Ministru kabineta rīkojums Nr.442
Rīgā 2004.gada 21.jūnijā (prot. Nr.37, 11.§)
Par Koncepciju par augstākās izglītības un zinātnes nozares valsts institūciju juridisko statusu
1. Lai nodrošinātu ministriju padotībā esošo iestāžu juridiskā statusa atbilstību Komerclikumam un Valsts pārvaldes iekārtas likumam, atbalstīt Koncepcijas par augstākās izglītības un zinātnes nozares valsts institūciju juridisko statusu (turpmāk — koncepcija) kopsavilkumā ietverto risinājumu.
2. Noteikt Izglītības un zinātnes ministriju par atbildīgo institūciju koncepcijas īstenošanā.
3. Izglītības un zinātnes ministrijai izstrādāt un līdz 2004.gada 15.oktobrim iesniegt noteiktā kārtībā Ministru kabinetā likumprojektus par nepieciešamajiem grozījumiem Augstskolu likumā un likumā “Par zinātnisko darbību”.
4. Aizsardzības ministrijai, Iekšlietu ministrijai, Izglītības un zinātnes ministrijai, Kultūras ministrijai, Zemkopības ministrijai un Veselības ministrijai atbilstoši koncepcijai, kā arī saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma 7.panta trešo daļu izstrādāt un līdz 2004.gada 30.decembrim iesniegt noteiktā kārtībā Ministru kabinetā koncepcijas informatīvajā daļā minēto nozaru iestāžu nolikumu projektus un citus ar padotības iestāžu juridiskā statusa maiņu saistītos tiesību aktu projektus.
5. Koncepcija īstenojama no likumā par valsts budžetu kārtējam gadam piešķirtajiem līdzekļiem.
Ministru prezidents I.Emsis
Tieslietu ministre V.Muižniece
(Ministru kabineta
2004.gada 21.jūnija rīkojums Nr.442)
Koncepcijas par augstākās izglītības un zinātnes nozares valsts institūciju juridisko statusu
kopsavilkums
1. Risināmā jautājuma būtība
Ministru kabineta komitejas 2004.gada 23.februāra sēdē tika izskatīts koncepcijas projekts par izglītības, zinātnes, kultūras, veselības aprūpes un sociālās aprūpes nozares valsts institūciju juridisko statusu. Tika nolemts, ka nepieciešama atsevišķa koncepcija par augstākās izglītības un zinātnes nozares valsts institūciju juridisko statusu un tā jāiesniedz izskatīšanai Ministru kabineta komitejas sēdē (prot. Nr.8 1.§ 2.4. un 2.5.apakšpunkts). Koncepcija par izglītības, kultūras, veselības aprūpes un sociālās aprūpes nozares valsts institūciju (izņemot augstskolas) juridisko statusu tika atbalstīta Ministru kabineta 2004.gada 2.marta sēdē.
Augstākās izglītības un zinātnes nozarē darbojas vairāku ministriju pārziņā esošas valsts iestādes un bezpeļņas organizācijas valsts uzņēmumi (uzņēmējsabiedrības). Komerclikums neparedz uzņēmumu (uzņēmējsabiedrību) darbību bezpeļņas organizāciju formā. Arī Valsts pārvaldes iekārtas likums, kas stājās spēkā 2003.gada 1.janvārī, nosaka tikai divas valsts pārvaldes iestāžu padotības formas — pakļautību un pārraudzību.
2. Piedāvātais risinājums — pārskats par nozaru iestādēm piedāvāto juridisko statusu
Nozares iestādes |
Piedāvātais juridiskais statuss |
Iestādes darbības īpatnības, kas jāņem vērā, izdarot grozījumus normatīvajos aktos |
1 |
2 |
3 |
Valsts augstskolas
|
Atvasinātās publiskās personas
|
Augstskolas pārstāvības un vadības institūcijas noteiktas Augstskolu likumā. Augstskolas vispārējo administratīvo vadību īsteno rektors, kuru ievēlē un apstiprina amatā saskaņā ar Augstskolu likumu. Pārveidošana: Augstskolas kļūst par atvasinātām publiskām personām pēc to satversmes apstiprināšanas Saeimā. Līdz šim laikam augstskolas turpina darboties to pašreizējā statusā kā valsts budžeta iestādes. Izņēmumi: 1. Tā kā bezpeļņas
sabiedrība ar ierobežotu atbildību “Stockholm School of
Ekonomics in Riga” un bezpeļņas organizācija sabiedrība
ar ierobežotu atbildību “Rīgas Juridiskā augstskola” ir
izveidota uz atsevišķu likumu un starptautisko līgumu
pamata, šo augstskolu statuss netiek mainīts līdz to
starptautisko līgumu beigu termiņam, uz kuru pamata minētās
augstskolas izveidotas. |
Valsts zinātniskās institūcijas |
Tiek integrētas augstskolās |
Valsts zinātnisko iestādi pārvalda zinātnieku koleģiāla institūcija (padome). Valsts zinātnisko iestādi vada direktors, kuru ievēlē padome un apstiprina amatā attiecīgais ministrs. Kompetences un atbildības sadalījums noteikts likumā “Par zinātnisko darbību”. Pārveidošana: Zinātniskā iestāde tiek integrēta augstskolā, veidojot augstskolas struktūrvienību vai augstskolas pārraudzībā esošu publisku aģentūru, vai arī tā tiek pārveidota par ministrijas pārraudzībā esošu publisku aģentūru. Saskaņā ar likumu “Par zinātnisko darbību” zinātniskā institūcija var tikt veidota arī kā valsts kapitālsabiedrība. Tomēr šī statusa izvēle būtu piemērojama izņēmuma gadījumā, ja zinātniskā institūcija veic komercdarbību tādā jomā, ar ko nenodarbojas privātie komersanti. Šādā gadījumā zinātniskās kapitālsabiedrības darbojas saskaņā ar Komerclikumu un saviem statūtiem. |
Valsts aģentūras |
||
Valsts kapitālsabiedrības |
3. Problēmas risinājuma finansiālā ietekme uz valsts budžetu
Problēmas risinājumam nav tiešas ietekmes uz valsts budžetu, bet, pārveidojot valsts bezpeļņas uzņēmumus (uzņēmējsabiedrības) par valsts aģentūrām, valstij saskaņā ar normatīvajiem aktiem ir jāuzņemas atbildība par to līdzšinējām saistībām. Saskaņā ar Izglītības un zinātnes ministrijas rīcībā esošo informāciju valsts zinātniskajām institūcijām nav būtisku līdzšinējo saistību.
Ministru prezidents I.Emsis