Iekodēts konflikts
Vilks met spalvu, bet ne tikumu,
teic paruna. Tas, protams, vairāk attiecināms uz cilvēkiem, ne
zvēriem, turklāt šis tikums ne vienmēr ir netikums. Tieši tas nāk
prātā saistībā ar vairākiem jauninājumiem Ceļu satiksmes
noteikumos. Jaunievedumi kopā ar soda punktu uzskaites sistēmu
autovadītājiem solās būt gana efektīvi, taču kārtējo reizi draud
upura lomā nostādīt satiksmes dalībnieku lielāko daļu – gājējus.
Runa ir par bēdīgi slavenajām “zebrām” jeb gājēju pārejām un ielu
šķērsošanu vispār. Proti, tagad pirms brauktuves šķērsošanas pa
neregulējamu pāreju jāpārliecinās par drošību. Savukārt
brauktuves, kur katrā virzienā ir divas vai vairākas braukšanas
joslas, tagad drīkst šķērsot tikai un vienīgi pa gājēju
pārejām.
Saprotams, jauninājumu ideja vērsta uz drošību pat ar rezervi.
Skaidrs, ka, pirms pāriet ielu jebkurā vietā, ir jāpārliecinās
par drošību. Tāpat saprotams, ka daudzjoslu maģistrāles nav
domātas pastaigām. Taču diemžēl visā šā it kā loģiskā
jaunieveduma rašanās brīdī iekodēts konflikts vai pat lamatas, ko
varētu saukt arī par teorijas atsvešinātību no prakses.
Virkne aizvadīto gadu satiksmes drošības jomā pagājuši, ja tā
varētu teikt, tiesību iedzīvināšanā tieši uz gājēju pārejām.
Gājēju tiesību, protams. Beidzot pēc ilga un grūta procesa, kad
dažādas institūcijas, arī Ceļu policija centās nostiprināt gājēju
priekšrokas ievērošanu, pārpratumu pilno situāciju uz un pie
“zebrām” kļuva mazāk. Diemžēl šābrīža kontekstā ar bažām
jāatzīst: tas nostiprinājis daudzu gājēju pārliecību, ka pāreja
ir vieta, kur pierādīt savas tiesības. Tagad, lai arī prioritāte
gājējiem saglabājas, situācija vienā dienā – 1. jūlijā – ir
mainījusies. Taču, kā apstiprinājusi prakse, lai mainītu ierastos
stereotipus, nepieciešamas apjomīgas sabiedrības informēšanas
kampaņas un vairāki gadi. Sevišķi nepatīkami, ka jau rudenī
pilsētās atgriezīsies milzums bērnu, kuri brīvlaikā aizgāja vēl
“pie vecās kārtības”. Daudzi pirmo soli uz “zebras” spers tikpat
droši kā pavasarī, kad viņiem tika mācīts: uz pārejas tev ir
neapstrīdama priekšroka. Savukārt, nonākot līdz jebkuram no tā
izrietošam satiksmes incidentam un attiecīgām juridiskām sekām,
nāksies skaidrot tik grūti izdibināmu, subjektīvisma pilnu
padarīšanu kā to, bija vai nebija sabrauktais “pārliecinājies par
drošību”.
Attiecībā uz otru gājējiem būtisko jauninājumu – minēto
braukšanas joslu šķērsošanas aizliegumu “ārpus gājēju pārejas
robežām” – uzreiz jāteic: Rīgā vien netrūkst vietu, kur tagad
likumīgi tikt pāri ielai nav iespējams vairāku sabiedriskā
transporta pieturu garumā. Lai gan šis jau ir satiksmes
organizēšanas jautājums konkrētās vietās, arī tas vēlreiz
apliecina: pareiza teorija nebūt vēl negarantē tādu pašu praksi.
Pārmaiņas satiksmes noteikumos bija nepieciešamas. Taču “zebru”
gadījumā tās bija un joprojām ir jāpapildina ar rūpīgi izsvērtu
sabiedrības informēšanas darbu. Savukārt lēmums par vairāku
braukšanas joslu šķērsošanas aizliegumu drīzāk vedina norādīt uz,
piemēram, Rīgas satiksmes infrastruktūras neatbilstību likuma
prasībām, nevis pelt gājējus par satiksmes noteikumu neizbēgamu
pārkāpšanu.
Guntars Laganovskis, “LV”
guntars.laganovskis@vestnesis.lv