Plūst dzejas dziedinošā aura
Dzejas diska “Poeticus mixturalis” (“Dzejas mikstūra”) vāka noformējums (autors – Andris Grandbergs) |
Klajā nācis unikāls “medikaments” – dzejas disks “Poeticus mixturalis” (“Dzejas mikstūra”), kurā vairāk nekā 20 dažādu paaudžu un tautību dzejnieki lasa savus darbus, kas mijas ar atbilstošas noskaņas mūziku. Disks tapis, izmantojot autoru balsis, kuras pēdējā gadā skanējušas Latvijas Universitātes radio NABA raidījumā “Bronhīts”.
Kā katram preparātam, arī šim
pievienots sastāvdaļu apraksts un lietošanas instrukcija. Tajā
dzirkstī asprātība. Tā, piemēram, pie norādes “lietošanas veids”
lasāms: “Medikamentu lieto iekšķīgi, ievadot to pa matu galiem,
caur ādu un ausīm. (..) Terapeitisko efektu parasti novēro 2.–5.
lietošanas reizē. Ārstēšanās ilgums ir daži pieredzes kilometri,
hroniskas slimības gadījumā – vairākas konceptuālas
atdzimšanas.”
16.jūnijā notika diska prezentācija tā nosaukumam atbilstošos
apstākļos – Rakstnieku poliklīnikā, kur autori klātesošajiem
sniedza dzeju kā dziedinošu injekciju. Redzot ārstniecības
iestādē tik daudz dzīvespriecīgu, smaidošu seju, nav šaubu par
dzeju kā brīnumu darītāju. Jauki, ka dzejnieks un lasītājs var
atrasties tik tuvu viens otram un spēlēties.
Apvārdošana ar dzeju
Kurš gan kādreiz pie zobārsta ir
devies ar lielu interesi?! Gluži otrādi – brr! – kādam,
iespējams, pat drebuļi pārskrien. Tad, lūk, dzejiskajā pasākumā
Rakstnieku poliklīnikā daudzi nevarēja vien sagaidīt, kad beidzot
varēs nokļūt pie profesores Janīnas Kursītes, kura bija
uzņēmusies zobu ārstēšanu un sāpju noņemšanu ar tikko gaismā
celtā dzejnieka un mācītāja Jāņa Steika (1855–1932) dzeju, kas ir
ļoti ekstravaganta parādība.
Tieši tāpat raksturojama procedūra, kas risinājās zobārsta
kabinetā. Tajā izteiksmīgi apvienojās Janīnas Kursītes gan kā
dzejas, gan kā folkloras speciālistes pieeja. Kā viņa pati
izteicās: “Mēs ārstējam ar humoru, bet reizē tam klāt ir arī
buramvārdi. “Parastie” ārsti redz cilvēku tikai ķermeniski, bet
svarīgi ir paskatīties acīs un pateikt labus vārdus – apvārdot.
Jānis Steiks, domāju, ir pirmais, bet ne pēdējais
apvārdotājs.”
Apjautājoties pacientam (kura lomā bija iejuties kāds jauns
puisis) par Jāņa Steika vārdu iedarbību Janīnas Kursītes
lasījumā, skan atzinīga atbilde: “Ar katru minūti kļūst arvien
labāk. Jāņa Steika dzeja ir ļoti interesanta ar to, ka iziet
ārpus visām pieņemtajām robežām.”
Apvārdošanā izteiksmīgi apvienojas Janīnas Kursītes gan kā dzejas, gan kā folkloras speciālistes pieeja Foto: Māris Kaparkalējs, “LV” |
Infrapoētiskās pirtiņas terapija
Infrapoētiskās pirtiņas apstākļiem ļoti atbilstošas bija jaunā dzejnieka – fizioterapeita Marta Pujāta dzejoļa rindas:
Uz lēnas
mākoņu uguns
kalnu virsotnes deg
un lūpām pāri plūst čuguns.
Pieklusinātā un rāmā balsī
dzejnieks lasīja savu darbu pacientam – cienījama vecuma kungam.
Un jau pati par sevi poētiska no malas izskatījās aina, ka līdzās
viens otram kopējā sarunā sēž jauneklis un sirmgalvis. Izrādās,
sirmo kungu apmeklēt šo pasākumu ieinteresējusi meita, kura esot
pārliecināta par dzejas pozitīvo iespaidu uz veselību.
Bet kā šķiet viņam pašam pēc šī pirmā ārstnieciskā kursa?
Vēl jādomājot, īsti nevarot pateikt, bet vispār tā esot ticības
lieta.
Dzejnieks savukārt savas ārstēšanas metodes komentē šādi: “Jau
pirmajā reizē, protams, nav iespējams panākt acīmredzamu
progresu. Tā ir vispārzināma patiesība, ka vajag pakāpeniski,
uzmanīgi strādāt un strādāt pie tā visa. Mēs, ārsti, nekad
necenšamies kaut ko ļoti sasteigt.”
Dzeja kā bezgalīga tiekšanās
Garum gara rinda bija izveidojusies pie kabineta durvīm ar uzrakstu “Dr. Liāna Langa. LOR”. Secinājums – kā jebkurā jomā, pieprasīts ir tikai ļoti labs speciālists. Tam apstiprinājumu dzird
Jau pati par sevi poētiska no malas izskatās aina, kad līdzās viens otram kopējā sarunā sēž jauneklis (dzejnieks Marts Pujāts) un sirmgalvis Foto: Māris Kaparkalējs, “LV” |
arī rindā stāvošo sarunās:
“Paskat, kā pie mūsu daktera laužas!” Acīmredzot Liānas Langas
dzejas mikstūru pretpotēm ir īpaši dziedinošs spēks. Tāpēc kā
pacients ar sūdzību par akūtu vajadzību pēc dzejas dodos kabinetā
pie “ārstes” un jautāju, ko dzejisku un ne tik dzejisku pavēstīt
sabiedrībai. Liānas Langas atbilde ir šāda: “Dzeja kā visa augstā
māksla ir vislabākais un viscēlākais līdzeklis pret
notrulināšanos, brutālu materiālismu, plakanu domāšanu un citām
līdzīgām kaitēm un diagnozēm.”
Tālāk seko izteiktās atziņas konkretizējums: “Tā kā dzeja lielā
mērā strādā kā laika mašīna, rodas jautājums, vai cilvēks vēlas
pārvietoties. Ja viņš vēlas stagnēt, tad viņam, protams, nav
vajadzīga ne dzeja, ne mūzika. Dzeja ir valodas mūzika, pat tad,
ja tā ir bez atskaņām, rakstīta verlibrā. Ir ļoti daudz cilvēku,
kuriem patīk citas labas un varbūt mazāk labas lietas. Dzeja,
nebaidīšos teikt, ir elitāra māksla, pēc kuras mēs, dzejniekus
ieskaitot, vienmēr varam tikai tiekties. Tā ir tāda bezgalīga
tiekšanās!”
Jāatzīst, mūsdienu cilvēks gan biežāk telpas un laika
pārvarēšanai izvēlas nevis dzeju, bet pavisam citu veidu, kas
prasa minimālu piepūli – tās ir tehnoloģiju piedāvātās iespējas.
Šajā sakarībā Liāna Langa saka: “Lasot dzeju, mēs sevi attīstām,
un tas ir ļoti svarīgi. Daudz asāka kļūst mūsu uztvere un daudz
augstāks IQ.”
Visbeidzot, iejūtoties gaisotnē, kurā dzeja tiek pasniegta kā
netradicionālās medicīnas metode, jautāju dzejniecei, kādā ziņā
mūsdienu cilvēks ir “slims”. Viņasprāt, izplatītākā “slimība” ir
atrautība no dabas un atsvešināšanās citam no cita. Kādas zāles
te līdz? Liāna Langa domā, ka, protams, dzeja: “Dzeja vieno
cilvēkus. Jūs varat aizbraukt uz jebkuru pasaules malu, un,
satiekot cilvēkus, kas lasa dzeju, jums vienmēr būs par ko
runāt.”
Ieva Jaunupe