Ministru kabineta 2004. gada 1.jūlija sēdē
Vakar, 1.jūlijā, Ministru
kabinetā apstiprināta Latvijas nacionālā pozīcija par Eiropas
Savienības (ES) finanšu perspektīvu 2007.–2013.gadam, kas būs
pamats turpmākai nacionālo pozīciju izstrādei par ES finanšu
perspektīvas konkrētiem aspektiem.
Finanšu perspektīva ir ES daudzgadu budžeta plānošanas mehānisms,
kas nosaka ES budžeta ieņēmumu griestus, maksimālo izdevumu
apjomu un struktūru. Šā gada februārī Eiropas Komisija (EK) nāca
klajā ar paziņojumu “Veidojot kopīgu nākotni: paplašinātās
Savienības finanšu un politiskais pārskats 2007.–2013.gadam” jeb
t.s. Agenda 2007, kas piedāvā ES prioritāros darbības
virzienus un tiem piešķiramo finansējumu.
Izanalizējot Komisijas priekšlikumu un ņemot vērā Kohēzijas
politikas reformu, darba grupa Latvijas nacionālās pozīcijas
izstrādei par Eiropas Savienības finanšu ietvaru 2007.–2013.gadam
(Agenda 2007) Eiropas lietu biroja vadībā izstrādāja Latvijas
nacionālo pozīciju jaunajam finanšu ietvaram.
Latvijas pozīcija uzsver, ka ES budžeta izdevumiem jānodrošina
paplašinātās ES funkcionēšana un EK piedāvājums noteikt izdevumus
1,14% no ES dalībvalstu NBI ir uzskatāms par izejas punktu
tālākām diskusijām. Latvija šobrīd neieņem stingru pozīciju
attiecībā uz izdevumu griestu līmeni, atbalsts tā iespējamai
pazemināšanai būs atkarīgs no izdevumu samazināšanas jomām.
Latvija piekrīt EK ierosinājumam, ka finanšu perspektīvas
struktūrai jāatspoguļo ES prioritātes: 1) ilgtspējīga attīstība;
2) brīvību, drošību un tiesiskumu ietveroša Eiropas pilsonība; 3)
ES lomas pasaulē nostiprināšana, kuras paredzēts sasniegt ar 5
budžeta izdevumu kategoriju palīdzību: 1. kategorija “Ilgtspējīga
izaugsme” –– sadalīta divās izdevumu apakškategorijās (1a –
konkurētspēja izaugsmei un nodarbinātībai, 1b – kohēzija
izaugsmei un nodarbinātībai); visi lauksaimniecības izdevumi ir
apvienoti 2. kategorijā “Dabas resursu vadība un saglabāšana”
(kopā ar vides izdevumiem), atsevišķi norādot izdevumus tirgus
atbalsta instrumentiem; 3. kategorija – “Eiropas pilsonība”
apvieno dažādas ES iekšējās politikas; 4. kategorija “ES loma
pasaulē” attiecas uz ES ārējām politikām; 5. kategorija ietver
administratīvos izdevumus (skolas, pensijas, pārējie
administratīvie izdevumi ierēķināti pie attiecīgajām
sadaļām).
Tomēr Latvija uzskata, ka 1. kategorijas
“Ilgtspējīga izaugsme” ietvaros piedāvātās apakškategorijas – 1a
– konkurētspēja izaugsmei un nodarbinātībai un 1b – kohēzija
izaugsmei un nodarbinātībai – būtu jānosaka kā atsevišķas
kategorijas.
Nacionālā pozīcija atzīmē, ka ir jāizvērtē piedāvājums katru gadu
pārskatīt ikgadējo budžetu, kā arī Izaugsmes fonda izveides
lietderība. Latvijai nav pieņemams EK priekšlikums novirzīt
neapgūto kohēzijas politikas finansējumu uz citām budžeta
apakškategorijām.
Ilgtspējīgas izaugsmes sasniegšanai EK piedāvā trīskāršot
izdevumus konkurētspējas izaugsmei un nodarbinātībai (1a) un
paredz 60% izdevumu pētniecībai un tehnoloģiju attīstībai, 20% –
transeiropas tīkliem, 10% – izglītībai, 10% – sociāliem
jautājumiem un konkurētspējai.
Latvija atzīst, ka Lisabonas mērķu sasniegšana ir būtiska
prioritāte, tomēr paredzētais trīskāršais izdevumu pieaugums rada
bažas par tā pamatotību un īstenošanu. No ES budžeta vajadzētu
finansēt tikai ES līmeņa pasākumus, jo saskaņā ar subsidiaritātes
principu Lisabonas stratēģijas mērķu sasniegšanā izšķirošie ir
nacionāla līmeņa pasākumi.
Atbalsts kohēzijas izaugsmei un nodarbinātībai (1b) ir Latvijas
svarīgākā prioritāte. Solidaritāte starp ES dalībvalstīm ir
jāsaglabā kā pamatprincips arī paplašinātā ES. Latvija neatbalsta
kohēzijas finansējuma sadali pēc veco un jauno dalībvalstu
principa, piešķirot trūcīgākajām ES dalībvalstīm mazāku ES
budžeta finansējumu. Tāpat Latvija veltīs lielu uzmanību, lai
panāktu elastīgu pieeju attiecībā uz 4% no valsts IKP griestu
piemērošanu ES finanšu līdzekļu izmantošanā, kas ir pārāk
ierobežojoša un ko var sasniegt jau ar dažu liela apmēra
transnacionālas un nacionālas nozīmes infrastruktūras projektu
realizāciju.
Teritoriālās sadarbības ietvaros ir
atzinīgi vērtējams EK priekšlikums paredzēt kohēzijas politikas
atbalstu pārrobežu un starpvalstu sadarbības veicināšanai.
Latvija atbalsta Jauno kaimiņu instrumenta izveidošanu, lai
finansētu projektus ES ārējo robežu abās pusēs, tomēr nepiekrīt
ES jauno kaimiņu finansēšanai no diviem dažādiem budžeta
avotiem.
Attiecībā uz 2.kategoriju – Dabas resursu vadība un saglabāšana –
Latvija piekrīt lauku attīstības pasākumu finansēšanai no kopīga
avota ar pārējo Kopējo lauksaimniecības politiku (KLP). Lauku
attīstības un strukturālo pasākumu finansējumu KLP ietvaros ir
nepieciešams skaidri iezīmēt un noteikt tā sadales principus
starp dalībvalstīm.
ES budžeta izdevumu 3.kategorijas – Pilsonība, brīvība, drošība
un tiesiskums – ietvaros paredzēts 65% finansējuma piešķirt
tieslietu un iekšlietu jautājumiem: ārējo robežu vadībai,
patvēruma politikai, kopējai imigrācijas politikai, cīņai ar
terorismu, noziedzības apkarošanai un novēršanai. Latvija
uzskata, ka ārējās robežas un migrācijas jomā būtiskākais ir
ārējās robežas apsardzība un apsaimniekošana un ES ārējās robežas
apsardzības izmaksas ir jāsadala starp visām dalībvalstīm.
Attiecībā uz šīs sadaļas apakšsadaļu “Kultūra un daudzveidība”
Latvija uzskata, ka nepieciešams palielināt kultūras un jo īpaši
audiovizuālā sektora atbalstam plānoto finansējumu, kas ir
būtiski mazo kultūru un valodu daudzveidības saglabāšanai. EK
piedāvājums nav pietiekams ES noteikto mērķu īstenošanai.
Lai īstenotu 4.kategoriju – ES loma pasaulē – EK ierosina
pašreizējo aptuveni 100 instrumentu vietā izveidot 6 jaunus
instrumentus, t.sk. Jauno kaimiņu instrumentu. Latvijai īpaši
svarīga ir ES jauno kaimiņu politika, lai veicinātu drošības un
stabilitātes telpas paplašināšanos aiz ES ārējām robežām,
līdzekļus sadalot proporcionāli, t.sk. kaimiņvalstīm pie jaunajām
ES robežām. Pasākumu finansēšanā jāizmanto programmas TACIS, MEDA
vai instrumenti, kas tos aizstās, kā arī Jauno kaimiņu
instruments.
Attiecībā uz ES budžeta ieņēmumiem Latvija piekrīt, ka
nepieciešams vienkāršot esošo pašu resursu sistēmu, lai
palielinātu iemaksu efektivitāti un caurredzamību un vienkāršotu
iemaksu sistēmu attiecībā uz PVN resursu. Tomēr tuvākās finanšu
perspektīvas laikā Latvija neatbalsta priekšlikumu pašu resursu
sistēmā ieviest jaunus pašu resursu veidus.
Valdības apstiprinātā pozīcija būs pamats ministrijām, atbilstoši
savai kompetencei izstrādājot nacionālās pozīcijas par konkrētiem
ES tiesību aktu projektiem. Eiropas lietu birojs nodrošinās
nacionālo pozīciju savstarpēju saskaņošanu darba grupā.
Sagatavotās pozīcijas tiks izmantotas sarunās par jauno ES
finanšu perspektīvu, kas sāksies pēc tam, kad EK būs izstrādājusi
detalizētu finanšu un likumdošanas priekšlikumu paketi, kas ir
plānots šā gada jūlijā.
Eiropadomes decembra sanāksmē paredzēts vienoties par jaunā
finanšu ietvara principiem un vadlīnijām, bet sarunas par finanšu
perspektīvu 2007. – 2013.gadam plānots pabeigt 2005.gada
beigās.