Kā Eiropa ietekmē degvielas cenas
Foto: Arnis Blumbergs, “LV” |
Degvielas cenas pēdējos mēnešos ir strauji kāpušas. Līdz šim speciālisti norādījuši, ka lielākoties straujo degvielas cenu kāpumu izraisījis krasais naftas cenu pieaugums pasaulē. Tomēr savu artavu devusi arī Eiropas Savienība (ES). Savienības ietekme uz degvielas cenu pieaugumu Latvijā ir saistīta ar diviem aspektiem. Degvielas cenu izmaiņas atkarīgas no akcīzes nodokļa izmaiņām, kā arī no Savienības prasības veidot naftas produktu krājumus.
Naftas produktu rezerves
Rīt, 1. jūlijā, degvielas rezervju
apjomam jābūt izveidotam 30 patēriņa dienu apmērā. Tiesa, šīs
rezerves jāveido laikā no 2003. gada 1. jūlija līdz 2004. gada
1.jūlijam, bet pieredze liecina, ka degvielas tirgotāji rezervju
veidošanu atliek līdz pēdējam brīdim. Latvijas Degvielas
tirgotāju asociācijas skatījumā, šāda apjoma izveidošana
vērtējama aptuveni trīs līdz četros miljonos latu. Šis skaitlis
atbilst arī Ekonomikas ministrijas vērtējumam, sarunā ar
“Latvijas Vēstnesi” norādīja Ekonomikas ministrijas Enerģētikas
departamenta direktors Uģis Sarma. “Rezervju veidošana uz
1.jūliju degvielas cenas var ietekmēt nedaudz. Pēc mūsu
aprēķiniem, degvielas cenai nevajadzētu pieaugt pat par santīmu,”
skaidro U. Sarma. “Jāņem vērā, ka pagājušajā gadā bija jāizveido
degvielas rezerves 23 patēriņa dienām, bet šogad tikai 30
patēriņa dienām. Tas nozīmē, ka izveidojamais rezervju apjoms
šogad ir aptuveni trīs reizes mazāks.”
Lai gan izveidojamo rezervju apjoms nav liels, īpaši
salīdzinājumā ar iepriekšējo gadu, pieredze rāda, ka tirgotāji
izmanto iespēju paaugstināt produktu cenas.
Akcīzes nodoklis
Kā jau minēts iepriekš, naftas
produktu rezervju veidošana ir tikai viens no aspektiem, kas
ietekmē degvielas cenas pēc iestāšanās ES. Līdz ar iestāšanos
Savienībā mums ir saistošas arī ES minimālās akcīzes nodokļa
likmes.
Finanšu ministrijas Nodokļu politikas departamenta Akcīzes
nodokļu nodaļas vadītājs Māris Jurušs stāsta: “Jā, protams, ES
diktē savus noteikumus, nosakot minimālo akcīzes nodokļa likmi
naftas produktiem, tai skaitā arī degvielai. Tomēr nav tā, ka ES
tikai diktē noteikumus un mēs tiem akli pakļaujamies. Pavisam
nesen ES pieņemta jauna direktīva par energoresursu aplikšanu ar
nodokli. Tā paredz būtiski palielināt nodokļu slogu
energoresursiem. Šāda notikumu attīstība ir saistīta ar ES
politiku – samazināt kaitīgo izmešu daudzumu apkārtējā vidē.
Tāpat tas saistīts ar ES ekonomisko neatkarību. Savienība grib
palielināt nodokļus importētajiem energoresursiem, paredzot
atlaides alternatīvajiem energoresursiem, piemēram, biodegvielai,
saules enerģijai utt. Jāatgādina, ka kopumā arī Latvijai šie ES
mērķi ir pieņemami, jo arī mēs negribam būt atkarīgi no naftas
cenām. Solis šo cēlo mērķu sasniegšanai arī ir akcīzes nodokļa
paaugstināšana.”
M. Jurušs atzīst, ES politika ir vērsta uz to, lai audzētu
nodokļu slogu energoresursiem. “Tomēr ES šis nodoklis ir krietni
augstāks nekā Latvijā. Mēs esam panākuši arī diezgan ievērojamu
pārejas periodu. Latvija un Lietuva ir vienīgās ES dalībvalstis,
kas vienojušās par tik ilgu pārejas periodu. Latvijai minimālā
akcīzes nodokļa likme benzīnam jāievieš līdz 2011. gadam,
savukārt dīzeļdegvielai – līdz 2013. gadam. Nākamais cenu
pieaugums naftas produktiem gaidāms jau šā gada beigās. Sarunās
ar Eiropas Komisiju esam vienojušies, ka katru gadu mums jākoriģē
cenas saistībā ar eiro kursa svārstībām.” M. Jurušs atzīst, ka
pagaidām eiro kursa kāpums attiecībā pret latu ir mums
neizdevīgs. “Šā gada beigās mums ir jānovērtē izmaiņas un
jākoriģē likmes. Pēc mūsu aprēķiniem, tas varētu izraisīt
degvielas cenu pieaugumu par Ls 0,01.”
M. Jurušs stāsta, ka nākamais degvielas cenu pieaugums saistībā
ar akcīzes nodokļa izmaiņām gaidāms 2007. gadā. Konkrētu skaitli,
par cik tiks palielināts akcīzes nodoklis, viņš nosaukt nevarēja,
jo “viss ir atkarīgs no konkrētās situācijas”. Līdz 2011. gadam
mēs esam apņēmušies ieviest akcīzes nodokli degvielai Ls 0,217
(pašlaik – Ls 0,174). Savukārt dīzeļdegvielai akcīzes nodoklis
līdz 2011. gadam jāpaaugstina līdz Ls 0,183 (pašlaik – Ls 0,148),
bet līdz 2013. gadam – Ls 0,20.
Nākamās degvielas cenu izmaiņas saistībā ar Latvijas dalību ES
gaidāmas jau pavisam drīz, jo rīt, 1. jūlijā, degvielas
tirgotājiem jānodrošina naftas produktu rezervju izveide 30
patēriņa dienām. Savukārt nākamās cenu izmaiņas gaidāmas gada
beigās, kad akcīzes nodokļa likmes jākoriģē saistībā ar valūtas
kursu svārstībām.
Ilze Sedliņa, “LV”
Degvielas rezervju veidošanas grafiks:
2003. gada 1. jūlijs – 23 patēriņa
dienas;
2004. gada 1. jūlijs – 30 patēriņa dienas;
2005. gada 1. jūlijs – 33 patēriņa dienas;
2006. gada 1. jūlijs – 36 patēriņa dienas;
2007. gada 1. jūlijs – 39 patēriņa dienas;
2008. gada 1. jūlijs – 47 patēriņa dienas;
2009. gada 1. jūlijs – 60 patēriņa dienas.
Avots: Ministru kabineta
noteikumi Nr. 138 “Naftas produktu
rezerves izveidošanas un uzglabāšanas kārtība”
Pārejas periodi akcīzes nodokļa ieviešanai:
– benzīnam – 2011. gads;
– dīzeļdegvielai – 2013. gads.
2004. gada 1. maijā ieviestās akcīzes nodokļa likmes:
– degvielai – no Ls 0,16 uz Ls
0,174;
– dīzeļdegvielai – no Ls 0,10 uz Ls 0,148.