Nevis zīlēt nākotni, bet plānot
Ministrs Andrejs Radzevičs, tikšanās laikā metot ne vairs akmentiņus, bet akmeņus pašvaldību dārzā un nodēvējot pēdējos par slaistiem, norādīja, ka piektā daļa (101 pašvaldība) nav pat uzsākušas teritorijas plānojuma izstrādi. Foto: M.Kaparkalējs, “LV” |
Ar vēlmi saskaņot viedokļus tuvākajai rīcībai šai pusgadā un iezīmēt stratēģiju nākamajam gadam aizvadītajā nedēļā sākās Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrijas (RAPLM) un Latvijas Pašvaldību savienības (LPS) sarunu pirmais posms. Iepriekš sagatavoto pārrunājamo jautājumu ir ap četrdesmit. Diskusijas iecerētas par reģionālās politikas jautājumiem (plānošanas reģionu darba perspektīvas, pierobežas reģionu attīstība, Valsts reģionālās attīstības aģentūras izveide), pašvaldību teritoriālplānojumu un telpiskās plānošanas problēmām, pašvaldību darbībai saistošajiem vietējiem un ES likumdošanas aktiem, tieši vēlētu reģionālo (apriņķu) pašvaldību un vēlēšanu apriņķu izveides iespējām, par turpmāko administratīvi teritoriālās reformas virzību, pašvaldību darbinieku apmācību un citiem jautājumiem. Darba kārtībā ietverti arī pašvaldībām tik būtiskie turpmākās valsts finanšu politikas jautājumi – valsts atbalsta programmas detalizācija, valsts investīciju programmas (VIP) projekti, pašvaldību aizņēmumu limiti un to saistība ar ES struktūrfondu apgūšanas iespējām.
Bez teritorijas plānojuma ir strupceļš
1.jūlijā pusotru stundu RAPLM un
LPS amatpersonas, kā arī apmēram divdesmit pašvaldību vadītāji
galvenokārt apsprieda pašvaldību teritoriālplānojumu izstrādes
problēmu novēršanas turpmāko stratēģiju. Lai gan visu pašvaldību
teritorijas plānojumiem jābūt pabeigtiem līdz šā gada beigām, kā
to paredz Teritorijas plānošanas likums, realitāte ir tālu no
vēlamā. Ministrs Andrejs Radzevičs, metot ne vairs akmentiņus,
bet akmeņus pašvaldību dārzā un nodēvējot pēdējos par slaistiem,
norādīja, ka piektā daļa (101 pašvaldība) nav pat usākušas
teritorijas plānojuma izstrādi. Kritikai piekrita arī LPS
priekšsēdis Andris Jaunsleinis un atbalstīja domu par stingrākas
kontroles un uzraudzības, kā arī iespējamo soda sankciju
piemērošanu tām pašvaldībām, kas likumā noteikto funkciju – veikt
teritoriālplānojuma izstrādi – ignorē gadiem.
Izveidojusies situācija gan nav viennozīmīga, jo nosodījumu
pelnījušās pašvaldības – lielākoties mazie pagasti – par savu
neizdarību atrunājas ar valdības nemitīgajām kursa maiņām
administratīvi teritoriālās reformas īstenošanā. “Daļa mazo
pašvaldību tā arī saka – gaidām, kad mūs piespiedu kārtā
apvienos, tad arī teritorijas attīstību kopīgi plānosim,”
piebilda A.Jaunsleinis.
Ministrs Andrejs Radzevičs un valsts sekretāre Ilze Kukute
norādīja uz pašvaldību pārkāpumiem teritoriālplānojumu izstrādei
valsts piešķirto mērķdotāciju izlietojumā, saņemto naudu
izmantojot citiem mērķiem, piemēram, pašvaldības ēkas fasādes
remontam, malkas kravas vai saimniecisku lietu iegādei.
Pašvaldību pārstāvji pauda neizpratni par ministrijas
nepietiekamu uzraudzību finanšu līdzekļu izlietojumam.
Neraugoties uz to, ka minēto plānošanu pašvaldībām likums nosaka
jau no 1994.gada, A.Jaunsleinis atzina, ka realitātē process
varētu iekavēties par aptuveni vienu gadu. Tas nozīmē, ka būs
veicamas izmaiņas likumā, kas nosaka plānojumus pabeigt līdz šā
gada beigām. Priekšlikumam pagarināt teritorijas plānojuma
izstrādes termiņu RAPLM nepiekrita.
Ministra izteiktajai kritikai piekrita arī Latvijas Pašvaldību savienības priekšsēdis Andris Jaunsleinis (no kreisās) un atbalstīja domu par stingrākas kontroles un uzraudzības, kā arī iespējamo soda sankciju piemērošanu Foto: M.Kaparkalējs, “LV” |
Uzsverot, ka jaunizveidotās novadu
pašvaldības ir nostādītas diskriminētā stāvoklī, Kandavas novada
dome izteica priekšlikumu mērķdotācijas apjomu samērot ar
pašvaldības teritorijas lielumu. Pašvaldību pārstāvji norādīja,
ka kavēšanās ar šā darba izpildi ir saistīta arī ar nevienmērīgo
valsts piešķirto finanšu plūsmu. “Nav nozīmes pieņemt lēmumu par
plānojuma izstrādes sākšanu, ja nav naudas, par ko nodomu
īstenot. Bez tam pa šiem gadiem ir būtiski sadārdzinājušās
plānojumu izstrādes izmaksas,” iebilda pašvaldību pārstāvji. Arī
RAPLM apliecināja, ka ir izveidojusies gara to pašvaldību rinda
pēc mērķdotācijām, kas plānošanu jau sākušas un gaida tām
pienākošos valsts atbalstu. Tomēr jāņem vērā arī fakts, ka
teritoriālā plānošana ir viena no likumā “Par pašvaldībām”
uzdotajām pašvaldību funkcijām, tādēļ šim darbam ieplānot vien
valsts mērķdotāciju būs par maz.
Šajā jautājumā puses panāca vienošanos, ka nav nepieciešama
pretimnākšana tām pašvaldībām, kas pagaidām vēl nemaz nav sākušas
savas teritorijas plānošanu. Plānojuma ātrāka izstrāde ir katras
pašvaldības, tās iedzīvotāju un uzņēmēju, kas vēlas investēt
līdzekļus būvniecībā, interesēs. RAPLM valsts sekretāre Ilze
Kukute atzīmēja, ka pieļaut būvniecību, kamēr nav vajadzīgā
plānojuma, nedrīkst, un aicināja pašvaldības konsultēties ar
ministriju par to, kā labāk plānojumu izstrādāt. Kā arī
ielūkoties ministrijas interneta mājaslapā, kur pieejama
metodiskā literatūra. Ministrija sola arī spert soli pretī sešiem
pašvaldību teritoriālās plānošanas speciālistiem, kas Latvijas
augstskolās studē šo programmu un mācībām ņēmuši studiju kredītu.
RAPLM uzsākusi sarunas ar Augstākās izglītības padomi par studiju
kredīta dzēšanu šiem speciālistiem.
Plānošanas reģioni un to loma
Cik valstij nozīmīgi ir pieci
plānošanas reģioni, un kāda turpmāk varētu būt pašvaldību
izveidoto attīstības aģentūru loma? Norādot, ka sākotnēji valsts
deklarētais plānošanas reģionu veidošanas mērķis, piesaistot šīs
struktūras ES struktūrfondu līdzekļu apgūšanai, ir radikāli
mainījies, uz dialogu aicināja LPS pārstāvji. Aģentūras tādējādi
būtu pildījušas filtra funkciju, piedaloties reģionu iesniegto
projektu izvērtēšanā. Patlaban plānošanas reģionu attīstības
aģentūras nodarbojas galvenokārt ar attiecīgā reģiona teritorijas
plānošanu. Sākotnējā iecere, ka ES struktūrfondu līdzekļu
saņemšanai iesniegtajiem reģionālajiem projektiem ir jāatbilst
attiecīgā reģiona attīstības plānam un tajā izvirzītajām
prioritātēm, realitātē diemžēl nav piepildījusies un zināmā mērā
radījusi aģentūru mazefektīvu darbošanos, atgādināja Kuldīgas
mērs Edgars Zalāns. Pašvaldības ierosināja RAPLM gatavot
priekšlikumus, ka normatīvajos aktos jāietver valsts un ES
investīciju plūsmas atbilstība reģionu attīstības plāniem, kā arī
mēģināt palielināt RAPLM ietekmi uz citu nozaru ministrijām
investīciju programmu izveidē un finansējuma apgūšanā. Savukārt
RAPLM neslēpa, ka nozaru ministriju attieksme reģionālās
attīstības izpratnē, īpaši finansējuma piešķiršanas procesā, ir
sarežģīta. Tas savukārt nozīmē, ka reģionālās attīstības izpratne
valsts līmenī nav mainījusies.
Piecu reģionālo attīstības aģentūru darbības kapacitātes celšanai
sagatavots priekšlikums šā gada valsts budžeta grozījumos iedalīt
papildu finansējumu – 100 000 latu. Bet 2005.gadā ir iecere
kopējo valsts finansējumu reģionālajām attīstības aģentūrām
palielināt divkāršā apjomā.
Izbrīnu RAPLM izraisīja kāds pašvaldību pārstāvju uzdotais
jautājums par to, cik loģisks ministrijai šķiet pašreizējais
plānošanas reģionu sadalījums. Jo īpaši uzsverot Rīgas reģiona
teritoriālo pārākumu pārējo plānošanas reģionu vidū. “Vai
pašvaldības tobrīd domāja loģiski, kad tām tika dota iespēja
izvēlēties piederību plānošanas reģionam?” atbildēja ministrs
A.Radzevičs.
Nākamās LPS un RAPLM sarunas notiks 15.jūlijā.