Grūtā vienošanās par Eiropas konstitūciju
Latvijas Ministru prezidents Indulis Emsis, ES prezidējošās valsts Īrijas premjerministrs Bērtijs Aherns un Latvijas ārlietu ministrs Rihards Pīks Eiropas Komisijas audiovizuālās bibliotēkas foto |
Piektdien, 18.jūnijā, vēlu vakarā Eiropas Savienības (ES) dalībvalstu līderi vienojās par Savienības konstitucionālo līgumu.
“Tas ir liels Eiropas sasniegums,”
tūdaļ pēc vienošanās paziņoja prezidējošās valsts Īrijas
premjerministrs Bērtijs Aherns. Eiropas Parlamenta prezidents
Pats Kokss vēsturisko vienošanos sveica ar līdzīgiem vārdiem,
sakot: “Tas ir ļoti nozīmīgs un pozitīvs solis.”
ES līderu vārdiem pievienojas arī mūsu Ministru prezidents
Indulis Emsis, tūdaļ pēc vienošanās sakot, ka “smagais darbs vēl
neļauj izjust sasnieguma garšu. Grūti aptverams, bet šobrīd mums
jau ir ES konstitucionālais līgums”.
Līdzsvarots kompromiss
I. Emsis uzsver, ka “ES
konstitucionālais līgums ir tik labs, cik to šajā vēsturiskajā
brīdī bija iespējams panākt”. Latvijas amatpersonas panākto
vienošanos apzīmēja ar vārdiem “līdzsvarots kompromiss”.
Vēl ceturtdien rīta pusē ārlietu ministrs Rihards Pīks Latvijas
žurnālistiem skaidroja, ko amatpersonas centīsies panākt sarunās.
Lai gan I. Emsis paziņoja, ka Latvija nav ieinteresēta sarunas
izgāzt, šķita, ka Latvija kopā ar citām mazajām valstīm ieturēs
stingru pozīciju. Savukārt tās pašas dienas pievakarē preses
konferencē mūsu politiķi ar sarunu gaitu šķita apmierināti un
solīja drīzu vienošanos. I. Emsis sacīja, ka valstis ir gatavas
kompromisiem un ir jau redzams “laimīgo beigu sākums”. Gan mūsu,
gan citu valstu pārstāvji nebija domājuši, ka sarunas izvērtīsies
tik smagas. Daudziem, arī Latvijas delegācijai, atceļā bija
paredzēts doties jau piektdienas vakarā. Tomēr situācija izvērtās
atšķirīga.
Pirmās sarunu dienas vakarā, kad bija paredzēts vienoties par
nākamo Eiropas Komisijas (EK) prezidentu, atklājās, ka ES
dalībvalstīm ir pārāk atšķirīgi viedokļi. Lai arī sarunas
turpinājās vēl pēc pusnakts, kompromiss tā arī netika
rasts.
Nākamajā dienā atklājās, ka arī sarunas par konstitūciju, kas
pirmajā dienā noritēja visai raiti, nonākušas strupceļā. Lielo un
mazo valstu vēlmes šķita nesamierināmas. Par sarunu strīdus ābolu
izvērtās kvalificētā vairākuma balsojums padomē. Jāatzīmē, ka šis
aspekts arī bija svarīgākais, kas izgāza pērn decembrī notikušās
sarunas. Neformālas sarunas galvenokārt par šo jautājumu noritēja
deviņas stundas.
Mazās valstis pret lielajām
Īrijas prezidentūras publiskotā
konstitūcijas versija piektdienas, 18. jūnija, rītā liecināja, ka
pirmajā sarunu dienā mazo valstu izteiktie priekšlikumi nav ņemti
vērā. Konstitucionālā līguma projekts paredzēja, ka lēmums
pieņemams, ja “par” balso 55 procenti valstu, kam reizē jāpārstāv
vismaz 65% Savienības iedzīvotāju. Mazās un vidējās valstis abu
rādītāju starpību uzskatīja par lielu, jo, praksē balsojot, tas
nozīmētu lielo valstu ietekmi. Ceturtdien pirms sarunu sākšanas
R. Pīks sarunā ar Latvijas žurnālistiem minēja, ka Latvijai
izdevīgāka attiecība būtu 55 pret 55 [55 procenti valstu un 55
procenti iedzīvotāju]. R. Pīks tad arī piebilda, ka šis ir
Latvijai svarīgākais jautājums.
Piektdienas pievakarē pat šķita, ka mazo un lielo valstu
intereses tā arī neizdosies samierināt. Pēc vairāk nekā deviņu
stundu neformālām sarunām mazās valstis tomēr piekāpās.
Konstitūcijas galīgajā versijā tā arī tika saglabāta attiecība 55
pret 65.
Kompensācijai – izdevīgāks formulējums par EK nākotni
Kompensējot zaudējumu šajā frontē,
lielās valstis piekrita konstitūcijā iekļaut mazajām valstīm
izdevīgāku formulējumu par EK nākotni. Latvijas un arī daudzu
citu mazo valstu interesēs bija panākt, lai Pamatlīgumā jau
šobrīd netiktu noteikts, kā EK strādās pēc 2014.gada.
Konstitūcijā paredzēts, ka vēl divus sasaukuma termiņus Komisijā
ir pa komisāram no katras dalībvalsts. Savukārt pēc 2014.gada EK
darbojas tāds locekļu skaits, kas atbilst divām trešdaļām
dalībvalstu skaita, ja vien ES Padome, vienbalsīgi balsojot,
nelems citādi.
Tas nozīmē, ka Latvija un arī citas mazās valstis ir panākušas
savu. Vēl pirms 2014.gada Komisijas lielums tiks pārskatīts. Līdz
ar to Latvijai nav zudusi cerība uz pastāvīgu komisāra posteni
arī pēc 2014.gada. Protams, jāatzīmē, ka cerības katrai valstij
uz komisāra posteni ir teorētiskas, jo lēmums pieņemams
vienbalsīgi. Jau vairākus gadus EK tikusi kritizēta par tās
smagnējo darbību un lielo komisāru skaitu. Arī R. Pīks atzīmē, ka
vispirms būs jāvērtē, kā EK strādās, kā attīstīsies ES. Nav
nozīmes komisāru posteņiem tikai posteņu dēļ. Svarīgi, cik daudz
jomu tiks integrēts ES, cik liela būs Savienības atbildība par
dažādām nozarēm. Jo plašāks jautājumu loks atradīsies Komisijas
kompetencē, jo vairāk komisāru tai nepieciešams, teic R.
Pīks.
Konstitūcija izdevīgāka nekā Nicas līgums
Latvijas amatpersonas panākto kompromisu vērtē kā Latvijai izdevīgu. “Latvija ir uzlabojusi pozīcijas visās sadaļās, salīdzinot ar Nicas līgumu, kā arī konstitūcijas sākotnējo versiju,” pārliecināts valdības vadītājs. Nicas līgumā Latvijai ES Padomē paredzētas tikai četras svērtās balsis no vairāk nekā trim simtiem. Savukārt konstitūcijā Latvijai, tāpat kā citām valstīm, paredzēta viena balss. Protams, jāatzīmē, ka balsojumā nozīme ir arī valsts iedzīvotāju skaitam. Tāpat Nicas līgums paredzēja samazināt komisāru skaitu, bet konstitūcija paredz vēl lemt par šo jautājumu nākotnē. Pēc Latvijas amatpersonu teiktā, izdevīga ir arī minimālā Eiropas Parlamenta deputātu vietu skaita noteikšana. Saskaņā ar konstitūciju no Latvijas, kā arī citām valstīm nākotnē nedrīkstēs ievēlēt mazāk kā sešus deputātus. Šajā jautājumā lielās valstis piekāpās un atteicās no savām deputātu vietām par labu mazajām valstīm.
Ratifikācija nebūs viegla
Lai gan viens no grūtākajiem soļiem – vienošanās par konstitūciju – jau aiz muguras, darāmā vēl daudz. Eksperti jau izteikušies, ka ratificēšana dalībvalstīs varētu ieilgt. Šeit jāatzīmē, ka ES pamatlīguma apstiprināšana visās dalībvalstīs nav vienāda. Ir valstis, kurās par ES konstitucionālā līguma ratifikāciju lemj nacionālais parlaments, bet citās šis līgums tiks nodots tautas nobalsošanai.
R. Pīks, atbildot uz paustajām
bažām par iespēju kādai valstij aizkavēt konstitūcijas spēkā
stāšanos, atbildēja: “Gadījumā, ja divu gadu laikā trīs
ceturtdaļas valstu pamatlīgumu ratificējušas, Eiropas Padome
vienbalsīgi lemj, ko darīt tālāk.”
Latvija, visticamāk, nebūs to valstu vidū, kur par konstitūciju
tiks rīkots referendums. I. Emsis saka: “Latvijā jau nesen bija
referendums par iestāšanos ES. Konstitūcijas projekts bija zināms
tiem, kas gribēja zināt. Balsojot par iestāšanos ES, iedzīvotāji
zināja arī par pamatīguma projektu.” Tajā pašā laikā gan I.
Emsis, gan R. Pīks norādīja, ka pastāv iespēja arī tautas
nobalsošanai Latvijā, jo Satversme paredz vairākas versijas, kad
rīkojams referendums.
Lappusi sagatavoja
Ilze Sedliņa, “LV”
ilze.sedlina@vestnesis.lv
Kas ir Eiropas konstitūcija?
Konstitūcija ir dokuments, kurā
ietverti valstu grupas pamatnoteikumi. Šie noteikumi sniedz
atbildes uz virkni jautājumu: kā darbojas iestādes; kāda ir varas
sadale; kādus līdzekļus izmanto dažādu politiku īstenošanai;
kādas vērtības tiek aizstāvētas; kādas ir pilsoņu
pamattiesības.
Eiropas konstitūcija ar vienu dokumentu aizstāj esošos Eiropas
līgumus.
Eiropas konstitūcija tika sagatavota un tiks pieņemta caurskatāmā
un demokrātiskā procesā. Konstitūcijas projektu sagatavoja 72
deputāti (no 105 dalībniekiem), kas tikuši ievēlēti tiešās,
vispārējās vēlēšanās. Vienlaikus tā jāratificē 25 Savienības
dalībvalstu parlamentos, kas arī ir ievēlēti tiešās, vispārējās
vēlēšanās vai referendumā.
Avots: Eiropas Kopienu oficiālo publikāciju birojs