Prezidentūru ES pārņēmusi Nīderlande
1. jūlijā prezidējošās valsts pienākumus Eiropas Savienībā (ES) no Īrijas pārņēma Nīderlande.
Slavas dziesmas Īrijai
Noslēdzot prezidentūru, Īrija izpelnījusies uzslavu, jo panākusi sarežģītu vienošanos par ES konstitucionālo līgumu. Dalībvalstu galotņu sanāksmē 17. un 18. jūnijā gan neizdevās vienoties par Eiropas Komisijas (EK) prezidentu. Bet pēdējās savas prezidentūras dienās Īrija tomēr sasauca vēl vienu tikšanos un pēc īsas – aptuveni pusstundu ilgas tikšanās – paziņoja, ka ir vienojušies par Romāno Prodi pēcteci. Pēdējā pusgada laikā bieži tika uzsvērta Īrijas premjerministra Bērtija Aherna prasme panākt kompromisu. Viņam to izdevās pierādīt arī savas valsts prezidentūras laikā.
No kreisās: Eiropas Komisijas prezidents Romāno Prodi un Nīderlandes karaliene Beatrikse šā gada 1.jūlijā Hāgā Eiropas Komisijas audiovizuālās bibliotēkas foto |
Protams, Īrijas prezidentūras
laiks iezīmē vēl kādu Latvijai būtisku notikumu – šā gada 1.
maija vērienīgā paplašināšanās, uzņemot ES rindās desmit jaunas
dalībvalstis, tajā skaitā arī Latviju.
Būtisks solis Īrijas prezidentūras laikā sperts arī saistībā ar
Horvātijas centieniem kļūt par ES dalībvalsti – jūnijā tika
pasludināts, ka Horvātija oficiāli kļuvusi par kandidātvalsti.
Iestāšanās sarunas sāksies 2005. gadā. Horvātija vēlas oficiāli
iestāties ES jau 2007.gadā, kad iecerēta Bulgārijas un Rumānijas
uzņemšana.
Bez jau minētajiem svarīgajiem Īrijas prezidentūras panākumiem
progress panākts arī tādās nozarēs kā tieslietas, drošības
jautājumi, cīņa pret terorismu, kā arī ekonomika, sociālie
jautājumi u.c.
Nīderlande pierādīs, ka ES var veiksmīgi darboties
Savukārt viens no galvenajiem
Nīderlandes prezidentūras mērķiem ir pierādīt, ka paplašinātā, nu
jau 25 valstu Savienība, spēj sekmīgi darboties, lekcijā
pagājušajā nedēļā, 2. jūlijā, sacīja Nīderlandes vēstnieks
Roberts Šudenboms (Robert Schuuddeboom). Arī Nīderlandes
ārlietu ministrs Bernards Bots (Bernard Bot), sakot runu
23. jūnijā Briselē, teica: “Savienībai ir jāmācās strādāt
efektīvi un stabili 25 valstu sastāvā. (..) Par visai grūtu
uzdevumu šādos apstākļos uzskatāma labu organizatorisko un
vadības spēju nodrošināšana, kā arī ātra un efektīva palīdzības
sniegšana jaunajām dalībvalstīm, iejūtoties lēmumu pieņemšanas
procesā.”
2004. gada otrajā pusē ES gaidāmi svarīgi notikumi – darbu
sāks jaunais Eiropas Parlaments, tiks iecelta jauna EK. Tāpēc
prezidējošā valsts īpašu uzmanību pievērsīs tam, lai jaunās
dalībvalstis veiksmīgi iekļautos lēmumu pieņemšanā. Kā sacīja
vēstnieks, šim nolūkam jau īstenoti daudzi uzdevumi ES
integrācijas procesu gaitā. Piemēram, notikušas aktīvas
diskusijas ar jauno dalībvalstu ministriem un ierēdņiem, rīkoti
kursi, pieredze sniegta arī neformālās sarunās. Vēstnieks arī
aicināja jaunās dalībvalstis, iekļaujoties ES lēmumu pieņemšanā,
pārāk zemu nenovērtēt koleģialitātes gaisotni, kas valda ES
valstu starpā.
Nīderlandes piecas prioritātes
Nīderlande kā ES prezidējošā valsts izvirzījusi sev piecas prioritātes, starp tām – veiksmīgas turpmākas Savienības paplašināšanās nodrošināšana, turpmāka attīstība brīvības, drošības un tieslietu jomā, efektivitāte ES ārlietās, noturīga izaugsme un jaunā finanšu perspektīva.
Nīderlandes ārlietu ministrs
skaidro, ka “mēs grasāmies pabeigt sarunas ar Bulgāriju un
Rumāniju. Savukārt lēmums par sarunu uzsākšanu ar Turciju ir
jāpieņem decembrī”. Tas nozīmē, ka šā gada beigās beidzot varētu
kļūt skaidrs, vai Turcija tuvākajā laikā varētu iestāties ES. No
vienas puses, tiek norādīts, ka Turcija varētu iekļauties ES,
izpildot visus politiskos un ekonomiskos kritērijus, kas valstij
tiek izvirzīti, lai pievienotos Savienībai, no otras puses, tiek
norādīts uz Turcijas atšķirīgo kultūras un reliģisko mantojumu,
kas tai varētu liegt iestāšanos ES.
Nīderlande arī sola, ka aktīvi tiks risināti jautājumi, kas
saistīti ar terorismu – tā finansēšanas apkarošanu, tieslietu un
iekšlietu paketes īstenošanu, kas ietver ciešāku sadarbību
izlūkdienestu starpā. B. Bots arī piebilst, ka Nīderlande
centīsies “virzīties tālāk, saskaņojot bēgļu un migrācijas
politikas jautājumus, tiesu iestāžu un policijas sadarbības
jautājumus”.
Savukārt ārlietu jomā pastiprināta uzmanība tiks pievērsta
daudzpusējai sadarbībai starp valstīm, kas ir neatņemama ES
drošības stratēģijas sastāvdaļa. Daudzpusējas sadarbības
nepieciešamību īpaši parādījusi Irākas problēma, teica
Nīderlandes vēstnieks. Konkretizējot ārlietu jautājumus,
Nīderlandes ārlietu ministrs saka: “Runājot par sadarbību ar
trešajām valstīm, galvenokārt jāakceptē attiecības ar Āziju. (..)
ES neapšaubāmi ir ieinteresēta būt labās attiecībās ar Āzijas
valstīm un strauji attīstošos tirgus ekonomiku šajās valstīs.
(..) Augstā līmeņa sanāksmēs ar Krieviju un Ukrainu ES radīs
iespēju nostiprināt un veicināt turpmākās attiecības ar šiem
lielajiem kaimiņiem. Mēs mēģināsim rast risinājumus tā
saucamajiem iesaldētajiem konfliktjautājumiem attiecībā uz
Austrumeiropu un Dienvidkaukāza valstīm.”
Prezidentūras laikā Nīderlande gatavojas pievērsties arī finanšu
perspektīvai 2007. – 2013. gadam. Solīts, ka prezidējošā valsts
nopietni strādās, lai sarunas dalībvalstu starpā būtu sekmīgas.
“Prezidentūras laikā strādāsim, lai pieņemtu vadlīnijas un
principus šajā sfērā ar mērķi pabeigt sarunas laikā – 2005.gadā,”
teica B. Bots. Jau tagad starp dalībvalstīm jaušamas sadursmes
nākamās finanšu perspektīvas sakarā. Tas nozīmē, ka Nīderlandes
apņemšanās nebūs vienkārši īstenojama.
“Šis ir vēsturisks gads Eiropai, un šī ir vēsturiska prezidentūra
Nīderlandei kaut vai tādēļ, ka, visticamāk, tā būs pēdējā
prezidentūra tradicionālajā formā. Mūsu centieni realizēt mērķus
ir pietiekami ambiciozi, mūsu prāti ir noskaņoti reālistiski,”
saka Nīderlandes ārlietu ministrs.
Nīderlandes prezidentūras logo |
Uzziņai
ES prezidējošās valstis 2004. g.
I pusgads Īrija
II pusgads Nīderlande
2005. g.
I pusgads Luksemburga
II pusgads Lielbritānija