Valsts sekretāru 2004.gada 17.jūnija sanāksmē
Aizsardzības
ministrija
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā likumprojektu “Kara
tiesu likums”.
Latvijas Republikas Satversmes 82.pants
nosaka, ka “tiesu Latvijā spriež rajona (pilsētas) tiesas,
apgabaltiesas un Augstākā tiesa, bet kara vai izņēmuma stāvokļa
gadījumā – arī kara tiesas”.
Satversmes 86.pants paredz, ka “tiesu var spriest tikai tie
orgāni, kuriem šīs tiesības piešķir likums, un tikai likumā
paredzētā kārtībā. Kara tiesas darbojas uz sevišķa likuma
pamata”. Satversmes 82.panta redakcija tika grozīta ar 1998.gada
15.oktobra likumu. Pirms tam tā paredzēja pastāvīgi darbojošos
kara tiesu. Tomēr, kaut arī kara tiesa eksistēja pirms 1940.gada
– līdz 1939.gadam tā darbojās saskaņā ar Pagaidu nolikumu par
Latvijas kara tiesām, bet 1939.gada 1.februārī stājās spēkā Kara
tiesu likums –, pēc Satversmes darbības atjaunošanas 1992.gadā
kara tiesa netika no jauna veidota.
2002.gadā Aizsardzības ministrija sāka konceptuālu diskusiju par
kara tiesām un to nepieciešamību, piedāvājot izvērtēt divas
iespējas: grozīt Satversmes 82. un 86.pantu, svītrojot atsauces
uz kara tiesām, vai izstrādāt likumprojektu, kas regulētu kara
tiesu darbību. Ar Ministru prezidenta rīkojumu tika izveidota
darba grupa, kuras uzdevums bija izstrādāt kara tiesu izveidei
nepieciešamo normatīvo aktu projektus.
Likumprojekts ir izstrādāts, balstoties uz Satversmes 82. un
86.pantu. Tas izveido juridisko bāzi kara tiesu iedarbināšanai
Satversmes 82.pantā paredzētajos gadījumos (t.i., valstī
izsludinot karastāvokli vai izņēmuma stāvokli), nosakot kara
tiesu darbības pamatprincipus, lai panāktu tām piekritīgu lietu
ātru un efektīvu izskatīšanu:
• kara tiesas sāk darbību, valstī izsludinot karastāvokli vai
izņēmuma stāvokli. Kara tiesas darbojas vienīgi Latvijas
teritorijā;
• kara tiesām ir piekritīgas lietas par noziedzīgajiem
nodarījumiem, ko izdarījušas militārpersonas, karagūstekņi,
civilpersonas;
• kara tiesām ir divas instances. Otrās instances kara tiesa ir
viena, un tā darbojas kā apelācijas instance lietām, kuras
izskatījusi pirmās instances kara tiesa, un tās spriedums ir
galīgs un nav pārsūdzams;
• darbam kara tiesās tiek nozīmēti speciāli apmācīti un
attiecīgajā reģistrā iekļautie tiesneši, prokurori un
advokāti;
• karastāvoklim vai izņēmuma stāvoklim beidzoties, kara tiesas
pabeidz skatīt lietas, kuru iztiesāšana ir uzsākta. Pārējās
lietas tiek nodotas vispārējās jurisdikcijas tiesām pēc
piekritības.
– pieteica izskatīšanai likumprojektu “Grozījums likumā “Par
izņēmuma stāvokli””, kurš precizē likumā lietojamo
terminoloģiju.
Pieteikts likumprojekts “Grozījumi
Krimināllikumā”, kurš paredz: atteikties no naudas soda
piemērošanas kara laikā; papildināt 288.pantu “Telekomunikāciju
iekārtu, radio un televīzijas raidītāju un pasta tehnoloģisko
iekārtu bojāšana” ar trešo daļu, nosakot sodu par
telekomunikāciju iekārtas, radio vai televīzijas raidītāja vai
pasta tehnoloģiskās iekārtas tīšu iznīcināšanu vai bojāšanu kara
laikā – brīvības atņemšana uz laiku no sešiem līdz piecpadsmit
gadiem.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Ārlietu, Bērnu
un ģimenes lietu, Ekonomikas, Iekšlietu, Izglītības un zinātnes,
Satiksmes ministrijā, Ministru prezidenta biedra birojā, Īpašu
uzdevumu ministra sabiedrības integrācijas lietās sekretariātā,
Ģenerālprokuratūrā, Valsts kancelejā;
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā noteikumu projektu
“Standartizācijas noteikumi militārajā jomā”.
2004.gada
29.martā Latvija kļuva par Ziemeļatlantijas līguma organizācijas
(NATO) dalībvalsti. Lai nodrošinātu Latvijas pilntiesīgu dalību
NATO, nepieciešams garantēt Nacionālo bruņoto spēku sadarbību un
savietojamību ar NATO bruņotajiem spēkiem. Lai to īstenotu,
Latvijai ir nepieciešama NATO standartizācijas programmas
ievērošana un NATO standartu akceptēšana un ieviešana.
Lai to nodrošinātu, ir sagatavots noteikumu projekts
“Standartizācijas noteikumi militārajā jomā”. Projekts
izstrādāts, pamatojoties uz Standartizācijas likuma 13.pantā
ietverto deleģējumu, kas nosaka, ka Standartizācijas principus,
uzdevumus un organizatorisko sistēmu militārajā jomā nosaka
Ministru kabinets.
Noteikumi nosaka standartizācijas principus, uzdevumus un
organizatorisko sistēmu militārajā jomā. Standartizācija
militārajā jomā ir darbību kopums, kuru mērķis ir noteikt
vispārīgus un daudzkārt piemērojamus principus optimālai
savietojamībai militārajā jomā, tādējādi nodrošinot
Ziemeļatlantijas līguma organizācijas (NATO) standartizācijas
noteiktos kritērijus esošo vai perspektīvo uzdevumu
risināšanai.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Ārlietu,
Ekonomikas, Iekšlietu, Satiksmes ministrijā;
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā likumprojektu
“Grozījumi Militārā dienesta likumā”.
Likumprojekts
precizē 27.pantā paredzēto situāciju, kad karavīru pārvieto uz
civilu valsts iestādi, saglabājot viņam karavīra statusu un
atalgojumu.
Likumprojekta 52.pantā noteiktas papildu sociālās garantijas
ģimenes locekļiem rehabilitācijas pakalpojumu apmaksu karavīra
bojāejas gadījumā, ja tā notikusi, pildot dienesta pienākumus. Ja
aktīvā dienesta karavīrs gājis bojā dienesta laikā, pildot
dienesta pienākumus, vai gada laikā pēc atvaļināšanas no aktīvā
dienesta miris ievainojuma (sakropļojuma, kontūzijas) vai
slimības dēļ, kuras cēlonis saistīts ar militārā dienesta izpildi
(arodslimība), viņa ģimenes locekļiem (laulātajam, bērniem un
vecākiem) sedz izdevumus pilna rehabilitācijas pakalpojumu kursa
saņemšanai.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Ārlietu, Bērnu
un ģimenes lietu, Ekonomikas, Labklājības, Veselības ministrijā,
Nacionālajā trīspusējās sadarbības padomē, Valsts
kancelejā;
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā noteikumu projektu
“Noteikumi par mobilizācijas
pieprasījumiem”.
Mobilizācijas likums nosaka, ka valsts
institūcijām, pašvaldībām, LR reģistrētām juridiskām personām, kā
arī iedzīvotājiem mobilizācijas izsludināšanas gadījumā jāpilda
mobilizācijas pieprasījumi. Pašreizējā situācijā Mobilizācijas
likumā noteiktais nav īstenojams, jo nav noteikta (reglamentēta):
mobilizācijas pieprasījumu plānošanas kārtība; mobilizācijas
pieprasījumā noteiktā uzdevuma izpildes un izpildes kontroles
kārtība; sakarā ar mobilizācijas pieprasījumu izpildi radušos
izdevumu un zaudējumu aprēķināšanas, kā arī izdevumu un zaudējumu
atlīdzības izmaksas kārtība; kārtība, kādā nodrošināma
mobilizācijas pieprasījumu noteikšanas likumība.
Noteikumu projekts nosaka: mobilizācijas pieprasījumu veidus;
mobilizācijas pieprasījumu plānošanas kārtību; mobilizācijas
pieprasījumā noteiktā uzdevuma izpildes un izpildes kontroles
kārtību; sakarā ar mobilizācijas pieprasījumu izpildi radušos
izdevumu un zaudējumu aprēķināšanas, kā arī izdevumu un zaudējumu
atlīdzības izmaksas kārtību pēc demobilizācijas izsludināšanas;
kārtību, kādā tiek nodrošināta mobilizācijas pieprasījumu
noteikšanas likumība.
Projekts nodots saskaņošanai
Finanšu, Tieslietu, Ārlietu, Bērnu un ģimenes lietu, Ekonomikas,
Iekšlietu, Izglītības un zinātnes, Satiksmes ministrijā, Ministru
prezidenta biedra birojā, Īpašu uzdevumu ministra sabiedrības
integrācijas lietās sekretariātā, Ģenerālprokuratūrā, Valsts
kancelejā.
Ekonomikas ministrija
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā likumprojektu
“Grozījumi Valsts statistikas likumā”.
Spēkā esošā
Valsts statistikas likuma redakcija ietver sevī normas un
terminoloģiju, kura nav saskaņota ar Valsts pārvaldes iekārtas
likumā un Komerclikumā noteiktām prasībām. Lai ieviestu Valsts
pārvaldes iekārtas likumu, panāktu vienotu pieeju valsts
pārvaldes institucionālās un funkcionālās sistēmas sakārtošanai,
kā arī lai saskaņotu likumā lietoto terminoloģiju ar Komerclikumā
minēto terminoloģiju, ir sagatavoti grozījumi Valsts statistikas
likumā. Šobrīd Valsts statistikas likumā noteikta Centrālās
statistikas pārvaldes padotība un uzdevumi.
Likumprojekta mērķis ir novērst likumā esošās nepilnības.
Projekts paredz: Pārvaldes padotību atbilstoši Valsts pārvaldes
likuma prasībām; paredzēts svītrot likumā normu par rajona
statistikas nodaļām, jo šobrīd statistikas sistēmā notiek iekšēja
reorganizācija, kā rezultātā rajona statistikas nodaļas tiek
likvidētas un līdz 2004. gada beigām tiek izveidoti 4 datu
savākšanas un apstrādes centri; likumā lietotās terminoloģijas
saskaņošanu ar Valsts pārvaldes iekārtas likumu un
Komerclikumu.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Ārlietu, Bērnu
un ģimenes lietu, Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu
ministrijā, Valsts kancelejā;
– pieteica izskatīšanai
Ministru kabinetā noteikumu projektu “Grozījumi Ministru kabineta
2000.gada 4. aprīļa noteikumos Nr.129 “Bīstamo iekārtu
reģistrācijas kārtība””.
Bīstamo iekārtu reģistrēšanas
kārtība ir noteikta noteikumos “Bīstamo iekārtu reģistrēšanas
kārtība”, kur noteikts: lai reģistrētu bīstamo iekārtu bīstamās
iekārtas, valdītājs iesniedz Valsts darba inspekcijā iesniegumu,
kuram pievieno normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā izsniegtu
atbilstības sertifikātu par bīstamās iekārtas atbilstību
normatīvo aktu prasībām vai Latvijā noteiktā kārtībā reģistrētu
Eiropas Savienības vai Eiropas Brīvās tirdzniecības asociācijas
dalībvalsts izsniegtu atbilstības novērtēšanas apliecinājumu vai
apstiprinājumu. Pēc konsultācijām ar Eiropas Savienības
ekspertiem, lai nodrošinātu atbilstību Eiropas Savienības Jaunās
pieejas vadlīnijām, kā arī pēc diskusijām Tirgus uzraudzības
padomē tiek uzskatīts, ka tirgus uzraudzības iestādes bez
pamatota iemesla nevar pieprasīt no ražotājiem atbilstības
sertifikātu. Lai novērstu radušos situāciju, atbilstoši Tirgus
uzraudzības padomē nolemtam izstrādāts iepriekš minēto noteikumu
grozījumu projekts.
Grozījumu projektā precizēta bīstamās iekārtas reģistrēšanai
nepieciešamā dokumentācija un noteikta prasība ražotājam iesniegt
iesniegumu Valsts darba inspekcijā, lai bīstamo iekārtu noņemtu
no uzskaites.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Labklājības
ministrijā, Nacionālajā trīspusējās sadarbības padomē;
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā noteikumu projektu
“Grozījumi Ministru kabineta 2001.gada 22.maija noteikumos Nr.202
“Noteikumi par fasēto preču nominālā daudzuma un iepakojuma
nominālā tilpuma standartvērtībām””.
Grozījumi
noteikumos par fasēto preču nominālā daudzuma un iepakojuma
nominālā tilpuma standartvērtībām izstrādāti, pamatojoties uz
likumu “Par mērījumu vienotību” un ņemot vērā Padomes Direktīvu
75/106/EEK (1974. gada 19. decembris) par dalībvalstu tiesību
aktu tuvināšanu attiecībā uz dažu fasētu šķidrumu pildīšanu pēc
tilpuma.
Noteikumu projektā veikti grozījumi atbilstoši Padomes direktīvas
prasībām un svītrotas atsevišķas iepakojuma nominālā tilpuma
standartvērtības, kuras minētā direktīva neparedz.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Vides,
Zemkopības ministrijā, Latvijas Tirgotāju asociācijā;
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā noteikumu projektu
“Grozījumi Ministru kabineta 2004.gada 13.aprīļa noteikumos
Nr.299 “Noteikumi par būvju pieņemšanu
ekspluatācijā””.
Lai pilnveidotu normatīvo bāzi un
kontroles sistēmu, kā arī veicinātu administratīvo šķēršļu
mazināšanu būvniecības procesā un vienkāršotu būves pieņemšanu
ekspluatācijā, izstrādāti grozījumi projektu noteikumos par būvju
pieņemšanu ekspluatācijā.
Saskaņā ar Valsts būvinspekcijas un pašvaldību būvvalžu
iesniegtajiem priekšlikumiem un iebildumiem, kas saņemti pēc
noteikumu spēkā stāšanās, kā arī ņemot vērā Valsts būvinspekcijas
kapacitāti, ir veikts noteikumu 9.punkta precizējums attiecībā uz
ekspluatācijā pieņemšanas komisijas sastāvu un gadījumiem, kad
komisijas sastāvā pieaicināmi būvprojekta autors un valsts
būvinspektors.
Valsts būvinspektora dalība būves pieņemšanas ekspluatācijā
komisijā ir noteikta gadījumos, ja būvniecībā izmantots pilnīgs
vai daļējs valsts finansējums vai ekspluatācijā nododama
sabiedriski nozīmīga būve.
Būvprojekta autora piedalīšanās komisijā nepieciešama tikai
gadījumā, ja būvniecības procesa laikā nav notikusi
autoruzraudzība un ekspluatācijā tiek nodota sabiedriski nozīmīga
būve vai tas ir arhitektūras konkursa objekts. Noteikumu
grozījumu projekta redakcijā precizēta būvniecības izmaksu
atspoguļošana, nosakot, ka, sastādot apliecinājumu par būves
gatavību, kā arī sastādot aktu par būves pieņemšanu
ekspluatācijā, nepieciešams norādīt būvniecības kopējās
izmaksas.
Noteikumu 1.pielikums papildināts ar datumu, lai nodrošinātu
būvvaldes darbiniekiem iespēju pārliecināties, ka pasūtītājs
ievērojis noteikumu 4.punktu, kas paredz apliecinājuma par būves
gatavību sastādīšanu 10 dienu laikā. Apliecinājumā par būves
gatavību pieņemšanai ekspluatācijā, kā arī pieņemšanas aktā
personas kodi aizstāti ar attiecīgo speciālistu sertifikātu
numuriem.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Aizsardzības,
Labklājības, Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu,
Satiksmes, Vides ministrijā, Latvijas Pašvaldību savienībā,
Nacionālajā trīspusējās sadarbības padomē.
Valsts kancelejas Komunikācijas departaments