Kad labklājību apdraud bezdarbs
Uz jautājumu, kas visvairāk apdraud
valsts iekšējo drošību, rada neapmierinātību iedzīvotājos, grūž
alkohola postā, dažu novedot uz noziedzības takas, droši var
atbildēt – bezdarbs. Tā ir kopēja problēma gan Latvijai, gan
Eiropas Savienībai. Ne velti Eiropā viena no būtiskākajām
prioritātēm ir nodarbinātības veicināšana, saprotot, ka tikai tā,
nevis ar pabalstiem iespējams vairot iedzīvotāju labklājību. Kā
Latvijas darba tirgu ietekmēs pievienošanās ES, kā mēs
izskatāmies uz tās fona,
“Latvijas Vēstnesim” stāsta Imants Lipskis, Labklājības
ministrijas Darba departamenta direktora vietnieks.
Imants Lipskis Foto: Elmārs Rudzītis, A.F.I. |
Darba spēka migrācijai ir arī ēnas puses
– Viena no ES pamatbrīvībām ir
brīva darbaspēka kustība. Kāpēc Eiropai tas šķiet tik
svarīgi?
– Šis princips radās vienlaikus ar pašu ES un
ir cieši saistīts ar Kopienas dibinātāju vēlmi panākt, lai Eiropa
kļūtu par konkurētspējīgāko ekonomiku pasaulē. Laika gaitā,
protams, šī brīvā darbaspēka kustība apauga ar regulām un
direktīvām. ES ietvaros runā nevis par valstu, bet reģionālo
politiku, kuras uzdevums ir līdzsvarot dažādo ES reģionu
nevienmērīgo attīstību. Brīva darbaspēka kustība ļauj
iedzīvotājiem no reģioniem ar augstāku bezdarba līmeni doties
darba meklējumos uz citurieni. Tādējādi bezdarba apdraudētajās
vietās mazinās sociālā spriedze, kā arī izdevumi bezdarbnieku
pabalstiem. Savukārt darba devējiem ir lielākas iespējas atrast
sev nepieciešamos kvalificētos darbiniekus, palielinot ražošanas
jaudas un ekonomisko aktivitāti tajās nozarēs, kurās pieejamas
investīcijas, bet trūkst kvalificēta pašmāju darbaspēka.
Taču šai pamatbrīvībai ir arī savas negatīvās puses. Ekonomiski
attīstītākajos reģionos ierodoties arvien jauniem darba
meklētājiem, mainās šo vietu tradicionālais iedzīvotāju etniskais
sastāvs un līdz ar to arī kultūras tradīcijas. Valstīs ar
augstāku algu un labklājības līmeni palielinās darbaspēka
piedāvājums un tādējādi pazeminās vidējās darba algas lielums.
Bet pats lielākais trūkums, kas vērojams arī Latvijas laukos, ir
tas, ka reģionos, no kuriem emigrē liels skaits cilvēku,
samazinās darbspējīgo iedzīvotāju daudzums. Līdz ar to vietējai
pašvaldībai samazinās nodokļos iekasējamā summa un ir grūtības
palīdzēt ekonomiski neaktīvajiem iedzīvotājiem.
– Vai ES ir bijuši gadījumi, kad darbaspēka aizplūšana ir apdraudējusi kāda reģiona dzīvotspēju?
– Jā, tāda problēma apdraudēja Itālijas dienvidus, jo visa rūpniecība un ražošana koncentrējās valsts ziemeļos. Taču ES ļoti nopietni domā par to, lai neviens reģions tā ietvaros nekļūtu par nabadzības perēkli. Tādēļ ļoti nopietni tiek gādāts par investīciju piesaisti un jaunu darbavietu radīšanu vietās, kur bezdarbs ir īpaši augsts.
– Līdz ar jaunu dalībvalstu pievienošanos ES aktuāls ir kļuvis jēdziens “sociālais tūrisms”, kas nozīmē, ka cilvēki dodas turp, kur dzīves apstākļi ir labāki un algas un pabalsti lielāki. Vai šī problēma pastāvēja arī 15 valstu ES?
– Protams, un dalībvalstis ar dažādiem noteikumiem cenšas savu sociālās drošības sistēmu no šāda “tūrisma” aizsargāt. Piemēram, lai saņemtu citā valstī bezdarbnieka pabalstu, jābūt tur nostrādātam attiecīgi noteiktajam darba stāžam. Vācijā ir tiesības saņemt tās pabalstus, ja valstī likumīgi strādāts ne mazāk kā 12 mēnešus. Lielbritānija un Īrija ir noteikušas, ka darba meklētājiem no jaunajām dalībvalstīm, lai varētu saņemt sociālos pabalstus, jābūt tur nodzīvojušiem vismaz divus gadus.
– Vai ir kādi dati, cik daudz darba meklētāju no jaunajām dalībvalstīm vēlētos doties strādāt ārpus savas valsts?
– Jā, Eiropas Komisijas pētījums rāda: ja darba tirgus vecajās dalībvalstīs tiktu atvērts nekavējoties, to izmantotu tikai 1% jauno dalībvalstu iedzīvotāju – tie būtu 220 000 cilvēku katrā no tuvākajiem pieciem gadiem. No Baltijas valstīm meklēt darbu citur ir gatavi 0,8% iedzīvotāju. Salīdzinājumam: vecajās dalībvalstīs katru gadu iebrauc 1,5 miljoni imigrantu no trešajām valstīm.
Darbavietām jābūt visā Latvijā
– Katra valsts veido savu darba
tirgus politiku. Kā to ietekmē migrācija – brīva darba spēka
pārvietošanās?
– Var runāt par migrāciju valsts iekšienē
un ES. Latvijas darba tirgus negatīvā iezīme ir darbavietu
koncentrācija Rīgā un citās lielajās pilsētās. Ar Eiropas Sociālā
fonda (ESF) līdzekļiem nodarbinātību iespējams palielināt par
1,5%. Tas nav daudz, taču jāsaprot, ka primārais ir jaunu
darbavietu rašanās, ko nefinansē no ESF līdzekļiem. Par šo naudu
mēs varam pārkvalificēt un apmācīt bezdarbniekus, lai tie būtu
gatavi strādāt jaunradītās darbavietās. Ekonomikas ministrijai,
piemēram, ir izstrādāta programma, lai bezdarbniekus mudinātu
kļūt par pašnodarbinātajiem un varbūt pat par darba devējiem.
Mūsu darba tirgus nelaime ir arī tā, ka, salīdzinot ar ES vidējo
rādītāju, mums uz 10 000 iedzīvotājiem ir viszemākais darba
devēju skaits. Darba tirgus politiku neveido viena pati
Labklājības ministrija un Nodarbinātības valsts aģentūra, nākamos
darba devējus vai pārsvarā ņēmējus galvenokārt sagatavo
Ekonomikas ministrija un Izglītības un zinātnes ministrija.
Turklāt valsts interesēs ir, lai pārkvalificētie bezdarbnieki
tomēr varētu atrast darbu savā reģionā, tādējādi novēršot lielo
pilsētu pārblīvētību.
Īpaša tēma ir patvēruma meklētāji no trešajām valstīm, kuri arī
jāiekļauj dalībvalstu darba tirgos. Pagaidām Baltijas valstis šī
problēma it kā neskar, taču Lietuvā ir bijuši gadījumi, kad
jāuzņem vairāki patvēruma meklētāji no Indijas un Pakistānas.
Šādos gadījumos valstij ir jāpārdala savi resursi, lai
imigrantiem spētu nodrošināt valodu kursus un profesionālo
apmācību (runa ir tikai par legāliem patvēruma meklētājiem, nevis
nelegālajiem imigrantiem).
Bezdarba līmenis Latvijā līdzīgs kā Eiropā
– Kas ir kopīgs un
atšķirīgs Latvijas un ES darba tirgiem?
– Mērķis, kā to
paredz Lisabonas stratēģija, ir kopējs visai ES – 2010. gadā
sasniegt 70% nodarbinātību (starpposmā – 2005. gadā – 67%). 2003.
gadā Latvijā sieviešu nodarbinātība sasniedza 64,7%, vīriešu –
74%, lai gan ir lielas reģionālās atšķirības. Latgalē
nodarbinātības līmenis ir par 11,9% zemāks nekā Rīgas reģionā.
Tomēr jau šobrīd ir skaidrs, ka ES 2005. gadā nesasniegs vēlamo
nodarbinātības līmeni, arī Lisabonas stratēģijas ilgtermiņa mērķu
īstenošana ir apdraudēta. Jo tas prasītu 15 valstu ES radīt
vairāk nekā 15 miljonus jaunu darbavietu, bet paplašinātajā ES –
20 miljonus. Gan ES, gan Latvijas uzdevums ir izstrādāt tādu
darba tirgus politiku, lai pēc iespējas visi iedzīvotāji
darbspējīgā vecumā būtu nodarbināti. Īpaša uzmanība jāpievērš
teritoriālā bezdarba problēmu risināšanai, kā arī nodarbinātībai
problemātiskajās sabiedrības grupās (ilgstošie bezdarbnieki,
invalīdi, pirmspensijas vecuma cilvēki, no ieslodzījuma vietām
atbrīvotie).
– Cik atvērts dažādām sabiedrības grupām ir darba tirgus Latvijā?
– Jāsāk ar to, ka bezdarba līmenis
turpina pakāpeniski samazināties, 2003. gadā tas bija 10,6%, kas
ir par 2,6% vairāk nekā vidēji ES. Sieviešu nodarbinātība Latvijā
jau ir sasniegusi ES 2005. gadā izvirzītos mērķu, taču liela
problēma ir tā, ka sieviešu vidējā darba samaksa vēl aizvien ir
zemāka nekā vīriešiem. Pērn Latvijā vidēji 66,8% bezdarbnieku
bija vidējā vai vidējā profesionālā izglītība, 24,4% – pamata
izglītība un tikai 8,8% – augstākā izglītība. Pozitīvi ir tas, ka
ilgstošā bezdarba līmenis pakāpeniski samazinās, lai gan tas vēl
joprojām ir augsts – 26,1% no visiem bezdarbniekiem. Galvenās
problēmgrupas ir jaunieši vecumā no 15 līdz 24 gadiem un
pirmspensijas vecuma cilvēki no 55 līdz 64 gadiem. Pērn
bezdarbnieku profesionālajā apmācībā un pārkvalifikācijā tika
iesaistīti 6978 bezdarbnieki, no tiem darbā iekārtojās
51,9%.
Īstenojot aktīvu nodarbinātības politiku un piesaistot
struktūrfondu līdzekļus, var prognozēt, ka 2006. gadā bezdarba
līmenis varētu būt zemāks par 10%.
Rūta Kesnere, “LV”