• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Kā Eiropa ietekmē degvielas cenas. Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 30.06.2004., Nr. 102 https://www.vestnesis.lv/ta/id/90498

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Lai viens vilktu līdzi četrus

Vēl šajā numurā

30.06.2004., Nr. 102

RĪKI
Tiesību aktu un oficiālo paziņojumu oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā. Piedāvājam lejuplādēt digitalizētā laidiena saturu (no Latvijas Nacionālās bibliotēkas krājuma).

Kā Eiropa ietekmē degvielas cenas

CENAS2.PNG (113923 bytes)
Foto: Arnis Blumbergs, “LV”

Degvielas cenas pēdējos mēnešos ir strauji kāpušas. Līdz šim speciālisti norādījuši, ka lielākoties straujo degvielas cenu kāpumu izraisījis krasais naftas cenu pieaugums pasaulē. Tomēr savu artavu devusi arī Eiropas Savienība (ES). Savienības ietekme uz degvielas cenu pieaugumu Latvijā ir saistīta ar diviem aspektiem. Degvielas cenu izmaiņas atkarīgas no akcīzes nodokļa izmaiņām, kā arī no Savienības prasības veidot naftas produktu krājumus.

Naftas produktu rezerves

Rīt, 1. jūlijā, degvielas rezervju apjomam jābūt izveidotam 30 patēriņa dienu apmērā. Tiesa, šīs rezerves jāveido laikā no 2003. gada 1. jūlija līdz 2004. gada 1.jūlijam, bet pieredze liecina, ka degvielas tirgotāji rezervju veidošanu atliek līdz pēdējam brīdim. Latvijas Degvielas tirgotāju asociācijas skatījumā, šāda apjoma izveidošana vērtējama aptuveni trīs līdz četros miljonos latu. Šis skaitlis atbilst arī Ekonomikas ministrijas vērtējumam, sarunā ar “Latvijas Vēstnesi” norādīja Ekonomikas ministrijas Enerģētikas departamenta direktors Uģis Sarma. “Rezervju veidošana uz 1.jūliju degvielas cenas var ietekmēt nedaudz. Pēc mūsu aprēķiniem, degvielas cenai nevajadzētu pieaugt pat par santīmu,” skaidro U. Sarma. “Jāņem vērā, ka pagājušajā gadā bija jāizveido degvielas rezerves 23 patēriņa dienām, bet šogad tikai 30 patēriņa dienām. Tas nozīmē, ka izveidojamais rezervju apjoms šogad ir aptuveni trīs reizes mazāks.”
Lai gan izveidojamo rezervju apjoms nav liels, īpaši salīdzinājumā ar iepriekšējo gadu, pieredze rāda, ka tirgotāji izmanto iespēju paaugstināt produktu cenas.

Akcīzes nodoklis

Kā jau minēts iepriekš, naftas produktu rezervju veidošana ir tikai viens no aspektiem, kas ietekmē degvielas cenas pēc iestāšanās ES. Līdz ar iestāšanos Savienībā mums ir saistošas arī ES minimālās akcīzes nodokļa likmes.
Finanšu ministrijas Nodokļu politikas departamenta Akcīzes nodokļu nodaļas vadītājs Māris Jurušs stāsta: “Jā, protams, ES diktē savus noteikumus, nosakot minimālo akcīzes nodokļa likmi naftas produktiem, tai skaitā arī degvielai. Tomēr nav tā, ka ES tikai diktē noteikumus un mēs tiem akli pakļaujamies. Pavisam nesen ES pieņemta jauna direktīva par energoresursu aplikšanu ar nodokli. Tā paredz būtiski palielināt nodokļu slogu energoresursiem. Šāda notikumu attīstība ir saistīta ar ES politiku – samazināt kaitīgo izmešu daudzumu apkārtējā vidē. Tāpat tas saistīts ar ES ekonomisko neatkarību. Savienība grib palielināt nodokļus importētajiem energoresursiem, paredzot atlaides alternatīvajiem energoresursiem, piemēram, biodegvielai, saules enerģijai utt. Jāatgādina, ka kopumā arī Latvijai šie ES mērķi ir pieņemami, jo arī mēs negribam būt atkarīgi no naftas cenām. Solis šo cēlo mērķu sasniegšanai arī ir akcīzes nodokļa paaugstināšana.”
M. Jurušs atzīst, ES politika ir vērsta uz to, lai audzētu nodokļu slogu energoresursiem. “Tomēr ES šis nodoklis ir krietni augstāks nekā Latvijā. Mēs esam panākuši arī diezgan ievērojamu pārejas periodu. Latvija un Lietuva ir vienīgās ES dalībvalstis, kas vienojušās par tik ilgu pārejas periodu. Latvijai minimālā akcīzes nodokļa likme benzīnam jāievieš līdz 2011. gadam, savukārt dīzeļdegvielai – līdz 2013. gadam. Nākamais cenu pieaugums naftas produktiem gaidāms jau šā gada beigās. Sarunās ar Eiropas Komisiju esam vienojušies, ka katru gadu mums jākoriģē cenas saistībā ar eiro kursa svārstībām.” M. Jurušs atzīst, ka pagaidām eiro kursa kāpums attiecībā pret latu ir mums neizdevīgs. “Šā gada beigās mums ir jānovērtē izmaiņas un jākoriģē likmes. Pēc mūsu aprēķiniem, tas varētu izraisīt degvielas cenu pieaugumu par Ls 0,01.”
M. Jurušs stāsta, ka nākamais degvielas cenu pieaugums saistībā ar akcīzes nodokļa izmaiņām gaidāms 2007. gadā. Konkrētu skaitli, par cik tiks palielināts akcīzes nodoklis, viņš nosaukt nevarēja, jo “viss ir atkarīgs no konkrētās situācijas”. Līdz 2011. gadam mēs esam apņēmušies ieviest akcīzes nodokli degvielai Ls 0,217 (pašlaik – Ls 0,174). Savukārt dīzeļdegvielai akcīzes nodoklis līdz 2011. gadam jāpaaugstina līdz Ls 0,183 (pašlaik – Ls 0,148), bet līdz 2013. gadam – Ls 0,20.
Nākamās degvielas cenu izmaiņas saistībā ar Latvijas dalību ES gaidāmas jau pavisam drīz, jo rīt, 1. jūlijā, degvielas tirgotājiem jānodrošina naftas produktu rezervju izveide 30 patēriņa dienām. Savukārt nākamās cenu izmaiņas gaidāmas gada beigās, kad akcīzes nodokļa likmes jākoriģē saistībā ar valūtas kursu svārstībām.

Ilze Sedliņa, “LV”

ilze.sedlina@vestnesis.lv

Degvielas rezervju veidošanas grafiks:

2003. gada 1. jūlijs – 23 patēriņa dienas;
2004. gada 1. jūlijs – 30 patēriņa dienas;
2005. gada 1. jūlijs – 33 patēriņa dienas;
2006. gada 1. jūlijs – 36 patēriņa dienas;
2007. gada 1. jūlijs – 39 patēriņa dienas;
2008. gada 1. jūlijs – 47 patēriņa dienas;
2009. gada 1. jūlijs – 60 patēriņa dienas.

Avots: Ministru kabineta noteikumi Nr. 138 “Naftas produktu
rezerves izveidošanas un uzglabāšanas kārtība”

Pārejas periodi akcīzes nodokļa ieviešanai:

– benzīnam – 2011. gads;
– dīzeļdegvielai – 2013. gads.

2004. gada 1. maijā ieviestās akcīzes nodokļa likmes:

– degvielai – no Ls 0,16 uz Ls 0,174;
– dīzeļdegvielai – no Ls 0,10 uz Ls 0,148.

Tiesību aktu un oficiālo paziņojumu oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!