Ķermenis un gars – pretstati un veselums
Es biju skaists,/Es priecājos par sevi/Kā bērns, kas melus nesaprot
Eva Mārtuža 90.gados |
Dzejoļa “XXX” fragments no krājuma “Disonanse”, 1977
“Katrs dzimst kails
tad darbdienās apaug ar drēbēm
līdz pēdējā vakarā nespēkā
plaukstas ap stingstošo ķermeni sargādams sedz.”
Kārļa Vērdiņa dzejoļa “Staigāsim kaili lai pienenes”
fragments no krājuma “Ledlauži”, 2001
Lai arī cik tālu sniegtos cilvēka
prāts, tā sauktie mūžīgie jautājumi tomēr ir un paliek nepieejami
– līdz galam neizzināmi un neatrisināmi. Taču tas gan nav kavējis
cilvēku tiem tuvoties.
Kā tuvošanās mūžīgajam jautājumam par miesu un dvēseli ir izstāde
“Ķermenis un laiks”, kas no 18.jūnija skatāma Rakstniecības,
teātra un mūzikas muzejā (RTMM) Rīgā Pils laukumā 2.
Ekspozīciju veido fotogrāfijas.
Tās rindojas no 20.gadsimta sākuma (par senākiem laikiem trūkst
vizuālās informācijas) līdz mūsdienām. Attēlos redzami “pliki,
puspliki un pavisam nepliki latviešu rakstnieki un rakstnieces”,
kā lasāms izstādes pieteikumā.
Lai cik latviska izteiksme izpaustos vārdā “pliks”, šķiet, tam
mēdz būt arī nievājoša pieskaņa – runājot par ķermeni kā par kaut
ko nicināmu, piezemētu, prastu. Dažas fotogrāfijas “no mūsdienu
plaukta” izstādē tieši tādu reakciju arī raisa. Tāpēc laikam gan
nav aizmirsts brīdināt: “Apmeklētājiem līdz sešpadsmit
neiesakām!” (Kaut arī mūsu laikos, jāatzīst, tas skan
naivi.)
Ļoti iespējams, ka vārda mākslinieki skarbā tiešumā vēlējušies
paust: viņu miesa nav tikai sarakstītās grāmatas – arī rakstnieks
ir ar miesu un asinīm, dzīvs cilvēks. Bet tikpat labi var
uztvert: pārprasta ir izpratne par to, ka būt viscaur un galīgi
plikam miesā nozīmē būt arī pilnīgi patiesam, atklātam savā
būtībā. Tādā gadījumā der ieklausīties dzejnieces Mirdzas
Bendrupes vārdos dzejolī “Krāšņāk ir neizrunāt”:
Krāšņāk ir neizrunāt,
Gudrāk ir nepamanīt.
Novērsies, neskaties manī,
Neskaties manī.
Miesa, kā zināms, var būt arī apgarota. Un tad tai piestāv vārds
“kails”. Runa, protams, nav par vārdu izvēli, bet gan par to, vai
ķermenis un gars ir pretstati vai veselums. “Miesa nav tikai
miesa. Miesa ir žanra apzīmējums,” raksta Imants Ziedonis
“Epifānijās”. Bet Viktora Avotiņa redzējums ir šāds: Miesa
manta – to cauršauj ar lodi, / Miesa – ēka; to caurtek vīns
(dzejoļa “Ja būtu...” fragments no krājuma “Lēzenā mūžībā”,
1986).
Olafs Gūtmanis 80.gados. |
Laima Muktupāvela 2004. gadā |
Savukārt Eva Mārtuža izstādes
atklāšanā atgādināja skaisto atziņu par cilvēka ķermeni kā
trauku, kuru Dievs pildījis ar garu. “Trauks, lūk, ir redzams,
bet gars jāmeklē grāmatās,” teica rakstniece.
Roalds Dobrovenskis savu attieksmi pret izstādes ideju, kā arī
līdzdalību tajā komentēja kā pretestību tam, ka rakstnieks tiek
padarīts par oficiālu personu. Pašiem izstādes veidotājiem
Rimandam Ceplim un Inesei Līcītei viens no vadmotīviem bijis
šāds: “Izstāde neatbalsta stereotipu, ka latvieši kaunas no sava
izskata un tālab vīstās biezos vadmalas mēteļos.”
Tomēr ne visi vārda meistari atsaukušies aicinājumam piedalīties
izstādē, jo uzskatījuši, ka tās iecerei nav nekādas saistības ar
viņu darbības lauku – literatūru. Iespējams, tāpēc arī RTMM
direktora vietniece zinātniskajā darbā Māra Eņģele rosināja
uztvert ekspozīciju reizē nopietni un nenopietni, ar vasarīga
viegluma noskaņu. Viņasprāt, attiekties pret šo izstādi tikai
nopietni būtu pārāk vienpusīgi. Turklāt ekspozīcijai neesot nekā
kopēja ar paparacci specifiku. Visbeidzot, viņas
skatījumā, personības noslēpums vairāk izpaužas, kad ķermenis ir
atkailināts, nevis gluži kails.
Ieva Jaunupe
Fotoreprodukcijas no izstādes: Māris Kaparkalējs, “LV”