Ceļš mājup. Rekviēms
Minskā izdotais kabatas kalendārs ar V.Bikava dzimto māju fonā. Blakus – paša rakstnieka zīmējums ar parakstu: “Šai sētā mājo Dievs. Tam liecinieks – V.Bikavs.” |
Patiesību par savas tautas likteņgaitām Otrajā pasaules karā un padomju impērijas gados pauda baltkrievu rakstnieks Vasiļs Bikavs, kura darbi tulkoti daudzās pasaules valodās. 19.jūnijā apritēja rakstnieka 80.dzimšanas diena, un 22.jūnijā – gads kopš viņa aiziešanas mūžībā. Abi šie notikumi 20.jūnijā tika pieminēti Rīgas Latviešu biedrības namā sarīkotajā atceres pēcpusdienā. To organizēja Latvijas Baltkrievu kultūras biedrība “Svitanak”(Rītausma) kopā ar Itas Kozakēvičas Latvijas Nacionālo kultūras biedrību asociāciju un biedrību “Atvērtā Baltkrievija”.
Sarīkojumā runāja latviešu un
baltkrievu kultūras darbinieki, kas bijuši pazīstami ar
rakstnieku un kopā ar viņu darbojušies Atmodas laikā. Tika
parādīta videolente “Ceļš mājup. Rekviēms” ar kadriem no Vasiļa
Bikava pēdējām dzīves dienām un bērēm, kas izvērtās par īstu
tautas manifestāciju.
Vasiļa Bikava dzimtene ir baltkrievu sādža Vitebskas apriņķī, kas
pēc Pirmā pasaules kara nonāca Krievijas pakļautībā un piedzīvoja
visus padomju iekārtas “jaukumus” – 30.gadu badu, represijas,
rusifikāciju. Pēc tam nāca Otrais pasaules karš. Fronte
pārstaigāja Baltkrieviju vispirms vienā, tad otrā virzienā. Tāpat
kā Latviju. Un tāpat kā Latvijā vienas dzimtas pārstāvji dažkārt
atradās pretējās pusēs.
V.Bikavs padomju armijas rindās
izgāja visu karu, tika ievainots. Kara smagie iespaidi raisīja
viņa apņēmību stāstīt pasaulei patiesību par vienkāršā karavīra
pārdzīvojumiem. Jau 50.gados radās stāsti un romāni, kuros nebija
ne miņas no vispārpieņemtā urrāpatriotisma: “Dzērves kliedziens”,
“Trešā raķete”, “Alpu balāde”, “Mirušiem nesāp”, “Nolādētā
augstiene”, “Obelisks” un citi. Rakstnieka darbi izdoti daudzās
pasaules valodās. Latviešu valodā V.Bikava darbus tulkojis
Talrids Rullis. Īpašu vietu V.Bikava daiļradē ieņem runas un
raksti. Tā ir asa un koncentrēta publicistika, caurausta ar
rakstnieka paša dzīvesgaitas pieredzi un sāpēm par savas tautas
likteņiem. 1998.gadā Minskā iznāca rakstu un runu krājums “Krusta
ceļš”.
V.Bikavs iesaistījās arī sabiedriskā darbā, aizstāvot nacionālos
un demokrātiskos ideālus. Padomju impērijai sabrūkot, V.Bikavs
darbojās Baltkrievijas Tautas frontē. Viņš bija Pasaules
baltkrievu apvienības “Bacjkauščina” (Tēvzeme) pirmais
priekšsēdis, Baltkrievijas PEN kluba prezidents, tāpat daudzu
sabiedrisku pasākumu aktīvs dalībnieks.
Nostiprinoties autoritatīvai varai Baltkrievijā, rakstnieks tika
dažādi noniecināts un 1998.gadā bija spiests doties trimdā. Viņš
dzīvoja Somijā, Vācijā, Čehijā. Bet rakstnieka veselība strauji
pasliktinājās, un 2003.gada vasarā viņš atgriezās dzimtenē,
gribēdams mūža galā būt mājās. V.Bikavs nomira 2003.gada
22.jūnijā.
V.Bikava nāve smagi atbalsojās visā tautā, un bēres 25.jūnijā
kļuva par varenu tautas manifestāciju. Par spīti oficiālo varas
iestāžu protestiem ļaužu jūra izvadīja savu rakstnieku ar
nacionālajiem baltsarkanbaltajiem karogiem.
Atmiņās par nelokāmo savas tautas patriotu dalījās Vladimirs
Podhols – Baltkrievijas publiskās asociācijas “Informācija un
sociālās inovācijas” direktors. Viņš arī stāstīja par savas
dzimtenes progresīvo spēku centieniem pavērt plašāku informācijas
logu gan par norisēm Baltkrievijā, gan par notikumiem pasaulē.
Viņš uzsvēra, ka baltkrievu tautai jātiek pāri trim nelaimēm:
verdzības psiholoģijas palieku un rusifikācijas smagajai nastai,
kā arī Černobiļas saindētās pārtikas izplatīšanai visā valstī.
Aprēķini liecina, ka pēdējā faktora dēļ pēc simts gadiem
Baltkrievijā paliks tikai vairs viens miljons iedzīvotāju.
V.Podhols uzdāvināja biedrībai “Svitanak” savas Minskā nupat
arestētās filozofiskās grāmatas “Trieciens prezidentam” jaunā
varianta manuskripta kopiju.
Savās atmiņās par Vasiļu Bikavu dalījās arī Latvijas baltkrievu
mākslinieks Vjačka Ceļešs. Viņš atgādināja Vasiļa Bikava
publicistikā izteikto atziņu, ka Baltijas valstīs panākumi
demokrātisko pārkārtojumu jomā lielā mērā gūti, ceļot nacionālo
pašapziņu, jo nacionālā pašapziņa un savstarpējā cieņa ir
demokrātijas pamats.
Natālija Cimahoviča