi. Pēc
Jāņiem valdībai tiks iesniegts ziņojumus.
Ministru kabinets lēmis par neapliekamā minimuma paaugstināšanu
un nodokļa atbrīvojuma par apgādājamām personām palielināšanu.
Pakāpeniski līdz 2010.gadam neapliekamais minimums sasniegs 70
latus mēnesī, nodokļa atvieglojums par apgādībā esošām personām –
53 latus mēnesī.
Vēl viena valdības prioritāte – dialoga veicināšanu ar
sociālajiem partneriem. Tūlīt pēc Jāņiem valdība kopīgi ar darba
devējiem un darba ņēmējiem parakstīs sadarbības memorandu
sociālajā jomā.
Jau sākts aktīvs darbs, lai mazinātu sociālo atstumtību un
nabadzību. Piemēram, tiek izstrādātas Nacionālā rīcības plāna
sociālās atstumtības mazināšanai pamatnostādnes; tiek strādāts
pie pamatnostādnēm invalīdu un personu ar funkcionāliem
traucējumiem sociālai integrācijai. Ar 1.jūliju darbu sāks
Sociālās integrācijas centrs. Paplašinot profesionālās
rehabilitācijas pakalpojumu klāstu un nodrošinot personām
nepieciešamo medicīnisko un sociālo rehabilitāciju, cilvēkiem
tiks nodrošinātas iespējas pārkvalificēties, iegūt profesionālo
izglītību.
Lai nezaudētu saikni ar tautiešiem ārzemēs un stiprinātu
latviskumu trimdā, Ministru kabinets 15.jūnijā akceptēja
protokollēmumu par Latvijas valdības un Pasaules brīvo latviešu
apvienības sadarbību. Līdz šim neviena valdība nebija spērusi
tādu soli, un tas ir labs pamats turpmākai sadarbībai ar
latviešiem svešumā. Valdībai jāapzinās, ka bez tautiešu atbalsta
mēs nebūtu sasnieguši to attīstības līmeni un starptautisko
atpazīstamību, kāds Latvijai ir pašlaik. Un tagad ir pienācis
laiks mums sniegt atbalstu trimdas tautiešiem – stiprinot
latvisko kultūru, tradīcijas, izglītību ārpus Latvijas dzīvojošo
vidū.
Veselības jomā ievērojami uzlabojies dialogs ar
sabiedriskajām organizācijām un ārstus pārstāvošām organizācijām.
Par visiem sabiedrībai aktuāliem jautājumiem notiek diskusijas ar
šīm organizācijām, un tikai diskusiju rezultātā tiek pieņemts
konkrēts lēmums. No konfrontācijas ir uziets uz dialoga ceļa,
piemēram, par kompensējamo medikamentu sistēmu tiks diskutēts ar
visām iesaistītajām asociācijām; par pacientu tiesību likumu; par
ambulatoro veselības aprūpi. Jautājums par neatliekamās
medicīniskās palīdzības brigāžu šoferu atalgojumu tiek lemts
sarunu ceļā ar arodbiedrībām, pašvaldībām. Plānots, ka šoferiem
algas varētu tikt palielinātas līdz ar grozījumiem šī gada
budžetā.
Pirmo 100 dienu darbā un nākotnē valdība lielu vērību
velta pašvaldību kapacitātes stiprināšanai un spēcīgu otrā līmeņa
pašvaldību jeb apriņķu izveidei. Sekmēta brīvprātīga novadu
veidošana – grozīts Administratīvi teritoriālās reformas likums,
paredzot brīvprātīgu novadu veidošanu, sarunās aptaujātas visas
pašvaldības par novadu veidošanu, apkopoti rezultāti – 450
pašvaldības (jeb 86%) atbalsta novada izveidi tuvākā vai tālākā
nākotnē. Salīdzinājumam: pagājušā gada vasarā novadu izveidi
atbalstīja 391 pašvaldība (jeb 72%).
Izdots rīkojums par pašvaldību aizņēmumu limita 2004.gadam
palielināšanu par 5 miljoniem latu. Tas paver straujākas
attīstības iespējas vairākām Latvijas pašvaldībām. Valdībā
pieņemtas reģionālās politikas pamatnostādnes un izveidota Valsts
reģionālās attīstības aģentūra.
Kā viena no šīs valdības prioritātēm minama arī spēcīgu
ģimeņu veidošana un stiprināšana. Līdz šim veikts viss, lai šā
gada jūlijā sāktu darboties Uzturlīdzekļu garantiju fonds, kas
nodrošinās minimālos iztikas līdzekļus arī tiem bērniem, kuri
nesaņem uzturlīdzekļus no vecākiem. Piemēram, ja tiesa pieņem
lēmumu, ka iztikas līdzekļus nav iespējams piedzīt, šo funkciju
turpmāk uzņemsies valsts, tādējādi nodrošinot iespēju katram
bērnam saņemt uzturlīdzekļus Ministru kabineta noteiktajā apmērā,
vēlāk piedzenot parādu no nemaksātāja.
Aktualizēts bērnu pilsonības jautājums: divi ministri – Nils
Muižnieks un Ainars Baštiks – nosūtīja aicinājumu pēc 1991.gada
21.augusta dzimušo nepilsoņu un bezvalstnieku bērnu vecākiem ar
aicinājumu reģistrēt savus bērnus par Latvijas pilsoņiem.
Sākotnējā informācija liecina, ka aicinājums guvis nepilsoņu
atsaucību. 2004.gada maijā pilsonībā reģistrēti 354 bērni,
savukārt 2003.gada laikā tikai 356.
Lai pēc iespējas lielākam bērnu skaitam dotu iespēju
dzīvot ģimenē un samazinātu to skaitu ārpusģimenes aprūpes
iestādēs, izstrādāts audžuģimeņu institūta attīstības modelis. Tā
mērķis – panākt audžuģimeņu skaita pieaugumu. No šā gada līdz 70
latiem palielināta atlīdzība par audžuģimenes pienākumu
pildīšanu, tiek organizēta apmācība esošajām audžuģimenēm un
aizbildņiem. Savukārt adoptētājiem par vienu adoptējamo bērnu
tiek izmaksāts Ls 1000 vienreizējs pabalsts. Cilvēkiem un
ģimenēm, kas īsteno alternatīvās aprūpes formas, tiek piedāvātas
bezmaksas psihologa konsultācijas.
Izstrādāts rīcības plāns koncepcijas “Valsts ģimenes politika”
2004.–2013.gadam īstenošanai. Šis rīcības plāns paredz izveidot 8
bērnu rotaļu un attīstības centrus īslaicīgai (līdz 4 stundām)
bērnu aprūpei, pakāpeniski palielināt ģimenes valsts pabalsta
koeficientus par otro un nākamajiem bērniem, nodrošināt skolēniem
no 1. līdz 4.klasei valsts daļēji apmaksātu ēdināšanu, tādējādi
ikvienam no tiem dodot iespēju vismaz reizi dienā saņemt
pilnvērtīgu uzturu.
Būtiski uzlabojumi uzņēmējdarbības vides sakārtošanai un
uzņēmējiem labvēlīgu apstākļu radīšanai. Piemēram, lai veicinātu
Latvijas uzņēmumu konkurētspēju, sekmētu jaunu tirgu apgūšanu, kā
arī nostiprināšanos esošajos tirgos valdībā apstiprinātas
Latvijas eksporta veicināšanas politikas pamatnostādnes – katru
gadu plānots atvērt vismaz 3 jaunas Latvijas ekonomiskās
pārstāvniecības ārvalstīs, sekmēt preču un pakalpojumu ar augstu
pievienoto vērtību īpatsvara pieaugumu kopējā eksporta
apgrozījumā vidēji par 5% gadā.
Lai veicinātu uzņēmēju eksportspēju un palielinātu eksporta
sortimentu un apjomus, valdībā apstiprināta Latvijas Mazo un
vidējo uzņēmumu attīstības programma 2004.–2006.gadam. Plānots
gada laikā dibināto mazo un vidējo uzņēmumu skaitu palielināt par
5–7% un uz pusi samazināt mazo un vidējo uzņēmumu darbības
pārtraukšanas gadījumu pirmo divu pastāvēšanas gadu laikā
īpatsvaru.
Ceļu sakārtošanas joma ir pirmā, kurā sākti apgūt ES
līdzekļi. Uzsākta nacionālās programmas “Valsts pirmās šķiras
autoceļu attīstībai” (ERAF) realizācija, dodot zaļo gaismu ES
struktūrfondu līdzekļu apguvei. Laika posmā no 2004. līdz
2007.gadam šai jomai paredzēti aptuveni 77,5 miljoni latu, par
kuriem plānots salabot aptuveni 360 km 1.šķiras ceļus.
Tiek gatavota dokumentācija, lai atjaunotu Autoceļu fondu kā
speciālo budžetu, kas ir vienīgā iespēja stabilizēt un ar laiku
uzlabot Latvijas autoceļu stāvokli. Šis fonds varētu sākt darbu
no nākamā gada.
Svarīgi attīstīt vienu no mūsu bagātībām – mežus – un
veicināt nacionālās kontroles palielināšanos šajā nozarē.
Pieņemts būtisks lēmums par valsts koksnes pārdošanu
2005.–2007.gadiem.
Eiropas Komisijā iesniegts Latvijas saraksts ar potenciālajām
“Natura 2000” teritorijām. Svarīgi uzsvērt, ka Latvija bijusi
pirmā Austrumeiropas valsts, kas iesniegusi šo sarakstu. Sarakstā
ir 336 teritorijas, kas veido 12% valsts platības. “Natura”
nodrošina sugu un biotopu adekvātu aizsardzību, Latvijas dabas
aizsardzību un saglabāšanu nākamajām paaudzēm.
Šā gada 1.jūlijā stāsies spēkā Ministru kabineta noteikumi
par karavīru dienesta atalgojumu – tajos paredzēta jauna karavīru
atalgojuma struktūra, neizdalot atsevišķi piemaksas par dienesta
pakāpi un izdienu. Izstrādāts pasākumu plāns pārejai uz
profesionālo militāro dienestu, kas notiks līdz 2007.gadam.
Sākts konstruktīvs dialogs
ar mazākumtautību izglītības organizācijām un ekspertiem ar mērķi
uzlabot izglītības kvalitāti mazākumtautību skolās pēc pārejas uz
mācībām galvenokārt latviešu valodā, garantējot mazākumtautību
izglītības iespējas dzimtajā valodā un mazākumtautību valodu un
kultūru attīstību līdztekus latviešu valodas pozīciju
nostiprināšanai izglītībā un sabiedrībā kopumā. Kopā ar citām
institūcijām izdevies mazināt reformas pretinieku protesta akciju
draudus.
Notiek darbs sporta nozares sakārtošanā – līdzsvarotas
finansiālas palīdzības nodrošināšanas sportistiem, valsts izlasēm
un sporta organizācijām no valsts budžeta un privātu līdzekļu
piesaistīšanas tautas sportam un augstas klases sasniegumu
sportam, par mērķi izvirzot sporta un veselīga dzīvesveida
popularizēšanu.
Valdības 100 dienu laikā uzsākti darbi, lai nodrošinātu
Latvijas Nacionālās bibliotēkas apbūves teritorijā esošo
nekustamo īpašumu pārņemšanu valsts īpašumā, mobilizēts
sabiedrības un potenciālo ziedotāju atbalsts projektam. Valdības
deklarācijas kultūras sadaļa paredz jaunas Nacionālās bibliotēkas
uzcelšanu līdz 2008.gadam. Tas ir nozīmīgs projekts, kuram
jāpanāk atbilstošs finansējums no valsts budžeta un citiem
avotiem.
Valsts Kultūrkapitāla fonda neatkarības stiprināšana – rūpējoties
par fonda neatkarību un pamatojoties uz Valsts Kultūrkapitāla
fonda likumu, mainīta fonda padome, nodrošināta lielāka fonda
darbības un pieņemto lēmumu politiskā neatkarība. Plānots, ka
fonda finansējums ik gadu pieaugs par 10%.
Sagaidot valdības 100 dienas, Ministru kabinets
apstiprinājis Valdības rīcības plānu secīgai Ministru kabineta
iecerēto darbu īstenošanai. Vēlos uzsvērt, ka šī ir pirmā reize
atjaunotās Latvijas Republikas vēsturē, kad valdības rīcības
plāns tiek apstiprināts Ministru kabinetā koleģiāli.
Valsts kancelejas komunikācijas departaments