Uzņēmumu pārskati
VALSTS
AĢENTŪRAS “SABIEDRĪBAS VESELĪBAS AĢENTŪRA”
2003.GADA publiskais PĀRSKATS
Saturs
Satura rādītājs
Aģentūras darbības galvenie attīstības virzieni un sasniegtie
rezultāti 2003.gadā
1.Aģentūras izveidošanas mērķi
2 Aģentūras galvenie uzdevumi un prioritātes
3.Aģentūras juridiskais statuss un struktūra
4.Aģentūras vidēja termiņa darbības un attīstības stratēģijā,
pārvaldes līgumā un kārtējā gada darbības plānā noteiktie
galvenie uzdevumi un to izpildes vērtējums
4.1.Infekcijas slimību epidemioloģiskā uzraudzība
4.2.Vides veselības riska faktoru uzraudzība
4.2.1.Monitoringu īstenošana kompetencē esošajos sabiedrības
veselības jautājumos
4.2.2.Normatīvajos aktos noteiktie pakalpojumi juridiskām un
fiziskām personām
4.2.3.Ekspertu priekšlikumi normatīvās bāzes pilnveidošanai
sabiedrības veselības jautājumos
4.2.4.SVA speciālistu dalība starpnozaru darba grupu darbā
4.3.SVA struktūrvienību dalība ārkārtējo situāciju
pārvaldīšanā
4.4.Pasākumi SVA jaunas funkcijas ‚“Sabiedrības veselības
stratēģijas mērķu sasniegšanas monitorings” ieviešanas
uzsākšanai
4.5.Laboratoriju darbība
4.6.Mērķauditorijas informēšana par sabiedrības veselības
aktualitātēm vides veselības un infekcijas slimību
epidemioloģijas jomā
4.7.SVA Materiāli tehniskais nodrošinājums 2003. gadā
4.8.SVA dalība programmās un projektos 2003.gadā
4.9.Pārskata gada laikā notikušās būtiskākās pārmaiņas
5.Valsts investīciju programmas projektu plānoto uzdevumu
izpilde
6.Pasākumi, kas vērsti uz darba
optimizāciju, pakalpojumu kvalitātes uzlabošanu, izmaksu
samazinājumu, pieejamības nodrošināšanu
7.Atsauksmes par aģentūras darbību
8.Iekšējās kontroles sistēmas novērtējums un pasākumi tās
pilnveidošanai
9.Informācija par aģentūras sniegto publisko pakalpojumu
izcenojumiem
10.Finansējums un tā izlietojums
10.1.Informācija par valsts budžeta līdzekļu izlietojumu
10.2.Aģentūras saņemtie ziedojumi un dāvinājumi, to
izlietojums
10.3.Līdzekļu ekonomija, kas panākta, uzlabojot darba
efektivitāti
10.4.Informācija par ES PHARE projektu ietvaros plānoto un
faktiski izlietoto finansējumu
11.Personāla izglītošana un kvalifikācijas paaugstināšana
11.1.Mūsdienīgas personāla vadības politikas nodrošināšana
11.2.Apmācība un komandējumi 2003.gadā
12.Prognozes un plāni
12.1.Plānotie pasākumi resursu lietderīgai un taupīgai
izmantošanai un administrēšanas sistēmas uzlabošanai
12.2.Finanšu saistības.
13.Informācija par Valsts kontroles veiktajām pārbaudēm un to
rezultātiem
Aģentūras darbības galvenie attīstības virzieni un sasniegtie rezultāti 2003.gadā
Valsts aģentūras “Sabiedrības veselības aģentūra” (turpmāk tekstā
- SVA) 2003. gada publiskajā pārskatā (turpmāk tekstā - Pārskats)
sniegta informācija par SVA darbību 2003. gadā, tās galvenajiem
uzdevumiem, to īstenošanas rezultātiem un finanšu līdzekļu
izlietojumu.
Pārskatā atspoguļota SVA darbība, kas atbilst SVA ikgadējam
darbības plānam, kā arī SVA darbības un attīstības stratēģijai
2002. - 2006.gadam (turpmāk tekstā - Stratēģija).
Kopumā vērtējot 2003. gadā paveikto - darba plānu, atbilstoši
resursiem, esam izpildījuši noteiktajos termiņos un
kvalitatīvi.
Esam saņēmuši starptautisku ekspertu atzinīgus vērtējumus par
infekcijas slimību epidemioloģiskās uzraudzības un kontroles
sistēmu un par vakcīnu iegādes sistēmu Latvijā. Tāpat, pildot ES
prasības, ir paplašinājusies SVA dalība starptautiskajos
infekcijas slimību epidemioloģiskās uzraudzības un profilakses
projektos un programmās.
Sekmējot institucionālo stiprināšanu, esam ieviesuši jaunu darba
samaksas sistēmu; uzsākuši darbinieku ikgadējo novērtēšanu;
izstrādājuši darbinieku kvalifikācijas paaugstināšanas
koncepciju, saskaņā ar kuru plānotas turpmākās apmācības;
izstrādājuši personāla attīstības stratēģiju. Tāpat arī esam
nodrošinājuši veselības apdrošināšanu, apmaksājam mācību
atvaļinājumus. SVA vadības un darbinieku mērķi sociālajā sfērā ir
saskaņoti un noteikti darba koplīgumā. 2003.gadā, uzlabojoties
administrācijas sadarbībai ar arodbiedrību, esam panākuši
konstruktīvu sociālo dialogu.
Lai izveidotu efektīvāku finanšu administrēšanas sistēmu, veikta
stingra ikmēneša finanšu kontrole, un iegūtais rezultāts ir
pilnībā segtas SVA nokavētās kreditoru saistības, samazinot
uzturēšanas izdevumus, kaut gan pašu ieņēmumiem ir tendence ar
katru gadu samazināties.
Atbilstoši Stratēģijai turpinām SVA neraksturīgu funkciju
nodošanu citām institūcijām, un 2003. gada sākumā ar Veselības
ministrijas akceptu tika pārtraukta SVA Radioloģijas
laboratorijas darbība.
Taču vairākas Stratēģijā noteiktās aktivitātes 2003. gadā netika
pilnībā realizētas, jo tika atcelta Pasaules Bankas projekta
2.fāzes ieviešana, līdz ar to nepiešķirtā finansējuma dēļ nebija
iespējams realizēt projektā paredzēto aktivitāti “Sabiedrības
veselības stratēģijas mērķu sasniegšanas monitorings”. Arī
programmas “Dzeramā ūdens kvalitātes monitorings” un “Peldūdeņu
kvalitātes monitorings” nevarēja veikt pilnā apjomā, jo šim
nolūkam netika piešķirta nepieciešamā valsts budžeta
dotācija.
Kaut arī papildus finanšu līdzekļi netika saņemti, 2003. gadā
uzsākti vairāki ilglaicīgi projekti: Veselības ministrija ir
apstiprinājusi līdzfinansējuma piešķiršanu 2004.g. SVA
realizējamam PHARE 2003 Nacionālās programmas projektam
“Sabiedrības veselības aģentūras institucionālā stiprināšana” un
līdz ar to esam uzsākuši šī projekta realizāciju; uzsākts darbs
arī pie sabiedrības veselības indikatoru izstrādes.
Kopumā, izvērtējot 2003. gadā paveikto, atbilstoši Stratēģijai un
SVA rīcībā esošajiem resursiem ir turpinātas iepriekšējos gados
uzsāktās aktivitātes un aizsāktas jaunas, nozīmīgas aktivitātes,
taču finansējuma trūkuma dēļ nav izdevies realizēt vairākus
būtiskus Stratēģijā noteiktos uzdevumus. Saglabājoties
iepriekšminētajām finansiālajām problēmām, kā arī ņemot vērā to,
ka SVA iekšējo resursu rezerves ir praktiski izsmeltas, 2004.
gadā iespējamas ievērojami lielākas atkāpes no Stratēģijas.
Direktors I.Rezebergs
1. Aģentūras izveidošanas mērķi
Valsts aģentūra „Sabiedrības veselības aģentūra” (turpmāk - SVA) ir Veselības ministrijas padotībā esoša valsts pārvaldes iestāde, kura izveidota saskaņā ar Publisko aģentūru likumu, Epidemioloģiskās drošības likumu un citiem normatīvajiem aktiem, lai nodrošinātu sabiedrības veselības politikas īstenošanu valstī. SVA savus uzdevumus un funkcijas veic atbilstoši pārvaldes līgumam, kuru ar aģentūru slēdz veselības ministrs.
2. Aģentūras galvenās funkcijas, uzdevumi un prioritātes
1.Uzraudzīt, pētīt un izvērtēt
sabiedrības veselības stāvokli un veselības riska faktorus
- nodrošināt infekcijas slimību epidemioloģisko uzraudzību un
pretepidēmijas pasākumu organizēšanu valstī.
- pilnveidot Imunizācijas valsts programmu un koordinēt tās
realizēšanu.
- piedalīties ārkārtas situāciju pārvaldīšanā.
- veikt cilvēka veselībai nozīmīgu vides riska faktoru
monitoringu un nodrošināt informācijas sistēmas pilnveidošanu un
uzturēšanu, t.sk. veicot:
• Peldvietu ūdens kvalitātes valsts monitoringu;
• Dzeramā ūdens kvalitātes monitoringu.
2.Sagatavot informāciju neatliekamu un ilglaicīgu sabiedrības
veselības problēmu risināšanai.
- veidot un uzturēt vides veselības informācijas sistēmu SVA
kompetencē esošajos jautājumos, nodrošināt informācijas
sagatavošanu Pasaules veselības organizācijai tās programmu
ietvaros.
-izstrādāt priekšlikumus normatīvo aktu projektiem higiēnas un
epidemioloģiskās drošības jomā.
-sniegt informāciju valsts pārvaldes institūcijām un pašvaldībām
kompetencē esošajos jautājumos, kā arī informēt sabiedrību par
aktualitātēm epidemioloģiskās drošības un vides veselības
jomā.
3.Veikt references laboratoriju funkciju veselībai nozīmīgāko
infekciju saslimšanu izraisītāju jomā, kā arī - veselības riska
faktoru laboratorisko (mikrobioloģisko, virusoloģisko un ķīmisko)
identifikāciju un izpēti.
4. Sniegt publiskos pakalpojumus, t.sk. izsniegt licences
uzņēmējdarbībai - dezinfekcijas, deratizācijas, dezinsekcijas
pakalpojumu sniegšanai.
5. Sadarbība starptautisko programmu un projektu
realizācijā.
6. Nodrošināt institucionālo attīstību, paaugstinot iestādes
darbības kvalitāti, nodrošinot efektīvu finanšu izlietojumu un
ceļot personāla kapacitāti.
3. Aģentūras juridiskais statuss un struktūra
SVA darbību reglamentē Publisko
aģentūru likums, kā arī 2002.gada 30.augustā noslēgtais pārvaldes
līgums, Epidemioloģiskās drošības likums, Ministru kabineta
2001.gada 27.decembra noteikumi Nr. 551 “Valsts aģentūras
“Sabiedrības veselības aģentūra” nolikums”, Ministru kabineta
2003.gada 14.janvāra noteikumu Nr.20 “Veselības ministrijas
nolikums” 23.punkts, SVA darbības un attīstības stratēģija 2002.
- 2006.gadam (apstiprināta ar LM 26.08.2002. rīkojumu Nr.175) un
ikgadējais SVA darbības plāns.
SVA darbu vada un organizē direktors saskaņā ar Publisko aģentūru
likuma 10.pantu.
2003. SVA kopā strādāja 880 darbinieku, no tiem 748 jeb 85% -
sieviešu un 132 jeb 15% - vīriešu.
Darbinieku sadalījums pa darbības virzieniem: administrācija -199
jeb 23%; medicīnas nozare un laboratorijas - 470 jeb 53%;
kvalificēti amatnieki, strādnieki un citi speciālisti - 211 jeb
24%.
SVA filiālēs 2003.gadā kopā strādāja 664 darbinieki, no tiem:19%
- administratīvais personāls (vadība, laboratoriju, daļu, sektoru
vadītāji un vietnieki), 57% - medicīnas nozares un laboratoriju
personāls (ārsti, vidējais medicīniskais personāls, augstākais
nemedicīniskais personāls medicīnas nozarē un laboratorijās,
galvenie un vecākie speciālisti un tiem pielīdzinātie amati
medicīnas nozarē), 24% - kvalificēti amatnieki un strādnieki, kā
arī citi speciālisti (tulks, dispečers, informācijas ievadīšanas
speciālists u.c.)
4. Aģentūras vidēja termiņa darbības un attīstības stratēģijā, pārvaldes līgumā un kārtējā gada darbības plānā noteiktie galvenie uzdevumi un to izpildes vērtējums
Atbilstoši aģentūras vidēja
termiņa darbības un attīstības stratēģijai SVA 2003.gadā ir
veikusi noteiktos uzdevumus saskaņā ar Veselības ministrijas
apstiprināto SVA 2003.gada darbības plānu, kas ir veiksmīgi
izpildīts.
4.1. Nodrošināta un pilnveidota infekcijas slimību
epidemioloģiskā uzraudzība
• Nodrošināta nepārtraukta infekcijas slimību epidemioloģisko
procesu novērošana un izpēte, epidemioloģiski nozīmīgo infekcijas
slimību izraisītāju cirkulācijas uzraudzība; epidemioloģiskās
uzraudzības ietvaros laboratoriski pārbaudīta leģionāru slimības,
poliovīrusu un citu enterovīrusu, helmintožu, ērču encefalīta,
Laimas slimības, Sibīrijas mēra un holeras ierosinātāju klātbūtne
peldūdens, notekūdens, augsnes, posmkāju un citu vides objektu
paraugos.
• Nodrošināta statistiskā,
analītiskā, publiskā un speciālā informācija, veikts izglītojošs
darbs par epidemioloģiskās uzraudzības datiem un rezultātiem;
sagatavoti un izplatīti 129 „Epidemioloģijas biļeteni”,
t.sk.:
- aktuālo infekcijas slimību epidemioloģiskie pārskati
(17);
- mēneša pārskati par infekcijas slimību izplatību (12);
- epidemioloģiskie pārskati par infekcijas slimību uzliesmojumu
izmeklēšanu (4);
- gripas monitoringa pārskati (24);
- pārskati par SARS (48);
- pārskati par Imunizācijas valsts programmas izpildi (19);
- pārskati par infekcijas slimību izraisītāju cirkulācijas
novērošanu (5).
• Sagatavots 2002. gada nozares statistikas gada pārskats un
iesniegts BOVAS “Veselības statistikas un medicīnas tehnoloģiju
aģentūrā”.
• Paaugstināta infekcijas slimību epidemioloģiskās uzraudzības
sistēmas efektivitāte atbilstoši Eiropas Komisijas ekspertu
ieteikumiem.
• Uzlabota sadarbība ar Pārtikas
un veterināro dienestu un Valsts sanitāro inspekciju
epidemioloģiskās drošības jomā, nodrošinot informācijas apmaiņu
par infekcijas slimību izraisītāju cirkulāciju un kopīgu pasākumu
organizēšanu. Sagatavoti priekšlikumi darba grupas izveidei
infekcijas slimību epidemioloģiskās un epizootoloģiskās
uzraudzības jautājumos, sadarbības līgumam ar minētajām
institūcijām epidemioloģiskās drošības jomā, kā arī nepilnību
novēršanai ārstniecības iestāžu ziņošanas kārtībā par infekcijas
slimībām.
• Nodrošināta infekcijas slimību gadījumu/uzliesmojumu
epidemioloģiskā izmeklēšana: cēloņu (infekcijas avotu, pārnešanas
faktoru un iedzīvotāju riska grupu) operatīva noskaidrošana,
savlaicīga un efektīva rīcība infekcijas slimību izplatības
ierobežošanai, organizējot un koordinējot infekcijas slimību
profilakses un pretepidēmijas pasākumus infekcijas slimību
perēkļos. Šo pasākumu gaitā tika apsekoti 27 948 infekcijas
slimību perēkļi, laboratoriski izmeklējot 13 956 kontakta
personas; lielākais bakterioloģisko izmeklējumu apjoms saistīts
ar kontakta personām akūto zarnu infekciju perēkļos (80% no
kopējā bakterioloģisko izmeklējumu skaita), kā arī ar kontakta
personām difterijas perēkļos (12,4%). Infekcijas slimību perēkļos
laboratoriski izmeklēti arī 35 242 vides paraugi.
• Nodrošināta dalība starptautiskajās infekcijas slimību
epidemioloģiskās uzraudzības un profilakses programmās un
projektos, t.sk.:
Sadarbība ar Pasaules Veselības organizāciju:
- sniedzot informāciju par poliomielīta, vakcīnregulējamo slimību
u.c. infekcijas slimību gadījumiem un imunizācijas
rādītājiem;
- piedaloties PVO aptaujās epidemioloģiskās uzraudzības un
imunizācijas pārraudzības jautājumos;
- piedaloties Starptautisko medicīniski sanitāro noteikumu
koordinācijā Latvijā;
- piedaloties Centrālās Eiropas un Baltijas valstu sadarbības
projektā infekcijas slimību epidemioloģiskās uzraudzības
jomā;
- nodrošinot profilakses pasākumus infekcijas likvidācijas
pēcsertifikācijas periodā;
- piedaloties PVO rīkotajos pētījumos un semināros.
Dalība Eiropas Kopienas
sadarbības projektos atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes
lēmumam Nr. 2119/98/EC:
- ES Legionella infekcijas
Eiropas epidemioloģiskās uzraudzības projekts (EWGLINET);
- ES Salmonella un E.coli 0157 Eiropas epidemioloģiskās
uzraudzības projekts (ENTER - NET);
- ES difterijas starptautiskajā uzraudzības projekts DIPNET (EC
DG SANCO 122/SID/2001);
- ES meningokoku infekcijas un citu bakteriālo meningītu
izraisošo infekciju Eiropas epidemioloģiskās uzraudzības
projekts;
- ES vakcīnregulējamo hepatītu (A un B hepatītu) epidemioloģiskās
uzraudzības projekts;
- Infekcijas slimību profilakses
un kontroles resursu inventarizācijas projekts (IRIDE);
- Eiropas gripas uzraudzības tīkls (EISS - European Influenza
Surveillance Scheme);
- ES starptautiskais seroepidemioloģiskais projekts (ESEN2), kura
ietvaros tiek noteikta antivielu klātbūtne pret difteriju, garo
klepu, masalām, masaliņām un epidēmisko parotītu 3029 Latvijas
iedzīvotājiem. Programmas mērķis ir izvērtēt Imunizācijas
programmu ietekmi uz iedzīvotāju specifisko imunitāti pret
vakcīnregulējamām infekcijas slimībām, lai prognozētu
epidemioloģiskās situācijas attīstību un izstrādātu priekšlikumus
imunizācijas taktikas pilnveidošanai un vakcīnregulējamo
infekcijas slimību izplatības samazināšanai Eiropas
Kopienā.
• Nodrošināta dalība ES organizētos pasākumos, t.sk.:
- EK aptaujā par SARS uzraudzību, definīcijām un vadlīnijām
Latvijā un SARS ekspertu grupas darba seminārā (Luksemburgā) par
pasākumiem SARS kontroles jomā;
- ES un kandidātvalstu ekspertu seminārā (Luksemburgā) par
infekcijas slimību epidemioloģisko uzraudzību un kontroli Eiropas
Kopienā;
- Eiropas valstu epidemiologu padomes locekļu sanāksmē un
Infekcijas slimību epidemioloģiskās uzraudzības un kontroles
sakaru tīkla komisijas sanāksmē (Luksemburgā);
- ES un kandidātvalstu ekspertu seminārā (Luksemburgā) par
arbovīrusu infekcijas slimību epidemioloģisko uzraudzību un
ietekmi uz sabiedrības veselību Eiropas Kopienā.
• Sadarbība ar citām Eiropas valstu epidemioloģiskās uzraudzības
struktūrām:
- piedalīšanās starptautiskā Task force koordinētā projekta
“Infekcijas slimību kontrole Baltijas jūras reģionā”
organizētajās aktivitātēs;
- piedalīšanās Francijas, Lielbritānijas un Somijas
epidemioloģiskās uzraudzības struktūru rīkotajās aptaujās par
vairāku infekcijas slimību vakcinācijas līmeni un salmonelozes
uzraudzību Latvijā;
- piedalīšanās Eiropas valstu epidemioloģiskās uzraudzības
struktūru rīkotajos mācību kursos, konferencēs un
sanāksmēs.
• Koordinēta un pārraudzīta Imunizācijas valsts programmas
īstenošana, apzinātas problēmas programmas izpildē. Nodrošināta
statistiskajos pārskatos iekļauto iedzīvotāju imunizācijas datu
vākšana, analīze un izplatīšana. Imunizācijas valsts programmas
pārraudzības ietvaros veikti 154 vakcinācijas iestāžu apmeklējumi
ar mērķi novērtēt imunizācijas rādītājus un to kavējošos faktorus
vairāk nekā 2000 astoņus gadus veciem bērniem. Organizēta
seroepidemioloģisko izmeklējumu ikgadējā programma Latvijas
iedzīvotāju aizsardzības izpētei pret vakcīnregulējamām
infekcijas slimībām un Imunizācijas valsts programmas
efektivitātes novērtēšanai.
• Veikta racionāla vakcīnu daudzuma plānošana, droša uzglabāšana
un izsniegšana vakcinācijas iestādēm Imunizācijas valsts
programmas īstenošanai. Vakcīnu izsniegšanas biežums atbilst
Pasaules Veselības organizācijas nostājai, ka vakcinācijas
iestādē jābūt vakcīnu krājumam lietošanai ne ilgāk kā vienam
mēnesim.
Aktuālie darbi
epidemioloģiskās drošības jomā 2003. gadā
• SARS
preventīvo pasākumu koordinācija:
- VM institūciju un citu institūciju koordinācija;
- grozījumi 7 normatīvajos
aktos;
- informācijas apmaiņa ar Pasaules Veselības organizāciju,
Eiropas Komisiju un citu valstu iesaistītajām institūcijām,
informācija ārstniecības personām un iedzīvotājiem par SARS -
atbildes uz biežāk uzdotajiem jautājumiem;
- regulārie ziņojumi plašsaziņas līdzekļiem, kā arī SARS lapas
veidošana internetā (www.sva.lv );
- ieteikumi personām, kurām bijis kontakts ar SARS slimnieku,
lidmašīnu apkalpes locekļiem, aviolīniju administrācijām,
aviokompānijām un tūrismu firmām, tālsatiksmes vilcienu vagonu
pavadoņiem, Valsts robežsardzes struktūrvienību un v/a SVA
filiāļu sadarbībai Latvijas starptautiskajās lidostās (Rīgā,
Ventspilī un Liepājā);
- starpnozaru rīcības plāns starptautiskajā lidostā „Rīga”.
• Nozokomiālo infekcijas slimību izplatības un antimikrobo
līdzekļu patēriņa pētījums.
• Vakcinācijas kavējošo iemeslu apzināšanas pētījums.
4. 2. Vides veselības riska
faktoru uzraudzība
4.2.1. Nodrošināta monitoringu
īstenošana kompetencē esošajos sabiedrības veselības
jautājumos
SVA 2003.gadam netika piešķirts papildus pieprasītais budžets
funkciju veikšanai (programmas “Dzeramā ūdens kvalitātes
monitorings”, “Peldūdeņu kvalitātes monitorings”), līdz ar to
:
• 2003.gadā netika pilnībā pildīti MK 2003.gada 29.aprīļa
noteikumi Nr.235
“Dzeramā ūdens obligātās nekaitīguma un kvalitātes prasības,
monitoringa un
kontroles kārtība”, kas nosaka direktīvas 98/83/EC
ieviešanu.
Dzeramā ūdens kvalitātes
monitoringa ietvaros veikta:
- 2002. gada rezultātu
apkopošana un pārskata sagatavošana;
- monitoringa koordinēšana (plānošana, plānu saskaņošana), datu
bāzes uzturēšana (rezultātu apkopošana);
- atzinumu sagatavošana par īpašo normu piešķiršanu dzeramajam
ūdenim (98 iesniegumi);
- organizēts un novadīts seminārs SVA filiāļu darbiniekiem par
dzeramā ūdens monitoringa saskaņošanas jautājumiem, organizēšanu
un vadīšanu.
• 2003.gadā netika pildīts MK
12.03.2002. noteikumu Nr.118 “Par virszemes un pazemes ūdeņu
kvalitāti” 34.punkts (netika veikts peldūdeņu monitorings).
Peldvietu ūdens
kvalitātes monitoringa ietvaros veikts:
- monitoringa koordinēšana (plānošana, plānu saskaņošana, iegūto
datu analīze), datu bāzes uzturēšana;
- izstrādāta instrukcija par peldvietu ūdens kvalitātes valsts
monitoringa un peldūdeņu monitoringa veikšanu (SVA 28.02.2003.
rīkojums Nr. 86);
- sagatavots pārskats par peldvietu ūdens kvalitāti 2003. gada
peldsezonā.
4.2.2.Sniegti normatīvajos aktos noteiktie pakalpojumi juridiskām
un fiziskām personām :
• veikta licencēšana bīstamo preparātu (deratizācijas,
dezinsekcijas un dezinfekcijas līdzekļi) uzglabāšanas,
realizācijas un lietošanas jomā, no 2003. gada jūlija vienīgi
lietošanas jomā notikušas 17 licencēšanas komisijas sēdes,
izsniegtas 80 licences
• noorganizēts seminārs SVA filiāļu speciālistiem par aktuālajiem
higiēniskās ekspertīzes jautājumiem būvniecības jomā, kā arī
skaidrojošs seminārs par dzeramā ūdens monitoringa
jautājumiem
• nodrošināta ekspertu pakalpojumu sniegšana, sagatavojot:
- atzinumus par vietas izvēli būvniecībai - 762
- projektēšanas higiēniskos uzdevumus - 4764
- atzinumus par projektiem - 2746
- atzinumus par būves gatavību ekspluatācijai - 4888
- atzinumus par objekta gatavību darbības uzsākšanai
(turpināšanai) - 3447
- objekta higiēniskos novērtējumus - 10170
- atzinumus par testēšanas
pārskatiem - 14990
- produktu higiēniskos novērtējumus - 1767
4.2.3. Sniegti ekspertu priekšlikumi normatīvās bāzes
pilnveidošanai sabiedrības veselības jautājumos
• Sniegti priekšlikumi grozījumiem sekojošos normatīvajos
aktos:
- Epidemioloģiskās drošības likumā;
- MK 18.10.2000. noteikumos Nr.359 “Par profesionālo darbību
ierobežojošām slimībām”;
- MK 22.05.2001. noteikumos Nr.214 „Noteikumi par akustiskā
trokšņa normatīviem dzīvojamo un publisko ēku telpās un
teritorijā”;
- MK 13.03.2002. noteikumos Nr.118 „Noteikumi par virszemes un
pazemes ūdeņu kvalitāti”;
- MK 08.05.2001. noteikumos Nr.186 „Noteikumi par prasībām
mazgāšanas un tīrīšanas līdzekļiem un īpašiem ierobežojumiem vai
aizliegumiem attiecībā uz tiem”;
- MK 11.04.2000. noteikumos Nr.137 „Higiēnas prasības dienesta
viesnīcām”;
- MK 07.10.1997. noteikumos Nr.348 „Atsevišķu uzņēmējdarbības
veidu licencēšanas noteikumi”;
- LM 08.05.2001. rīkojumā Nr.121 “Par kārtību, kādā veicami
pretepidēmijas pasākumi infekcijas slimību perēklī”;
- LM 02.08.2001. rīkojumā Nr.214 “Par kārtību kādā veicama
infekcijas slimību epidemioloģiskā uzraudzība”;
- LM 02.08.2001. rīkojumā Nr.215 “Par kontaktpersonu primārās
medicīniskās un laboratoriskās pārbaudes kārtību”;
- LM 06.12.2002. rīkojumā Nr.260 “Par gripas pretepidēmijas
pasākumiem”;
- LM 30.12.1997.
rīkojumā Nr.412 „Par licenču izsniegšanas kārtību bīstamo
preparātu uzglabāšanai, realizācijai un lietošanai
dezinfekcijā”.
• Izstrādāti
priekšlikumi LM programmas projektam bāreņu un bez vecāku gādības
palikušo bērnu vakcinācijai pret B hepatītu
• Sagatavoti iekšējie normatīvie
akti:
-
Metodiskie norādījumi dezinfekcijas veikšanai bīstamo infekcijas
slimību perēkļos (SVA 08.12.2003. rīkojums Nr.505);
- Kārtība par SVA epidemioloģiskās uzraudzības dokumentu apriti
personu datu konfidencialitātes uzlabošanai (SVA 04.12.2003.
rīkojums Nr.493).
• Izstrādāti un iesniegti VM rīcības plānu projekti:
- Pasākumu plāns Latvijas iedzīvotāju vakcinācijas pret difteriju
uzlabošanai (26.06.2003. Nr.10/1148);
- Pasākumu plāns akūto zarnu infekciju izplatīšanās novēršanai
2003. gada II. pusgadā (27.06.2003. Nr.10/1166).
• Izstrādātas un izplatītas vadlīnijas drošai injekciju (t.sk.
vakcinācijas) praksei
• Sniegta pieprasītā informācija valsts institūcijām sabiedrības
veselības jautājumos SVA kompetences ietvaros
• Aktualizēti preventīvie pasākumi, t.sk. sniegti priekšlikumi
Veselības ministrijai par bērnu un pusaudžu bezmaksas imunizāciju
pret atsevišķām infekcijas slimībām, par bērnu imunizāciju
kavējošiem faktoriem un to ietekmes samazināšanas iespējām; par
gripas profilaksi u.c. jautājumiem.
4.2.4. SVA speciālisti piedalījušies šādu starpnozaru darba grupu
darbā:
• Labklājības ministrijas ietvaros MK noteikumu izstrādē par
aizsardzību pret vibrāciju darba vidē.
• Veselības ministrijas ietvaros : MK noteikumu „Higiēnas
prasības vispārējās pamatizglītības, vispārējās vidējās
izglītības un profesionālās izglītības iestādēm” un „Higiēnas
prasības izglītības iestādēm, kas īsteno pirmsskolas izglītības
programmas” grozījumu izstrādei, MK noteikumu „Dzeramā ūdens
obligātās nekaitīguma un kvalitātes prasības, monitoringa un
kontroles kārtība”, jaunās peldūdeņu direktīvas
apspriešanā.
• Vides ministrijas ietvaros : par nacionālā vides politikas
plāna izstrādi, par rīcības programmu zivju ūdeņu piesārņojuma
samazināšanai un peldūdeņu piesārņojuma samazināšanai un
kvalitātes nodrošināšanai, par pazemes ūdeņu raksturojuma un
monitoringa jautājumiem, par virszemes ūdeņu stāvokļa monitoringa
un monitoringa programmu izstrādes prasībām.
• Vides ministrijas Ietekmes uz vidi novērtēšanas valsts biroja
20 darba grupās par rūpniecisko avāriju novēršanas plāniem
izskatīti 26 projekti, sagatavoti atzinumi.
• Latvijas vides aģentūrā par
pētījumu „Gaisa piesārņojuma un tā pārrobežu pārneses ietekme uz
iedzīvotāju veselību Saldus rajonā”.
• Darbs Standartizācijas tehniskajās komitejās : mikroklimats,
akustika, mehāniskā vibrācija un triecieni, darba vide (standartu
projektu izskatīšana, standartu tulkošana, tulkojumu
rediģēšana).
• Darbs Rīgas pilsētas gaisa aizsardzības programmas izstrādes
uzraudzības padomē.
• Nodrošināta piedalīšanās Veselības ministrijas darba grupā, lai
izvērtētu epidemioloģiskās uzraudzības apakšsistēmu darbu un
valsts aģentūras “Sabiedrības veselības aģentūra”, Seksuāli
transmisīvo un ādas slimību valsts centra, AIDS profilakses
centra, Tuberkulozes un plaušu slimību valsts centra
sadarbību.
• SVA speciālisti piedalījās Saeimas Sociālo un darba lietu
komisijas Veselības aizsardzības apakškomisijas sēdēs par
imunizācijas un C hepatīta profilakses jautājumiem.
4.3. Savlaicīga, efektīva un koordinēta SVA struktūrvienību
piedalīšanās ārkārtējo situāciju pārvaldīšanā
• Sagatavoti rīkojumu projekti un apstiprināti rīkojumi, lai
nodrošinātu efektīvu SVA struktūrvienību piedalīšanos ārkārtējo
situāciju pārvaldīšanā.
• Apkopota informācija par SVA filiāļu rīcībā esošo inventāru,
kas paredzēts ārkārtējo situāciju gadījumos.
• Izstrādāts biļetens “Par iespējamo bīstamo ķīmisko vielu un to
iedarbību uz cilvēku veselību, preventīviem pasākumiem ķīmiskā
terorisma gadījumā” (SVA 04.12.2003. rīkojums Nr. 493) .
• Veikta SVA dežurējošo speciālistu instruktāža un apmācība par
rīcību ārkārtas situāciju gadījumā
• Organizēts SVA seminārs “Bioloģisko un ķīmisko aģentu izraisītu
ārkārtas situāciju pārvaldīšana atbilstoši mūsdienu praksei”,
kurā tika informētas iesaistītās institūcijas par PVO nostāju
bioloģisko un ķīmisko aģentu izraisītu ārkārtas situāciju
pārvaldīšanā atbilstoši mūsdienu labākajai praksei, darba grupās
identificētas problēmas un iespējamie risinājumi ārkārtas
situāciju pārvaldīšanas jomā Latvijā.
4.4. Pasākumi SVA jaunās funkcijas ‘’Sabiedrības veselības
stratēģijas mērķu sasniegšanas monitorings’’ ieviešanas
uzsākšanai:
• Realizēts SVA iekšējais projekts
“Sabiedrības veselības prioritāro indikatoru izstrāde”, kā
rezultātā sagatavots indikatoru sistēmas projekts Sabiedrības
veselības stratēģijas mērķiem. Projekts ir uzskatāms par būtisku
iestrādi jaunās funkcijas ‘’Sabiedrības veselības stratēģijas
mērķu sasniegšanas monitorings’’ veikšanai.
• Veikta ES Phare 2002. gada Nacionālās programmas Twinning Light
projekta “Sabiedrības veselības un Veselības veicināšanas
aģentūru kapacitātes veidošana” pretendentu novērtēšana un
izvēle.
• Plānoti pasākumi funkcijas attīstībai, sagatavojot ES
Transition Facility projekta “Sabiedrības veselības stratēģijas
monitoringa pilnveidošana” pieteikumu.
4.5. Nodrošināti laboratoriskie izmeklējumi
•
Nodrošināta informācija par infekcijas slimību izraisītāju
cirkulāciju vidē un atsevišķās iedzīvotāju grupās.
• Nodrošināta laboratoriju kvalitātes sistēma atbilstoši LVS EN
ISO/IEC 17025 standarta prasībām, apliecinot to ar LATAK
uzraudzības procedūru.
• Dalība nacionālajās un starptautiskajās starplaboratoriju
salīdzinošajās testēšanas programmās.
• Ķīmijas laboratorijā veikti ūdens un pārtikas izmeklējumi,
gaisa paraugu izmeklējumi darba un dzīvojamā vidē, fizikālie
mērījumi darba un dzīvojamā vidē, plaša patēriņa preču
izmeklējumi pēc valsts institūciju (VSI, SRI, SVA, SVA filiāļu)
un citu klientu pasūtījumiem.
• Atbilstoši starptautiskajiem standartiem valsts deleģēto
funkciju veikšanai uzturētas 80 ķīmiskās un 5 mikrobioloģiskās
testēšanas metodes dzeramā ūdens un peldvietu ūdens monitoringa
programmu izpildei.
• Ikdienas darbā ieviestas kampilobaktēriju mikrobioloģiskās
testēšanas metodes klīniskajos materiālos un pārtikā.
• Dalība jaunu metodisko materiālu
izstrādē par paraugu noņemšanu, noformēšanu, uzglabāšanu,
transportēšanu, pieņemšanu virusoloģiskajai izmeklēšanai v/a
‘’Sabiedrības veselības aģentūra’’ Virusoloģijas izmeklējumu
laboratorijā.
• Paaugstināta laboratoriju speciālistu kvalifikācija.
4.6 .Mērķauditorijas informēšana par sabiedrības veselības
aktualitātēm vides veselības un infekcijas slimību
epidemioloģijas jomā
• 2003.gada laikā turpināta
regulāra sadarbība ar lielākajiem nacionālajiem plašsaziņas
līdzekļiem (Diena, Neatkarīgā Rīta Avīze, Lauku Avīze, Rīgas
Balss, Latvijas Radio, Radio SWH, Latvijas Televīziju, LNT, TV3
un TV5), kā arī ar reģionālajiem plašsaziņas līdzekļiem, ar kuru
starpniecību iedzīvotājiem sniegta aktuāla informācija par
sabiedrības veselības jautājumiem:
- SARS preventīvajiem pasākumiem un ieteikumi ceļotājiem;
- Sadarbībā ar VM aktualizēts jautājums par difterijas izplatību
Latvijā un profilakses pasākumiem;
- Sniegta informācija par SVA veiktajiem pētījumiem - nozokomiālo
infekcijas slimību izplatību un vakcināciju kavējošajiem
iemesliem;
- Sniegta informācija par SVA veikto monitoringu
rezultātiem;
• Veicināta mūsdienu tehnoloģiju - Internet izmantošana saistībā
ar aktuālākajām sabiedrības veselības problēmām:
- SVA mājas lapā www.sva.lv tika regulāri
ievietota jaunākā informācija par infekcijas slimību izplatības
un vides faktoru uzraudzību;
- iedzīvotājiem pieejama papildināta informācija par
zilaļģēm;
- ieteikumi iedzīvotājiem par infekcijas slimību
profilaksi;
- informācija par vakcināciju;
- padomi peldētājiem un padomi ceļotājiem.
4.7. SVA Materiāli tehniskais nodrošinājums 2003.
gadā
• SVA (Klijānu ielā 7, Rīgā) 1. ēkas 1. stāvā
veikta telpu rekonstrukcija Virusoloģijas izmeklējumu
laboratorijas vajadzībām atbilstoši akreditācijas prasībām - ISO
17025, 45001 standartam un darba drošības prasībām.
• Izveidota jauna autotransporta
nodrošinājuma sistēma (norakstīti ekonomiski nelietderīgie
transportlīdzekļi un uzsākta jaunu transportlīdzekļu noma).
• Izstrādāts projekts par ugunsdrošības un apsardzes sistēmas
modernizāciju un izveidota ugunsgrēka izziņošanas sistēma SVA
kompleksā Klijānu ielā 7, Rīgā.
• Veikta elektroinstalācijas sakārtošana atbilstoši ugunsdrošības
prasībām.
• Uzlabota SVA sakaru sistēma, iegādātas un uzstādītas 2 licences
analogo abonentu pieslēgšanai (80 telefona numuri) un 16 licences
ciparu abonentu pieslēgšanai.
• Uzlabota SVA informācijas sistēma, iegādāti 2 jauni serveri, 35
datori un programmnodrošinājums.
4.8. SVA dalība programmās un projektos 2003.gadā
• Izstrādāti un iesniegti LR Veselības ministrijai sekojoši
ārvalstu sadarbības projektu pieteikumi:
- Nīderlandes vadības sadarbības programmas (NMCP) projekti
(4);
- Zviedrijas īstermiņa ekspertu tehniskās palīdzības projekts “Ar
vides piesārņojumu saistīto slimību uzraudzība”;
- ES Pārejas līdzekļu administratīvās spējas stiprināšanas
programmas (Transition Facility) projekts ”Sabiedrības veselības
stratēģijas monitoringa pilnveidošana”.
• Notiek Eiropas Komisijas
atbalstītā starptautiskā seroepidemioloģiskās sadarbības projekta
ESEN2 realizācijas koordinēšana.
• Uzsākti priekšdarbi sekojošu ārvalstu sadarbības projektu
realizācijai:
- ES Phare 2002.gada Nacionālās programmas projekts “Vides
monitorings”;
- ES Phare 2003.gada Nacionālās programmas projekts “Sabiedrības
veselības aģentūras institucionālā stiprināšana”;
- ES Phare 2002.gada Twinning
Light programmas projekts “Sabiedrības veselības un Veselības
veicināšanas aģentūru kapacitātes veidošana”.
• Koordinēta SVA iekšējā projekta ”Sabiedrības veselības
prioritāro indikatoru izstrāde” realizācija.
4.9. Pārskata gada laikā notikušās būtiskākās
pārmaiņas
Pamatojoties uz 2002.gada 5.martā MK
apstiprināto “Publisko pakalpojumu izcenojumu noteikšanas
metodiku”, 2003.gadā Veselības ministrijā iesniegts SVA publisko
pakalpojumu izcenojumu projekts.
Kopš 01.01.2003 SVA tiek realizēta jaunā darba samaksas sistēma,
kura izstrādāta saskaņā ar MK. 03.09.2002. noteikumiem Nr.397
„Metodika, pēc kuras valsts (pašvaldības) aģentūras darbinieka
atalgojums (mēneša amatalga) salīdzināms ar attiecīgās
kvalifikācijas speciālista darba samaksu(mēneša amatalgu) darba
tirgū” un apstiprināta ar SVA 26.11.2002. rīkojumu Nr. 471 “V/a
“Sabiedrības veselības aģentūra” darba samaksas nolikums”.
5. Valsts investīciju programmas projektu plānoto uzdevumu izpilde
2003.gadā Valsts investīciju programmas projekti netika realizēti.
6.Pasākumi, kas vērsti uz darba optimizāciju, pakalpojumu kvalitātes uzlabošanu, izmaksu samazinājumu, pieejamības nodrošināšanu
2003.gadā ieviesti vairāki būtiski
jauninājumi. Ir izstrādāta SVA personāla attīstības stratēģija,
kura ir veidota, balstoties uz SVA vidēja termiņa darbības un
attīstības stratēģijas (laika posmam no 2002.-2006.gadam)
pamatvirzieniem. Šīs stratēģijas mērķis ir definēt vienotus
personāla vadības principus visā institūcijā, sekmēt to
ieviešanu. 2003.gadā ir uzsākta darbinieku ikgadējā novērtēšana
ar mērķi uzlabot darbu, maksimāli stimulējot darbiniekus un
veicinot viņu profesionālo izaugsmi. Lai gan 2003.gadā tika
samazināta SVA dotācija, kas ietekmē arī darbinieku apmācībai
paredzēto līdzekļu apjomu, ir izstrādāta SVA darbinieku
kvalifikācijas paaugstināšanas koncepcija, kura nodrošina
darbinieku zināšanu paaugstināšanu un papildināšanu. Balstoties
uz šo koncepciju, tiek plānota un veikta SVA darbinieku
kvalifikācijas paaugstināšana.
Lai realizētu Stratēģijā izvirzītos mērķus, ir noteikti galvenie
SVA darbības uzdevumi. Viens no tiem ir institucionāla
stiprināšana, kas sevī iekļauj darba optimizāciju, struktūras
pilnveidošanu un darbību personāla attīstībā.
2003.gadā ir pilnveidota stingra ikmēneša finanšu (ieņēmumu,
izdevumu, debitoru un kreditoru parādu) kontroles un atskaites
sistēma. Lai nodrošinātu uzturēšanas izmaksu un transporta
izdevumu samazināšanu, optimizētu laboratoriju darbu un veicinātu
pakalpojumu pieejamību: pabeigta Ķīmijas laboratorijas un
Virusoloģijas izmeklējumu laboratorijas atsevišķo sektoru
pārvietošana no Pūpolu ielas 5 un Andrejostas 2 uz Klijānu ielu
7, SVA Rīgas filiāles pārvietošana no Maskavas ielas 82 uz
Kr.Barona ielu 115, sakārtotas nekustamo īpašumu uzskaites
lietas, izveidots nekustamo īpašumu reģistrs.
Veiktā uzturēšanas izdevumu optimizācija un stabils finansiālais
stāvoklis ļāvis ieguldīt finanšu resursus SVA informātikas
tehnoloģiju modernizācijā, darba apstākļu uzlabošanā un materiāli
tehniskās bāzes atjaunošanā.
7.Atsauksmes par aģentūras darbību
• Konsultatīvās padomes
vērtējums
Saskaņā ar v/a „Sabiedrības veselības aģentūra” Konsultatīvās
padomes 30.09.2003. sēdes protokolu Nr.3 SVA Konsultatīvā padome,
izvērtējot SVA darbību atbilstoši SVA vidēja termiņa darbības un
attīstības stratēģijai, pārvaldes līgumam un SVA 2003.gada
darbības plānam, un ņemot vērā to, ka SVA ir konsekventi
virzījusi savu darbību saskaņā ar iepriekšminētajos dokumentos
noteiktajiem mērķiem un uzdevumiem, nolēma sniegt SVA 2003.gada
darbībai pozitīvu vērtējumu.
8.Iekšējās kontroles sistēmas novērtējums un pasākumi tās pilnveidošanai
SVA regulāri tiek nodrošināta
iekšējās kontroles sistēmas neatkarīga uzraudzība, iekšējās
kontroles sistēmas pietiekamības un efektivitātes regulāra
novērtēšana, tiek sniegti priekšlikumi par tās attīstību,
norādīti iespējamie riski, lai garantētu drošu un efektīvu SVA
funkciju realizāciju. Šos uzdevumus un funkcijas veic patstāvīga
struktūrvienība - Iekšējā audita daļa.
2003.gadā tika veikti 19 auditi, kuru rezultātā izstrādāti 36
ieteikumi par iekšējās kontroles novērtēšanas uzlabošanu, no
kuriem 28 ir ieviesti un 8 ieteikumiem ieviešana ir uzsākta
(ieteikumi tika veidoti detalizēti, atbilstoši auditā
konstatētajiem faktiem, tie vērsti uz konstatēto nepilnību
novēršanu, to prioritātes tika noteiktas, vadoties no to ietekmes
uz auditējamās sistēmas kontroles mehānismu). Ir uzlabota datu
bāze par audita ieteikumu izpildi.
Iekšējā kontrole vērtējama kā laba un darbojas efektīvi .
Plānotie uzlabojumi: veicot iekšējo kontroles novērtējumu,
turpināt vadīties pēc sistēmu principa, izstrādāt un ieviest
kvalitātes sistēmu, uzlabot ieteikumu kontroli.
9. Informācija par aģentūras sniegto publisko pakalpojumu izcenojumiem
1.tabula.Maksas pakalpojumi un to izcenojumi, citi ieņēmumi (latos) 2003.gadā
Maksas pakalpojumu un citu pašu ieņēmumu veidi |
Izcenojums (min. - maks.) |
Faktiskie ieņēmumi kopā |
Faktiskie ieņēmumi (29.konts(VM)) |
Faktiskie ieņēmumi (18.konts(LM)) |
1. Ieņēmumi no fizikāli-ķīmiskās testēšanas |
0,28 - 61,67 |
258 820 |
238 460 |
20 360 |
2. Ieņēmumi no higiēniskās novērtēšanas |
0,28 - 69,57 |
293 014 |
273 503 |
19 511 |
3.Ieņēmumi no laboratorisko pētījumu un mērījumu organizēšanas |
1,77 - 41,72 |
76 344 |
73 430 |
2 914 |
4. Higiēnas ekspertīze |
15,0 - 41,30 |
20 669 |
18 236 |
2 433 |
5. Konsultatīvi metodiskais darbs |
0,03 - 35,40 |
39 706 |
37 081 |
2 625 |
6. Ieņēmumi no mikrobioloģiskās testēšanas |
0,78 - 30,49 |
496 317 |
466 330 |
29 987 |
7. Virusoloģijas laboratorijas izmeklējumi |
2,55 - 23,61 |
15 000 |
15 000 |
0 |
8. Radioloģijas laboratorijas izmeklējumi |
0,91 - 13,93 |
3 648 |
2 887 |
761 |
9. Vakcīnu piegāde |
501 |
501 |
0 |
|
10.Ieņēmumi no nomas maksām, īres maksām |
0,18 - 29,50 |
53 606 |
48 603 |
5 003 |
11. VOAVA |
2 450 |
2 450 |
0 |
|
Pārējie (nepareizi ieskaitīta nauda) |
2 673 |
2 597 |
76 |
|
Kopā |
X |
1 262 748 |
1 179 078 |
83 670 |
10. Finansējums un tā izlietojums
10.1.Informācija par valsts budžeta līdzekļu izlietojumu
2.tabula Aktīvi un pasīvi (kopsavilkuma bilance)
Nr. |
Gada sākumā |
Gada beigās |
|
1. Aktīvi: |
2 325 870 |
1 987 540 |
|
1.1. |
ilgtermiņa ieguldījumi |
1 756 575 |
1 475 881 |
1.2 |
apgrozāmie līdzekļi |
569 295 |
511 659 |
2.Pasīvi: |
2 325 870 |
1 987 540 |
|
2.1. |
pašu kapitāls |
2 157 229 |
1 820 836 |
2.2. |
kreditori |
168 641 |
166 704 |
3.tabula Valsts pamatbudžeta līdzekļu izlietojums (latos)
Nr. |
Rādītāji |
Iepriekšējā gadā (faktiskā izpilde) (2002.g.) |
Pārskata gadā - 2003.g. |
Pārskata gadā - 2003.g |
||
apstiprināts likumā (29.konts (VM)) |
faktiskā izpilde (29.konts (VM)) |
apstiprināts likumā (18.konts (LM)) |
faktiskā izpilde (18.konts (LM)) |
|||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
1. |
Ieņēmumi (kopā): |
4 317 150 |
4 217 884 |
3 817 481 |
404 013 |
318 782 |
1.1. |
dotācija no vispārējiem ieņēmumiem |
2 640 414 |
2 638 403 |
2 638 403 |
235 112 |
235 112 |
1.2. |
maksas pakalpojumi un citi ieņēmumi |
1 427 538 |
1 579 481 |
1 179 078 |
168 901 |
83 670 |
1.3. |
ārvalstu finanšu palīdzība |
249 198 |
0 |
0 |
0 |
0 |
2. |
Izdevumi (kopā): |
4 317 096 |
4 217 884 |
3 819 552 |
404 013 |
318 782 |
2.1. |
uzturēšanas izdevumi (kopā): |
3 921 641 |
4 091 011 |
3 711 907 |
389 503 |
316 522 |
2.1.1. |
atalgojumi |
1 925 993 |
2 148 090 |
2 019 915 |
196 473 |
171 101 |
2.1.2. |
komandējumi |
12 760 |
15 597 |
11 018 |
1 572 |
601 |
2.1.3. |
subsīdijas un dotācijas |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
2.2. |
izdevumi kapitālieguldījumiem (kopā): |
395 455 |
126 873 |
107 645 |
14 510 |
2 260 |
2.2.1. |
inventāra iegāde |
383 998 |
114 693 |
95 465 |
12 285 |
2 260 |
2.2.2. |
kapitālais remonts |
11 457 |
12 180 |
12 180 |
2 225 |
0 |
2.2.3. |
investīcijas |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
3. |
Nodarbinātība: |
|||||
3.1. |
nodarbināto skaits |
1632 |
928 |
928 |
927 |
927 |
3.2. |
vidējā darba alga |
97,96 |
208,41 |
196,71 |
209,57 |
184,14 |
10.2.Aģentūras saņemtie ziedojumi un dāvinājumi, to izlietojums
4.tabula. V/a
“Sabiedrības veselības aģentūra”
saņemto ziedojumu un dāvinājumu izlietojums 2003.gadā
(latos)
1. |
Saņemts (kopā) |
6698,67 |
1.1. |
Lielākie ziedotāji: |
|
1.1.1. |
Latvijas uzņēmējsabiedrības un privātās personas: |
435,00 |
1.1.2. |
ārvalstu ziedotāji: Pasaules Veselības Organizācija |
6 263,67 |
2. |
Izlietots (kopā) |
9233,90 |
2.1. |
Finansētie pasākumi (kopā): |
8338,90 |
2.1.1. |
algu izmaksas |
0 |
2.1.2. |
komandējumi |
|
2.1.3. |
pamatlīdzekļu iegāde |
895,00 |
2.1.4. |
kapitālais remonts |
0 |
3. |
Naudas līdzekļu atlikums gada sākumā |
2535,23 |
4. |
Naudas līdzekļu atlikums perioda beigās |
0 |
10.3.Līdzekļu ekonomija, kas
panākta, uzlabojot darba efektivitāti
Ņemot vērā pašu
ieņēmumu apjoma samazinājuma tendenci, kas ir saistīta ar
konkurences pastiprināšanos, t.sk. arī no Pārtikas un veterinārā
dienesta puses, un privāto laboratoriju izveidošanos, lai
nodrošinātu lietderīgu līdzekļu izlietojumu ierobežoto finanšu
resursu ietvaros SVA, t.sk. filiālēs, tika noteiktas prioritātes
iepirkumu plānošanai un veikšanai. Līdz ar to, salīdzinot ar
2002.gadu, 2003.gadā pārējie kārtējie izdevumi tika samazināti
par Ls158 235 (7,9%).
10.4 Informācija par ES PHARE projektu ietvaros plānoto un
faktiski izlietoto finansējumu
Finansējums |
2000.g. |
2001.g. |
2002.g. |
2003.g. |
2004.g. |
|||||
Plā- |
Fak- |
Plā- |
Fak- |
Plā- |
Fak- |
Plā- |
Fak- |
Plā- |
||
ES Phare |
Kopā |
98 606 |
35 047 |
382 033 |
115 170 |
378 828 |
249 198 |
0 |
0 |
1 124 984 |
Uzturēšanas |
17356 |
17 931 |
74 724 |
54 775 |
49 693 |
0 |
0 |
0 |
385 348 |
|
Kapitālie |
81 250 |
17 116 |
307 309 |
60 395 |
329 135 |
249 198 |
0 |
0 |
739 636 |
|
Latvijas puses līdzfinansējums |
Kopā |
76 880 |
76 880 |
76 880 |
76 880 |
1 634 |
1 634 |
0 |
0 |
253 752 |
Uzturēšanas izdevumi |
7 680 |
7 680 |
7 680 |
7 680 |
1 634 |
1 634 |
0 |
0 |
41 850 |
|
Kapitālie izdevumi |
69 200 |
69 200 |
69 200 |
69 200 |
0 |
0 |
0 |
0 |
211 902 |
11.Personāla izglītošana un kvalifikācijas paaugstināšana
11.1. Mūsdienīgas personāla
vadības politikas nodrošināšana
2003.gadā
paveiktais:
• izstrādāta SVA personāla attīstības stratēģija, kas paredz
racionālu personāla resursu izmantošanu, perspektīvu plānošanu,
darbinieku profesionālās karjeras izaugsmes virzību;
• pastāvīgi tiek uzturēta SVA darba aizsardzības sistēma
atbilstoši normatīvajiem dokumentiem;
• izstrādāta darbinieku kvalifikācijas paaugstināšanas
koncepcija;
• izstrādāta un ieviesta darbinieku darbības vienotas
novērtēšanas sistēma;
• no SVA filiālēm pieņemti pārskati un aptaujas lapas par
medicīnas personālu (veidlapa Nr.17), apkopotie dati nodoti
Veselības statistikas un medicīnas tehnoloģiju aģentūrā;
• pastāvīgi tiek uzturēta datu bāze par SVA darbinieku
profesionālo kvalifikāciju, kuru izmanto personāla apmācību
plānošanā un konkrētu darbinieku profesionālās karjeras
virzībā;
• regulāri sniegta metodiska palīdzība SVA filiāļu vadītājiem un
atbildīgajiem par personāla vadību, t.sk., personāla lietvedībā,
izstrādājot biežāk pielietojamo rīkojumu paraugus.
11.2. Apmācība un komandējumi 2003.gadā
2003.gadā uz
apmācībām nosūtīti 276 SVA funkcionālās vadības struktūrvienību
un filiāļu darbinieki, veikti 471 iekšzemes komandējumi un 49
ārzemju komandējumi.
Apmācība un piedalīšanās pieredzes apmaiņas pasākumos ārzemēs:
Infekcijas slimību epidemioloģiskās uzraudzības daļa (23),
Ķīmijas laboratorija (3), Mikrobioloģijas laboratorija (2),
Virusoloģijas izmeklējumu laboratorija (5), Neinfekcijas slimību
un vides veselības daļa (8), Sabiedrības veselības politikas daļa
(2), Sabiedrisko attiecību daļa (1), SVA filiāles(4).
12.Prognozes un plāni
12.1.Plānotie pasākumi resursu
lietderīgai un taupīgai izmantošanai un administrēšanas sistēmas
uzlabošanai
Tiek plānots ieviest SVA personāla attīstības stratēģiju,
izstrādāt SVA darbinieku profesionālās izaugsmes un karjeras
veidošanas koncepciju, kas nodrošinās darba kvalitāti, izmantojot
SVA speciālistu iegūto pieredzi un profesionālās zināšanas.
Paredzēts izveidot arī SVA darbinieku atbalsta un motivācijas
programmu.
Tāpat tiek plānots nodot nekustamos īpašumus, kas nav
nepieciešami SVA funkciju izpildei, citām iestādēm.
2004.gadā tiks realizēta iepriekš izveidotā un ieviestā ikmēneša
finanšu kontroles un atskaites sistēma. Tiks pastiprināta v/a
“Sabiedrības veselības aģentūra” kontrole par pašu ieņēmumu
izpildi, par izdevumu izpildi un filiāļu debitoru - kreditoru
saistībām.
Veselības ministrijā apstiprināšanai ir iesniegti publisko
pakalpojumu izcenojumi.
12.2. Finanšu saistības.
SVA finanšu saistības 2003. gadā
Veicot pastiprinātu kontroli par saistību veidošanos, 2003.gada
laikā ir panākts SVA kreditoru parādu samazinājums par 76%
salīdzinoši ar gada sākumu (no Ls 20 457,- gada sākumā līdz
Ls 4 738 gada beigās).
SVA debitoru parādi 2003.gadā ir samazinājušies par 47% (no Ls
81 367,- gada sākumā līdz Ls 430 96,- gada beigās).
Sakarā ar dotācijas samazinājumu uzturēšanas un kapitālo izdevumu
segšanai par Ls 185 195, kā arī strauju cenu pieaugumu pēc
2004.g. 1.maija, 2004.gadā ir iespējams kreditoru saistību
pieaugums.
13. Informācija par Valsts kontroles veiktajām pārbaudēm un to rezultātiem 2003.gadā
Valsts kontroles pārbaudes SVA
netika veiktas.
Direktora vietniece ekonomikas
jautājumos A.Limbaite
Direktora vietniece administratīvos jautājumos
A.Puriņa
Direktora vietnieks medicīnas profilakses
jautājumos O.Velmers
Virusoloģijas izmeklējumu laboratorijas vadītāja
V.Ī.Kalniņa
Mikrobioloģijas laboratorijas vadītāja
M.Muižniece
Ķīmijas laboratorijas vadītāja A.Selina