Jāsāk dzīvot ar jaunumiem un uzlabojumiem satiksmes drošībā
Atbilstoši jaunajiem Ceļu satiksmes noteikumiem, šķērsojot krustojumu, velosipēdisti varēs veikt kreiso pagriezienu un apgriezties braukšanai pretējā virzienā. Līdz šim jebkurš manevrs riteņbraucējiem bija jāveic vienīgi no labās malas. Jaunie noteikumi pieļauj, ka velosipēdists, nogriežoties pa kreisi vai apgriežoties braukšanai pretējā virzienā, šos manevrus var izdarīt gan no brauktuves labās malas, gan ieņemot kreiso joslu. Situācijās, kad labā malējā josla paredzēta, lai nogrieztos pa labi, velosipēdists, kurš vēlas turpināt ceļu taisni, var pārkārtoties joslā, kas paredzēta šim nolūkam. Velosipēdisti tāpat kā līdz šim varēs braukt pa ietvi, tikai – netraucējot gājējus. |
Ar 1. jūliju stājoties spēkā jauniem Ceļu satiksmes noteikumiem un ieviešot arī attiecīgas izmaiņas Administratīvo pārkāpumu kodeksā, būtiski jaunumi paredzēti gan autovadītājiem, gan velosipēdistiem un ceļu satiksmes dalībnieku skaitliski lielākajai daļai – gājējiem.
Tieši gājēji un
velosipēdisti – mazaizsargātākie satiksmes dalībnieki –
visbiežāk cieš ceļu negadījumos un ir apmēram 37% no avāriju
upuru kopskaita, informē Ceļu satiksmes drošības direkcijas
(CSDD) vadītājs Andris Lukstiņš. Šī problēma ir aktuāla visā
Eiropā, kur pērn, tiekoties valstu satiksmes ministriem, pieņemta
deklarācija, kas paredz par 50% samazināt bojāgājušo gājēju
skaitu.
Lai sasniegtu šo mērķi un uzlabotu satiksmes drošību, arī Latvijā
veikta virkne pasākumu. Tālab ar šodienu spēkā stājas vairākas
būtiskas prasības, kas jāievēro gājējiem. Turpmāk tiem arī
apdzīvotās vietās (līdz šim – ārpus apdzīvotām vietām),
pārvietojoties pa brauktuvi, ja ceļš nav pietiekami un vienmērīgi
apgaismots, jālieto gaismas atstarotājs vai lukturītis. Gājējiem
liegts ārpus gājēju pārejas robežām šķērsot ceļus ar divām un
vairāk braukšanas joslām vienā virzienā, bet pirms brauktuves
šķērsošanas pa neregulējamu gājēju pāreju jāpārliecinās par
drošību. Savukārt velosipēdistiem veiktas izmaiņas krustojumu
šķērsošanas kārtībā (skat. attēlus).
Tiek prognozēts, ka būtisku ieguldījumu satiksmes drošībā dos arī
soda uzskaites punktu sistēmas autovadītājiem ieviešana, kas
spēkā stājas šodien un ir paredzēta galvenokārt ļaunprātīgas
satiksmes noteikumu pārkāpšanas izskaušanai. Kā liecina Eiropas
valstu prakse, šādas sistēmas ieviešana ceļu satiksmes negadījumu
skaitu samazina līdz pat 25%, skaidro A. Lukstiņš.
Visbargākās sankcijas – par braukšanu reibumā
Kā jau esam informējuši, soda
punkti tiks piešķirti galvenokārt par pārkāpumiem, kas reāli
apdraud satiksmes drošību. Visbargākās sankcijas – 8 punkti no 16
iespējamajiem – paredzētas par braukšanu reibumā. Autovadītājam
tas nozīmē līdz 500 latu naudas sodu, kā arī tiesību atņemšanu uz
diviem gadiem. Ja notikusi izvairīšanās no alkohola
koncentrācijas pārbaudes vai tas lietots, nesagaidot šo pārbaudi,
tiesības tiks atņemtas uz trim gadiem. Nedisciplinētiem
vadītājiem jārēķinās arī ar virkni ietekmēšanas līdzekļu –
nodarījumam sekojošiem eksāmeniem vai kursiem satiksmes drošībā,
medicīniskām pārbaudēm un brīdinājumiem. Par obligātās apmācības
neapmeklēšanu tiks pieskaitīti jauni soda punkti. Par auto
vadīšanu reibumā, ja tā atkārtojusies divas reizes 10 gadu laikā,
paredzēta tiesību atņemšana, kas atgūstamas tikai pēc pieciem
gadiem, kārtojot visu tiesību iegūšanas procedūru no sākuma.
Atņemot viena transportlīdzekļa tipa vadīšanas tiesības,
automātiski tiks atņemtas arī pārējās, ja vadītājam tādas ir.
Soda punkti tiks dzēsti, aizritot diviem gadiem, bet par
braukšanu reibumā – pēc pieciem gadiem. Vadītājus, kas
satiksmes noteikumus regulāri un ļaunprātīgi nepārkāpj, jaunā
sistēma tikpat kā neietekmēs, skaidro CSDD speciālisti.
Līdzīgu soda punktu sistēmu ieviešana ievērojami disciplinējusi
autovadītājus arī citās valstīs, informē CSDD. Piemēram, Vācijā
maksimālo punktu skaitu sakrāj tikai 0,3% šoferu. Tiek
prognozēts, ka Latvijā jau sākotnēji šis skaitlis nepārsniegs
1%.
CSDD sola vairākus uzlabojumus
Stājoties spēkā jaunajai kārtībai, paredzama virkne ieguvumu, skaidro CSDD priekšnieka vietnieks Aivars Aksenoks. Soda naudas apmērus padarot konkrētākus un norēķinus turpmāk veicot vienīgi bankas iestādēs, mazināsies birokrātisms, subjektīvisms sodu piemērošanā un kukuļošanas iespējamība. Kopumā uzlabosies satiksmes drošība, celsies braukšanas kultūras līmenis. Savukārt CSDD Kvalifikācijas daļas priekšnieks Juris Teteris informēja par vēl diviem jaunievedumiem, kas, stājoties spēkā 2006. gada 1. janvārī, ievērojami mazinās riskus uz ceļiem. Maršruta taksometriem vietās, uz kurām attiecas ceļa zīme “Apstāties aizliegts”, pasažierus izlaist un uzņemt būs atļauts vienīgi sabiedriskā transporta pieturās. Minētajā datumā arī tiks samazināts bieži vien uz riska robežas pārslogoto kokvedēju pieļaujamais izmērs un svars.
Guntars Laganovskis, “LV”