Ministru kabineta 2004. gada 29.jūnija sēdē
Akceptēts likumprojekts “Rīgas
Doma likums”.
Likuma mērķis ir noteikt Rīgas Doma
juridisko piederību, funkcionālo izmantošanu, apsaimniekošanas un
finansēšanas kārtību.
Likumprojektā noteikts, ka Rīgas Doms ir valsts nozīmes kultūras
piemineklis. Latvijas Republika atzīst īpašumtiesības Latvijas
Evaņģēliski luteriskajai baznīcai uz tās vēsturisko īpašumu –
Rīgas Domu un tam piesaistīto zemesgabalu.
Rīgas Doms tiks izmantots kā Arhibīskapa katedrāle un Doma
draudzes dievnams. Tāpat Rīgas Doms tiks izmantots valstij un
Rīgas pilsētai nozīmīgu pasākumu rīkošanai (koncertiem, reliģiska
un garīga rakstura pasākumiem), kā arī starptautisku kultūras
tūrisma objektu kultūras pieminekļa apskates funkciju veikšanai.
Rīgas Doma izmantošana citiem mērķiem būs iespējamam, par to
īpaši vienojoties ar Latvijas Evaņģēliski luterisko
baznīcu.
Likumprojekts paredz, ka Rīgas Doma finanšu līdzekļus veido
līdzekļi, ko Rīgas Doma pārvaldes institūcija gūst no
saimnieciskās darbības; dāvinājumi (ziedojumi) naudas līdzekļu un
mantiskā veidā, tajā skaitā arī ārvalstu fizisko un juridisko
personu dāvinājumi (ziedojumi); valsts piešķirtie līdzekļi un
citi ieņēmumi.
Ministru kabinets akceptēja, ka restaurācijai – kapitālajam
remontam – līdzekļus piešķir no valsts budžeta saskaņā ar likumu
par valsts budžetu kārtējam gadam. Noteikts, ka pašvaldība var
piedalīties Rīgas Doma finansēšanā, piešķirot līdzekļus
kapitālajam remontam un restaurācijai. Valsts un Latvijas
Evaņģēliski luteriskā baznīca finansē Rīgas Doma ekspluatācijas
un uzturēšanas izdevumus līdzīgās daļās, saskaņā ar Latvijas
Evaņģēliski luteriskās baznīcas iesniegto Rīgas Doma uzturēšanai
un ekspluatācijai nepieciešamā finansējuma aprēķinu kārtējam
gadam. Rīgas Doms bez atlīdzības izmantojams valstij un Rīgas
pilsētai nozīmīgiem pasākumiem.
Akceptēts likumprojekts “Grozījumi Publisko aģentūru
likumā”.
Likums paredz termiņa pagarinājumu valsts un
pašvaldību uzņēmumu un bezpeļņas organizāciju pārveidošanai par
aģentūrām.
Likumprojekts paredz, ka valsts iestāžu aģentūru izvērtēšanas
termiņš atbilstoši Publisko aģentūru likumā noteiktajiem
kritērijiem būs 2004.gada 31.decembris, bet pašvaldību uzņēmumiem
– 2005.gada 31.jūlijs. Termiņa pagarinājums ir nepieciešams
tāpēc, ka iepriekš noteiktajā pārveidošanas termiņā nav iespējams
izmantot visas nulles bāzes budžeta koncepcijas piedāvātās
iespējas. Tāpat termiņš nav pietiekams, lai novērstu funkciju
dublēšanos valsts pārvaldē un atteiktos no tādu funkciju
izpildes, kuru izpildi ir iespējams nodot privātajam
sektoram.
Tāpat likumprojektā paredzēta aģentūras izveidošana ne tikai
ministra, bet arī Ministru prezidenta, Ministru prezidenta biedra
un īpašu uzdevumu ministra padotībā. Precizētas likuma normas
attiecībā uz atvasināto publisko personu tiesībām veidot savas
aģentūras. Savukārt, lai nodrošinātu valsts aģentūru pārraudzību,
ministram tiek piešķirtas tiesības ierosināt finanšu revīzijas,
funkciju izpildes un citu pārbaužu veikšanu valsts aģentūrā un
atcelt valsts aģentūras direktora prettiesiskus rīkojumus.
Lai novērstu varbūtību, ka tiek dublētas privātā sektora
funkcijas, un lai Publisko aģentūru likuma terminoloģiju
saskaņotu ar Likumu par budžetu un finanšu vadību, no likuma
paredzēts izslēgt norādi, ka publiskā aģentūra tiek finansēta no
valsts vai pašvaldību pasūtījumiem.
Akceptēts likumprojekts “Grozījumi Bērnu tiesību aizsardzības
likumā”.
Grozījumi novērš likumā konstatētās nepilnības
bērnu tiesību, brīvības un aizsardzības
nodrošināšanai.
Likumprojekts paredz pastiprināt
vecāku atbildību, nosakot, ka vecākiem ir pienākums bērnus līdz 7
gadu vecumam neatstāt bez uzraudzības. Tāpat paredzēts uzlabot
bērnu tiesību aizsardzību, izvirzot augstākas prasības valsts un
pašvaldību bērnu tiesību aizsardzības speciālistiem un
aizbildņiem.
Akceptētie grozījumi nostiprina bērna tiesības uz pastāvīgu
dzīvesvietu un tiesības uzaugt ģimenē, nosakot, ka ģimenes
izlikšana no dzīvojamām telpām nedrīkst būt par iemeslu bērna
šķiršanai no vecākiem. Vienlaikus likumprojekts precizē arī
ārpusģimenes aprūpes pakalpojumu apmaksas procedūru bērna
ārpusģimenes aprūpes institūcijās.
Likuma grozījumus izstrādāja ar Ministru prezidenta Einara Repšes
2003.gada 4.aprīļa rīkojumu izveidota darba grupa, kurā tika
iekļauti pašvaldību, valsts un nevalstisko organizāciju
pārstāvji. Paredzēts, ka likums stājas spēkā 2004.gada
1.jūlijā.
Akceptēta zemesgabalu iegāde autoceļa P21 Rūjiena–Mazsalaca
rekonstrukcijas projekta īstenošanai, Amatas tilta
rekonstrukcijas projekta īstenošanai uz autoceļa A2
Rīga–Sigulda–Igaunijas robeža, autoceļa V1222 Nīca–Otaņķi–Grobiņa
rekonstrukcijas projekta īstenošanai, kā arī autoceļu P8
Inciems–Sigulda–Ķegums un autoceļa P4 Rīga–Ērgļi rekonstrukciju
projektu īstenošanai.
Visi iegādātie zemesgabali tiks
ierakstīti zemesgrāmatā uz valsts vārda Satiksmes ministrijas
personā. Izdevumi, kas saistīti ar zemesgabalu pirkšanu un
ierakstīšanu zemesgrāmatā, tiks segti no Satiksmes ministrijai
2004.gadam paredzētajiem līdzekļiem.
Pieņemti divi rīkojumi “Par uzņemšanu Latvijas pilsonībā
naturalizācijas kārtībā”, kuros iekļauti 764 pilsonības
pretendenti, tajā skaitā 69 viņu nepilngadīgie bērni.
Kopumā Latvijas pilsonībā naturalizācijas kārtībā ir uzņemtas 73
892 personas: 1995.gadā – 984; 1996.gadā – 3016; 1997.gadā –
2992; 1998.gadā – 4439; 1999.gadā – 12 427; 2000.gadā – 14 900;
2001.gadā – 10 637; 2002.gadā – 9844; 2003.gadā – 10 049
personas; 2004.gadā – 4604 personas.
Izskatīts informatīvais ziņojums “Par priekšlikumiem darba
devēja segto izdevumu darbinieku izglītībai iespējamo izslēgšanu
no ienākumiem, kurus neapliek ar algas
nodokli”.
Ziņojums paredzēja izstrādāt no budžeta
ieņēmumu un tautsaimniecības attīstības viedokļa pamatotus
priekšlikumus par atbrīvojumu no iedzīvotāju ienākuma nodokļa
darba devēja segtajiem izdevumiem par darbinieka izglītību.
Finanšu ministrijas sagatavotie priekšlikumi paredz veikt
grozījumus Ministru kabineta 1998.gada 31.marta noteikumos Nr.112
“Noteikumi par ienākumiem, par kuriem jāmaksā algas nodokli”,
nosakot, ka no algas nodokļa apliekamā ienākuma drīkst izslēgt
darba devēja segto mācību maksu un atmaksāto studiju kredīta
pamatsummu visu studiju virzienu doktorantūrā studējošajiem, kā
arī bakalaura, visu līmeņu profesionālo studiju programmās un
maģistrantūrā studējošajiem dabaszinātņu un matemātikas
tematiskajā grupā un inženierzinātņu un tehnoloģiju izglītības
tematiskajā grupā.
Paredzams, ka atvieglojumi būs spēkā no 2005.gada līdz
2009.gadam, ieskaitot mācību maksu par 2004./2005.akadēmisko
gadu. Tādējādi kopējo budžeta ieņēmumu samazinājums 2005.gadā
varētu būt aptuveni 0,1 miljons latu attiecībā uz visu studiju
virzienu doktorantūrā studējošajiem un līdz 2,1 miljonam latu
attiecībā uz bakalaura, visu līmeņu profesionālo studiju
programmās un maģistra programmās studējošajiem dabaszinātņu un
matemātikas tematiskajā grupā un inženierzinātņu un tehnoloģiju
izglītības tematiskajā grupā.
Ministru kabineta sēdes protokollēmums paredz Finanšu ministrijai
sadarbībā ar Izglītības un zinātnes ministriju līdz 2004.gada
15.augustam izstrādāt iepriekšminētos grozījumus Noteikumos par
ienākumiem, par kuriem jāmaksā algas nodoklis.
Valsts kancelejas Komunikācijas departaments