Latvijas konkurētspēja Eiropas Savienībā: riski un ieguvumi
Oskars Spurdziņš, finanšu ministrs
Uzruna inteliģences konferencē “Latvija Eiropā – kas nu būs?” 2004. gada 11. jūnijā
Latvijas konkurētspēja Eiropas
Savienībā (ES) ir kļuvusi par tēmu, kas aizvien vairāk un vairāk
nodarbina sabiedrības apziņu. Valsts un manis kā finanšu ministra
pienākums ir spēt kontekstā ar Latvijas ekonomisko attīstību
saskatīt mūsu valsts konkurētspējas stiprās un vājās puses. Un
nevis uzdot esošo par vēlamo, bet gan vēlamo padarīt par esošo.
Bet visvēlamākais šajā situācijā ir tas, lai Latvija pēc iespējas
drīz kļūtu par ekonomiski attīstītu valsti, lai tās iedzīvotāji
turības līmeņa ziņā sasniegtu un pat pārsniegtu vidējo ES
līmeni.
Bez sūra darba nemēdz būt saldu augļu, neviena valsts nevar
laimēt miljardus kādā loterijā un tad no tiem pārtikt. Arī
ekonomiski attīstītāko valstu pieredze liecina, ka vienīgais ceļš
uz labklājību ir milzīga koncentrēšanās darbam – gan
sabiedriskajā, gan valsts sektorā. Uz to es arī visvairāk aicinu
gan uzņēmējus, gan katru Latvijas iedzīvotāju.
Protams, es uzreiz sagaidu uzņēmēju pretjautājumu: bet ko
konkurētspējas paaugstināšanas labad ir gatava darīt Latvijas
valsts? Atļaušos jūsu uzmanību vērst uz vairākiem aspektiem, kuri
var izrādīties izšķirīgi Latvijas ekonomikas attīstības tempiem
tuvākajos gados.
Nodokļu politika
Kā pirmo minēšu Latvijas
attīstībai labvēlīgu nodokļu politiku, kas var lielā mērā
ietekmēt valsts attīstības tempus un mūsu uzņēmēju un arī darba
ņēmēju konkurētspēju paplašinātās ES tirgū.
Tieši liberālā nodokļu politika draud izvērsties par strīdus
ābolu starp veco un jauno Eiropu. Vēl lāga nebija izžuvušas ES
paplašināšanai par godu tukšotās šampanieša glāzes, kad jau
Vācija un Francija nāca klajā ar priekšlikumu jaunajām
dalībvalstīm paaugstināt uzņēmumu ienākuma nodokli. Priekšlikumu,
kurš nu draud sašķelt Eiropu divās nometnēs.
Latvijas pozīcija šajā jautājumā ir un būs cieta kā klints: mēs
piekritīsim tiešo nodokļu – iedzīvotāju ienākuma nodokļa un
uzņēmumu ienākuma nodokļa – reglamentēšanu atstāt katras
dalībvalsts kompetencē, nenosakot ne minimālās nodokļa likmes, ne
apliekamo bāzi. Gluži otrādi – šīs valdības plānos ir vēl vairāk
atvieglot nodokļu slogu gan uzņēmējiem, gan arī darba
ņēmējiem.
Prioritāte šajā ziņā ir vairāk nekā trīskārtīga ar nodokļiem
neapliekamā minimuma paaugstināšana tuvāko sešu gadu laikā līdz
pat 70 latiem 2010.gadā, savukārt atvieglojumi par apgādājamajiem
pieaugs vairāk nekā 5 reizes – no 10,5 latiem pašlaik līdz 55
latiem 2010.gadā.
Kas attiecas uz nekustamā īpašuma nodokļa un valsts sociālās
apdrošināšanas iemaksas reglamentēšanu, ES tās ir atstātas katras
dalībvalsts kompetencē. Šajā ziņā nekādi pārsteigumi nav gaidāmi.
Vienīgais, kas sagaida šo nodokļu likmes, ir samazinājums.
Jautājums tikai – kad tas notiks. Visticamāk, nākamgad vēl
ne.
Darbaspēka izmaksas
Būtisks faktors, kas var ietekmēt
potenciālo investoru izvēli par labu savu uzņēmumu pārcelšanai uz
Latviju, ir joprojām salīdzinoši ļoti zemās darbaspēka izmaksas.
Tomēr jāatzīmē, ka šāda situācija nevar būt ilgstoša. Kā liecina
ES statistikas biroja “Eurostat” veikts pētījums, Latvijā par
vienu nostrādāto stundu rūpniecībā darba devēja izmaksas ir
gandrīz desmit reizes mazākas nekā vidēji “vecajās” ES valstīs.
Vēl aizvadītajā gadā tās bija zemākās ES kandidātvalstu
vidū.
Ar to, protams, nevajag lepoties. Taču mums ir ļoti aktīvi
jāizmanto šis laiks. Investoriem parasti patīk precīzi rēķināt
izmaksas, un šajā izmaksu pozīcijā Latvijai ir lielākas
priekšrocības starp pārējām ES valstīm. Šis ir īstais brīdis sākt
kampaņu, lai Rietumeiropas augsto nodokļu un darbaspēka izmaksu
nogurdinātie investori sāktu masveidā pārcelt savas ražotnes uz
Latviju.
Runājot par strādājošo darba samaksu, jāmin arī tāds svarīgs
aspekts kā darba ražīgums, kas visās ES jaunajās dalībvalstīs uz
vienu strādājošo ir krietni zem Savienības “veco” valstu vidējā
līmeņa. Aizvadītajā gadā Latvijā tas bija tikai 37% no vidējā
darba ražīguma Eiropā. Par pozitīvām tendencēm liecina fakts, ka
pēdējo gadu ražošanas apjomu pieaugums Latvijā panākts,
pateicoties galvenokārt produktivitātes pieaugumam, nevis
nodarbināto skaita palielinājumam. Laikā no 2000. līdz 2002.gadam
nodarbināto skaits pieaudzis nedaudz (par 2%), bet produktivitāte
– par 19,8%. Svarīgi atzīmēt, ka produktivitāte ir pieaugusi
straujākos tempos nekā darbaspēka vienības izmaksas. Piemēram,
šajā periodā atlīdzība nodarbinātajiem pieauga par 19,2%, un tas
ir vērā ņemams rādītājs, kas būtu jānotur arī turpmākajos
gados.
Latvijā izmaksas atlīdzībai nodarbinātajiem 2002.gadā bija 42,8%
no iekšzemes kopprodukta, bet attīstītās valstīs tās veido
caurmērā 55%. Tāpēc skaidrs, ka reālās konverģences sasniegšanai
izmaksām nodarbinātībai ir jāaug straujāk nekā
produktivitātei.
VID un muitas darba uzlabošana
Ikviens uzņēmējs ir gatavs
apliecināt, ka normāla preču pārvietošana pāri robežām vai cita
veida uzņēmējdarbība nav normāli iespējama, ja pastāv problēmas
Valsts ieņēmumu dienesta (VID) vai muitas darbā.
Mani kā finanšu ministru satrauc VID un muitas attieksme pret
uzņēmējiem. Atkal jākonstatē, ka daudz iztirzātā VID pārtapšana
no represīvās iestādes par servisa iestādi tā arī nav notikusi.
Diemžēl katrā tikšanās reizē ar uzņēmējiem nākas uzklausīt
sūdzības par VID represīvo darba stilu, piekasoties formāliem
sīkumiem un piemērojot neadekvātus sodus.
Mans uzstādījums VID ir vienkāršs – nepieciešama diferencēta
pieeja attiecībā pret ļaunprātīgiem nodokļu nemaksātājiem un pret
godīgiem nodokļu maksātājiem, kuri vienkārši ir kļūdījušies.
Valsts nekļūs īpaši bagātāka, piemērojot pēdējiem bargus naudas
sodus, tā mēs tikai zāģējam zaru, uz kura paši sēžam. Es
piedāvāju par VID un muitas noteikumu pārkāpumu izvērtēšanas
kritēriju izvirzīt faktu, ir vai nav nodarīts zaudējums
valstij.
Protams, nedz VID, nedz muitai nav pamata izrādīt jebkāda veida
pretimnākšanu negodīgiem uzņēmējiem, gluži otrādi – viņiem ir
jāsaņem pēc nopelniem, taču mums kopā ir jādara viss, lai
atvieglotu dzīvi godīgajiem un lai viņiem pat prātā nenāktu, ka
kaut ko mazliet nošmaukt ir daudz vienkāršāk. Godīgs nodokļu
maksātājs ir respektējamākā sabiedrības daļa visās attīstītākajās
valstīs, un pienācis laiks to pa īstam saprast arī VID un
muitai.
Infrastruktūras attīstība
Joma, kur Latvijai vēl būtu jāveic
nopietns darbs mūsu konkurētspējas paaugstināšanai, ir
infrastruktūras attīstība. Latvijas nacionālā transporta sistēma
jau sen prasās pēc pamatīgas modernizācijas. Rodas situācija, ka,
no vienas puses, Latvija ir sevi pasludinājusi teju vai par
tranzīta lielvalsti, bet, no otras, sliktā infrastruktūra būtiski
samazina nozares konkurētspēju, neveicina ārvalstu tiešo
investīciju pieplūšanu un palielina sociāli ekonomiskās
atšķirības Latvijas reģionos.
Trūkumi ir arī Latvijas telekomunikāciju tirgū, kas joprojām ir
tālu no patiesas liberalizācijas. Nepietiekama kvalitatīvu
telekomunikāciju un interneta pieejamība samazina Latvijas
iespējas attīstīt zināšanās balstītu ekonomiku. Daudzviet
Latvijas perifērijā joprojām ir lielas problēmas ar tik
elementāras lietas nodrošināšanu kā telefona sakari, kuru
kvalitāte palaikam mēdz būt vienkārši katastrofāla. Puspabeigtā
Latvijas telefonsakaru modernizācija vēl vairāk ir palielinājusi
reģionālās atšķirības elektronisko komunikāciju pieejamībā.
Lai arī pēdējos pāris gados vērojama atsevišķu svarīgāko valsts
autoceļu modernizācija, ir nepieciešama pirmās šķiras autoceļu
rekonstrukcija, kas varētu veicināt arī citu ekonomisko centru
attīstību valstī, nevis attīstīt tikai pāris lielākās pilsētas.
Nevienmērīga sociālās infrastruktūras attīstība un ierobežota
pieeja sabiedriskajiem pakalpojumiem ir novedusi pie tā, ka
atsevišķām lauku teritorijām un mazajām pilsētām Latvijā trūkst
perspektīvas, jo tās nav pievilcīgas nedz dzīvesvietas izvēlei,
nedz uzņēmējdarbības sākšanai. Rezultātā tie, kuriem ir iespējas,
pārceļas dzīvot uz Rīgu vai lielākajām Latvijas pilsētām, kur
šiem cilvēkiem ir iespējami augstāki dzīves kvalitātes
standarti.
Taču es šajā situācijā nebūt neesmu pesimistisks un saskatu
attīstības iespējas visai Latvijai tuvāko gadu laikā. Paredzams,
ka pozitīvu grūdienu Latvijas infrastruktūras attīstībai varētu
dot nesenā mūsu valsts iestāšanās ES. Proti, ir runa par ES
struktūrfondu līdzekļiem, par kuriem mēs spētu savu
infrastruktūru daudz labāk sakārtot, nekā tā ir tagad. Es šajā
ziņā lielas cerības lieku uz ES Kohēzijas fonda līdzekļiem, kuru
plānotais apjoms 2004.–2006.gadā ir 516 miljoni eiro.
Protams, ar struktūrfondu palīdzību netiks atrisinātas visas
problēmas Latvijas infrastruktūras attīstībā, taču neaizmirsīsim,
ka šie projekti ir reāli pasūtījumi Latvijas uzņēmējiem, reālas
darba vietas pašvaldībās, kur tiek īstenoti šie projekti. Tātad
efekts no šādu līdzekļu izmantošanas ir divkāršs – notiek ne
tikai vērienīga Latvijas infrastruktūras modernizācija, bet arī
privātais sektors, kas iegūst šos pasūtījumus, trīs gadu laikā
saņem vairāk nekā pusmiljardu eiro. Gadījumā, ja Latvijai tuvākos
trijos gados izdosies jūtami uzlabot infrastruktūru, man nebūs ne
mazāko šaubu par Latvijas konkurētspēju ES.
Ar inflāciju saistītie riski
Zināmas bažas man rada inflācija,
kas nu ir kļuvusi par vienīgo no Māstrihtas kritērijiem, kuru
Latvija šobrīd neizpilda. Kā zināms, vidējais patēriņa cenu
pieaugums 2003. gadā bija 2,9 procenti. 2003. gada
beigās patēriņa cenu līmenis bija par 3,6% augstāks nekā
iepriekšējā gada beigās. Visstraujāk 2003. gadā palielinājās
nepārtikas preču cenas (par 5%), pārtikas produktu cenas pieauga
par 2,6% un pakalpojumiem par 3,6 procentiem.
Ņemot vērā tautsaimniecības īpatnības un samērā augsto atvērtības
līmeni, Latvijas cenu dinamiku lielā mērā nosaka ārēji faktori,
no kuriem nozīmīgākais ir importa cenu pārmaiņas. 2003. gadā
eiro kursa celšanās dēļ importa cenas palielinājās par
7,7 procentiem. Tādēļ, ņemot vērā samērā augsto
tirdzniecības integrāciju ar ES valstīm, pamatota ir lata
piesaistes maiņa pret eiro 2005. gadā. Rezultātā mazināsies
valūtas kursa svārstību ietekme uz importa cenām, kas sekmēs
pēdējos gados sasniegtās cenu stabilitātes saglabāšanos.
Speciālistu prognozes liecina, ka 2004. gadā ir sagaidāms
straujāks inflācijas pieaugums, ko pamatā noteiks vairāku
vienreizēju efektu kombinācija — galvenokārt administratīvi
regulējamo cenu kāpums, augstās importa cenas un ar iestāšanos ES
saistītās institucionālās pārmaiņas. Turpmākajos gados inflācija
pakāpeniski atgriezīsies iepriek-šējā līmenī, un 2006. un
2007. gadā tā nepārsniegs 3 procentus.
Valsts izdevumu politiku 2004. gadā nosaka spēkā esošais
budžets. 2005. gada budžeta projekts ir jāizstrādā līdz
2004. gada rudenim. Tomēr pagaidām nav redzama vajadzība
valsts budžetā iestrādāt īpašus inflācijas samazināšanas
pasākumus, kas izpaustos kā darba samaksas vai sociālo maksājumu
pieaugumu iesaldēšana, ņemot vērā inflācijas lielumu un tās
saknes, kā arī ierobežoto valsts izdevumu ietekmi uz to.
Un tomēr – valdība negrasās sēdēt bezdarbībā, mierīgi noraugoties
uz iedzīvotāju pirktspējas samazināšanos. Kā izeju no šīs
situācijas es kā finanšu ministrs redzu vispirms straujāku
uzņēmējdarbības attīstīšanu, ekonomiskās kapacitātes
palielināšanu un nodokļu sloga samazināšanu. Vārdu sakot, mūsu
politika nebūs vērsta uz to, lai iedotu katram zivi, bet mēs
rūpēsimies, lai katram būtu makšķere un viņš mācētu ar to
apieties.
Uzziņai
Konverģence – pakāpeniska pazīmju tuvināšanās, sakrišana (kam
atšķirīgam, savstarpēji neatkarīgam). Svešvārdu
vārdnīca
Māstrihtas līgumā noteikti pieci konverģences kritēriji: valsts
parāds nedrīkst pārsniegt 60% iekšzemes kopprodukta, inflācija
nedrīkst pārsniegt triju ES dalībvalstu ar visaugstāko cenu
stabilitāti vidējo inflācijas līmeni vairāk nekā par 1,5%;
budžeta deficīts nedrīkst pārsniegt 3% no iekšzemes kopprodukta;
valdības ilgtermiņa vērtspapīru procentu likmes nedrīkst
pārsniegt vairāk nekā par 2% triju labāko ES dalībvalstu (pēc
inflācijas rādītāja) vidējo līmeni, valstij divus gadus
jāpiedalās Eiropas monetārajā sistēmā, un šajā laikā nacionālās
valūtas maiņas kursa svārstība pret eiro nedrīkst pārsniegt
15%.
Finanšu ministrijas plānotais ar nodokļiem neapliekamais algas
minimums (mēnesī):
2005. gadā - 26 lati;
2006.gadā - 32 lati;
2007.gadā - 40 lati;
2008.gadā - 50 lati;
2009.gadā - 60.lati;
2010.gadā - 70 lati.
Finanšu ministrijas plānotais iedzīvotāju ienākumu nodokļa
atvieglojums par katru apgādībā esošu personu:
2005. gadā –18 lati;
2006.gadā - 22 lati;
2007.gadā - 23 lati;
2008.gadā - 35 lati;
2009.gadā - 45 lati;
2010.gadā - 55 lati.
Nozīmīgāko administratīvi regulējamo cenu izmaiņas:
2003. gadā cenas pieauga
gāzei (par 9,2%), ūdens piegādei (12%), kanalizācijai,
siltumenerģijai (7,7%) un atkritumu izvešanai.
2004. gada janvārī palielinājās elektroenerģijas tarifi par
15,4% (salīdzinājumā ar decembri), un jūlijā palielināsies
dabasgāzes apgādes tarifs, kas vienlaikus veicinās
siltumenerģijas ražošanas tarifu pieaugumu.