Latvijas Republikas 8.Saeimas Pavasara sesijas pēdējā sēdē 2004.gada 17.jūnijā
Valsts prezidente Vaira Vīķe–Freiberga vakar, 17.jūnijā, Saeimas sēdē Foto: Māris Kaparkalējs, “LV” |
Ļoti cienītā Saeimas
priekšsēdētājas kundze! Ļoti cienītās deputātes! Augsti godātie
deputāti! Dāmas un kungi!
Ir aizvadīts spilgtākais gads Latvijas jaunāko laiku vēsturē.
Vēlos pateikties esošajam un iepriekšējiem parlamentiem par to
ļoti nepieciešamo darbu, kas līdz ar izpildvaru un nevalstiskajām
institūcijām, kā arī ar visu mūsu draugu un sabiedroto palīdzību
ir ļāvis mums panākt Latvijas pilntiesīgu atgriešanos Eiropas un
transatlantiskajā telpā. Jaunāko laiku vēsturei šis ir bilances
laiks, jums personīgi – sava deputāta darbības puslaika
izvērtējums.
Latvija pirmo reizi savā vēsturē ir piedalījusies Eiropas
Parlamenta vēlēšanās. Vispirms es pateicos visiem tiem vairāk
nekā pusmiljonam iedzīvotāju, kuri spēja sasaistīt Latvijas un
Eiropas darba kārtību un aizgāja balsot vēlēšanās. Tas, ka
Latvijas dalības procents vēlēšanās ir ievērojami augstāks par
daudzām citām jaunajām ES valstīm un gana augsts arī uz
līdzšinējo valstu fona, liecina par apzinātu rīcību.
Tomēr visumā zemie piedalīšanās procenti Eiropas Parlamenta
vēlēšanās sūta trauksmes signālu par šīs starptautiskās
pārstāvniecības spējām aktivizēt vēlētājus. Šķiet, viens no
atbildes meklējumiem ved atpakaļ pie nacionālo parlamentu lomas
pārskatīšanas un jaunu komunikācijas formu rašanas sarunā ar savu
vēlētāju. Lai arī tādām mazām zemēm kā Latvijai nenoliedzami ir
arī proporcionāli maz balsu šajā pārstāvju palātā, nedrīkstam
aizmirst, ka tās ir mūsu balsis un tamdēļ ir ļoti svarīgi, cik
labi tās tur skanēs, lai tiktu sadzirdētas. Eiropas Parlamenta
vēlēšanu rezultāti arī citur ir bijuši labvēlīgi tieši
opozīcijas, ne pozīcijas, partijām. Arī tas visām valdībām sūta
zināmu trauksmes signālu. Latvijas gadījumā tieši nacionāli
labējā spārna sekmes šajās vēlēšanās atgādina par vēlētāju bažām
par nacionālās identitātes saglabāšanu kopīgā 25 valstu saimē,
par īpašu vēlmi sargāt savu valodu un kultūras mantojumu. Es
novēlu visiem šiem jaunā līmeņa tautas priekšstāvjiem vienmēr
atcerēties Latvijas kā valsts kopīgās intereses un demokrātijas
dāvātās iespējas izmantot Latvijai lojālā veidā.
Eiroparlamenta vēlēšanu rezultātu izvērtēšana Latvijas gadījumā
ir notikusi vienlaikus ar secinājumiem par valdības maģisko 100
dienu pavadīšanu. Laikā no šā gada marta līdz maijam valstij bija
jāpabeidz ļoti gara neatliekamu darbu virkne, lai valsts pilnībā
iekļautos Eiropas Savienībā. Šī valdība sadarbībā ar parlamentu
nav taupījusi pūles, lai ļoti saspringtā un smagā darba tempā
izpildītu situācijas prasības, un par to jums visiem valsts vārdā
šeit gribu teikt paldies.
No valsts interešu viedokļa stabilitāte ir drošākais
priekšnoteikums valdības rīcībspējai un valsts attīstībai. Kopš
neatkarības atgūšanas visas valdības, ieskaitot mazākuma
valdības, ir spējušas piesaistīt vairākuma balsis katrā
balsojumā un uzturēt nemainīgu ārpolitikas kursu valsts virzībā
uz ES un NATO. Tagad, kad mūsu galvenie ārpolitiskie mērķi ir
sasniegti, iekšpolitisko jautājumu risināšana vairāk nekā jebkad
centrēsies ap budžeta sadales prioritātēm. Budžeta grozījumi un
nākamā gada budžeta veidošana būs pārbaudes akmens valdībai. Ļoti
ceru, ka tajā atradīsim tālredzīgu redzējumu par valsts
attīstību, garantijas mūsu spējām apgūt ES līdzekļus un gatavību
ieguldīt tādās jomās kā zinātne un izglītība, kas tik ļoti
nepieciešamas valsts nākotnes izaugsmes izredzēm.
Dāmas un kungi! Šodienas datums – 17.jūnijs – 1940.gadā Latvijas
vēsturē ienesa todien vēl neapjaušamu traģēdiju. Kaut arī
Latvijas Saeima ir pieņēmusi Deklarāciju par valsts okupāciju un
šis dokuments ir izplatīts visām ANO dalībvalstīm, mums jāturpina
šī jautājuma novešana līdz konsekvencei. Jautājums par totalitārā
komunisma noziegumu nosodījumu nav tikai Latvijas jautājums, un
kā tāds tas mums jānes priekšā starptautiskajai auditorijai un
starptautiskajām institūcijām. Ņemot vērā triju Baltijas valstu
likteņu kopību, nākotnē būtu vēlama daudz ciešāka sadarbība
okupācijas fakta starptautiskā skaidrošanā, iesaistot visu trīs
Baltijas valstu vēsturniekus, juristus, ekonomistus un citus
speciālistus. Latvijas vēsturnieku komisijai noteikti ir
jāturpina dot savu ieguldījumu, lai vairotu objektīvas zināšanas
visā pasaulē par šiem noziegumiem pret cilvēci. Mūsu skarbā
pagātnes pieredze varētu noderēt par brīdinājumu, lai citur
pasaulē nepieļautu līdzīgas netaisnības. Toties šodienas
eiropeiskā Latvija ir veiksmīgs piemērs ātrām un efektīvām
pārmaiņām un demokrātijas atjaunošanai. Latvijas pieredze var
būtiski palīdzēt citām valstīm Eiropā un ārpus tās robežām,
sevišķi tām, kuras šobrīd vēl atrodas okupācijas režīmu
varā.
Vēsturiskā pieredze ar brīvības un demokrātijas zaudēšanu ļauj
mums labāk izprast, kāpēc tās ir tik dārgas. Pasaules valstu
iekārtu ainavā Latvija ir dzimusi kā parlamentāra republika
līdzās monarhijām, konstitucionālām monarhijām, prezidentālām
valstīm un, jā, arī dažādu paveidu autoritāriem režīmiem. Pēdējos
Latvija līdz mielēm ir izgaršojusi līdz ar citām tautām
Centrālajā un Austrumeiropā. Autoritārisma, fanātisma un
ekstrēmisma vardarbīgām izpausmēm šodienas pasaulē caur terorisma
draudiem nav robežu, no tām nav pasargāts neviens.
Cīņa par drošību mūsu dienās iegūst aizvien jaunas izpausmes un
prasa no mūsu karavīriem spēju uzņemties smagus riskus dažādās
tālās pasaules malās. Šodien, kad valsts atvadās no Irākā kritušā
latviešu karavīra, es vēlos Latvijas vārdā vēlreiz izteikt valsts
dziļāko cieņu un pateicību karavīra Olafa Baumaņa drosmei,
profesionalitātei un varonībai. Kā miera nodrošināšanas misijas
karavīrs viņš zaudēja dzīvību, gādājot par to, lai daudziem
citiem tā tiktu saglabāta. Viņš tagad pievienojies aizsaules
latviešu varoņu pulkiem, un visa Latvija dalās sērās ar viņa
tuviniekiem.
2004. gads ieies Latvijas vēsturē kā jaunas attīstības ēras
sākums. Latvija ir neatkarīga, brīva, demokrātiska, ES un NATO
pilntiesīga locekle. Īsā vēstures posmā ir sasniegts ļoti daudz,
taču jauni izaicinājumi ir mūsu priekšā. Mēs ieejam Eiropas
Savienībā kā nabadzīgākā no dalībvalstīm, un mums būs
nepieciešams uzturēt šībrīža lieliskos izaugsmes tempus, lai pēc
iespējas īsākā laikā sasniegtu augstāku labklājību. Mums
jāpieliek visas pūles, lai panāktu citas valstis un nākotnē,
cerams, vismaz dažām aizvirzītos priekšā. Es esmu pārliecināta,
ka mēs to varam, bet tas prasīs spēju valstiski domāt un spēju
mobilizēties kopējiem mērķiem.
Demokrātija mums ir devusi pulcēšanās un vārda brīvību, kuras
augstākā izpausme ir parlamentārā iekārta. Saeimā ir pārstāvēti
galvenie tautā pastāvošie domu strāvojumi, un ikviens Saeimas
loceklis ir tikpat leģitīms tautas pārstāvis kā jebkurš cits.
Katrs viens no jums pārstāv zināmu tautas daļu. Tauta jums ir
deleģējusi savu politisko varu, un mūsu Satversme jums normāli
paredz šādu uzticību četru gadu garumā. Lai cik grūti tas būtu,
Saeimas deputātiem ir jāspēj sastrādāties savā starpā, gan lai
izveidotu un atbalstītu rīcībspējīgu valdību, gan lai spētu godam
veikt savas likumdevēja funkcijas. Valstij ir nepieciešama
vadība, valstij ir jāspēj pieņemt lēmumus un tos īstenot dzīvē.
Demokrātiskā parlamentārisma meistarības rādītājs ir spēja atļaut
vislielāko vārda brīvības iespēju, tajā pašā laikā nenonākot līdz
haosam un paralīzei. Pozīcijai ir jābūt skaidrai savās nostādnēs,
vienlaikus tomēr nezaudējot spēju sadzirdēt un saklausīt arī
opozīcijas domas un priekšlikumus. Viedokļu atšķirība ir
neatņemama dzīves sastāvdaļa, un parlamentārās debates tamdēļ
spēlē tik svarīgu lomu politiskajos procesos. Strīdos dzimst
patiesība, strīdi nozīmē iespēju brīvi paust savu viedokli un
nonākt pie vairākuma noteikta kopīga risinājuma, kas ļoti bieži
ir daudz labāks par jebkuru no sākotnējiem izejas punktiem.
Ir apsveicami, ka jautājumi par politiskā procesa kvalitāti
bijuši arī Latvijas politiķu diskusiju objekti. Pasaulē netrūkst
ideju, kā uzlabot politisko procesu, kā padarīt to kvalitatīvu.
Arī mums tagad ir iespējas piedalīties demokrātijas kā sistēmas
turpinātā izaugsmē un uzlabošanā.
Diskusijas ir parlamentārās demokrātijas pamats, taču šīs
diskusijas starp politiķiem nekad nedrīkst kļūt pašmērķīgas,
populistiskas, politikāniskas. Politiskā diskursā ir jāspēj
noteikt robežu, kur beidzas dialogs ar savu vēlētāju un kur sākas
valsts interešu bremzēšana un atbildības pārnešana uz tautas
pleciem. Ieslīgšana diskusijās nedrīkst kļūt neauglīga un
aizkavēt vai nu parlamenta, vai valdības tiešo ikdienas pienākumu
veikšanu, nodrošinot valstiski svarīgu mērķu sasniegšanu un
īstenošanu. Vēl vairāk – diskusijai Saeimā būtu jābūt par
piemēru, paraugu, standartu diskusijai visā plašākā sabiedrībā.
Tādēļ es aicinu jo rūpīgi sekot līdzi, lai jūsu aktuālākie
izskatāmie likumprojekti patiešām vienmēr atbilstu valsts
aktuālajām interesēm un sabiedrības vajadzībām. Lai nebūtu tā, ka
deputātu batālijas par kādu interešu sfēru būtu atrautas no
ārējās pasaules un galu galā ne tikai nedotu gaidīto labumu, bet
paralizētu veselu nozaru darbību.
Šajās dienās esmu ierosinājusi
parlamentam pieņemt likumu par tiesībsarga biroju un nosūtījusi
jūsu izvērtēšanai likumprojektu, kura būtība ir nodrošināt paša
parlamenta pieņemto likumu darbību dzīvē. Bieži dzirdam par varas
atrautību no tautas, varai tiek pārmests intereses trūkums par
savu pieņemto lēmumu īstenošanu.
Neatkarīgs, ar izpildvaru un tiesu varu nesaistīts tiesībsargs
var darboties kā starpnieks starp iedzīvotajiem un varas
institūcijām, nenovedot domstarpības līdz tiesiskiem konfliktiem.
Tas, ka ombuda institūciju kā vienu no garantiem demokrātijas
procesam izvēlas arvien vairāk valstu (šobrīd tādu jau ir vairāk
nekā 110), liecina par šādas institūcijas lietderību.
Latvijas mērķis ir vienota politiskā nācija kā valsts attīstības,
drošības un miera garants. Daudzkulturāla nācija, kas ir lojāla
Latvijas valsts interesēm un spēj sazināties latviešu kā valsts
valodā. Mēs vēlamies veidot valsti, kur nav pamata etniskiem vai
reliģiskiem konfliktiem, kur nav vietas ne ekstrēmismam, ne
fanātismam un kur cilvēku atpazīst pēc viņa personības, darbiem
un vērtībām, nevis etniskās piederības. Lai panāktu harmonisku
sabiedrības dažādu grupu līdzāspastāvēšanu, neatsverama loma ir
kvalitatīvam, izsvērtam un saprotami izskaidrotam likumdošanas
procesam. Deputātiem ir jāapzinās sava milzīgā atbildība tik
jūtīgos jautājumos, kādi ir izglītība, integrācija, sociālie
jautājumi. Katram no šiem priekšlikumiem pārtopot par likuma
normu, rodas konsekvences, kas tieši skar cilvēkus un sabiedrības
procesus (ne tikai vēlētājus).
Pirms gada stāvot jūsu priekšā kā atkārtoti ievēlēta Valsts
prezidente, es jūs uzrunāju, aicinot kopīgiem spēkiem izstrādāt
rīcības programmas, iezīmēt Latvijas vadlīnijas un akcentus,
saprast, kas ir tās vērtības, par kurām varam vienoties, kas ir
mūsu mērķi un principi kā valstij, kurai jāformulē sava vieta
Eiropā un pasaulē. Tas nozīmē – valsts attīstības stratēģijas
analīze.
Kopā ar Ministru prezidentu esam parakstījuši rīkojumu par
Stratēģiskās analīzes komisijas izveidi, un es ceru, ka
izpildvara, uzņemoties politisko atbildību par šādas struktūras
pastāvēšanu, izmantos komisijas darba rezultātus valdības
politikas izstrādē.
Latvija un Eiropa tagad ir viens veselums – jauna Latvija jaunā
Eiropā. Nebūt Latvija nav gatava, bet jau tā iet savu ceļu
pasaulē, pati ar savu nacionālo un Eiropas vērtību kodolu
mantojumu. Šis nu ir īstais brīdis, lai domātu atraisīti un
īstenotu tādu redzējumu, kas Latviju paceļ izaugsmē starp 450
miljoniem citu eiropiešu un kas Eiropu nostiprina starp citiem
pasaules varas balstiem kā spēcīgu spēlētāju.
Ja Latvija skaidri apzināsies savas intereses pasaules plašajā
telpā, tā turpinās sev izcīnīt arvien nozīmīgāku lomu
starptautiskajās politiskajās, ekonomiskajās, kultūras, sporta un
citās sabiedriskās norisēs. Šobrīd ES, NATO un ANO veic būtiskas
reformas, un mums ir iespējams ar idejām un ar darbu iesaistīties
veiksmīgā šo organizāciju attīstībā. Šobrīd ir unikāla iespēja
līdzsvarot pasaules attīstību, un mazām valstīm varētu būt
būtiska loma dialoga stiprināšanā starp civilizācijām.
Demokrātiska valsts balstās uz līdzpilsoņu apziņu par savu
piederību pilsoņu kopībai vai pilsoniskai nācijai, tā balstās uz
izpratni katram par savām privilēģijām un savu līdzatbildību par
visu, kas notiek. Šī pilsoniskās piederības un atbildības sajūta
kopā ar tiesiskumu veido taisnīgas un stabilas valsts stingrākos
pamatus. Mūsu jaunajai demokrātijai šobrīd nāktu par labu zināma
izvērtēšana, kas būtu labs atskaites punkts turpmākas
pilnīgošanās ceļam. Šāds pārskats, sava veida demokrātijas
audits, varētu atspoguļot, kā katrs no mums jūtas savā valstī, kā
jūtas arī tie, kas nesen tikai piepulcējušies pilsoņu
kopumam.
Dāmas un kungi! Pirms pieciem gadiem šajā dienā Latvijas Saeima
man dāvāja uzticību, ko esmu tik augstu vērtējusi un centusies
attaisnot šo gadu garumā. Paldies par uzticību, un turpināsim
savu sadarbību Latvijas labā!