Vācijas okupācijas režīms un tā plāni Latvijā
No grāmatas “Latvijas vēsture. XX gadsimts”
Hitlera 53. dzimšanas dienas svinības Rīgā 1942. gada 20. aprīlī. Kinožurnāls “Ausland Woche”, Nr. 554. Fotoreprodukcija no grāmatas “Saglabāt sudrabā. Latvija Otrā pasaules kara laikā”. VKFFDA, Jumava, 1999 |
Profesors Antonijs Zunda, Valsts prezidentes padomnieks
Turpinājums. Sākums 09.,16.06.2004.
3.
Okupācijas režīms
Vācu spēki Latvijā izveidoja ļoti
sazarotu okupācijas režīma pārvaldes struktūru. Latvijā bija
liels civilpārvaldes ierēdņu, policijas, gestapo, šucmaņu
žandarmērijas, vērmahta iestāžu tīkls. Latvijā darbojās ļoti
daudz vācu ierēdņu, tam bija vairāki iemesli. Pirmkārt, sakarā ar
paredzēto Baltijas valstu kolonizāciju šeit dibinājās daudzas
vācu iestādes. Otrkārt, paši vācieši tiecās uz Baltiju, jo šeit
materiālās apgādes līmenis bija labāks nekā Vācijā. Daudzi gāja
strādāt vācu civilpārvaldē arī tāpēc, ka tā varēja izvairīties no
dienesta armijā.
Rīgā bija izvietots vislielākais dažādu vācu okupācijas iestāžu
skaits. Šeit bija Ostlandes reihskomisariāts (ar 900 vācu
ierēdņiem) un Latvijas ģenerālkomisariāts (280 vācu ierēdņi).
Rīgā bija arī tādas vācu okupācijas iestādes kā propagandas
pārvalde, ekonomiskā štāba “Ost” pārstāvniecība, saimnieciskā
komanda “Rīga”, nacistu partijas centrālās iestādes Ost-landē un
citas organizācijas. Kā redzams, pārspīlēts birokrātijas aparāts
bija raksturīgs ne vien padomju, bet arī nacistu okupācijas
režīmam.
Noteikta loma okupācijas režīma radītajā pārvaldes sistēmā bija
arī tiesai un prokuratūrai. 1941. gada 6. oktobrī tika izdots H.
Lozes rīkojums par vācu tiesas un prokuratūras izveidi Ostlandē.
Tiesu sistēma tika dalīta divās pakāpēs. Zemākā pakāpe – tā
dēvētā vācu tiesa, kas bija ģenerālkomisāra pārziņā. Savukārt
vācu virstiesai šajā sistēmā piederēja apelācijas funkcijas, un
tā varēja izšķirt sūdzības par vācu tiesas pieņemtajiem
spriedumiem. Vācu tiesā lietas izsprieda viens tiesnesis, bet
vācu virstiesā lietas izskatīja trīs tiesneši.
Okupācijas režīma tālākai nostiprināšanai 1942. gada 12. janvārī
okupēto austrumu apgabalu ministrs A. Rozenbergs izdeva dekrētu
par ārkārtēju tiesu dibināšanu līdzās jau iepriekš nosauktajām
tiesām. Jāpiebilst, ka vācieši nebija pakļauti šai ārkārtējo
tiesu jurisdikcijai. Ārkārtējo tiesu parasti sasauca
ģenerālkomisārs. Tajā darbojās viens policijas virsnieks vai SS
vadītājs kā priekšsēdētājs un divi viņa padotie (līdzīgi kā
īpašās apspriedes vai t.s. troikas Padomju Savienībā Staļina
režīma apstākļos). Būtiski bija tas, ka ārkārtējo tiesu spriedumi
nebija apstrīdami vai pārsūdzami.
Nacistiskajam režīmam par okupētajiem austrumu apgabaliem bija
izstrādāti savi plāni. Ar šiem jautājumiem pamatā nodarbojās
reihsministrs A. Rozenbergs. Latvijai un Igaunijai bija jākļūst
par vāciešu dzīves telpu. Bija paredzēta šo zemju kolonizācija,
kā arī pārvācošana, noraidot jebkādu to valstiskās patstāvības
atjaunošanu. A. Rozenbergs uzskatīja, ka apmēram 50% no Baltijas
tautām pēc to rases piemērotības varētu tikt pārvācoti, bet
pārējie būtu jāpārvieto uz okupētajiem Krievijas un Baltkrievijas
apgabaliem. Noteiktu priekšstatu par nacistu okupācijas tālākiem
mērķiem sniedz dažādie ģenerālplāna “Ost” varianti. Tie paredzēja
20–30 gadu laikā īstenot pilnīgu Baltijas ģermanizāciju un
kolonizāciju.
Neilgu laiku pēc okupācijas režīma izveides Ostlandē daži tā
vadītāji nāca pie atziņas, ka izvirzīto mērķu sekmīgā sasniegšanā
plašāk būtu jāiesaista vietējie iedzīvotāji. Tā radās doma par
vietējās pašpārvaldes veidošanu. Par latviešu pašpārvaldes
vadītāju vācieši apstiprināja bijušo Kurzemes divīzijas
komandieri ģenerāli Oskaru Dankeru. Latviešu zemes pašpārvalde
ieguva ģenerāldirekcijas apzīmējumu. 1941. gada beigās O.
Dankeram izdevās saformēt ģenerāldirekciju.
Nacistiskās Vācijas augstākā vadība bija pārliecināta, ka vietējo
pašpārvalžu izmantošana dos iespēju nepatīkamus jautājumus
risināt tieši ar vietējiem spēkiem. Tika uzskatīts, ka šāds solis
ievērojami samazinās vācu ierēdņu un policistu skaitu (Ostlandē
apmēram par 120 000 cilvēku), kas bija nepieciešami okupācijas
režīma funkcionēšanas nodrošināšanai. Pašpārvaldes izveidošana
nebija uzskatāma par vietējo latviešu politiķu izcilu sasniegumu,
drīzāk gan par nacistu okupācijas režīma radītu nepieciešamību.
Tā nebija Latvijas valdība. Latviešu pašpārvaldes izveidi sekmēja
arī Vācijas neveiksmes kaujās pie Maskavas.
Jauns posms pašpārvaldes darbībā bija saistīts ar A. Rozenberga
1942. gada 7. marta direktīvu, kas konkretizēja Latvijas,
Lietuvas un Igaunijas ģenerāl-apgabalu pārvaldi un noteica, ka
tiešais zemes pārvaldes darbs jāveic no vietējiem iedzīvotājiem
izveidotām iestādēm. “Vācu vadība,” bija teikts A. Rozenberga
rīkojumā, “šajos trijos ģenerālapgabalos veiks pārraudzības
funkcijas.” Dokumentā bija uzsvērts, ka augstākā politiskā vara
un kontroles funkcijas jo-projām būs vācu iestādēm. Tāpat bija
norādīts, ka pašpārvaldes ģenerāldirektoru skaitu un to
kompetencē ietilpstošo uzdevumu apjomu noteiks nacistu varas
iestādes. Pašpārvaldi vada pirmais ģenerāldirektors, ko ieceļ
ģenerālkomisārs. Zemes pašpārvaldei daļēji tika pakļautas jau
iepriekš izveidojušās apriņķu, pilsētu un pagastu pašvaldību
iestādes. Par kaut cik nopietnu zemes pašpārvaldes patstāvību un
neatkarību nevarēja būt ne runas. Tās uzdevums bija galvenokārt
pildīt nacistu norādījumus. Vācu okupācijas režīma ierēdnis
Harijs Marnics pēckara gados izdotajās atmiņās nosauca latviešu
pašpārvaldes ģenerāldirektorus par “visai neapskaužamiem vīriem,
no kuriem tika prasīts viss, bet pilnvaras grūto uzdevumu
veikšanai dotas netika”.
1942. gada 9. maijā ar Ost-landes reihskomisāra H. Lozes
piekrišanu Latvijas ģenerālkomisārs H. Drekslers iecēla šādus
pašpārvaldes ģenerāldirektorus: iekšlietu ģenerāldirektors – O.
Dankers; saimniecības ģenerāldirektors – Voldemārs Zāgars;
finanšu ģenerāldirektors – Jānis Skujevics; tieslietu
ģenerāldirektors – Alfreds Valdmanis; izglītības un kultūras
ģenerāldirektors – Rīgas Universitātes rektors profesors Mārtiņš
Prīmanis; tehnikas un satiksmes ģenerāldirektors – Oskars
Leimanis; pašpārvaldes kontroles lietu vadītājs – Pēteris Vanags;
iekšējās drošības ģenerāldirektors – Voldemārs Veiss. Pārvaldes
vienkāršošanas labad tirdzniecības, rūpniecības un
lauksaimniecības ģenerāldirekcijas bija pievienotas saimniecības
ģenerāldirekcijai. Tajā kā atsevišķas vienības pastāvēja mežu un
koksaimniecības galvenā direkcija, tirdzniecības un rūpniecības
departaments. Izveidotajā lauksaimniecības galvenā direktora
postenī tika apstiprināts agronoms J. Andersons.
Kopumā latviešu pašpārvalde bija vācu okupācijas civilpārvaldes
papildelements. Svarīgākie politiskie un ekonomiskie jautājumi –
iedzīvotāju pārtikas normas, darba apmaksa, klaušas un obligātās
materiālās nodevas u. c. – tika izlemti vācu iestādēs.
Pašpārvaldes tiesības ierobežoja ne tikai reihskomisārs un
ģenerālkomisārs, bet lielā mērā arī vācu policija un SS vadība,
kas darbojās pilnīgi patstāvīgi. Šo bezspēcību vēl palielināja
daudzo vācu iestāžu nesaskaņotā un bieži vien pretrunīgā rīcība.
Latviešu pašpārvaldes bezspēcība bija vērojama arī vietējo tiesu
darba reglamentēšanā. Ar īpašu ģenerālkomisāra H. Drekslera
rīkojumu vietējām tiesām it kā tika atļauta civillietu un
krimināllietu izskatīšana. Bet tika arī norādīts, ka tas
iespējams vien tādā gadījumā, ja apsūdzētie ir nevācu tautības un
nodarījums neskar Vācijas valsts svarīgas intereses. Bija arī
uzsvērts, ka vietējās tiesas tiesnešus, prokurorus, ieslodzījuma
vietu priekšniekus, advokātus, notārus un privātadvokātus gan
ieceļ tieslietu ģenerāldirektors, bet viņa pilnvaras stājas spēkā
tikai tad, kad tās apstiprinājis ģenerālkomisārs.
Latviešu pašpārvaldes vadības mītne atradās Rīgā. Šeit tā
darbojās līdz 1944. gada septembrim, kad, tuvojoties padomju
karaspēkam, tika pārcelta uz Liepāju. Kara beigu posmā Kurzemes
cietoksnī latviešu pašpārvaldes ģenerāldirekciju darbība kļuva
vēl sarežģītāka.
Autonomijas idejas
Lai sekmētu latviešu un igauņu lielāku atbalstu okupācijas režīmam, jau kopš 1941. gada Vācijas valdošās aprindas apsprieda Baltijas valstu autonomijas idejas. Šādu projektu parādīšanos noteica nepieciešamība efektīvāk risināt Vācijas militārās un ekonomiskās problēmas okupētajos apgabalos. Nacistu režīma varasvīru vidū nebija vienprātības šajā jautājumā. Pastāvēja it kā divas līnijas: liberālā, ko pārstāvēja okupēto austrumu apgabalu ministrs A. Rozenbergs, un stingrā līnija, ko nosacīti realizēja reihskomisārs H. Loze. Viņš ļoti konsekventi iestājās pret jebkādu politiskās patstāvības piešķiršanu Baltijai. Savukārt A. Rozenbergs 1941. gada vasarā izteicās, ka pēc uzvaras pār boļševikiem Vācijas uzdevums būs sekmēt mazo tautu brīvības centienus. Jaunās valstis varētu būt kā barjera, kas aizsargātu Vāciju no austrumu spiediena. A. Rozenbergs izstrādāja priekšlikumu par fīrera vietvalžu pārvaldi Latvijā, Lietuvā un Igaunijā. Šāds projekts, pēc viņa domām, padarītu baltiešus par ciešiem nacistu sabiedrotajiem. Pilnīgi pretējās domās šajā jautājumā bija H. Himlers, H. Gērings un M. Bormans. Pēc A. Rozenberga iniciatīvas 1942. gadā Austrumu ministrijā apsprieda ideju par diferencētu pieeju Baltijas likteņiem nākotnē. 3. februāra slepenajā ziņojumā bija uzsvērts, ka arī turpmāk Baltijas tautām jābūt cieši saistītām ar reihu, taču šī tuvināšanās būs ilga, tai vajadzēs nevis gadu vai gadu desmitus, bet pat vairāku paaudžu laiku. Autonomijas idejas vēlreizējai apspriešanai šajā laikā vajadzēja sekmēt Baltijas tautu vēl ciešāku iesaistīšanu nacistu mērķu sasniegšanā. 1942. gada 7. jūlijā zemes pašpārvaldes sēdē O. Dankers ziņoja, ka ģenerālis F. Jekelns frontē latviešu virsniekiem solījis, ka Latvijai un Igaunijai nākotnē būšot kulturāla un saimnieciska patstāvība. Tām būšot sava nauda, karaspēks, savs pārstāvis Vācijas ģenerālštābā. Oficiāli šie F. Jekelna izteikumi gan tika raksturoti kā personīgās domas.
Turpinājums sekos