Par mierizlīgumu “Tilts Communications” lietā
Televīzijā, radio, laikrakstos un
internetā tiek radīts priekšstats, ka valdība apzināti kavē tā
sauktā mierizlīguma “Tilts Communications” lietā publiskošanu. Kā
argumentus kritiķi min pat dažādus populistiskus izteikumus,
piemēram, “profesionāli juristi smejas par argumentāciju
atteikumam publiskot mierizlīgumu”. Plašsaziņas līdzekļi valdības
un valdības pārstāvju argumentus min atrauti no konteksta,
tādējādi radot šiem argumentiem neticamības un aizdomu
pieskaņu.
Plašsaziņas līdzekļi diemžēl nemin faktu, ka Ministru kabineta
10.jūnija atklātajā sēdē Ministru prezidents Indulis Emsis
informēja, kāpēc mierizlīgums līdz šim nav publiskots. Ministru
prezidents par situāciju informēja tiktāl, cik to neierobežo
Latvijas puses konfidencialitātes saistības.
Tādēļ būtu nepieciešams vēlreiz paskaidrot, kāpēc mierizlīgums
vēl netiek publiskots. Arī šeit informācija tiek sniegta tiktāl,
ciktāl to neierobežo Latvijas konfidencialitātes saistības.
Skaidrības labad jāteic, ka pastāv divi līgumi: 1) “Sadarbības
Memorands starp Teliasonera AB un Latvijas Republiku” (turpmāk –
Memorands) un 2) “Izlīguma Vienošanās starp Latvijas Republiku,
SIA Lattelekom, Tilts Communications A/S, Teliasonera Finland
OYJ, Teliasonera AB un Cable and Wireless PLC” (turpmāk –
Mierizlīgums).
Valdība uzņēmusies sabiedrībai sniegt pēc iespējas vairāk
informācijas par abiem šiem līgumiem, tātad gan Memorandu, gan
Mierizlīgumu. Tai skaitā valdība apņēmusies šos līgumus
publiskot. Tomēr jāņem vērā, ka arī iepriekšējā – Einara Repšes
vadītā valdība, pieņemot lēmumu par minētās informācijas
deklasifikācijas nepieciešamību, vienlaikus pieņēma lēmumu, ka
šāda deklasifikācija veicama, ievērojot līgumā minētos noteikumus
un Latvijas tiesību aktu normas par konfidencialitāti. Tas
nozīmē, ka arī iepriekšējā valdība atzina, ka šos dokumentus ir
iespējams publiskot, tikai ievērojot normatīvajos tiesību aktos
noteikto un līgumā minēto publiskošanas kārtību. Šādu konsekvenci
ievēro arī I.Emša valdība. Diemžēl, analizējot abu līgumu tekstu,
jāsecina, ka pārsteidzīga to publiskošana – pašreiz – var radīt
Latvijai negatīvas mantiskas sekas, negatīvu starptautisko
publicitāti un, iespējams, pat jaunas tiesas vai šķīrējtiesas
prāvas.
Kāpēc? Tāpēc, ka šo līgumu saturs, kā tas parasti ir šādos
nozīmīgos starptautiskajos komercdarījumos, tiek aizsargāts ar
konfidencialitātes noteikumiem. Diemžēl Latvija līdz šim no
līgumslēdzējpusēm saņēmusi informāciju, ko nevar uzskatīt par
skaidru beznosacījuma piekrišanu Memoranda un Mierizlīguma
publiskošanai.
Starptautiskajās komerctiesībās Latvijai arguments nebūs, ka tā
publiskoja līgumus sabiedrības spiediena dēļ, jo Latvijai šajos
līgumos ir privāto tiesību subjekta, bet ne publisko tiesību
subjekta statuss.
Ņemot vērā iepriekš teikto, valdība veic nepieciešamo, lai šādu
skaidru beznosacījuma piekrišanu saņemtu no Memoranda otras
līgumslēdzējpuses un no Mierizlīguma visām līgumslēdzējpusēm.
Līdz šim saņemtā informācija neatbilst uzstādītajam kritērijam.
Tieši tādēļ valdība piedāvājusi visām līgumslēdzējpusēm noslēgt
izskaidrojoša rakstura līgumu, kurā būtu skaidri paredzēta
Latvijas tiesība publiskot līgumus.
Šajā izskaidrojošajā līgumā būtu risināta vēl kāda problēma.
Ņemot vērā abu līgumu tekstu, Mierizlīgums ir Memoranda
sastāvdaļa. Tātad – ja darbību beidz Memorands, tas pats notiek
ar tā sastāvdaļu – Mierizlīgumu. Ko tas nozīmē? To, ka no
attiecīgā brīža pušu strīds nav uzskatāms par izbeigtu.
Kā jau apliecināja Ministru prezidents I.Emsis, pašreiz tiek
aktīvi strādāts, lai noslēgtu minēto izskaidrojošo līgumu.
Latvija ir informējusi pārējās līgumslēdzējpuses par to, ka
nepieciešami nekavējoši risinājumi un ka tas vairs nedrīkst būt
vairāku mēnešu jautājums. Puses izteikušas konceptuālu
piekrišanu, un pašreiz notiek aktīvas sarunas par izskaidrojošā
līguma saturu.
Nobeigumā vēl par kādu nepatīkami pārsteidzošu faktu. Latvijas
Radio 1.programmas 16.jūnija raidījumā “Krustpunkti” jautājumu
par Mierizlīgumu Ministru prezidentam uzdeva pazīstamā žurnāliste
Baiba Strautmane. Sabiedrībā bieži diskutē par juristu ētiku,
ierēdņu ētiku, politiķu ētiku. Bet vai, ņemot vērā formu, kādā
žurnāliste uzdeva jautājumus vienai no augstākajām valsts
amatpersonām, nebūtu laiks aktualizēt jautājumu arī par
žurnālistu ētiku?! Aizdomas par žurnālista ētikas pārkāpumu
pastiprina arī presē publicētā informācija par B.Strautmanes
saistību ar kādu advokātu. Šis advokāts ir partneris pazīstamā
Latvijas advokātu birojā. Savukārt birojs no Latvijas valsts
saņēmis iespaidīgu summu, rakstāmu, protams, ar vairākām nullēm
par pārstāvību “Tilts Communications” lietā, tai skaitā – par
Mierizlīguma sastādīšanu.
Piebilde. Šī informācija ir Valsts kancelejas Juridiskā departamenta viedoklis un nav autentisks līgumu iztulkojums.
Valsts kancelejas Komunikācijas departaments