Saplūst stiklā zemes un debesu spēki
Stikla dizaina mākslinieks Arnolds Vilbergs līdzās savam darbam “Rēbuss” Foto: Māris Kaparkalējs, “LV” |
Skaists liktenis smiltīm, kurām lemts pārtapt stiklā – trauslā veidojumā, kam piemīt tik daudzveidīga izteiksme. Stikls spīd, viz,
mirdz, atspoguļo attēlu... Stikls ir brīnumains. Pat tad, ja tā ir visparastākā loga rūts, caur kuru pie mums nokļūst gaisma, bet mēs piekļūstam ārpasaulei.
1.jūlijā Mencendorfa namā atklāja
stikla dizaina mākslinieka Arnolda Vilberga 70 gadu jubilejas
izstādi. Tā aplūkojama līdz 1.augustam. Muzeja darbinieces
ekspozīciju raksturoja kā skulpturālu darbu parādi. To veido
mākslas priekšmeti, kas tapuši no 1962. līdz 2004.gadam,
atspoguļojot ne vien stikla mākslas tehnikas dažādās iespējas,
bet arī pamatvērtības autora pasaules uztverē.
Ilze Martinsone, kas jubilāra sveicēju pulkā pārstāvēja
Dekoratīvi lietišķās mākslas muzeju, izteicās, ka Arnolda
Vilberga vārds neprasa garas un analītiskas runas – telpiskais
stikls Latvijā ilgus gadus ir balstījies uz viņa pleciem.
Arnolds Vilbergs ir viens no pirmajiem, kas Latvijā aizsācis
stikla dizaina mākslu. Turklāt daudz ko izsaka fakts, ka savulaik
mākslinieks smēlies zināšanas un pieredzi arī kādreizējā
Čehoslovākijā. Šodien Arnolds Vilbergs var lepoties ne tikai ar
saviem radītajiem darbiem, to skaitā vitrāžām, kas grezno daudzas
celtnes, bet arī ar daudzsološu skolnieku paaudzi. Tā tagad saka
paldies par konstruktīvo padomu, ko skolotājs nekad
neliedzot.
“Jumis” |
“Piramīda” |
“Roja” |
Tur, kur trūkst konstruktīvisma,
rodas haoss – uzskata Arnolds Vilbergs. Tas arī izskaidro
mākslinieka pievēršanos ģeometrijai un tās likumsakarībām savos
darbos, kā arī nosaka padziļinātu interesi par latviešu
tautiskajiem rakstiem un zīmēm. Tajās mākslinieks, būdams arī
kultūras vēstures un politikas pētnieks, atrod mūsu tautas saikni
un kopību ar vienu no visvecākajām civilizācijām –
etruskiem.
“Simboliski ģeometriskā dzīve ir mūsu būtības pamats,”
pārliecināts Arnolds Vilbergs. Un mākslinieks vērš uzmanību uz
to, vai gan daba nav autore skaistām un gudri veidotām
konstrukcijām, kā, piemēram, bišu šūnai, sniegpārslai. Vai gan
stari neveido brīnišķus leņķus!? “Daba kļūdas nepieļauj,”
vairākkārt uzsver Arnolds Vilbergs, kura darbi top, zemes un
debesu spēku apdvesti. Šo spēku vienotība sevišķi spilgti
izpaužas darbā “Saule un Zeme”, kuras viena otru it kā tur.
Mākslinieks izjūt dziļu bijību pret dabu un tās norisēm, jo
cilvēks tām ir pakļauts.
Līdzās darbiem, kuros izpaužas
skaidras un noteiktas formas, ir arī abstrakcijas. Vai tajās
mākslinieks neatkāpjas no savas, tā sakot, pārliecības –
konstruktīvisma? Nebūt ne, jo arī abstraktajā mākslā, protams, ir
savas likumības, kas veido sistēmu, kura ļauj izprast darba
ideju.
“Stikls ir kultūra, kas specifiska ar to, ka ir netverama savā
bagātībā,” – tā Arnolds Vilbergs raksturo stikla dizaina mākslas
būtību. Izstādē tam gūstams apliecinājums. Turklāt tajā
aplūkojamas arī perfekti izstrādātas darbu skices, kas uztveramas
ne tikai kā daļa no mākslas priekšmeta, bet kā atsevišķs mākslas
darbs. Arnolds Vilbergs saka, ka skices tapšanas process ir kā
trīsstūris, kuru veido darbs, doma un pats mākslinieks. Šā
procesa priekšrocība esot tā, ka jebkurā mirklī kaut ko vēl var
uzlabot, pārveidot, taču, kā zināms, nekad nedrīkst pārcensties –
vienmēr ir jāapstājas laikā, lai darbs būtu tālākejošs un katram
baudāms. Uz jautājumu, kas tad īsti prasa vairāk pūļu – skice vai
mākslas objekts, mākslinieks atbild ar dzīves gudrību: “Vista
kārpjās ilgi, bet olu izdēj vienā minūtē.”(Smejas.)
Gatavošanās esot tā saldākā, tāpēc, kad darbs tapis, steidzīgi
jāmeklē atkal jauna ideja.
Ieva Jaunupe