Sabiedriskā apspriešana. Tik pretrunīgās intereses
Sabiedriskās apspriešanas Latvijā ir viens no atjaunotās demokrātijas jaunievedumiem. Kā ikkatrs jaunievedums, kurš principā ir nepieciešams, bet kura lietderība vēl nav īsti atskārsta, arī sabiedriskās apspriešanas nav īsti iegājušās sabiedrības ikdienā. Teorētiski tas ir viens no efektīvākajiem sabiedrības interešu ievērošanas mehānismiem, un to izmanto, lai plānotu teritoriju attīstību vai mainītu attīstības plānojumu.
Aivita Putniņa: “No pašvaldības viedokļa iedzīvotāju iesaistīšana teritoriju attīstības plānošanā ir izdevīga, jo tā atbrīvo pašvaldību no vienpusīga investoru spiediena un ļauj attīstīt kvalitatīvu vidi.” Foto: Normunds Mežiņš, A.F.I. |
Jāteic, ka arī attīstītajās
demokrātijās pagājušā gadsimta septiņdesmitajos gados piedzīvoti
strīdi par sabiedrības viedokļa svaru, lemjot par teritoriju
attīstību. Situācija ir atrisinājusies sabiedrībai par labu.
Piemēram, Lielbritānijā pie katra transformējamā objekta, pat
apzāģējama koka, ir piestiprināta plāksnīte ar pašvaldības logo,
informāciju par iesniegto priekšlikumu un viedokļa izteikšanas
termiņu. Viedoklis jāizsaka pašvaldībā.
Strikta lēmumu pieņemšanas caurskatāmība ir ieviesta vairāku
iemeslu dēļ. Pirmkārt, sabiedrības interesēs virzīta plānošana
izrādījusies dzīvotspējīgāka par šauras interešu grupas labā
veikto. Retāk ir jālabo kļūdas, kuras pieņemtas, neapsverot visu
iesaistīto pušu intereses un vajadzības. Otrkārt, kļūdu labošana
dažkārt ir izvērsusies dārga, ja sabiedrība lēmumu pārsūdz.
Treškārt, pašvaldības lēmumu svaru kausu pārāk bieža noslīdēšana
vienas interešu grupas pusē kaitē partiju tēlam, nesot būtiskus
zaudējumus partijai kopumā. To nevar atsvērt dažu partijas biedru
maka nelikumīga papildināšana vai individuālu attiecību
uzlabošana ar vajadzīgiem cilvēkiem.
Sabiedrisko apspriešanu evolūcija Latvijā
Ja teritoriju plānošanas
vispārējus principus nosaka likums, tad katra pašvaldība lemj par
sabiedrisko apspriešanu norisi un sabiedrības iesaistīšanas
veidu, pieņemot saistošos noteikumus. Rīgā apspriešana
nepieciešama teritorijas plānojuma apstiprināšanai, ar
teritorijas zonējuma maiņu saistītu projektu apstiprināšanai, kā
arī sabiedriski nozīmīgu būvju uzsākšanai. Sabiedriski nozīmīgas
būves ir stiepjams jēdziens. Ir gadījumi, kad paši investori
nolemj rīkot sabiedrisku apspriešanu, lai vairotu sabiedrības
atbalstu projektam.
Neraugoties uz formālajām prasībām, to īstenošana ir atkarīga
galvenokārt no pašvaldības izpratnes par savu lomu. Sabiedriskās
apspriešanas ir obligātas, bet tajās izteiktā viedokļa ievērošana
nav formāli reglamentēta. Līdz ar to, ja pašvaldībā dominē
viedoklis, ka viņi nav sanākuši, lai uzklausītu dažādus
viedokļus, bet strādātu pēc savas saprašanas un investoru
priekšlikumiem, sabiedriskām apspriešanām ir vien formāla
nozīme.
Latvijā ir labi sabiedriskās apspriešanas paraugi. Šajās
pašvaldībās tiek veidoti mehānismi sabiedrības un pašvaldības
sadarbībai. Šo pašvaldību iedzīvotāji jūt, ka tās strādā viņu
interesēs. Ir arī gadījumi, kad sabiedrības intereses tiek
pakārtotas vēlēto un pašvaldības amatpersonu personiskai
izpratnei par pilsētas vai pagasta un savu labumu. Taču
atšķirības jūtamas jau tagad, – piemēram, sabiedrības interesēm
atvērtām pašvaldībām ir vieglāk pamatot un piesaistīt Eiropas
fondus.
Pamācības interesentu skaita mazināšanai
Sabiedrisko apspriešanu organizē
pats projekta iesniedzējs, līdz ar to pastāv dažādas
manipulācijas iespējas. Rīgā ir novērotas vairākas viltības, lai
samazinātu apspriešanas jēgu.
Pirmkārt, informācija par gaidāmo apspriešanu vietējā avīzē
jāievieto, mēģinot to iespiest iespējami mazākā laukumā, lai
potenciālajiem apspriedējiem būtu grūtāk pamanīt. Dome no savas
puses rūpējas, lai šī informācija netiktu izvietota domes ēkā vai
izpilddirekcijās labi redzamā vietā. Informācijas izplatīšana nav
formāls domes pienākums, tāpēc investoram te nav jāiegulda pūles.
Pēdējos gados projekti tiek izstādīti domes institūcijās, mazinot
informācijas noklusēšanas iespējas.
Otrkārt, apspriešana jārīko grūti pieejamā vietā un laikā. Ideāla
ir vieta, līdz kurai nekursē sabiedriskais transports un kura ir
grūti atrodama. Apspriešanu vislabāk ielikt darba laikā, uz pāris
stundām dienā, piemēram, no pulksten 10 līdz 12 un no 15 līdz 17.
Pensionāri nespēs līdz šai vietai nokļūt, bet pārējiem nāksies
kavēt darbu. Viens no šādiem piemēriem bija nesenā Rīgas
vēsturiskā centra sabiedriskā apspriešana. Domes vestibilā tika
izliktas kartes, taču plāna teksts un apbūves noteikumi, kas šīs
kartes padara saprotamas, bija pieejami dažas stundas nedēļā.
Domes vestibilā atrodas arī dators, taču pilsētas mājaslapā
nebija nekādu norāžu par plāna teksta atrašanās vietu, bet īstās
vietas zinātājiem plāna elektroniskā adrese nebija pieejama, jo
dome to bija bloķējusi. Tikai pēc sabiedrisko organizāciju
protestiem plāna apspriešana tika pagarināta, plāna elektronisko
adresi atbloķēja, bet plāna iesietās kopijas tika pieķēdētas pie
domes vestibila radiatoriem. Īsti ērti rūpīgam vērotājam lasīt
plānu nebija, jo plāna ķēdes nesniedzās līdz detalizētajai kartei
stendā aiz stūra.
Tiesa, bieži vien aiz šīs viltības nav noteikta nodoma.
Vienkārši, plānojot apspriešanu, netiek apdomātas tās dalībnieku
intereses un vajadzības.
Treškārt, var sniegt maldinošas un aptuvenas norādes par
apspriešanas vietu. Nekādā gadījumā nevajag izvietot norādes uz
apspriešanas vietu.
Vecrīgas jaunā apbūve ārvalstu pilsētplānošanas speciālistiem parāda ne tikai rīdzinieku gaumi, bet arī plānošanas politikas vājumu Foto: Arnis Blumbergs, “LV” |
Ceturtkārt, jāmobilizē draugi,
radi un darbinieki pozitīva viedokļa izteikšanai. Visbeidzot, pie
apspriešanas žurnāla vai anketām nevajag uzrakstīt, ka
priekšlikuma iesniedzējam jānorāda savi personas dati, lai
priekšlikums nebūtu anonīms. Īpaši svarīgi tas ir pašvaldības
rīkotās apspriešanās, kur pašvaldības pienākums ir sniegt atbildi
katra priekšlikuma iesniedzējam.
Ar sabiedrisku apspriešanu bieži saprot arī projekta pasūtītāju
veiktu sabiedrisko aptauju, pašiem to organizējot. Tā, piemēram,
jaunā lielveikala projekta Vecrīgā blakus universālveikala
“Centrs” ēkai pasūtītāji, aptaujājot iedzīvotājus, ir guvuši
sabiedrības atbalstu savai iecerei. Šādas aptaujas veiktas,
uzsākot būves dzīvojamo namu pagalmos. Tikai tad, kad projekts
uzsākts, iedzīvotāji sāk apšaubīt aptaujas pareizību.
Iedzīvotāju stratēģijas sabiedrisko apspriešanu stiprināšanai
Kā jau minēts, ļoti grūti ir
apstrīdēt sabiedriskās apspriešanās gūto viedokļu ņemšanu vērā.
Visbiežāk sabiedriskās organizācijas apstrīd apspriešanas procesa
atbilstību normatīvajiem aktiem. Organizācijas vai iedzīvotāji
var vērsties pašvaldībā vai atbildīgajā ministrijā. Ja netiek
gūta atsaucība, var vērsties tiesā. Procesu atvieglo arī
administratīvās tiesas, kas risinās strīdus gadījumus. Taču tiesu
ceļa trūkums ir tā ilgums. Tad, kad tiek gūts tiesas atzinums par
lēmumu pieņemšanas procesa pārkāpumu, celtniecība bieži ir jau
sākta un tās pārtraukšana un zaudējumu atmaksa pašvaldībai ir par
dārgu.
Iedzīvotājiem individuāli ir grūti izsekot līdzi apspriešanu
izsludināšanai, vieglāk to īstenot domubiedru grupā. Arī
apspriešanā izteiktam priekšlikumam ir lielāks svars nekā
emocionāla viedokļa izteikšanai. Tad, kad apspriešana jau
izsludināta, ir gandrīz neiespējami konstruktīvus priekšlikumus
paspēt izstrādāt. Līdz ar to viedokļa iegūšanai sabiedrību vērts
iesaistīt agrāk. Iniciatīva var nākt no pašiem iedzīvotājiem.
Piemēram, kāda Rīgas mikrorajona daudzstāvu māju kvartāla
iedzīvotājiem lielāka iespēja saglabāt un uzlabot skvēriņu starp
mājām ir laikus interesējoties par skvēriņa zemes piederību un tā
zonējumu. Ja cilvēki attopas tad, kad viņu skvēriņā tiek dzīti
pirmie pāļi lielveikala celšanai, sapnis par skvēriņu jau būs
izsapņots un lēmumu maiņu panākt būs gandrīz neiespējami.
Sabiedrisko apspriešanu veicināšana
No pašvaldības viedokļa
iedzīvotāju iesaistīšana teritoriju attīstības plānošanā ir
izdevīga, jo tā atbrīvo pašvaldību no vienpusīga investoru
spiediena un ļauj attīstīt kvalitatīvu vidi. Vecrīgas jaunā
apbūve ārvalstu pilsētplānošanas speciālistiem parāda ne tikai
rīdzinieku gaumi, bet arī plānošanas politikas vājumu.
Nobeigumā, runājot par teritorijas plānošanu, jāatzīst, ka
sabiedrības līdzdalību ierobežo valoda, kurā plānošana veikta.
Arī sabiedrības kā nespeciālistu izslēgšana ir viens no draudiem.
Paradoksālā kārtā izslēgti ir arī politiķi, kuri plānojumu
apstiprina, līdz galam neizprotot. Iedzīvotāju līdzdalība padara
plānu par politisku dokumentu, kuram ir noteikti, uz sabiedrības
interesēm vērsti mērķi. Šādas politiskas vienotas koncepcijas
trūkst nesen izstrādātajai Rīgas vēsturiskā centra attīstības
plāna pirmajai redakcijai. Tai trūkst vienota redzējuma un
prioritāšu pamatojuma. Politiski formulētu plānu sabiedrībai ir
vieglāk kontrolēt, un tā grozījumiem ir nepieciešams pamatojums
visa plāna kontekstā. Tas atvieglotu arī tālākās ar teritorijas
plānošanu saistītās sabiedriskās apspriešanas.
Aivita Putniņa,
sociālantropoloģe, Sabiedriskās politikas institūta valdes priekšsēdētāja