Rūtoj saule, rūtoj bite
Jāņi latgaliešu rakstos
Foto: Evelīna Salceviča |
Latviešu Jāņu svinēšanai maz
sakara ar kristiešu Jāņa Kristītāja dzimšanas dienas atzīmēšanu,
tie ir ar ļoti seno auglības kultu saistīti gadskārtu svētki –
vasaras saulgrieži – un pastāvējuši ilgi pirms kristietības
ievešanas. Jānis, lai kāda būtu viņa vārda izcelsme, par
ko zinātnieki joprojām strīdas (vai tas nācis no romiešu Jāna
– divsejainādurvju un vārtu aizgādņa, par ko liecina dažas
plaši pazīstamas latviešu tautasdziesmas kā Sit, Jānīti, vara
bungas // Vārtu staba galiņā vai kāda cita pagānu dieva
vārda), simbolizē auglības dievību. Viņš nāk par
gadskārtu, aprauga laukus, lopus, ļaudis, un tas jādara
arī Jāņa tēvam – mājassaimniekam, pie kura
ciemos nāk jāņabērni – svētku svinētāji. Viņa vārdā tiek
saukti šajā laikā ziedošie stādi – jāņuzāles, un tie nes
svētību visu gadu.
Latgaliešu rakstniecībā atrodama divējāda attieksme pret šiem
svētkiem. Vecāku laiku literāros sacerējumos redzama katoļu
baznīcas samērā noliedzošā attieksme pret pagānisko saulgriežu
svētku tradīciju piekopšanu, pret visu, kas saistīts ar uguņu
dedzināšanu, līgošanu un rūtošanu. Tomēr latviešiem šīs
tradīcijas ir senas un gana stipras.
Antons Rupainis 20. gadsimta 30. gadu vidū rakstītajā romānā
“Baltie tēvi”, kas stāsta par Aglonas baznīcas un klostera
dibināšanu 17. gadsimtā, rāda latviešu dzīvi 17. gadsimta sākumā,
tātad laikā, kad sen jau bija ieviesta kristīgā ticība, taču
ļaudis joprojām stipri turējās pie senču ieradumiem. Tad “līksmie
rotāšanas svētki” bija tā reize, kad pie kopīgā ugunskura puiši
tradicionālā rotaļā ar aizsietām acīm atrada savas iepriekš
nolūkotās, kuras arī sevišķi nevairījās no atrašanas, un slēdza
ar viņām mūža derību.
Vladislava Lōča-Vaideāna romānā “Myuža dīnas” (1939) tēlota
vīzija par to, kā Jāņu nakti svinējuši latviešu senči latgaļi,
kūri, sēļi un zemgaļi, un izteikta nožēla, ka tagad skaistā uguns
degšanas, līgošanas un pušķošanās tradīcija ir gājusi mazumā.
Toties Jānis Klīdzējs trimdā rakstītajā romānā “Dāvātās dvēseles”
(1986) stāsta par vecu zemnieku Baso Andrivu, kurš Līgo vakarā
iet pa apkārtējām mājām, savāc meitenes un puikas, vecākus par
septiņiem gadiem, un ved viņus uz Krusta priedes kalnu līgot. Tur
lielie puiši jau sagatavojuši mauli (ratu rumbu), ko
dedzināt un pacelt garas kārts galā. Ļaudis nāk un nāk līgodami
ar ozolu un jāņuzāļu vainagiem galvā. No kalna saskaitāmas
septiņas citas jāņugunis.
Trimdā iznāca arī Leonarda Latkovska grāmata “Dzymtōs zemes
ļaudis II” (1986). Te lasām, ka Latgalē lopus greznoja kāzās,
Vasarsvētkos un Zāļu dienas vakarā, dzenot mājās no ganībām. “Tod
puškōja ar Jōņa zōlem, ōbuleņa vaiņukim un ūzulu zorim, jo taidi
beja pi rūkas. Tys beja īspaideigs skots: gūvis pacaltom golvom
sūļōja pa gonu ceļu ar vaiņukim golvā un pogolmā sanese zīdu
smaržu. Kai atlaidzeibu par gūvu puškōšonu saimineica deve
ganeņam sīru un syltu pīnu un smaržojūšu plōciņa kanceiti.”
Raksta autors min svarīgu lopu pušķošanas aspektu – lopi
saimniekam bija ienākumu un labklājības devēji, cieši saistīti ar
naudas jēdzienu. Par lopu sai-stību ar naudu liecina arī kāda
Jāņu laika leģenda. Jāņu naktī ap pusnakts laiku pa pļavām
klīstot kāda labi barota vientuļa govs, kas beigās sabirstot par
naudas čupiņu un kvēlojot kā ugunskurs. Kurš tur piesteidzas
pirmais, var pagrābt kādu sau-ju. Bet parasti gan, cilvēkam
tuvojoties, nauda pazūd. “Šymā ticējumā slēpās myusu senču
dzeives uzskots, ka cylvākam pīder tikai tys, kū jys ar gryutu
dorbu ir nūpeļnējis.”
Heronims Tihovskis 1935. gadā rakstu krājumā “Ceļi” publicēja
rakstu
“Svētku un svinamo dienu parašas Latgalē”, kur nedaudz pieskāries
arī Jāņu ticējumiem un tradīcijām. “Ja govis, Jāņu dienas vakarā
pārnākot mājās, nes mutē zāli, tad nākamajā pavasarī pietrūks
barības.” “Jāņu naktī un rītā raganas un burvji vienmēr iet
slaucīdami rasu pa laukiem, tāpēc Jāņu rītā nekad rasas neesot.”
“Jāņu naktī meitām jāmazgājas ar kviešu rasu, lai būtu baltas un
skaistas.” “Jāņu naktī ar sērmūkšļa zariem jānosprauž no savas
saimniecības ceļš, tanī virzienā aizies visi kurmji.” Raksturīgās
jāņuzāles – nārbuļi – latgaliski saucas kōdeilas. Ir
jāņuzāles – jōni, jōneiši, dyuradži.
Tie Jāņu vakarā jāienesot istabā. Kam pušķis kuplāks, to sagaida
kuplāka laime.
Ar godībām, tirgiem un lielām atlaidām ir tikusi svinēta
Pīterdīna, bet pēc tās gaidīts vasaras ražas brieduma
laiks Jākuba diena.
Jōneits nese
sīra kuli
Pīters zōļu vazumeņu;
Jākubeņš vēl bogōtōks,
Tys vad maizes vazumeņu.
Ilona Salceviča