Starptautiskās kvalitātes standarti pašvaldībās
Līdz šim starptautiski atzītā kvalitātes standarta ISO 9001:2000 sertifikāta iegūšana pārsvarā bija ražošanas uzņēmumu mērķis. Pēdējā pusgadā šo prestižo dokumentu ieguvušo iestāžu un organizāciju vidū ir arī valsts iestādes un paš-valdībās. Pirmā no nozaru ministrijām ISO 9001:2000 kvalitātes vadības sertifikātu jau 2003.gadā ieguva Ekonomikas ministrija. Šogad auditorfirmas šādu dokumentu izsniegušas arī divām pašvaldībām – Liepājas domei un Ogres novada domei.
ISO 9001:2000 kvalitātes standarti
ir dokumentācijas kopums, kas satur precīzus kritērijus, kuri
lietojami kā vadlīnijas, lai nodrošinātu klientu apmierinātību un
uzlabotu sniegto pakalpojumu kvalitāti. Lai iegūtu
starptautiskajiem kvalitātes standartiem atbilstošu apliecinājumu
– sertifikātu, jāiegulda nopietns darbs, sakārtojot gan
lietvedību, gan praktiski visus pašvaldības darba procesus un
vienlaikus uzlabojot pašvaldības pakalpojumu kvalitāti.
Paš-valdībā tas nozīmē – precizēt un aprakstīt katras
struktūrvienības un darbinieka kompetenci un atbildību, izstrādāt
precīzu domes dokumentu aprites un darbinieku pienākumu izpildes
kontroles sistēmu, izveidot kvalitātes vadības rokasgrāmatu.
Laika un ieguldītā darba ziņā procesa mērķis ir padziļināti
izpētīt iedzīvotāju vēlmes un iestādes nepilnības vai rezerves
darbā ar tās klientiem. Lai dome būtu maksimāli atvērta un
pretimnākoša ikvienam savam apmeklētājam – iedzīvotājiem,
uzņēmējiem.
Iestādes, kas savulaik sevi motivējušas ISO sertifikāta
saņemšanai, zina, ka darbs prasa pamatīgu visu darbinieku
mobilizāciju un pacietību. ISO kvalitātes vadības standartu
ieviešanas procedūra ilgst ne mazāk kā gadu. Gan vadībai, gan
padotajiem jāiesaistās, novērtējot esošo situāciju un izvirzot
konkrētus mērķus darba uzlabošanai un neatbilstību novēršanai.
Paralēli notiek arī darbinieku mācības, lai katrs varētu labāk
izprast savu lomu kopējā darba procesā un pilnvērtīgāk
iesaistīties kvalitātes vadības sistēmas veidošanā, atbilstošu
procedūru izstrādē un to ieviešanā. Novērtējumam tiek izveidota
iekšējā audita sistēma. Īpaša uzmanība tiek pievērsta klientu
apmierinātības līmenim, rūpīgi tiek kontrolēta sūdzību un
iesniegumu izpilde noteiktajā termiņā, analizēti sūdzību cēloņi,
kā arī sniegto pakalpojumu neatbilstības gadījumi.
Katrā saņemtajā ISO 9001:2000 kvalitātes vadības standartu
sertifikātā ir norāde par tā derīguma ilgumu. Tas nozīmē, ka
atbilstība starptautiski atzītajiem kvalitātes rādītājiem pēc
laika ir jāapliecina no jauna.
Lappusi sagatavojusi
Zaida Kalniņa, “LV”
zaida.kalnina@vestnesis.lv