Ar dvēseles siltumu un rāmu dzīvesprieku
Aleksandrs Štrāls. Pašportrets. 1937. |
“Aleksandrs Štrāls ir īpata un interesanta parādība mūsu glezniecībā. Viņa māksla nemeklē ārējo apzeltījumu, virtuozitātes spožumu. Tā ir pazemīga un sirsnīga, īsta savā iekšējā skaņā un dziļi emocionāla savā izkoptajā lirismā…” – tā mākslas vēsturnieks un gleznotājs Jānis Siliņš raksta sava kapitālā darba “Latvijas māksla 1800–1914” II sējumā (izdevniecība “Daugava” Stokholmā, 1980).
Daugavas panorāma pavasara palos,
kad varenā ūdens stihija rauj sev līdzi ledus krāvumus un visu
ceļā sastapto, kad krasts ar krastu it kā saslēdzas pāri vēsi
zilajam ūdens klaidam. Tā ir Aleksandra Štrāla populārā glezna
“Daugava. Ledus iešana”, kas tapusi 1936.gadā. Patlaban tā no
Valsts Mākslas muzeja kolekcijas atceļojusi uz Aizkraukles Kalna
Ziediem.
Godinot savu novadnieku 125.dzimšanas dienā, Aizkraukles Vēstures
un mākslas muzejā sarīkota Aleksandra Štrāla piemiņas izstāde ar
gleznām un zīmējumiem no muzeja un mākslinieka mantinieku
kolekcijām.
Mūža lielāko daļu nodzīvojis savā dzimtajā pusē pie Daugavas,
gleznotājs labi iepazinis gan dabu gadalaiku maiņās, gan
šejieniešu sadzīvi un to smalkjūtīgi atspoguļojis savās gleznās.
Mākslinieks dzimis 1879.gada 12.jūnijā Rīgas apriņķa Stukmaņu
(vēlāk Pļaviņu) pagasta Bebrulejā plostnieka, pārcēlāja un ādmiņa
ģimenē. Viņa jaunākais brālis Kārlis Štrāls kļuva rakstnieks.
Mācījies tā sauktajā Blūma mākslas skolā Rīgā un Ķeizariskajā
mākslas veicināšanas biedrības skolā Pēterburgā. Mācības bijis
spiests pārtraukt materiālo apstākļu dēļ. Atgriezies dzimtenē,
jaunais mākslinieks gleznoja un piedalījās Baltijas ceļojošo
izstāžu biedrības izstādē (1902) un Baltijas mākslinieku darbu
izstādē sakarā ar jaunā Rīgas pilsētas muzeja atvēršanu
(1905).
Šovasar paiet simts gadu latviešu mākslas vēsturē nozīmīgai
izstādei. Koknesē 1904.gada 10.jūlijā tika atklāta pirmā mākslas
izstāde ārpus lielajām pilsētām, kurai bija plaša rezonanse arī
kā mēģinājumam vienot latviešu māksliniekus. Tās rīkotāju vidū
bija Aleksandrs Štrāls, kas arī vēlākos gados aktīvi piedalījās
mākslas dzīves organizēšanā.
Būdams veikls zīmētājs, mākslinieks darbojies grāmatu un žurnālu
grafikā, ilustrējis Kārļa Štrāla (Karš, 1939), Jāņa
Jaunsudrabiņa (Jaunsaimnieks un velns, 1932, Atpūtā),
Annas Brigaderes (Akmeņu sprostā, 1933, Atpūtā) literāros
darbus. Viņš darinājis dekorācijas Rīgas un provinces teātra
izrādēm, neilgi strādājis par skolotāju. 1936.gadā saņēmis
Kultūras fonda prēmiju par gleznu “Daugava agrā pavasarī”.
Trīsdesmitajos gados viņa gleznas tikušas iekļautas Vilhelma
Purvīša organizētajās latviešu mākslas izstādēs nozīmīgos Eiropas
kultūras centros.
Aleksandrs Štrāls. Lilija un Vilis Skaldulejā pie logā. 1937. Gleznā attēloti A.Štrāla mākslas skolas biedra un drauga Jāņa Jaunsudrabiņa meita Lilija un znots Vilis Štepleri saulainā atvasaras dienā pie atvērta loga ar bagātīgi kliedētas gaismas pildītu telpu un īpaši izgaismotu jaunās sievietes veidolu. Gleznu ar Kultūrkapitāla fonda finansiālu atbalstu muzejs iegādājies no mākslinieka mazmeitas Maijas Tropas ģimenes. Ar Pļaviņu pilsētas vadības atbalstu tā restaurēta un ielogota. Pirmpublicējums |
A.Štrāls miris 1947.gada 7.oktobrī
Pļaviņās. Viņa darbu piemiņas izstādes notikušas kā Rīgā, tā
Koknesē, Valmierā, Madonā, Aizkrauklē.
Izstādes darbos atspoguļota gleznotāja dzimtās puses daba un
cilvēki. Reālistiskā vienkāršībā un sirsnībā veiksmīgi apvienojot
dabas tēlu ar žanriskiem motīviem, mākslinieks lielākoties pauž
rāmu harmoniju, klusinātu dzīves prieku, nereti skumji rezignētas
un melanholiskas noskaņas. A.Štrāla gleznojumam piemīt enerģiski
ritmizēts otas triepiens, pārsvarā zilganpelēku toņu gamma.
A.Štrāls tiek pieskaitīts “blūmistiem”, tiem 20.gs. sākuma jaunās
paaudzes latviešu gleznotājiem – pārsvarā ainavistiem, kas bija
mācījušies Blūma mākslas skolā, bet kuru uzmanību saistīja
Vilhelma Purvīša plenēra un gaismas glezniecība.
Arī jau pieminētais J.Jaunsudrabiņš, kurš atmiņu stāstos
“Leģendas par izciliem cilvēkiem” (Kopoti raksti. 15.sējums) savā
tēlainajā valodā plaši un ar lielu sirsnību raksturojis A.Štrālu,
draugu lokā sauktu par Sašu. Viņš, piemēram, ieskicē savu mācību
sākumu Blūma mākslas skolā: “Tās bija skaistas dienas un skaisti
vakari. (..) Ziemas beigās, kad nāca siltāks, mēs bridām dabā uz
studijām. Mēs labi iepazinām Ķīšezera apkārtni, Šmerli,
Biķerniekus, Dreiliņus, Katlakalnu ar Daugavas salām, Nordeķus
līdz pat Bulduriem. Neviena svētdiena, neviena svētku diena
nepagāja bezdarbībā. Mums sakrājās tik daudz dabas studiju, ka
skolnieku darbu skates pamazām izvērtās par mazām gleznu
izstādēm.”
Cita epizode no Blūma mākslas skolas gadiem saistīta ar
muzicēšanu: “Vārds koncerts ienāca tautā līdz ar brāļiem
Jurjāniem. (..) Tajos laikos ar muzicēšanas kaiti aplipa visa
jaunā paaudze, sevišķi pilsētās. (..) Skolām, sevišķi privātajām,
tādi skolnieku vakari bija reklāmai. (..) Mūsu direktors (..) par
varēm vervēja tuvākajam vakaram māksliniecisko personālu. (..)
Mans liktenis bija izšķirts. Ne labāk gāja Štrālam, kurš bija
atzinies, ka viņam no visiem instrumentiem vislabāk patīk flauta.
Un nākamā skolnieku vakara programmā jau stāvēja zili
hektografēti arī mūsu vārdi. (..) Štrāls (..) iegādājās vismazāko
un lētāko flautīti, kāda Rīgā bija sadzenama (..) Štrāls (..)
izgrūda par savu stabuli veseli pieci rubļi, līdz ar to zaudēdams
vismaz trīsdesmit krāsu tūbiņas. Pie tam viņš no sava instrumenta
līdz pat koncerta dienai nevarēja izdabūt nevienas skaņas, lai
pūta kurā caurumiņā pūzdams. (..) Turpmākos vakaros direktors
mani vairs nemudināja uzstāties. (..) Tāpat tika vaļā Štrāls,
kaut gan radikālākā veidā. Kad programmā visi lasīja: Irļandskaja
pesņa – un tā tālāk, direktors piecēlās un smaidīdams laipni
paziņoja, ka šis numurs izkrīt, jo flautists aizbraucis uz
Parīzes pasaules izstādi. Paskaidrojumam sekoja sevišķi rosīgi
aplausi no skolnieku vidus, aiz kuru mugurām vainīgais raudzīja
paslēpties. Beidzot jākonstatē, ka notiek tomēr brīnumi. Štrāla
dēli, kur viņu tēvs no sava iemīļotā instrumenta taču nespēja
izdabūt nevienas skaņas, ir visai muzikāli.”
Jānis Siliņš salīdzina Aleksandru Štrālu ar Voldemāru Zeltiņu,
viņa tuvu draugu un centienu līdzgaitnieku: “Cik Zeltiņš
satraukts un nervozi impulsīvs, tik Štrāls sapņaini rāms (..)
intravertajam Štrālam – ārējs gausums, bet daudz dvēseliska
siltuma.”
Māra Anna Markēviča