Nākamībā ar seno zīmi “VEF Radiotehnika”
Foto: Arnis Blumbergs, “LV” |
Runājot un spriežot par Latvijas rūpniecību, grūti atturēties no nostalģiskas nots un rūgtuma par zudušo varenību. Bijušo atceroties, pirmām kārtām prātā nāk rūpniecības flagmanis – VEF. Un turpat līdzās atmiņu plauktos iegūlis cits gigants – Rīgas radiorūpnīca (RRR). Vēl astoņdesmitajos gados šie uzņēmumi ar savu produkciju apgādāja visu Padomju Savienību, un to preču zīmēm bija lieliska reputācija. Vēsturei pieder gan PSRS, gan tās tirgus. Taču runāt par VEF un RRR pagātnes formā būtu principiāli nepareizi – apvienotie zīmoli pauž par dzīvu, konkurētspējīgu un uz attīstību vērstu uzņēmumu.
Protams, vēstures un ekonomikas
attīstības gaita diktē jaunus saimniekošanas noteikumus un
principus. No vienas puses, jau sen skaidrs, ka padomju laika
rūpniecības mērogi mūsdienu Latvijai neder, no otras – būtu
nesaprātīgi zaudēt savulaik uzkrātos tehnoloģiskos un
intelektuālos resursus. Un speciālisti zina, ka zelta vērts ir
arī uzņēmuma labais vārds. Tāpēc lasām un dzirdam par akciju
sabiedrību “VEF Radiotehnika”.
Uzņēmuma ārējo sakaru menedžeris Juris Voins paskaidro: kad
ražošanas apvienību VEF sadalīja daudzos mazos uzņēmumos, daļa
rūpniecības flagmanim piederošo tehnoloģisko iekārtu tika
pārdotas. “Radiotehnika” vēlējās iegādāties shēmplākšņu ražošanas
iekārtas un kopā ar tām nopirka arī VEF logo un preču zīmi.
Būtisks iemesls šāda darījuma noslēgšanai bija “Radiotehnikas”
vadības biznesa apsvērumi, par austrumu tirgu domājot –
Neatkarīgo Valstu Savienības valstīs VEF zīmolu atceras un
pazīst. Tādējādi ne mazāk populārajai “Radiotehnikas” markai tika
piešķirts vēl lielāks svars.
Svarīgs gan rietumu, gan austrumu tirgus
Ievērības cienīgs ir fakts, ka
“Radiotehnika”, ko reiz pazinām kā A. Popova Rīgas radiorūpnīcu,
pārdzīvojusi visas deviņdesmito gadu politiskās un ekonomiskās
pārmaiņas.
J.Voins atzīst, ka līdz uzņēmuma privatizācijai 1998. gadā
pieredzēti grūti laiki. Pirmais un izšķirošais pārbaudījums
Latvijas uzņēmumiem bija tirdzniecības “dzelzs priekškara”
krišana. “Noslēgtā telpa tika atvērta. Un garantētais noieta
tirgus pazuda, toties radās milzu konkurence. Taču vienlaikus mēs
guvām pieeju vairākiem jauniem tirgiem. Varbūt kļūdījāmies,
pilnībā pārorientējoties uz rietumu tirgu, taču šo kļūdu pieļāva
ļoti daudzi uzņēmumi”. “Tomēr jāņem vērā, ka šāda orientācija
bija gluži dibināta – “Radiotehnikas” produkciju jau padomju
laikā pazina gan Lielbritānijā, gan Vācijā, gan Zviedrijā, bet jo
sevišķi – Somijā. J.Voins atgādina, ka savulaik padomju ārējās
tirdzniecības organizācijas ieguldīja lielus līdzekļus
“Radiotehnikas” zīmola reklamēšanā šajā valstī, jo uzņēmuma
produkcija lielā mērā palīdzēja izlīdzināt tirdzniecības bilanci
starp PSRS un Somiju.
Taču pēdējos gados uzņēmums aizvien lielāku uzmanību pievērš
produkcijas realizācijas iespējām austrumos – pirmām kārtām
Krievijā un Ukrainā. Protams, pārlieka paļaušanās uz šo tirgu var
būt bīstama – pamācoši būtu atcerēties, piemēram, 1998. gada
Krievijas krīzes graujošo ietekmi uz virkni Latvijas uzņēmumu.
J.Voins norāda, ka tirdzniecību ar austrumiem apgrūtina arī,
piemēram, muitas procedūru sarežģītība un normatīvu
neskaidrība.
Sevišķi negatīvu iespaidu uz biznesu atstāj nevienlīdzīgi tirgus
spēles noteikumi – nav noslēpums, ka Krievijā un Ukrainā milzums
preču tiek ievestas, nemaksājot nodokļus, kas ļauj šīs preces
tirgot par ļoti zemām cenām. Tādējādi tiek izkropļots tirgus –
legāli ievestajai precei ir problemātiski konkurēt ar lēto
produkciju, kura lielākoties ražota dažādās Āzijas valstīs. Taču
J.Voins pauž cerību, ka austrumu tirgus tuvākajā nākotnē tiks
sakārtots – to ļauj cerēt Krievijas valdības deklarētā apņēmība
cīnīties pret izvairīšanos no nodokļu nomaksas. Tad “VEF
Radiotehnikas” un citu šajā reģionā aktīvo Latvijas uzņēmumu
konkurētspēja paaugstināsies. Turklāt, kā norāda J.Voins, “VEF
Radiotehnika” tirgū jau ieņēmusi savu nišu – daudzu firmu
ražojumu lētumam Latvijas uzņēmums var pretī likt pozitīvu
kvalitātes un cenas attiecību.
Rūpnīcas zelta fonds ir saglabāts
Nav noslēpums, ka krietns pulks
izdzīvojušo Latvijas rūpniecības uzņēmumu savu iztiku pelna, pēc
rietumvalstu uzņēmumu pasūtījuma veicot tā dēvēto
assemblage – dažādas sarežģītības pakāpes detaļu salikšanu
no gataviem komponentiem. “VEF Radiotehnika” tomēr orientējas uz
sava ražošanas potenciāla pilnvērtīgāku izmantošanu.
J.Voins: ”Ir virkne izstrādājumu, kurus ražojam realizācijai
Baltijas tirgū. Protams, šo produkciju paši arī projektējam,
tirdzniecībā tā parādās ar mūsu preču zīmi. Savukārt citus
produktus ražojam speciāli pēc mūsu klientu pasūtījuma vai
atbilstoši klientu vēlmēm un vajadzībām, pārveidojot mūsu
izstrādājumu bāzes modeļus. Klients var pasūtīt sev vēlamos
preces gabarītus, krāsu, dizaina elementus – visu, ko nosaka
pieprasījums. Dažkārt mūsu pasūtītājs izvēlas kādu mūsu ražoto
modeli, taču vēlas, lai tas būtu lētāks. Tādā gadījumā varam šo
izstrādājumu komplektēt tā, lai tā ražošanas izmaksas un cena
būtu zemākas – izmantot citus skaļruņus, lētākus mezglus. Taču
aparatūras projektus izstrādājam un detaļas izgatavojam
paši.”
Šādas iespējas uzņēmumam nodrošina tā zinātniski tehniskā bāze.
Jau PSRS laikos teicama slava bija RRR akustiskajai laboratorijai
un tās speciālistiem. J.Voins teic, ka, pateicoties uzņēmuma
vadībai, šo rūpnīcas zelta fondu izdevies saglabāt un šobrīd AS
“VEF Radiotehnika” rīcībā ir viena no Eiropas labākajām
akustiskajām laboratorijām, kurā strādā pirmklasīgi
speciālisti.
“Šobrīd Latvijā nevienam nebūtu pa spēkam uzbūvēt šādu
laboratoriju,” atzīst J. Voins. Uzņēmumā sekmīgi norit arī
paaudžu maiņa – pieredzējušie speciālisti apmāca jaunākos, labi
attīstīta ir sadarbība ar Rīgas Tehnisko universitāti. Tāpēc
jācer, ka eksakti izglītotu speciālistu trūkums, par ko sūdzas
daudzi ražotāji, “VEF Radiotehnikas” nākotni neapdraudēs.
Daudziem Latvijas rūpniecības uzņēmumiem nopietnu ražošanu uzsākt
traucē labu tehnoloģisko iekārtu trūkums, turklāt šajā situācijā
bieži vien vainojama neapdomāta, vai – gluži otrādi – labi
izplānota un ļaunprātīga iekārtu izpārdošana. J. Voins atzīst, ka
tagadējās “VEF Radiotehnikas” ražotnē daļa iekārtu līdz uzņēmuma
privatizācijai arī pārdota, taču pašreizējai ražošanai vajadzīgās
iekārtas saglabātas. Tādējādi šobrīd rūpnīcā iespējams veikt
pilnu akustisko sistēmu ražošanai nepieciešamo kokapstrādes
ciklu, kā arī plastmasas detaļu liešanu un metālapstrādi.
Protams, tehnoloģiju attīstība prasa savu, tāpēc iegādāts jauns
programmētās vadības kokapstrādes centrs un vairākas citas
iekārtas.
Eksportprodukcija ar Latvijas vārdu
Par to, ka mūsu elektronikas
rūpniecība joprojām ir respektējama, liecina AS “VEF
Radiotehnika” klientu loks – uzņēmuma produkcijai ir noiets
Vācijā, Lielbritānijā, Zviedrijā, sākta sadarbība ar Čehiju un
Ungāriju, tiek veikts nopietns darbs ASV un Kanādas tirgus
apgūšanā. Jau vairākus gadus “VEF Radiotehnika” ar savu
produkciju piedalās ļoti respektablajā Maskavas hi–fi
aparatūras izstādē, un jau trešo gadu pēc kārtas uzņēmuma
ražojumi saņem izstādes diplomus.
Iepriecinoši, ka vismaz daļu ārvalstīs tirgoto “VEF
Radiotehnikas” ražojumu rotā uzraksts “Ražots Latvijā” – tas nav
maz, ņemot vērā, ka Latvijā rietumu tirgum tiek ražots ne mazums
produkcijas, kura pircējam tiek realizēta kā Zviedrijā vai Vācijā
izgatavota prece. Protams, “VEF Radiotehnikas” un Latvijas vārdu
nes Somijā tirgotā aparatūra, arī Vācijas tirgū uzņēmuma preču
zīme ir pazīstama. Savukārt daļu produkcijas “VEF Radiotehnika”
ražo, izmantojot pasūtītāja firmas nosaukumu.
Ko šobrīd ražo “VEF Radiotehnika”?
J.Voins paskaidro, ka uzņēmuma pamatprodukcija ir akustiskās
sistēmas. Tiek ražoti astoņu veidu akustikas komplekti mājas
kinozālēm – dažādai pirktspējai un dzīvokļu izmēriem. Uzsākta arī
profesionālo – koncertiem un diskotēkām domāto – akustisko
iekārtu ražošana. Joprojām tiek ražoti – taču uzlabotā versijā
–Latvijā iecienītie pastiprinātāji. Atjaunoti arī jau senāk
nodibinātie biznesa kontakti ar amerikāņu firmu “Mackie”, kura
savu produkciju ražo Itālijā. Šis uzņēmums pēc zināma pārtraukuma
pērn atsāka darbību ar nosaukumu “RCF”, un tā darbības profils ir
profesionālās akustikas skaļruņu ražošana. Šai firmai “VEF
Radiotehnika” ražo akustisko iekārtu korpusus. Taču, kā norāda
J.Voins, tas uzskatāms tikai par sadarbības pirmo posmu –
nākamais ir akustisko iekārtu komplektācija, bet perspektīvā
paredzēts apgūt šo iekārtu ražošanas un montāžas pilnu ciklu.
Protams, šajā gadījumā produkcija gan nesīs tikai pasūtītājfirmas
un valsts vārdus. Tomēr šādu pasūtījumu veikšana uzskatāma par
pilnīgi normālu parādību – pirmkārt, tādējādi tiek nodrošināts
darbs uzņēmuma darbiniekiem, un, otrkārt, arī kvalitatīvi veikta
montāža spodrina uzņēmuma reputāciju ārvalstīs.
Mērķis – rūpnīcas atdzimšana
Runājot par šābrīža pasūtījumu un
darbu apjomu, jāatgādina, ka AS “VEF Radiotehnika” ražošanas
kapacitāte ir daudz lielāka. Rūpnīcas korpusi tika uzbūvēti
pagājušā gadsimta septiņdesmito gadu pirmajā pusē, un tolaik
uzņēmumā ražoja gan radiouztvērējus, gan pastiprinātājus, gan,
protams, akustiskās sistēmas. Ņemot vērā šās produkcijas
pieprasījumu un tirgu, nepārsteidz fakts, ka ražotnē strādājošo
skaits sasniedza apmēram vienpadsmit tūkstošus.
Šobrīd saglabātajā nozarē – akustisko iekārtu ražošanā – ir
nodarbināti ap trīssimt darbinieku. Mūsdienu Latvijas rūpniecībā
šis skaits uzskatāms par gluži labu rādītāju, taču ir arī
izaugsmes iespējas – J. Voins norāda, ka rūpnīcā ir brīvas
ražošanas telpas apmēram 80 000 kvadrātmetru platībā. Tāpēc
jādomā par attīstību. Izstrādāts pilnīgi jauns produkts –
seškanālu pastiprinātājs mājas kinoteātrim, kuru paredzēts
piedāvāt komplektā ar pašu ražotajām akustiskajām sistēmām.
Plašāk izvērsta tiks arī sadarbība ar AS “VEF Radiotehnika”
ārvalstu partneriem. Norit sarunas ar nopietnu potenciālo
partneri – DVD atskaņošanas aparatūras ražotāju. Ja tiks panākta
vienošanās, Rīgā būs iespējams veikt DVD atskaņotāju montāžu un
patērētājiem piedāvāt pilnu mājas kinozāles aparatūras komplektu,
kurā ietilptu gan vietējā ražojuma akustiskās sistēmas, gan
pastiprinātājs.
J.Voins uzskata, ka uzņēmuma mērķis ir rūpnīcas pilnīga
atdzimšana. Šajā nolūkā rit nopietns darbs pie projekta, kura
īstenošanai paredzēts piesaistīt Eiropas Savienības strukturālo
fondu līdzekļus. Jau šogad būs zināma gan projekta koncepcija,
gan tālākā virzība.
Savukārt patērētājiem atliek cerēt uz “VEF Radiotehnikas” plānu
izdošanos – uzņēmuma paplašināšanās nozīmētu arī veikalos
nopērkamo preču sortimenta pieaugumu, turklāt mūsu valsts
iedzīvotāju pirktspējai atbilstošā cenu kategorijā. Un būtu
pamats arī lepnumam par Latvijai būtiskās un labu slavu
sagādājušās nozares atdzimšanu.
Juris Bārtulis, “LV”