Valsts sekretāru 2004. gada 1.jūlija sanāksmē
Iekšlietu ministrija
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā projektu “Noteikumi
par Nederīgo dokumentu reģistru”, kas nosaka nederīgo dokumentu
un to neaizpildīto veidlapu veidus, kuri iekļaujami Nederīgo
dokumentu reģistrā, dokumentu un veidlapu uzskaites kārtību, kā
arī reģistra izmantošanas kārtību.
Noteikumu projekts
paredz, ka Nederīgo dokumentu reģistrā tiks iekļautas ziņas par
pasēm, personas apliecībām, transportlīdzekļa vadītāja apliecībām
un jūrnieka grāmatiņām. Reģistra pārzinis un turētājs būs
Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs.
Nederīgo dokumentu reģistram būs noteikti 2 līmeņi ar atšķirīgām
pieejām informācijas izmantošanai. Pieeja otrā līmeņa
informācijai paredzēta Ārlietu ministrijas Konsulārajam
departamentam, Drošības policijai, dzimtsarakstu nodaļām,
Jūrnieku reģistram, Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojam,
Latvijas Republikas diplomātiskajām un konsulārajām
pārstāvniecībām ārvalstīs, Militārajai policijai, Naturalizācijas
pārvaldei, pašvaldības policijai, Pilsonības un migrācijas lietu
pārvaldei, prokuratūrai, Saeimas un Valsts prezidenta apsardzes
dienestam, Satversmes aizsardzības birojam, Uzņēmumu reģistram,
Valsts ieņēmumu dienestam, Valsts policijai, Valsts robežsardzei,
kā arī citām valsts un pašvaldību iestādēm normatīvajos aktos
noteikto funkciju veikšanas nolūkā. Citas juridiskās personas pēc
līguma noslēgšanas ar Iekšlietu ministrijas Informācijas centru
reģistrā iekļauto informāciju varēs izmantot noziedzīgu
nodarījumu novēršanai, kā arī dokumentu turētāju interešu
aizsardzībai un savu ekonomisko interešu aizsardzībai. Šādām
personām paredzēts piešķirt pieeju tikai pirmā līmeņa
informācijai.
Noteikumu projekts nodots saskaņošanai ar Finanšu, Tieslietu,
Bērnu un ģimenes lietu un Satiksmes ministriju, kā arī
Ģenerālprokuratūru.
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā grozījumus Apsardzes darbības likumā, paredzot tiesības saņemt speciālo atļauju (licence) apsardzes darbības veikšanai arī individuālajiem komersantiem.
Projektā paredzēta arī kārtība,
kādā apsardzes darbības licence izsniedzama Eiropas Savienības
dalībvalstīs vai Eiropas Ekonomikas zonas valstīs reģistrētajiem
apsardzes uzņēmumiem, kas vēlas sniegt apsardzes pakalpojumus
Latvijas Republikā.
Papildus projekts precizē atsevišķas tiesību normas, piemēram,
precizēts termins “apsardzes darbība”. Esošajā redakcijā
definēts, ka tā ir apsardzes pakalpojumu sniegšana, bet uzņēmumu,
iestāžu un organizāciju iekšējās drošības dienesti nevar sniegt
apsardzes pakalpojumus kā licencētie apsardzes uzņēmumi, bet,
nodrošinot savu uzņēmumu, iestāžu un organizāciju apsardzi un
iekšējo drošību, tie arī veic apsardzes darbību. Tāpat precizēts
iekšējās drošības dienesta definējums, apsardzes pakalpojumu
veidi, kā arī atbilstoši Ieroču aprites likumam tiek precizēti
apsardzes darbībā izmantojamo šaujamieroču veidi un tiek noteikti
izmantojamo speciālo līdzekļu veidi.
Likumprojekts nodots saskaņošanai ar Finanšu, Tieslietu, Ārlietu
un Ekonomikas ministriju, kā arī Nacionālo trīspusējās sadarbības
padomi.
Ekonomikas ministrija
– pieteica izskatīšanai
Ministru kabinetā Latvijas eksporta veicināšanas programmu
2005.–2009.gadam. Tas ir vidēja termiņa politikas plānošanas
dokuments, kura mērķis ir aktīvi veicināt Latvijas uzņēmumu
starptautisko konkurētspēju, sekmēt jaunu tirgu apgūšanu, kā arī
nostiprināšanos esošajos.
Situācijas analīzes un
programmas izstrādes gaitā tika secināts, ka Latvijā ir
nepieciešams uzlabot eksporta veicināšanas institucionālās
infrastruktūras darbību, koordinēt tirgus pētījumu veikšanu,
sekmēt uzņēmumu ārējā mārketinga aktivitātes, lai nodrošinātu
efektīvu ārējo ekonomisko pārstāvniecību darbību. Programmā
pamatota nepieciešamība izveidot un nodrošināt uzņēmumu eksporta
menedžeru daļēja laika profesionālās kvalifikācijas programmu
“Starptautiskā tirdzniecība” un nodrošināt Latvijas uzņēmumiem
iespēju saņemt eksporta kredītus un garantijas.
Lai atrisinātu minētās problēmas un sekmētu Latvijas ilgtermiņa
ekonomiskajā stratēģijā izvirzīto mērķu sasniegšanu, eksporta
veicināšanas politikas ietvaros tiek piedāvāts risinājums –
izveidot eksporta veicināšanas institucionālo infrastruktūru
Latvijā un ārvalstīs, lai sekmētu Latvijas uzņēmumu starptautisko
konkurētspēju un sniegtu atbalstu eksporta mārketingā un risku
samazināšanā ārējās tirdzniecības darījumos.
Piedāvātā risinājuma ieviešanai no valsts budžeta eksporta
veicināšanai 2005.gadā nepieciešami 5,919 miljoni latu; 2006.gadā
– 5,6 miljoni latu; 2007.gadā – 5,275 miljoni latu; 2008.gadā –
5,455 miljoni latu un 2009.gadā – 5,636 miljoni latu. No Eiropas
Savienības strukturālo fondu līdzekļiem šim mērķim 2005.gadā
paredzēts izlietot 5,2 miljonus latu; 2006.gadā – 5,5 miljonus
latu; 2007.gadā – 5,8 miljonus latu; 2008.gadā – 6,1 miljonu
latu, bet 2009.gadā. – 6,4 miljonus latu.
Eksporta veicināšanas programmas īstenošanas rezultātā tiks
panākta preču ārējās tirdzniecības bilances pakāpeniska
līdzsvarošanās. Politikas īstenošana sekmēs iedzīvotāju dzīves
līmeņa un pirktspējas uzlabošanos un tuvināšanos Eiropas
Savienības vidējam līmenim. Tiks radītas vidēji vismaz 500 jaunas
darba vietas gadā uz eksportu orientētās nozarēs un ar tām
saistītajās un atbalstošajās nozarēs. Eksportētājuzņēmumu skaits
pieaugs vidēji par 3% gadā, un katru gadu eksportu uzsāks vismaz
20 Latvijas uzņēmumi. Plānots, ka Latvijai 2010.gadā būs vismaz
15, bet 2015.gadā – vairāk nekā 20 ārējās ekonomiskās
pārstāvniecības. Katru gadu uzņēmējiem tiks piedāvāti vismaz 20
eksporta prasmju veicināšanas semināri un tiks veikti vismaz 10
mērķa tirgu pētījumi. Ar valsts atbalstu izveidotās eksporta
kreditēšanas, apdrošināšanas un garantēšanas aģentūras darījumu
apjoms pieaugs par 5-10 darījumiem gadā. Mērķtiecīgas eksporta
veicināšanas politikas rezultātā paredzams preču un pakalpojumu
ar augstu pievienoto vērtību īpatsvara pieaugums kopējā eksporta
apgrozījumā vidēji par 5% gadā.
Eksporta veicināšanas programma ir izstrādāta kā turpinājums
Latvijas ārējās tirdzniecības nacionālajai programmai. Plānots,
ka ārējās tirdzniecības nacionālā programma būs spēkā līdz 2004.
gada 31. decembrim, kad tās vietā Latvijā sāks īstenot eksporta
veicināšanas programmu.
Projekts nodots saskaņošanai ar Finanšu, Tieslietu, Ārlietu,
Izglītības un zinātnes, Reģionālās attīstības un pašvaldību
lietu, Satiksmes, Vides un Zemkopības ministriju, Latvijas
Pašvaldību savienību, Nacionālo trīspusējās sadarbības padomi un
Valsts kanceleju.
Satiksmes ministrija
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā noteikumu projektu
“Noteikumi par transportlīdzekļa piespiedu pārvietošanu un
transportlīdzekļa atzīšanu par ilgstoši atstātu uz
ceļa”.
Noteikumu projekts paredz, ka pašvaldības
nodrošina transportlīdzekļu pārvietošanu uz speciālu stāvvietu
vai uz citu – stāvēšanai atļautu vietu ar specializēta
transportlīdzekļa palīdzību. Tāpat projekts nosaka kārtību, kādā
notiek piespiedu pārvietošana (procedūru un noformējamo
dokumentāciju).
Konkrētie gadījumi, kad paredzētas tiesības transportlīdzekli
piespiedu kārtā novietot speciālā stāvvietā, ir noteikti Ceļu
satiksmes likuma 43.3 pantā. Piemēram, ja automašīnas
vadītājs atrodas alkohola reibumā, narkotisko vai citu
apreibinošu vielu iespaidā vai viņam nav transportlīdzekļu
vadīšanas tiesību; nav iespējams noskaidrot transportlīdzekļa
piederību; pārkāpti apstāšanās vai stāvēšanas noteikumi, bet
vadītāja nav klāt un transportlīdzeklis novietots stāvēšanai,
u.c.
Noteikumu projekta īstenošanai valsts budžeta līdzekļi nav
nepieciešami, jo par piespiedu pārvietošanu uz speciālo stāvvietu
izdevumus sedz transportlīdzekļa īpašnieks vai viņa pilnvarota
persona. Savukārt izdevumus, kas saistīti ar transportlīdzekļa
piespiedu pārvietošanu uz citu stāvēšanai atļautu vietu, sedz
pašvaldība no līdzekļiem, kas iegūti no naudas sodiem par
apstāšanās un stāvēšanas noteikumu pārkāpumiem.
Noteikumu projekts nodots saskaņošanai ar Finanšu, Tieslietu, Iekšlietu, Vides ministriju un Latvijas Pašvaldību savienību.
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā grozījumus Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā, paredzot atbildību par ātrbojīgo produktu pārvadāšanas noteikumu pārkāpumiem autotransportā.
Grozījumi paredz soda sankcijas
par pārvadāšanas iekārtas reģistrēto temperatūras mērījumu
nesaglabāšanu (līdz 25 latiem), par ātrbojīgajiem pārtikas
produktiem noteiktā temperatūras režīma nenodrošināšanu (no 50
līdz 100 latiem). Savukārt par ātrbojīgo pārtikas produktu
iekraušanu un nodošanu pārvadājuma veikšanai transporta līdzeklī
bez speciālās pārvadāšanas iekārtas, ja tāda iekārta šādiem
pārvadājumiem ir paredzēta vai ja iekārta neatbilst tehniskajām
un sanitārajām prasībām, paredzēts naudas sods kravas nosūtītājam
no 100 līdz 200 latiem.
Ja pasažieru vai kravas pašpārvadajums veikts bez noteiktajā
kārtībā izsniegta sertifikāta, paredzēts naudas sods
transportlīdzekļa vadītājam no 20 līdz 50 latiem, bet
pārvadātājam – no 100 līdz 200 latu. Ja šāds pārkāpums gada laikā
tiks konstatēts atkārtoti, pārvadātājam paredzēts naudas sods no
250 līdz 500 latiem.
Likumprojekts nodots saskaņošanai ar Finanšu,
Tieslietu, Ārlietu, Ekonomikas, Iekšlietu, Labklājības,
Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministriju, Zemkopības
ministriju un Nacionālo trīspusējās sadarbības padomi.
Tieslietu ministrija
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā jaunu noteikumu
projektu “Maksātnespējīgo darba devēju darbinieku prasījumu
iesniegšanas, izskatīšanas un apmierināšanas
kārtība”.
Noteikumi paredzēs kārtību, kādā
maksātnespējīgo darba devēju administratori iesniedz valsts
aģentūrā “Maksātnespējas administrācija” pieteikumus naudas
līdzekļu piešķiršanai no darbinieku prasījumu garantiju fonda
līdzekļiem maksātnespējīgo darba devēju darbinieku prasījumu
apmierināšanai, kā arī minēto pieteikumu izskatīšanas un
apmierināšanas kārtību.
Noteikumu projektā, salīdzinot ar pašreiz spēkā esošajiem
Ministru kabineta 2002.gada 23.decembra noteikumiem Nr.556
“Maksātnespējīgo darba devēju darbinieku prasījumu iesniegšanas,
izskatīšanas un apmierināšanas kārtība”, precizēts un papildināts
to dokumentu saraksts, kas administratoram jāiesniedz
Maksātnespējas administrācijā kopā ar pieteikumu par naudas
līdzekļu piešķiršanu, lai Maksātnespējas administrācija varētu
pārbaudīt prasījuma pamatotību. Lai uzlabotu administratoru
darbības uzraudzību, mainīts piešķirto līdzekļu izlietojuma
atskaites iesniegšanas termiņš Maksātnespējas
administrācijā.
Ņemot vērā to, ka veikto grozījumu apjoms bija salīdzinoši liels,
atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām minētie noteikumi ir
izteikti jaunā redakcijā.
Noteikumu projekts nodots saskaņošanai ar Finanšu, Bērnu un
ģimenes lietu, Ekonomikas, Labklājības ministriju, Latvijas
Pašvaldību savienību un Nacionālo trīspusējās sadarbības
padomi.
Labklājības ministrija
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā grozījumus Ministru
kabineta 2003.gada 29.aprīļa noteikumos Nr.246 “Kārtība, kādā no
psihoaktīvām vielām atkarīgie bērni saņem sociālās
rehabilitācijas pakalpojumus, un prasības sociālās
rehabilitācijas pakalpojumu sniedzējiem”.
Noteikumu īstenošanas gaitā tika konstatētas vairākas problēmas,
kuras traucē nodrošināt savlaicīgu, kvalitatīvu un efektīvu
sociālās rehabilitācijas procesu no psihoaktīvām vielām
atkarīgiem bērniem. Tāpēc pieteiktie grozījumi paredz precizēt
bērna tiesības nepieciešamības gadījumā atkārtoti saņemt sociālās
rehabilitācijas pakalpojumu un to pabeigt pēc 18 gadu vecuma
sasniegšanas. Tāpat nodrošināta iespēja sociālās rehabilitācijas
pakalpojumu saņemt iespējami ātri, atvieglojot minētā pakalpojuma
saņemšanai nepieciešamo dokumentu iesniegšanas procedūru, kā arī
noteiktas Sociālo pakalpojumu pārvaldes funkcijas un atbildība
kvalitatīva pakalpojuma nodrošināšanai.
Iepriekšminēto grozījumu īstenošanai papildu finansējums no
valsts budžeta līdzekļiem nav nepieciešams.
Projekts nodots saskaņošanai ar Finanšu, Tieslietu, Bērnu un
ģimenes lietu, Iekšlietu, Veselības ministriju, Latvijas
Pašvaldību savienību un Nacionālo trīspusējās sadarbības
padomi;
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā grozījumus likumā “Par valsts pensijām”, iestrādājot koncepcijas “Par nepieciešamo rīcību trūkumu novēršanai valsts pensiju politikas īstenošanai” priekšlikumus.
Likumprojektā papildināts
apdrošināšanas stāža uzskaitījums ar apdrošināšanas stāža iemaksu
periodiem (alternatīvais dienests, laiks, kad persona uzturas
ārvalstī kopā ar laulāto, kurš kā karavīrs pilda dienesta
pienākumus ārvalstī, izņemot gadījumu, kad šis karavīrs piedalās
starptautiskā operācijā, militārajās mācībās, manevros vai
atrodas komandējumā, un laiks, kurā persona saņem bērna aprūpes
pabalstu), par kuriem atbilstoši likumam “Par valsts sociālo
apdrošināšanu” veiktas sociālās apdrošināšanas iemaksas no valsts
pamatbudžeta.
Tāpat mainīta pensiju pārrēķināšanas kārtība, proti, ja persona
pēc pensijas piešķiršanas (pārrēķināšanas) strādājusi un
uzkrājusi pensijas kapitālu, tad pensiju var pārrēķināt reizi
gadā neatkarīgi no nostrādāto mēnešu skaita, nevis reizi trijos
gados, kad ir nostrādāti vismaz 12 mēneši;
Grozījumos mainīta pensiju indeksācijas kārtība līdz 2014.gada
31.decembrim, nosakot, ka:
1) līdz 2009.gada 31.decembrim valsts pensijas, kuru apmērs
nepārsniedz trīskāršu valsts sociālā nodrošinājuma pabalstu,
pārskatāmas 1.aprīlī, ņemot vērā faktisko patēriņa cenu indeksu,
un 1.oktobrī, ņemot vērā faktisko patēriņa cenu indeksu un 50
procentus no apdrošināšanas iemaksu algas reālā pieauguma
procentiem, bet no 2010.gada 1.janvāra līdz 2014.gada
31.decembrim – pārskatāmas reizi gadā 1.oktobrī, ņemot vērā
faktisko patēriņa cenu indeksu un 50 procentus no apdrošināšanas
iemaksu algas reālā pieauguma procentiem;
2) valsts pensijas, kuru apmērs pārsniedz trīskāršu valsts
sociālā nodrošinājuma pabalstu, bet nepārsniedz pieckāršu valsts
sociālā nodrošinājuma pabalstu, līdz 2009.gada 31.decembrim
pārskatāmas reizi gadā 1.oktobrī, ņemot vērā faktisko patēriņa
cenu indeksu, bet no 2010.gada 1.janvāra līdz 2014.gada
31.decembrim – pārskatāmas reizi gadā 1.oktobrī, ņemot vērā
faktisko patēriņa cenu indeksu un 25 procentus no apdrošināšanas
iemaksu algas reālā pieauguma procentiem.
Grozījumos noteikta pensiju pārrēķināšanas kārtība sakarā ar
apdrošināšanas iemaksu parāda dzēšanu par darbu periodā no
1991.gada 1.janvāra līdz 2001.gada 13.martam. Pensijas,
pamatojoties uz personas pieprasījumu, pārrēķināmas ar 2005.gada
1.janvāri. Personai, kurai minētajā laika periodā ir reģistrēts
apdrošināšanas periods, bet nav zināmas apdrošināšanas iemaksas,
šīs iemaksas aprēķina no minimālās algas, kāda bijusi noteikta
attiecīgajā laika periodā.
Tāpat likumprojektā precizēta pensiju izmaksas kārtība uz
ārvalstīm izbraukušajām personām, kā arī paredzēta piemaksas pie
vecuma pensijas piešķiršana, aprēķināšana un izmaksa Ministru
kabineta noteiktajā kārtībā. Piemaksu pie vecuma pensijas, kuras
apmērs nepārsniedz 80 latus, piešķir līdz 2009.gada 31.decembrim
vecuma pensijas saņēmējiem, ja personas kopējais apdrošināšanas
stāžs nav mazāks par 20 gadiem, atbilstoši sociālās
apdrošināšanas speciālajā budžetā plānotajiem līdzekļiem.
Piemaksu piešķir un izmaksā uz visu pensijas saņemšanas laiku
Latvijā dzīvojošiem vecuma pensijas saņēmējiem.
Likumprojekts nodots saskaņošanai ar Finanšu, Tieslietu, Ārlietu,
Bērnu un ģimenes lietu, Ekonomikas, Iekšlietu, Reģionālās
attīstības un pašvaldību lietu ministriju, Īpašu uzdevumu
ministra sabiedrības integrācijas lietās sekretariātu, kā arī
Latvijas Pašvaldību savienību, Nacionālo trīspusējās sadarbības
padomi un Valsts kanceleju.
Valsts kancelejas Komunikācijas departaments